Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 384, 385, 386 ... 501, 502, 503 >> 108 besök idag (2500030 totalt) |
Köp en helper spring för coils samtidigt å sätt under pedalen så blir de lite motstånd
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Kika här:
http://www.arracing.co.uk/shop/index Det är motorcykelgrejer,, mycket smäckra och lätta att bygga in där det är trångt. Finns andra tillverkare med fler storlekar på kolvar, men denna har 11,13,16mm som option _________________ Patrick Wetterskog |
||
Tyvärr krånglar det till det rejält för mig med infästnings hålen från sidan
Sen tjockleken spelar ingen roll utan det viktiga för mig är längden och om man kollar på skissen med mått så är den längre än vad jag har nu och bakre utgången hamnar också helt fel, antingen rakt bakåt eller rakt uppåt som på AP Sen är frågan hur långt slag det är på kolven? Så än så länge är AP cylindern den som är närmast min. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
anslutningen för behållaren går att vrida 360grader.
Jag byggde en egen cylinder till min med innehåll från en sån där. funkade helt perfekt. Slaget hade jag runt 20mm, går ju att göra mer då man gör en cylinder själv. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Det är bakre anslutningen som är problemet, får absolut inte gå rakt bakåt, men även rakt uppåt kan bli problem..
Jag har tyvärr inga maskiner för att bygga en egen eller bygga om min nuvarande och att lämna iväg jobbet tror jag blir mycket dyrare än att köpa en ny cylinder. Men får inte AP plats så är nog enda utvägen att låta någon bygga om min S8 cylinder. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har tittat på det, men cylindern hamnar nära kanten och där är plåten veckad och extra hård, vet inte heller vart membranet sitter och vad som är innanför här så vågar mig inte på detta och jag har ingen extra vakuumklocka som är exakt likadan som jag kan dissekera. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Oj
Missat att vi kommit upp över 2 miljoner läsningar för någon dag sedan, kul En annan åtgärd på problemet är att flytta upp cylindern, dock har Audi inte gjort detta så lätt, alltså går ju inte bara att borra lite nya hål utan måste kapa upp och svetsa om hela infästningen för att få upp cylindern Men nu när jag ser på bilderna så kanske det inte är så stort arbete, bara kapa upp en fyrkant och flytta upp hela fästet och svetsa dit det, sen ny bit under i hålet som blir. Dock gäller det ju att mäta och räkna fram hur långt upp den behöver flyttas för man vill ju inte behöva bygga om den flera gånger.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tar paus nu i cylinder snacket ett tag tills jag fått hem ny cylinder och kollat om den passar.
Så tillbaka till första provturen i höstas med ett antal kärringstopp Första provturen blev 16 oktober över 1 månad senare än tänkt, visade sig dock bra att inte premiärturen blev på väg till Gotland då det blev en del strul. ABS lampan tändes på kort turen utanför garaget och bromsen behövdes dubbel trampas för att överhuvud taget ta, luftade bromsarna men utan någon förbättring, upptäckte sen att hjulen glappade? visade sig att jag glömt dragit åt nav bulten fram så hela hjulen med lagren rörde på sig, vilket gjorde att dels fick ABS fnatt samt att kolvarna i oken trycktes ut långt när skivan vickade fram och tillbaka. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
20 oktober blev det en längre tur med lite mer gasande och justering av bränslemappen.
Blev varmt så all ny värmebandage fick stå och rycka ur sig i solen. Dock upptäcktes även ett olje läckage från ett tändstiftshål, ni minns min extra tätning jag gjorde på ventilkåporna vid tändspolarna, verkar som en tätning inte blev bra _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
I augusti på sid 355 skrev jag om att det låg lite olja runt "packboxarna" som sitter vid varje tändstiftshål, den oljan hade krupit upp efter flera hundra mil, så monterade nya tätningar + högtemps silikon.
20 oktober hade jag kört knappt 2 mil och på cyl.3 så var hela tändstiftshålet fullt av olja + att det runnit över Tändstiftet syns inte ens då det ligger under oljan. Tur jag inte körde till Gotland med detta läckage. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Är det inte lite märkligt att det rinner ut så mycket?
Funkar vevhusventilationen? Mycket blow-by? Kanske koppla in nån slags tryckmätare på vehvusventilationen direkt vid ventilkåpan och mäta under full last? Inget kul om motorn börjar trycka bort packboxar osv. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Har redan hänt en gång..? Eller hur var det nu branden startade? _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||
Det var ett gummilock bakom toppen som ramlade loss, men den är extra säkrad nu med bygel över.
Men jag har byggt om vevhus ventilationen och minst 3 dubblat ventilationen samt har tryck mätare på ventilkåporna. Sen var detta första testkörningen ute på vägen, vet inte om jag ens gasade så jag hade laddtryck här utan det var en lugn testkörning med mappning av bränslet så inget vevhus tryck som är boven är ju dessutom bara på 1 cylinder där det läckte så jag tror något blev fel vid den extra silikon tätningen och monteringen som gjordes så oljan har flödat fritt förbi denna packbox på cylinder 3 Här från läckaget i augusti och den lilla oljan som då hade blivit efter en massa gasande efter 2år med banträffar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Och nu var det bättre vevhus ventilation + silikon tätning på dom nya packboxarna som monterades efter att ventilkåporna målades om i somras på länken ovan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tyvärr så är det lite krångligt att komma åt mina ventilkåpor, vet inte om jag ens får loss dom med motorn på plats och passagerarsidan går även kylarrör/slang över ventilkåpan, sen måste ju allt limmas/tätas om om jag lossar ventilkåpan så jag beslutade mig för att försöka göra en tätning utan att lossa något.
Så sög ut oljan i tändstiftshålet och torkade rent samt tvättade rent med bromsrengöring. Tog sedan tops som jag stoppade ner runt packboxen för att få bort all olja. Sedan tog jag snabb lim i gel form och limmade mellan packboxen och stålröret i toppen. Sen fyllde jag på med silikon ovanpå. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Skruven man ser till höger om tändstift hålet på sista bilden. Är det en skruv som drar ned kåpan i "mitten" mot topplocket??
På min sitter två st långa m6 "förlängningsmutter" typ som sedan kåpan över tändstift fästs i. Om inte något liknande finns på din kanske det är något att kolla på. Eller om du fått dit fel skruv kan det ofta bli läckage på dem tätningarna. Finns ju alla de olika slagen av liknande lösningar på olika motorer. På vissa är det ju en exakt distans som sitter där som gör att den spänner precis lagom. Vissa missar det och då kan det bli så här _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
På 5v toppen så är det fräst och gängat direkt i toppen och gjutet i ventilkåpan, så dom hamnar alltid i rätt höjd och rakt.
Och ståldistanser på ventilkåpspackningen så det går inte att dra den för hårt. Läckaget är runt rören ner till tändstiften på bilden där packboxen på ventilkåpan bara skjuts ner på röret. Så där är det nu silikon först på röret sedan skjuter jag ner kåpan med tätningarna. Men fick ändå läck på en. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ok. Det där ser ju ut som en idiotsäker konstruktion, så är väll troligen isåfall varierande kvalitet på packningarna helt ekelt. Tycker det är så allt för ofta. Men klart allt ska va billigt att tillverka då blir det väll som det blir. Och att köpa exakt samma som dem sätter i vid Audis fabrik. Är nog inte möjligt
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Nä tyvärr så är det inte samma tillverkare av packningen man får om jag köper idag hos Audi som det som satt från början.
Men kollat nu och alla är täta fortfarande även den jag limmat och då har jag kört minst 15 mil och med laddtryck. Så hoppas det håller tätt över sommaren. Nytagna bilder: VHT krympfärgen klarade varm olja och tvätt med bromsrengöring _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
En fundering är om man nästa gång skulle krympa på krympslang över tändstiftsrören?
För att få en bättre gummi yta som packboxen får täta emot. Som på det svartmålade röret i bilden. Blir ju lättare vid demontering än om det är limmat. Dock måste jag då få tag i bra olje tålig krympslang.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 384, 385, 386 ... 501, 502, 503 >> 108 besök idag (2500030 totalt) |