Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
RejsDash - Arduinobaserad dash med öppen källkod!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9254 totalt)
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Med inspiration av forumprojektet RejsaRubberTrac har jag tagit fram en dashboard som jag hoppas kunna engagera fler kunniga Rejsa-användare och tillsammans utveckla en mjukvara som gör dashen lättanvänd även för dom utan programmeringskunskaper.

Features
- 15 individuellt adresserbara RGB-dioder med 8 bitars upplösning per färg.
- Stor 7-segmentsdisplay för växelindikering
- 2x4 14-segmentsdisplayer för valfri datavisning
- CAN-interface för datainsamling
- ItsyBitsy32u4 Arduino-kompatibel mikrokontroller

Datakällor
- Primärt CAN-baserade datakällor så som eftermarknads-ECU'er (MaxxECU, DTA S, MoTeC m fl) eller via CAN-baserad OBD2 (Kolla att stift 6 & 14 finns i ditt OBD-uttag så ska din bil ha stöd för det)
- RS232 ansluten till expansionsheadern via nivåskiftare (t ex https://www.electrokit.com/produkt/rs-232-ttl-nivaomvandlare/). Funkar för t ex MoTeC M4, DTA P8Pro m fl.
- Externa digitala eller analoga sensorer anslutna till expansionsheadern
- Seriellt via USB (t ex vid bygge av simracing-rig där bl a iRacing har möjlighet att skicka ut telemetridata)

Exempel på kopplingsschema

Demovideo:
Här visas oljetryck i bar till vänster(OP) och vattentemp till höger(W). Notera att högra sidan byter till bränsletryck(FP) samt blinkar när detta värde sjunker under ett förinställt tröskelvärde. I denna bil är dessutom knapparna på ratten kopplade så att dom bläddrar mellan olika värden i displayen.
https://youtu.be/iicIpTxv9EI

Källkod + doc
https://github.com/Tegtronic/RejsDash

Dashen mäter 130x45mm med kortsidor på 35mm och en vikt på 70g. Underlag kan fixas ifall någon vill ta sig an att designa och erbjuda en paketering till dashen.




Ytterligare kodexempel och mer dokumentation är på gång!

Just nu monterar jag dessa på beställning till ett pris av 1900:- + frakt

Fyll på med frågor! Det underlättar arbetet att sammanställa en begriplig manual

_________________

M3 Coupé -97
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Riktigt coolt!

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Jag fick en fråga om möjlighet att ansluta till ECU med RS232-output (t ex Motec M4 och DTA P8Pro).

Det finns ett antal oanvända pinnar blottade att lödansluta sig på där D0 & D1 har UART-funktionalitet och med en nivåskiftare (t ex https://www.electrokit.com/en/product/rs232-ttl-level-converter/ ) ska detta vara möjligt! thumbs up


Vill även tillägga att jag gärna levererar den som plug&play-lösning med anpassad mjukvara om profilen inte är alltför avancerad. Exempel på en sådan profil skulle kunna vara:
ECU: MaxxECU
Shiftlight: Tänd alla dioder röda vid 5800 RPM
Vänster sida: Hastighet
Höger sida: Visa ingenting utom om när ett värde larmar. Vattentemp >100 grader eller oljetryck <1.5Bar

Vill man ha hjälp med ändringar sen går det nog att lösa med laptop & teamviewer på distans

_________________

M3 Coupé -97
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jävligt smutt!

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Går det bra att köpa kort och komponenter? Gillar att löda

_________________
Pontus Fyhr
Citera
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Går det bra att köpa kort och komponenter? Gillar att löda



Ja, det kan du få! Du vill löda även SMD-komponenterna då?

_________________

M3 Coupé -97
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



e36-patrik skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Går det bra att köpa kort och komponenter? Gillar att löda



Ja, det kan du få! Du vill löda även SMD-komponenterna då?


De ser inte tokigt små ut, borde gå bra men om de är automat-monterade och ugnade kan jag väl överleva det

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Lejer du bort monteringen till någon vettig och prisvärd Patrik? Jag kollade upp priser på att få både PCB + montering av PCBway i Kina, var helt klart humana priser men startkostnaden gjorde att man inte skulle göra för få...

_________________
Magnus Thomé
Citera
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Lejer du bort monteringen till någon vettig och prisvärd Patrik? Jag kollade upp priser på att få både PCB + montering av PCBway i Kina, var helt klart humana priser men startkostnaden gjorde att man inte skulle göra för få...


Just nu handplockar jag och kör i lödugn som jag har tillgång till men får jag bra gensvar på intresset ska jag höra med en bekant vad han tar för att köra 10 eller 25st i maskin.

_________________

M3 Coupé -97
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Den här handlöder man inte med lödpenna liksom... det mesta annars går ju med lite god vilja och förstoringsglas




_________________
Magnus Thomé
Citera
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Den här handlöder man inte med lödpenna liksom... det mesta annars går ju med lite god vilja och förstoringsglas


Nej, precis Jag har medvetet gått upp i förpackning på dom komponenter det går i det här bygget så att det iallafall finns en chans att handlöda eller reparera om det skulle vara nödvändigt.

_________________

M3 Coupé -97
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

På mitt pyttekort med väldigt få komponenter så gjorde jag i princip varenda plats både-hål-o-smd... funkade ju fint eftersom antalet komponenter gick att räkna på fingrarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
På mitt pyttekort med väldigt få komponenter så gjorde jag i princip varenda plats både-hål-o-smd... funkade ju fint eftersom antalet komponenter gick att räkna på fingrarna


Jag körde samma knep på RGB-dioderna här, dock är det väldigt liten pitch på 5mm-throughhole-modellen så inte ens i närheten att PCB-tillverkaren kunde göra riktiga lödhål för dessa?? Hur är de tänkt att de ska monteras utan att göra onaturliga bockningar? Jag löste det med vanliga borrhål och sen bockas dom om lott och löds mot en SMD-pad (syns tydligt på andra bilden)

_________________

M3 Coupé -97
Citera
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Ett exempel på alternativ användning av dashen(dock gamla prototypserien). Här är den i "fuel mode" som mappningsstöd. En skala lyser upp RGB-dioderna svagt enligt samma modell som lambdamätarna gör i filmklippet på första posten. En stark lysdiod rör sig över skalan där brytgränsen mellan grön&gul motsvarar lambda 0.88 och mellan gul och röd motsvarar lambda 1.00. Till höger visas det numeriska lambdavärdet och till vänster visas Duty Cycle % på spridarna

_________________

M3 Coupé -97
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Patrik, skulle du kunna lägga upp en skiss med lite mera mått ?
yttermått samt storlekar på displaysegmenten samt tjocklek?
Tänkte cadda upp den o se om ja kan få in den på ett bra sätt i bilen
lägger upp filen här sen så att du eller andra kan använda den

_________________
Robert Aronsson
Citera
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
robbansson skrev:
Patrik, skulle du kunna lägga upp en skiss med lite mera mått ?
yttermått samt storlekar på displaysegmenten samt tjocklek?
Tänkte cadda upp den o se om ja kan få in den på ett bra sätt i bilen
lägger upp filen här sen så att du eller andra kan använda den


Sammanställde lite mått i en pdf och lade upp en .dxf-fil på github nu! Jag har ingen ritning på RGB-LEDsen men dom är 9mm höga och 5mm i diameter.

https://github.com/Tegtronic/RejsDash/tree/master/doc

Notera att jag CAD:at kortet med SMD-komponentsidan uppåt så ItsyBitsy-kortet hamnar i rätt ände enligt fotot i först posten här.

Jag har även haft kontakt med en Christian i PM som också han håller på med en CAD-modell att 3D-printa efter så ni kanske har hjälp av varann

_________________

M3 Coupé -97
Citera
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
Pushade en sketch man kan använda för att ta reda på vilka OBD2-parametrar bilen stödjer.

https://github.com/Tegtronic/RejsDash/blob/master/examples/RejsDashOBD . . . .

Bra för att lista ut vilka värden man kan och vill göra synliga i dashen!

Jag ska fylla på OBD2-libbet med lite fler avkodningar för dom parametrar folk lär vara mest intresserade av.

_________________

M3 Coupé -97
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352



Magnus Thomé skrev:
Jävligt smutt!

thumbs up


Kan intyga att den funkar fint thumbs up

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



ett första utkast på 3D modell
skulle behöva lite mer mått..
på grejerna på baksidan samt på dioderna för växlingsindikatorn... satte dit några 5mm rgb så länge



_________________
Robert Aronsson
Citera
e36-patrik
Haninge
Här sen Apr 2013
Inlägg: 11


Trådstartare
robbansson skrev:
ett första utkast på 3D modell
skulle behöva lite mer mått..
på grejerna på baksidan samt på dioderna för växlingsindikatorn... satte dit några 5mm rgb så länge


PM

Jag har uppdaterat första posten med lite ny info, bland annat gjort några exempel på kopplingsscheman.

Det öppna OBD2-protokollet verkar sällan ge ut växelinfo så jag jobbar på en sketch som hjälper användaren ta reda på sin utväxling vid varje växel så man kan låta denna beräknas av hastighet&varvtal istället.

_________________

M3 Coupé -97
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 360



Hej, efter lite diskussioner med Patrik och har jag gjort en design för "paketering" av RejsDash'en med avsikt att 3D printa den:

Så här ser den ut (just nu ):



Kommer att lägga upp filerna (STEP & STL) i GrabCAD lite senare

OBS!
Designen är enbart gjord efter Patriks underlag så någon utskrift har ej skett än
(det kan ju vara så att verkligheten ser lite annorlunda ut än den digitala världen......)

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Andra projekttrådar
RejsDash - Arduinobaserad dash med öppen källkod!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (9254 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande