Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW e30 m3 replika s62 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 398 besök senaste veckan (35668 totalt) |
Vi har alubussningar. Bilen har gått som långloppsbil sen 2013. _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||||||
Jag anser att man ska ha alu-bussningar i bryggan, men behålla gummi i klumpen. Då slipper man mycket av dom vibrationerna som ger sprickor. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||
Föresten är det ett dyrt alternativ med alubussningar, då ni ändå inte har några fästen i karossen.
Ni kan lika bra svetsa stumma rör i bryggan... och bulta i nya fästen i karossen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||
Jag vet inte om du sett min polo jag byggde med sån bakvagn.
Kolla in polo07krs Har monterat samma bakvagn tidigare på en e30. Reservhjulsbaljan ryker. Men den är väl redan väck. Börja med originalbussningar. Då passar eftermarknafsbussnigar. På polon åkte jag orginalbussningar. O det funka bra. Svarva kutsar o gänga dem. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||||||||||
Jo tack, jag har sett din polo. Imponerande bygge. Och när du är färdig, ja då bygger du en ännu mer imponernade bil. Många tummar upp på den. Det är sådana som dig som får en att brinna extra för bilintresset. Jag tänker många gånger hur svårt kan det vara och så provar jag. Ibland funkar det och ibland inte. Många här på rejsa har mer erfarenheter och kan planera sina byggen mycket bättre och göra mindre fel från början. Jag är djupt imponerad av många här på sidan vad de kan och vad de får till. Jag önskar jag kund vara lite mer strukturerad men jag är den som bygger testar/gör om och fortsätter så tills det känns bra. Bra tips på bakvagnen, jag har svarvat kutsar så där tänkte vi lika iaf. Som du säger man kan ju börja med orig bussning så byter man till alu senare. Det är alltid kul att få bilen på hjul om det inte finns ekonomi eller svarvhjälp till bussningar. _________________ Andreas Näsman |
||||||||||||
_________________ Andreas Näsman |
||||||||||||
Vipps så hade kompisen monterat motorn. Enligt Bosse så var det väldigt smidigt att montera motorn med färdiga motorfästen från från tyskland. Skönt när det finns bolt on och man slipper lägga massa tid på fel saker.
Vi hade iof. en idé om att flytta bak motorn lite då torpenen är modifierad. Dock tyckte vi det blev för mycket jobb att bygga om tråget eller köra torrsump. _________________ Andreas Näsman |
||||||||||||
Hur var det nu igen med styrväxel.
Använder jag mig av en vanlig e46 styrväxel så tar jag bort ca 1 styrvarv mot e30ins ? Sedan har jag även läst här på forumet att man skall försöka finna en m3 e36 styrväxel eller en från en z3 då de är ännu bättre. Kommer inte ihåg de olika modellerna man kan använda sig av, någon som har ett bättre minne. E30in var utrustad med servo så knuten skall passa vad jag hört, dock distans/brickor på styrvägeln. Tack på förhand _________________ Andreas Näsman |
||||||||||||
Jag är inte alls insatt i dom olika styrväxlarna men en vän till mig bytte från m3 e46 original styrväxel
till e46 diesel styrväxel för att få snabbare styrväxel. Yellow tag vill jag minnas något om.. Inga konkreta tips men någon mer insatt flikar säkert in Angående m5an, var den väldigt dålig eller varför åkte den på skroten? Kunde du inte ha sålt den utan drivlinan? Ser ut att bli ett jäkla häftigt bygge _________________ Mathias Hellqvist |
||||||||||||
En E46 "purple tag" eller "yellow tag" ger näst kortast utväxling. Skillnaden mellan de två är ventilpaketet till hydrauliken, den gule har en något "fastare" känsla (kan även uttryckas "trögare") jämfört med den lila.
Kortaste utväxlingen fås med Z3 1.8 styrväxel, men de är näst intill omöjliga att få tag på. Alla E36 har samma servo-styrväxel och de är alla något längre i utväxlingen än ovanstående, dock kortare än E30. Micke "BTG" gjorde en uppställning över de olika styrväxlarna och dess utväxlingar, går att hitta med en sökning. Kul projekt och tragiska bilder på donatorn! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||||||||
Tack för tips, bättre att ha många alternativ än få. Ang m5:an så började jag riva inredning för många år sen då bilens värde var runt 100 k, priserna idag ser lite annorlunda ut. Sedan är ju m5:an i sig en vanlig e39, utan drivlina inget större värde i karossen. Mer jobb att sälja delar än pengar på kontot tyvärr. _________________ Andreas Näsman |
||||||||||||
Tackar ödmjukast. Den infon kommer jag långt på, e46 gul eller lila sökes med andra ord Fint bygge du har förövrigt, helt i min smak _________________ Andreas Näsman |
||||||||||||
Hjärtskärande att se M5:ans lik bli ivägskickat sådär, vad var det (förutom att bygga bus-e30) som gjorde att du skrotade? Var det nån kul inredning i den? läderinstumentpanel eller liknande? OT, sry.
_________________ Daniel Karlsson |
||||||||||||
Detta är inte 100% sant. Det som räknas är hur mycket utskick man får på styrväxeln per varv på ratten. Så att bara räkna varv från stopp till stopp är missvisande. Dessutom ger varje mm utskick på styrväxeln mer rörelse på en e30 än på en e36. Så har du e30 fjäderben och gul eller lila styrväxel... Så är du hemma. EDIT: e36 växeln skickar ut mer, totalt än vad e30 växeln gör. Det betyder att styrvinkeln ökar. Jag har fått sätta styrstoppar på min bil. Annars är det rena Driftingbilen. (har e30 geometri på mina fjäderben.) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||
Z3 1.8 växeln är väl utan servo (?)
Och det kan du glömma med lite aggresiva vinklar på e30/36. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||
Tack Håkan. Jag har e30 brygga med m5 e39 ben påsvetsade på e36 spindlar och rörbärarmar så spårvidden är ca 1500. Men det är ju som du säger, det är själva utväxlingen på styrväxeln jag är ute efter. Ett varv ingående axel/hur mkt utstick får jag då på utgående axel. Det är väl styrväxel/spindel som bestämmer hur mkt/snabbt det svänger. Skillnaden mellan olika styväxlars utväxling är det som är intressant. Summa sumarum så låter det som jag får mest styrutstick på en styrväxel från e46 (gul o lila) per varv/ingående _________________ Andreas Näsman |
||||||||||||
Ja, så var det med din framvagn. Då har du e36 styrarmar ? Dom är lite längre än e30. Men det blir bra ändå. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW e30 m3 replika s62 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 398 besök senaste veckan (35668 totalt) |