Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta bränslesystem, vad krävs?
2046 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
Byta bränslesystem, vad krävs?

Tja!

Eftersom min förra tråd om tändsystem numera handlar om bränslesystem så tänkte jag passa på att fråga en sak i en separat tråd:
Vad krävs för att jag ska kunna byta bränslesystem på en bil och fortfarande behålla den som gat-legal? Är det öht möjligt?

objekt:
Porsche 924, årsm 1979

Svar som "Byt, SBP märker det inte" är inte vad jag söker.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Byta bränslesystem, vad krävs?

Uhu, jag hakar på frågeställningen, dels eftersom det kanske, kanske blir aktuellt för mig ngngång och dels för att jag råkar ha en bil med precis samma spec, 924 från -79. Fram till för 1 minut sen hade jag inte ens tänkt tanken att SBP skulle kunna ha synpunkter....

_________________
Pär Hylander
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Det borde väl gå att lägga i en motor från en annan 924 som har ett annat system orginal.. Jag tror inte du får lov att ändra på ditt alls...

Men: Byt, SBP märker inget!

Du har för ny bil, killen!

EDIT:

Eller också kan du greja tillräkligt för att få bilen som ombyggt fordon, och betala 7000 i avgift för icke-godkänd avgasrening.

_________________
William Ekström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Med din årsmodell så är det inte möjligt, med nu gällande regler och ärlighet etc.

Det är bara bilar av årsmodell 1975 eller äldre som man överhuvudtaget får modifiera motorn på, om man ska hårddra reglerna.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
therealpinto skrev:
Med din årsmodell så är det inte möjligt, med nu gällande regler och ärlighet etc.

Det är bara bilar av årsmodell 1975 eller äldre som man överhuvudtaget får modifiera motorn på, om man ska hårddra reglerna.

Yes, OK, det visste jag nästan...

Jag kom ett steg till i mina grubblerier innan jag attackerade tangentbordet:
om motorförändringen gjordes i samband med större ombyggnad (läs ombyggnad av bakvagn, kaross med bur, etc) förändrar det i så fall bilden? ombyggt fordon?

För ett "Amatörbyggt fordon" finns ju möjligheten att få (betala för) avgasdispansen?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



therealpinto skrev:
Det är bara bilar av årsmodell 1975 eller äldre som man överhuvudtaget får modifiera motorn på, om man ska hårddra reglerna.

/Gustaf






Här ska trimmas!!!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

ombyggt fordon har idag inga lättnader på avgaskraven, så det "hjälper" inte heller...

Anders, Pontiacen är väl redan trimmad ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



therealpinto skrev:
ombyggt fordon har idag inga lättnader på avgaskraven, så det "hjälper" inte heller...


Aha.. där ser man.

_________________
William Ekström
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
Jahapp.

Då sätter det "spiken i kistan" för ev. modifieringar av 924an framöver. Den får förbli orginal i tänd- och bränslesystem om inget av dom rasar helt.

Nästa projektbil får välan bli en pre-76 vilket säkert gör min far glad. Vore skoj att äga en banpreppad Ford Cortina GT av -67 el -68 år modell framöver.

Tack för svaren, Gustaf! thumbs up

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2201



Jag skulle göra följande:

1, byta till brytarlöst (om det inte redan är det).

2, Man kan mixtra en hel del med K-jetronic. Det duger sålänge man inte har riktigt vilda kammar, då kan systemet råka i självsvängning pga pulserna i plenum...

Annars är nog nyckeln till att få en 924 att lubba bantning i första hand.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Hej

Banpreppad Cortina GT skriver vi under på

Modifieringsbiten beror ju också på hur rymligt samvete man har och vilka risker man är beredd att ta. I en 924 till exempel, borde det vara hyfsat lätt att bygga en MS-installation som ser ut ungefär som ett L-jetronic/Motronicsystem och därmed rätt "original" ut. För det är knappast alla besiktningsmän som har koll på hur en 924 ska vara bestyckad... Skippar man blanka trattar, öppna filter och spejsade soppatrycksregulatorer är nog risken att fastna ganska liten.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Annars är nog nyckeln till att få en 924 att lubba bantning i första hand.

Mjo, den delen kommer 924an att utsättas för i vinter... : (Vilket iofs inte heller är OK SBP-mässigt om man kikar på inredningen men... I det fallet så bryr jag mig inte...)

Visst, det skulle nog gå att få en MSnS-installation vara väldigt lik den K-jetronic-installation som idag sitter i 924an... Men tyvärr är mitt samvete av den mycket o-rymliga varianten så jag kör med 924an som den är och skrotar den till förmån för annan projektbil om en säsong eller så...

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Eller så hänger du i en 944-motor. :

Citat:
Mjo, den delen kommer 924an att utsättas för i vinter... : (Vilket iofs inte heller är OK SBP-mässigt om man kikar på inredningen men... I det fallet så bryr jag mig inte...)

Vilken operation är det som inte är ok, att lätta bilen så vikten inte överensstämmer med regbeviset?

Själv är man så ärlig så brukssaaben skall regbesiktigas med högre effekt, bara för att man ska få ha IC- och
magnetventilinstallationen ifred för nitiska besiktningsingenjörer.
900 S har inget sådant i originalutförande nämligen, om någon undrade.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



therealpinto skrev:
Skippar man blanka trattar, öppna filter och spejsade soppatrycksregulatorer är nog risken att fastna ganska liten.


Exakt. Finns inte att åka dit på detta IMHo. Bilen kommer dessutom antagligen gå bättre och spy ur sig mindre avgaser så det är en ren Win/Win situation. SÅ orymligt samvete finns ingen som åker hobbybil som har, inte ens Mangan. För då kan vi ju börja mäta på % av rullomkrets, aldrig montera ett trimchip osv i all oändlighet.

Har man en gammal bil (Pre 80-tal) kollar dom att det ser orginal ut vilket det gör med rätt MS-installation samt om den spyr ut massa skit. Om inte och samt att bromsar och däck är ok är dom nöjda.
Mina

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3882


Trådstartare
poh99 skrev:
Citat:
Mjo, den delen kommer 924an att utsättas för i vinter... : (Vilket iofs inte heller är OK SBP-mässigt om man kikar på inredningen men... I det fallet så bryr jag mig inte...)

Vilken operation är det som inte är ok, att lätta bilen så vikten inte överensstämmer med regbeviset?

Efter 1972 el 1974 års modell finns regler för hur kupéutrymmet ska vara skyddat för åkande. Iaf enlgit det mycket matnyttiga studiebesöket på SBP i Linköping i våras. Gustaf kanske har bättre koll på det.

Andreas << Jääääää, jag vet... Men som Kristian menade i förra tråden: välj svinet att kasta pärlorna efter... Blir nog mer skoj om jag lägger några slantar till på däck, riktig stol, 4-punktsbälte, ratt, osv... Allt är möjligt, vi får väl se om bilen överlever Sviesta på söndag!

Tackar för synpunkterna!
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja däck osv osv osv ligger ju sådär 3 ljusår före i listan.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



therealpinto skrev:
Anders, Pontiacen är väl redan trimmad ;-)

Nja, jo... men allt är ju relativt vissa av hästarna verkar dock vara på grönbete just nu

Andreas Lidström skrev:
Ja däck osv osv osv ligger ju sådär 3 ljusår före i listan.

ap ap ap.. ljusår är en längdenhet, inte en enhet för tid!!

Nästa gång du åker förbi lund är du välkommen att komma förbi och slå mig på käften om du vill
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Ja däck osv osv osv ligger ju sådär 3 ljusår före i listan.

ap ap ap.. ljusår är en längdenhet, inte en enhet för tid!!

Nästa gång du åker förbi lund är du välkommen att komma förbi och slå mig på käften om du vill [/quote]

Kan ju vara en väldigt lång lista oxå

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



steffe skrev:
Andreas Lidström skrev:
Ja däck osv osv osv ligger ju sådär 3 ljusår före i listan.

ap ap ap.. ljusår är en längdenhet, inte en enhet för tid!!

Nästa gång du åker förbi lund är du välkommen att komma förbi och slå mig på käften om du vill


Kan ju vara en väldigt lång lista oxå [/quote]

Ja just det ja...
Tänkte inte så långt

Citera
Skruva banåkabil
Byta bränslesystem, vad krävs?
2046 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande