Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (42794 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Är det här verkligen en bra placering av intercoolern? Har du någon slang som blåser på den?
Eller hur ser det ut innanför?
Känns inte som du får något flöde här. För det är en luft luft intercooler?

Med vänlig hälsning, Per


Någon slang lär inte behövas eftersom luftintaget på sidan är precis där, sedan är ju rutan bak på bilen gjord så att det är en lågtryck zon över motor luckan så luften går ut där.
Kommer även sitta fläkt på intercoolern för att säkerställa flödet. Även någon styrplåt ska jag försöka få plats med för att tvinga luften genom intercoolern.

Folk har gjort denna lösning tidigare och bromsat över 500hp på hjulen så inget jag kommit på själv.
Nästa steg är att kapa upp hela bagaget eller köra vattenkyld intercooler men då tappar man ACn och det är jag inte sugen på.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jahapp, tydligen upp till 3 veckors leveranstid på svänghjulet. Inte mycket att göra utom att vänta... eller?

Jag lyckades få på innerskärmar och montera tillbaka sidokjolar osv så nu är det klart med skärmbytet på riktigt.


Så då fick jag för mig att det skulle byggas en splitter!
Köpte mig en formplyfa som ska tåla väta lite bättre i alla fall.
Slängde upp den under fronten och Vips så hade man de nu så populära Hammer head fronterna från WTAC.


Men tog mitt förnuft till fånga och bestämde mig för att göra den lite större än fronten bara med samma form som fronten. Så tog enkelt och tejpade fast en tuschpenna på det mått jag ville ha och drog den en sväng runt fronten så hade jag nått att såga efter.


Sedan blev resultatet detta!
Ska göras fästen och få en annan finish sedan är den klart. Men kommer väl nån bild på det med snart.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Har ni tillverkat fästen till splittern. Försökte få någon med erfarenhet av denna bil att berätta hur de gjort när det skruvat upp den men ingen ville komma med infon så jag fick helt enkelt krypa under bilen och leta lite vettiga punkter själv.

I vanlig ordning när jag gör saker av det jag har hemma har det en tendens att bli överdimensionerat. Men jag hoppas det ska hålla för någon kerb eller annat man kan tänkas köra på nu i alla fall.



Bak fanns det någon slags ögla som jag utnyttjade som hängare, dock kanske en stopp mutter på ovansidan av splittern kan vara bra här så att den inte åker upp när man kör på något.


Undersidan ser ut på detta viset, måste hitta nån bättre skruv för M10 bulten som gärna också är försänkt men annars verkar det relativt stabil i alla fall men framtiden får utvisa det riktiga resultatet.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Synd du inte frågade oss, vi har färdiga fästen 😁 Även effektiv bromskylning

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Citius Motorsport skrev:
Synd du inte frågade oss, vi har färdiga fästen 😁 Även effektiv bromskylning


Vad hade ni monterat allt i?
Detta byggde jag med saker jag hade hemma typ så blir väl någon ny version senare

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Saker man gör när man vill att bilen ska bli klar men inte har alla delar.
Monterar hjul och vingar osv bara för att få en känsla och lite motivation för hur det kommer bli.
Jag blev gladare av det i alla fall


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag har massor med motivation att skruva just nu men står still i väntan på svänghjulet så vad gör man? Jo jag hittade på nya saker att testa som jag inte gjort innan. Kolfiber wrap på vingblad och splitter så det ser lite ballt ut
När vi var sådär 18-19 insåg jag att jag var värdelös på tona rutor varför jag trodde det skulle vara lättare förstår jag inte.. Fick till det ok efter en del kämpande men snyggt skulle vara en överdrift. Fick göra något och testa lite nytt i alla fall.



_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Jag fipplar på med lite småsaker medan jag väntar på att få grejor så jag kan montera växellåda och sedan få i motorn....

Har lackat intercoolern svart, för jag tyckte det var shyst. Sedan 2 stycken tryckande fläktar på undersidan, folk som har intercoolern så här kör tydligen med fläktar så lika bra att köra så med det beprövade konceptet.
Fläktarna ska styras via sprutet och insugstemp är tanken.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Ok, jag överväger själv olika alternativ till min VX220
och på den så brukar det talas om att luften står still där (Motsvarande ställe)
Men du verkar ha koll på läget.

Mycket trevligt bygge du ha.
, Per

AffeAlien skrev:
Aerodynamic skrev:
Är det här verkligen en bra placering av intercoolern? Har du någon slang som blåser på den?
Eller hur ser det ut innanför?
Känns inte som du får något flöde här. För det är en luft luft intercooler?

Med vänlig hälsning, Per


Någon slang lär inte behövas eftersom luftintaget på sidan är precis där, sedan är ju rutan bak på bilen gjord så att det är en lågtryck zon över motor luckan så luften går ut där.
Kommer även sitta fläkt på intercoolern för att säkerställa flödet. Även någon styrplåt ska jag försöka få plats med för att tvinga luften genom intercoolern.

Folk har gjort denna lösning tidigare och bromsat över 500hp på hjulen så inget jag kommit på själv.
Nästa steg är att kapa upp hela bagaget eller köra vattenkyld intercooler men då tappar man ACn och det är jag inte sugen på.

_________________
Per Axblom
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Kul med Mr2 som byggs för bana thumbs up

Är de inte bättre du kör sugande fläktar på undersidan så inte luftintaget o fläktar motarbetar varann?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Aerodynamic skrev:
Ok, jag överväger själv olika alternativ till min VX220
och på den så brukar det talas om att luften står still där (Motsvarande ställe)
Men du verkar ha koll på läget.

Mycket trevligt bygge du ha.
, Per


Den som har plockat mest hästar med en sån här intercooler setup som jag vet om har 530WHP så den är ju effektivare än den sidomonterade intercoolern som sitter original på dessa.
De som jag köpte min bottendel av gör ett kitt för detta och har lite info på sin sida där de bromsat en bild med denna slags montering på intercooler och jämför med siffror osv.
Finns info på deras sida.
http://atsracing.net/Parts/Details/ICBOV-ATS-TOPMIC

Men ska man över 500hp tror jag man får kapa upp bagaget och slänga en stor intercooler där eller köra någon Luft/vatten setup. Det är ju en slags kompromiss för jag inte vill kapa sönder bagaget och inte vill bygga någon vatten/luft variant just nu.

ripper skrev:
Kul med Mr2 som byggs för bana thumbs up

Är de inte bättre du kör sugande fläktar på undersidan så inte luftintaget o fläktar motarbetar varann?


Kul att du gillar det, bara hoppas det går få fart på den nu med.

Alltså förklarar hur det naturliga lyftflödet är på mr2an med denna skiss


Luften kommer ju in under bilen och även från luftintaget på sidan och går ut genom luftutsläppen på huven, så eftersom intercoolern typ ligger ner högst upp så har jag tänkt att fläktar som trycker luften genom intercoolern är smartast, men kanske tänkt tokigt eller?

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



AffeAlien skrev:
Alltså förklarar hur det naturliga lyftflödet är på mr2an med denna skiss


Luften kommer ju in under bilen och även från luftintaget på sidan och går ut genom luftutsläppen på huven, så eftersom intercoolern typ ligger ner högst upp så har jag tänkt att fläktar som trycker luften genom intercoolern är smartast, men kanske tänkt tokigt eller?
Helt rätt, fel av mig för trodde du hade den luftstruten från taket som den röda på förra sidan

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
ripper skrev:
Helt rätt, fel av mig för trodde du hade den luftstruten från taket som den röda på förra sidan


Nej de snorklarna gjordes av ett företag som då gjorde även en sluten låda innanför som de hade luftfilter i. Men de var på race bilar så allt var ju special då och nu köper folk snorklarna för att det är ballt. Luft gå typ ner på säkringsboxen så inte så värda att ha.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Lite roliga nyheter nu då!
Jag var på lite skoj med i en gilla tävling på Svenska MR2 gruppen på facebook som jag vann, priset var att få bilden på bilen skickad till de som håller i Japdays på Mantorp i sommar. De skulle i sin tur utse sina favorit bilar som de ville ha i sin monter om 10 bilar på Elmia. Olika klubbar skickade in bilder som jag förstår.
Trodde aldrig de ville ha med en MR2a utan bara Skylines och Supror osv men blev chockad i dag när jag fick veta att jag blev utvald och därför måste ha bilen klar till Emlia
Så vill ni se bilen live och snacka lite skit så kommer jag vara där.

Sedan har jag även pratat med Clas "Citius Motorsport" som kört långlopp med MR2a, som jag för övrigt köpte bilen av, Han hade lite saker över att sälja eftersom han bytt till BWM, måste vara nån Rejsa bacill. Han hade även lite tips på bromskylning till splittern.

Tipset jag fick var att göra en slags tunnel i splittern för att leda upp luft till bromsarna, fungerar tydligen väldigt bra, ännu en stulen bild från "Citius Motorsport" men kommer bygga om min splitter till något liknande.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Clutch Masters är väl inte direkt mitt favvo företag just nu... de lovade att svänghjulet skulle skickas den 12 Februari så jag skulle haft det i slutet på förra veckan men så verkar det inte precis blivit så motorn står fortfarande på golvet utanför bilen...

Fick hem bromsarna jag köpte av clas i alla fall så var tvungen att ge oken ett nytt lager färg nu när man ska stå på elmia och se snygg ut, lade även på en fin liten dekal, men får se om den brinner upp sen när man börjar använda grejorna på bana.

Så här ser original setupen ut, med och 2-kolvsok (båda kolvar på en sida) och 275mm ventilerade skivor.


Den nya setupen är då Brembo 4-kolvsok i aluminium från någon BMW 7serie och 315mm skivor med aluminium hatt.


Tyvärr passade inte fälgarna utan spacer nu. Det enda jag hade hemma var en 30mm och det var lite väl mycket så kommer köpa 5mm spacers på biltema och pröva mig fram till vad jag behöver sedan beställa nya, gissar på runt 15mm nånstans.


Sedan lite onödigt men roligt vetande.
Original bromsskivor som var begagnade med belägg och allt där till vägde 13kg precis


Medan den nya setupen vägde 12,2kg, med nya skivor, så jag sparade hela 800g per sida på att få bättre bromsar.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Blev ju bra 👍
Tror vi kan ha spacers liggande, skall kolla

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Just nu grämer jag mig själv lite för jag inte läst på ordentligt... 3sgte kopplingen skulle passa på 5sfe svänghjulet men tyvärr så var det fel hålbild på Tryckplattan när jag fick hem sakerna, så funderade först på borra om hålen i svänghjulet för att få tryckplattan att passa men bestämd mig sedan för att i stället köpa rätt tryckplatta så nu blev det alltså mer väntetid.

För att faktiskt få någonting gjort över huvud taget så drog jag fast växellådan på motorn och monterade i bilen utan svänghjul och koppling. 3 av 4 motorkuddar sitter i växellådan så svårt att ha motorn på plats utan lådan.


Första problemet var att dumpventil och laddtycksstyrning på turbon tog i ett rör till värmepaketet. Det var dock enkelt fixat med en kofot och böja det lite åt sidan.


Sedan svetsade jag klart sista biten av avgassystemet och satte V-band där det går ihop med den gamla systemet för att göra det enklare sen. Lindade downpipen i avgasbandage också för att det är så trångt och mycket jox där den går som man inte vill värma i ondödan.



Sen har jag även fått hem mitt plug n play styrsystem i from av EMU black, men blir några extra givare att montera så får se hur jag klarar det trots att jag är mental dvärg när det gäller el.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Fasen också, jag hade ju hoppats på lite uppstartsfilmer snart inte mera kompatibilitets problem . Huga för avgasbandage lindning, att se någon hålla i bandage utan att ha det jätteblött och utan handskar ger mig klåda bara av att titta på .'

Så det finns PnP lösningar till Mr2 turbo på emu black? det var lite spännande ju, ska bara bygga klart själv o se hur det går för ditt bygge innan man funderar på större updates

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Citius Motorsport
Falkenberg
Här sen Mar 2005
Inlägg: 122



Alf, du behöver inte ta ur motor för att byta koppling. Skruva på 🔧 😁

_________________
Clas Fransson

Kör ERCup-långlopp med BMW 320i
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Citius Motorsport skrev:
Alf, du behöver inte ta ur motor för att byta koppling. Skruva på 🔧 😁


Nej det har jag förstått men det ska vara riktigt jävligt....
Men bestämde mig ändå efter jag läste detta att det är nog den enda vettiga vägen att gå om jag inte ska behöva stressa sönder på slutet.

Låter man bli att montera allt under växellådan bör det gå relativt snabbt att få ut den ändå kan jag tycka.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Som jag sa så har det skruvats vidare lite granna.

Jag har hållit på att koppla tillbaka slangar och kontakter på massa ställen och fått tillbaka AC kompressor och andra original tillbehör.
Inte så mycket att ha kort på en slang med en klammer på men en projekttråd utan bilder är ju tråkig så ni får kort på några saker som inte är original som monterats i alla fall.

Bränsletrycksregulator med manometer sitter på vänster stötdämpartorn med slangar och allt klart.


Sedan har jag även monterat oljefilterflyttaren, med tryck och temp givare, vid luftintaget där original intercoolern satt för det var typ ända stället med plats kvar.
Biltema filtret kommer att bytas väldigt snabbt. Tänkte bara varmköra motorn och sedan byta olja och filter igen för att få ut de skräp som möjlig kan kommit in under byggtiden.


Det som återstår nu är att göra klart kontakter till de nya givarna och lambadan, fylla upp med vätskor och få in basmappen sedan är de faktiskt provstart.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (42794 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande