Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade.
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
26 besök senaste veckan (77527 totalt)
Jimmy1986
Öland
Här sen Mar 2017
Inlägg: 48



Hejaheja!

Kul att läsa lite om bilen. Tror vi ska åka lite shakedown i mitten på april igen på Emmaboda. Du å scotte kanske ska vara med igen? Både Johan å Fege har ju byggt en del i vinter och jag har bytt hela fram och bakvagnen på svarta raggarforden.

Mvh från den enda i gänget som inte har en civic

_________________
Jimmy Sjöström
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Vi vågar knappt skriva, Fixxe!

Har du fått sänkt komp eller ska du borra i förebyggande syfte?

Verkligen snygga arbeten du utfört på din bil. Klockrena lösningar och sånt.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Läser alltid men jag har sällan nåt att bidra med annat än thumbs up thumbs up thumbs up
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Mmmmmm, Emmaboda....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4088



Mats Karlsson skrev:
Läser alltid men jag har sällan nåt att bidra med annat än thumbs up thumbs up thumbs up


Samma här thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Det är ganska klanderfritt projekt det här - alla lösningar är snygga lösningar. Du verkar ju veta vad du håller på med.

Då finns det ju inget man kan skratt... eh, anmärka på och därmed uteblir ju kommentarerna.
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Fixxe skrev:
Antar att folk läser och inte vågar svara fortfarande


Fredag 19 Maj 2017!

Honda Laholm fixade den toe jag ville ha medans jag drack kaffe..

Stod rätt mycket ut bak och lite ut fram, hann ju inte med det innan mantorp.


Bak
Camber V: -3,15º H: -3,2º
Toe in V: 0,5mm H: 0,5mm
.

Toe in ? Gick en kurs i chassie teknik och toe out var det man skulle sikta på med en fwd bil ,men antar att smaken är som baken.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1750



volymmannen skrev:
Fixxe skrev:
Antar att folk läser och inte vågar svara fortfarande


Fredag 19 Maj 2017!

Honda Laholm fixade den toe jag ville ha medans jag drack kaffe..

Stod rätt mycket ut bak och lite ut fram, hann ju inte med det innan mantorp.


Bak
Camber V: -3,15º H: -3,2º
Toe in V: 0,5mm H: 0,5mm
.

Toe in ? Gick en kurs i chassie teknik och toe out var det man skulle sikta på med en fwd bil ,men antar att smaken är som baken.


Bak tycker jag inte det är något konstigt. kan få en väldigt tailhappy bil med toe out bak

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Tack alla

Jodå, jag tar lite genvägar ibland oxå, men dom dokumenterar jag inte... haha


Jimmy1986 skrev:
Hejaheja!

Kul att läsa lite om bilen. Tror vi ska åka lite shakedown i mitten på april igen på Emmaboda. Du å scotte kanske ska vara med igen? Både Johan å Fege har ju byggt en del i vinter och jag har bytt hela fram och bakvagnen på svarta raggarforden.

Mvh från den enda i gänget som inte har en civic


Bilen har stått sedan superstage.. Jag har inte ens lagat skadorna Fege ställde till med

Ja, gärna, återkom med datum så ska jag se om det går att klämma in!
Missar hondaklubbens premiär på Mantorp i år nämligen.
Det har alltid varit runt 1 maj. Men i år, så lyssnade vi på klubbmedlemmarna som önskade några veckor till att skruva..
Så det hamnade på dotterns födelsedag, 26 maj...


Alex Eriksson skrev:
Vi vågar knappt skriva, Fixxe!

Har du fått sänkt komp eller ska du borra i förebyggande syfte?

Verkligen snygga arbeten du utfört på din bil. Klockrena lösningar och sånt.


Tack!
Original är denna motorn en rätt snäll 1,8 med 169hk. Jag har dock en annan topp (en med större förbränningsrum) för att kunna välja bland fler insug mm. Så jag planade den. ca 11,5:1 i komp hade jag
Men vintern 2018 blev det borra motor pga oljeförbrukning, kommer bilder om ett inlägg eller två på det.
Blev första överdim, och B16a kolvar kolvar (1,6 vtec 150-160hästars motorn), så hamna kompet på 12,1:1



volymmannen skrev:
Fixxe skrev:

Bak
Camber V: -3,15º H: -3,2º
Toe in V: 0,5mm H: 0,5mm
.

Toe in ? Gick en kurs i chassie teknik och toe out var det man skulle sikta på med en fwd bil ,men antar att smaken är som baken.


Det grundar sig i att jag tidigare hade en CRX -89, som är 42cm kortare hjulbas än denna civicen.
Där va det ett måste att åka lite toe in bak för att inte den skulle bli orolig i baken.
Därför gick jag på det för att jag visste att det funkar.

2017 körde jag alltså med lite toe in.
2018 blev det 0 i toe både fram o bak dock. Och det kändes väldigt bra!

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Va dålig på att uppdatera på Hondaklubben oxå. Så detta inlägget va faktiskt ett enda.

Augusti 2017 va det som lambdasonden brändes.
Gjorde inget förän början oktober.
Så detta inlägg tar oss från 1 oktober 2017 till mitten november 2017.


Redo för att skruva!


ur med den och ner i källaren.
Tog lådan på vänsteraxeln och motorn under höger armen och gick ner.


Frun får skruva...
Jag tänker, involvera henne lagom så hon förstår glädjen, men inte vilket ekonomiskt svart hål det är...


Men med mitt vakande öga samtidigt som jag klappar lite på Nippon racing i 81,5mm. (gjutna original-kopior)


Mycket sot och blött för att ha varit alurena för 110 mil sedan..


samma här...


Men inte så farligt med förbrännings som smitit förbi övre ringen. Blocket har gått ca 16000mil.
Hade bra komp, och hyffsat bra leakdown (testades innan jag lyfta ur den ur bilen)


Men 4an cylinder va suspekt. Precis över det röda strecket är det precis som det rostat.. är som en lång grop, man kan dra nageln i...
Hoppas 0,5mm räcker att borra...


Men tur jag rev. Lagerna va halvpigga. Troligen gamla synder, då oljan va hur fin som helst.
Veven va hur fin som helst.


Men på blocket saknades märkningen för vilka lager!! Har skruvat en hel del honda, och det har jag aldrig råkat ut för innan.
Satt i alla fall gröna på alla ramlager, förutom mitten som va brunt. Alltså "mitten" av alla lagertjocklekar.
King Bearings std tjocklek, komplett sats till hela motorn beställdes.



Sedan är det lite aero på väg hem...
och lite annat smått o gott...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Anar att folk väntar på 1,24,12 uppdateringen


Från 15 december 2017 till början på mars 2018 hände inte mycket.
Pendlade fortfarande till BorgWarner, 105 mil i veckan, och var sjuka om varandra från 22 december till slutet på februari...

Men så fick man ta tag i allt!

Fick tillbaka blocket från borrning. 0,5mm räckte för skadan på 4ans lopp.
4an borrade han offsettad... Alltså 0,2 åt ena hållet och 0,3 åt hållet skadan va på...


Pressa av och på kolvarna på stakarna.
Bästa pressverktyget! Honda original!


Kolvbultarna i frysen. Dom va 20,995 vid 21 grader rumstemp. 20,985 vid -22.
Sen värma staken 10-15sec per sida med varmluftpistolen så va det lätt o smidigt att press ihop.


Sådär ja.


I med veven. Alla lager blev bra, lite åt det lösare hållet, men inom tolerans för nya.
King Bearings std.


Mäta kolvringsgap.
1ans ring bra på alla, åt det tajtare hållet.
oljeringarna bra på alla.
2ans ring, lite stort gap, utanför tolerans tyvärr, men har inte tid att göra något åt det.
Alla vevlager blev även dom bra.



Samtidigt meka jag lite på bromsar och bakvagn.

Framoken, tog bort dom från VTi kombin jag slaka och tänkte renovera.
På en brukis hade jag inte brytt mig, men klarade inte av att köra med dom på en räser..
Det högra är ett Nissin prelude ok på MC2 (Lucas) okhållare.
Det vänstra är Lucas ok på Lucas hållare.
"samma" ok, båda till 282mm, men Nissan är från japanbyggda bilar, Lucas från Swindonbyggda (UK)...


Värre på framsidan. Nissinoket ligger inte an lika bra mot belägget..
Röda är Nissin.




Hade redan fått hem renoveringssats, med nya kolvar, fick säljas vidare.
Jag klicka hem två ok från reservdelar24.
2 kolv Legend. 1000kr st bara. (i samma som NSX, men i gjutjärn mot NSX som va i alu)


Dags för bakvagnen.
Åkt med trummor bak fram tills nu.
Sparade ju allt när jag slakta MC2an och tänkte komponera ihop något.
Den hade ju 4/114,3 och 260mm skivor.
Klicka hem Civic EP2 260mm skivor med 4/100
Tänkte ta nav från EJ9an och kanske svarva eller fräsa någon adapter men...
Alla trumbromsar har 28mm axel.
Alla skivbromsar har 30mm axel.
Klicka hem nya EK4 baknav och va glad..
Tills igår.
Alla 260mm har 30mm axel och 51mm breda lager
Alla 240mm har 30mm axel och 41mm breda lager.
Men bara svarva distanser ju.

Lite bilder


Gav 5åriga grabben mutterpicka och slägga, han rev! (kanske lite hjälp av pappa ibland..)


Lästa på lite om rollcenter och fastnade på Honed Development i Australien.
Deras kit, ja jo, men kan ju lika gärna svetsa dit det från början.
Risken nu är att baken blir för hård, om jag inte fixar rollcenter fram oxå.


25mm flyttade jag ner infästningen för nedre länkarmen.


Sen iväg med dom på blästring och pulverlack.
Får lämna resten av hjulupphängningen en annan vinter, fasen så fint och kostade inte många kr.


Bakre naven från hovleverantören Reservdelar24.
Tillsammans med ARP bultar.


Honed development ja...
Blev deras BromsServoDelete. Dom hade bra pris på det, så jag kunde inte motivera mig att tillverka det själv.
-2,6 kg i fronen är najs!
Ej att förväxla med stajling eller dragrace servodelete kitten. Detta är killar som jag. Kör bana och utvecklar grejjer till sina egna bilar som de sedan tillverkar i småskala och säljer.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Blästra o pulverlack..... mmmmm thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Lite dagsfärskt problem innan jag gör fler uppdateringar...

För att få ihop nya bakvagen fick jag beställa nya baknav.
Snålade (1000-1200kr per nav..) och köpte på reservdelar24 istället för honda original.

Pressade ur pinnskruvarna som satt i.
De ligger bredvid på bilden nedan.

Men, hålen va lite större än i originalnaven som arp är anpassade till, så arp glappar lite
Vilket gör att det inte går att dra fast hjulen.
Trots rak-lättringen snurrar de alltså när man ska spänna hjulet.

Så jag fick pressa i de korta igen och körde så 2018.

Men till i år vill jag ha dit arp då jag har 10mm spacers jag vill åka med. (inte skruvade)

Jag ser tre alternativ.

1. Borra ny hålbild, med hål som passar arp.
men så är där ju de där stora lättningshålen, alltså kan jag bara rotera hålbilden 22,5º. Blir det för lite material kvar då tro?

2. Körnslag runt befintliga hål så de blir lite tajtare och förhoppningsvis greppar raklättringen då.

3. Borra upp, göra hylsor med krage som man pressar i bakifrån.

Fler alterantiv eller vilket ska man satsa på??


_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



1. Hitta ARP-bult som passar de "knurls" som du har i fusknaven (det kan ibland går att tvinga dit bult med lite lite skillnad). Det bör gå att mäta fram vad det är för bilmodell som har de bultar som naven är gjorda för.
2. Skaffa nya nav

Jag minns inte om det är nån Mitsu-modell som är vanliga att använda bult ifrån. Det är samma skit med Miatanav, du vet aldrig vad det är för bult som sitter där om du inte pröjsar mera och får originalspec.

Det beror ju lite på hur länge som naven lever. Är det en frekvent utbytesdetalj så kan det vara vettigt att konvertera till andra bult. Men om det är nåt som förväntas leva i oändligheten kan det nog vara värt att skaffa originalspecade nav och säja dessa vidare.

Allt custom får man ju ta hand som senare på ett eller annat vis (tänk "akutreservdel"), och är dessa detaljer kärnan i hobbyn?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
klabbe.p
Skåne
Här sen Apr 2006
Inlägg: 148



Vill du tvunget kunna pressa ut dom igen? Ett par snygga loppor med tigen? Det är enbart för att låsa rotationen?

_________________
MvH
Klas-Göran Winqvist
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
Ja det ska ju låsa rotationen, sen hur mycket det behöver låsa innan friktionen övervinner så svetsloppan inte gör nytta vet man ju inte..
Men att svetsa i kragen bakom känns inte jättebra...

Sälja dessa vidare är nog ingen idé, Honda äter typ 0 hjullager...
Kvaliten och livslängd på dessa återstår att se

Min tanke är mer, fixa så arp funkar på dessa naven, behöver jag byta hjullager någon gång igen, så köper jag original så kan jag flytta över arp då.

Därför tänker jag mer åt hållet modifiera befintliga.
Tror fan 4 körnslag runt varje, på båda fram o baksida borde räcka...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Limma..och körnslag. Kan funka...peta i lite fisklina/ trimmertråd och pressa i.. ja bond lösning.. men passar det inte så...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272


Trådstartare
hmm

Provar nog körnslag.
Funkar det inte så tror jag där är material nog för att borra nya hål 22,5º vridet..

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



bra pris på legend-oken.
jag har typ samma ok på min prelude, men tog mina från en accord v6 cg2. 1600 för båda plus renoveringskit och arbete.
tror fan du kom billigare undan!

Kan inte uttala mig om pinnbultarna, men körnslag + cylinderlåsning, kanske?

bop - som glömt förnya hpc

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
ARGbmw
västerås
Här sen Maj 2012
Inlägg: 84



Förstår jag det rätt att arpn aldrig kommer få riktig låsning i naven, förutom nämnda körnslag/loctite? Isåfall, är det inte risk att du ångrar dig när hjulen skall av och körnslaget inte orkar hålla emot en hjulskruv/mutter som gått igenom några värmecycler med bromsdamm etc. och går lite trögt? Lättare att göra det rätt nu, tänker jag?

_________________
Robert Spångberg.

Team ARG

Nuvarande bil:
E36. Nu: 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.
Citera
nicke.t
Motala
Här sen Maj 2007
Inlägg: 60



Snyggt bygge!

Men jag säger som föregående talare.
Det kan bli stora problem att få loss hjulmuttrar om bulten släpper.

_________________
Nicklas Törnros
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda Civic -00 Kunde slutat som aska... Gälar nitade.
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11   >>
26 besök senaste veckan (77527 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande