Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 37, 38, 39 >> 17 besök senaste veckan (175495 totalt) |
Nu är jag på mobilen, så det blir kort. Men de där scoopen kommer inte funka. Speciellt inte när det går vidare till en sån tunn slang. Det är stora volymer som ska flyttas för att det ska löna sig.
Bygg diffusrar från fronten och upp med hjulhusen och sen gör du så här: Lägg en kväll på att kolla lite bilar på mulsannescorner.com så kommer du få bra inspiration kring hur mam bör utforma hjulhus och front för stt minimera lyftkrafter. |
||
Misstänker också att tryckskillnad mellan hjulhus/undersida inte är tillräckligt för att trycka någon luft genom ett smalt rör. Iaf kommer det inte att förflytta mer luft än man får genom att bara ta upp ett hål i underredet.
Jag körde för skojs skull ett par väldigt snabba/slarviga 2D-simuleringar för att illustrera problemet. Eftersom de är i 2D har jag lagt till ett utflöde bakom hjulhuset för att simulera effekten av att luft sugs ut, antingen genom fälgen eller genom ett utsug. Först och främst en approximation av det du har skissat nu: Sen en "kompromiss", där man istället för slangen öppnar upp ett stycke av hjulhuset, men inte fullständigt: Sist en full Jeppsson-variant, där jag har öppnat upp hjulhuset helt, lagt till en snällare vinkel på början av insuget, och har ett mer effektivt utsug i hjulhusets baksida: _________________ Simon Bjerkborn Pendlarbil: 1990 NA Miata |
||
Okej så skippa röret men göra ett skoop typ tycker ni?
Kan rita ett förslag i nästa vecka. Själva hålet ut från skärmen, bör man göra några typ flaps eller vinge eller nåt? För att hjälpa till o evakuera. Rijtigt så skort hål som jeppson visa vill jag ha. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Skulle en rak "vägg" utåt hjälpa till så luftströmmen går mellan väggen och bilens sida? Tänkte det skulle hjälpa till o skapa undertryck _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Är det tänkt för att minska turbulens kring framhjulen eller för att skapa marksug på fronten??
Att minska turbulens borde vara enklare än att försöka skapa marksug. På den senare tror jag att du snarare riskerar att skapa mer turbulens än sannolikheten att skapa marksug. Och då hade nog jag valt att gå på första alternativet. Dvs strunta i försök till något som riskerar att istället förvärra. Ju mer du kan "täcka in" hjul huset desto mindre risk för negativa effekter tänker jag. Där inne vill du nog mest ha luft för kylning av skivor men det är ju enklare att lösa med luft from framänden av bilen tänker jag _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Dem två yttre Hålen i fronten kommer mata varsin skiva med kylluft.
Mina skivor tar kylluft innifrån så kommer mata in runt hjullagret i spindeln _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Jag skulle gärna vilja släppa ut luft för att mata intercooler o luftfilter som kommer sitta i varsin bakskärm.
Intercoolern kommer få en redig fläkt med kåpa så den får bra med kylning o sen få in lite luft som kyler i motorrummet. Sedan evakuerar ju motorkåpan endel genom jalusiet. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Jag ser inte riktigt sammanhget. Menar du att du vill ha hål under bilen fram som ska gå ut bakom hjulen sedan följa bilens dörrar. In igen vid bakskärmarna?? För kylare och filter?
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Sii. Tanken var att om man släpper ut luften bakomhjulet så skulle det hålla sig mot sidan av bilen o sen in o bakskärmsööpningarna
_________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Känns med mina väldigt begränsade kunskaper som en väldig chansning.
Om du skiter i biten med fronten å vara gör hålen bak å vågar jag säga att du lär ha luft så du klarar dig utan bekymmer ändå Det är ju en jäkla massa luft i rörelse runt bilen så att det inte skulle räcka till känns inte sannolikt tycker jag _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Det här räckte även för sista Evo-versionen som hade 3,6 liter V8 med 800 hkr.
Till luftfiltret är kanalen 100 mm men lite ovalt. Ca 125 mm till I/C som ligger plant och har en sarg i botten som leder luften utifrån upp genom I/C. En tidigare LM version på rullarna (För den som undrar vad som skiljer dem åt utvändigt hade LM original bredd på vingen bak. GT/Evo hade bredare och längre vinge) På den orange du har som förebild verkar det vara ventilerat framtill enligt gällande idéer. Släpp ut luften efter hjulet men före dörren. En nyare LMP brukar ha stora hål ca 30x30 cm rakt ovanför framhjulen. Men en LMP bil har annorlunda aerodynamik än en GT bil. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
Nu bara gissar jag, men det kommer nog ta längre tid ute i snickeboa _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||
Det är sjukt stor skillnad i tid att ha en sådan 3d Skiss att bygga efter istället för att stå å fundera över dragning i verkstaden.
Har man dessutom kapmått som går att lita på, så är det kanske 2 timmar att kapa /häfta upp istället för 8. Så tog det bara tio minuter att få fram modellen så sparar man iallafall väldigt mycket tid. Dessutom blir det färre skarvar än när man kapar på en höft och pusslar med små tårtbitar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja men precis exakt.
När jag vet var turbon ska sitta tänkte jag skanna jiggen noggrannt o se om det går att få ut placeringen med hjälp av det. Idag har lotusen blivit förpassad till logen. Tog in m3an som ska få csl lucka, csl fälgar, ny grill o sido grillar. Sen får en kille komma o polera den. Ska göra lite wervice också. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Hej hej!
Denna vecka har det blivit lite avgassystem. 3 tum från turbon och sedan genom katalysator (lambda uttaget efter kommer jag inte använda där) sedan har jag ritat en ljuddämpare 1 till 2. Tanken fick jag av en gammal kollega, Johan Teden som hjälpte mattias med hans Porsche 968. Principen är att avgaserna kommer in i en större kammare så gashastigheten går ned och får sedan studsa mot en perforerad plåt som har ljuddämpning bakom och sedan leta sig ut. På varje sida runt kammaren har jag ritat in en RF apple 2.5" dämpare. Så förhoppningsvis får jag ned ljudnivån ordentligt. För trackday med ljudkrav så gör jag en katattrapp för att spara på den. Är det inga ljudkrav så blir det ett rör ut bara. Så det brölar ordentligt Här kommer lite bilder. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus ExigeM42R -2018 | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 37, 38, 39 >> 17 besök senaste veckan (175495 totalt) |