Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -01 ESS Clubsport
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8434 totalt)
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
Tjena, Jonas Dahlström 35 år här, har haft ett långt så kallat familj uppehåll från min stora passion i livet som råkar vara bil modifierande och bankörning, med förkärlek för BMW och i synnerhet E46 M3.
Nu var det dags att pyssla lite igen och jag har fått förvärvat ett bra utgångsobjekt som är en av de första e46 M3orna som är byggda, Import i juni -01 med fullständig historik fram tills idag.
Hel och fin och i original skick fram tills förra ägaren.
Rätt utrustad, dvs ingen taklucka och manuell växellåda

Har haft många moddade bilar tidigare under åren med lite olika ambitioner, senaste var denna M3 under åren 2006-08




Visionen med denna bilen är att bygga en bil så som jag vill ha den idag blandat med hur jag ville ha den när de kom ut i 2001 och jag fyllde 18 år
Då var det tufft Titan silver så jag tänker behålla den färgen, utöver det så ska allt plockas ner och bytas mot nytt eller uppgraderas mot bättre grejor, dvs allt! när jag är färdig så ska jag ha en bil som framstår som ny överallt, med möjlighet att åka 4 pers i, ska ha komplett inredning pluss halvbur med urtagbart kryss för glass turer med barnen, samt att den ska piska alla nyare generationer M3 (och gärna nån Porsche) på bana
Den ska inte se ut som en banbil utan mer OEM+ stuk med lite små detaljer som skvallrar lite om potentialen för de likasinnade.

Jag återkommer med hur jag tänkt lyckas med detta samt mer info om status och bilder inom kort.
Har även startat ett eget Instagram konto för detta projekt för dem som vill kika där @jde46m3

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Ska bli riktigt roligt och se! Kommer ihåg din gamla bil väl och var bra sugen när du sålde den

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
FPSJ
Småland
Här sen Okt 2009
Inlägg: 79



Jo den kommer man ihåg från Zatzys fina tider

Upp med bilder nu

_________________
Filip Johansson

BMW M2 Manuell -17
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare


Här är den, denna bild är tagen i somras precis efter inköp, jag hade bytt till nya faceliftbakljus bla. samt monterat en sats BBS CH med cup däck.





Sen dök denna fina uppsättning med BBS LM upp 2v senare, planen var från början att skaffa en uppsättning med 9,5+10,5-19, dessa är 8,5&10 men de får duga så länge 🙂




En Eisenmann 4*83 LeMans, + några timmar med diverse poleringsverktyg är ju en fröjd för både ögon och öron,
Jag testade rätt många slutburkar på förra m3an och trivdes bäst med denna så valet var lätt den här gången.

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare


Här är dämparen monterad tillsammans med en CSL diffuser från Mile Ends composites, som synes på bild är passform 100% behövs inget arbete på denna före lack, dessa är 100%. Lika orginal. Kommer lackas tillsammans med resten av bilen när allt skit jobb är gjort.





Fick tag i ett par Performance stolar som gått 135mil och sen stått lagrade sen 2011 i mint condition, dessa är ju bland de bättre stolarna man kan sitta i tycker jag, tyvärr är de ju till e90 så de hamnade lite för högt upp i e46an för min smak så jag kommer att byta ut dessa mot vikbara utan airbag med e46 underrede, men de passar ju onekligen bra i bilen utseende mässigt tycker jag

Utöver detta har nya orginal glas och blinkers fram och på sidan tillsammans med nya grillar monterats.




_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852



Ser fin ut thumbs up

Sitter det ESS på den nu, eller ska du montera?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
Går och väntar på en hel del delar till bakvagn, bromsar osv. så det händer inte så mycket fram tills det dyker upp, så här står det till i dagsläget.





Nya BBS sekskant dammkåpor monterade

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
Lasse Karlsson skrev:
Ser fin ut thumbs up

Sitter det ESS på den nu, eller ska du montera?

//Lasse


Tack Lasse, det monteras nästa generations ESS kit i detta nu, det är bland annat deras egen utvecklade kompressor som är skillnaden från förra generationen, det är en hel del hårdvara som måste ändras i kitten så jag har lämnat min bil som testbänk, precis som med förra m3an men då va vi på gen.2 nu blir det gen.4

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
Dök upp lite godis från Millway igår





Då fattas bara bromsar och resten av chassi delarna innan jag kan riva isär allt under 🙂

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Fin bil! Ska bli kul att följa utvecklingen.
Vad blir nytt på den uppdaterade versionen av ESS kitet?

Blir det några banfälgar med r-däck också eller får det bli bra gatdäck tillsvidare?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Fin bil! Ska bli kul att följa utvecklingen.
Vad blir nytt på den uppdaterade versionen av ESS kitet?

Blir det några banfälgar med r-däck också eller får det bli bra gatdäck tillsvidare?


Tack så mycket för det Nicklas, det som är nytt i denna generation är först och främst själva kompressorn som blir deras egen utvecklade snurra istället för Vortechs, det medför många små förändringar på hård och mjukvaran men det mesta är gjort så nu väntar vi på den första batchen med nya delar.
Det blir troligtvis en uppsättning med riktiga 18" slicks på lättare fälgar, drömmer om en sats med square BBS RC301 eller E88

Annars går jag och väntar på offert från Millway innehållande Öhlins RT efter din spes + lite annat godis från dem, nya inredningen från Recaro-Max, bromsar från Alcon, samt en del godis från Karbonius

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Spännande! Mycket fint på gång med andra ord!

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
Ja verkligen, sjukt peppad på att få bromsarna nu, köpte dom i början på oktober! Mycket att göra hos Alcon tydligen, men den som väntar på nått gott....

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



Kult project!

Vart har ni handlat Alcon, och vad var priset?

Bor ni i Töcksfors? Såg ut som ena bilden var tagen där (vid kyrkan).

_________________
Raymond Andersen
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
R Andersen skrev:
Kult project!

Vart har ni handlat Alcon, och vad var priset?

Bor ni i Töcksfors? Såg ut som ena bilden var tagen där (vid kyrkan).




Stämmer bra det
Köpte via en engelsk firma, priset var lite högre än motsvarande kit hos Brembo och AP.
Leverans tiden är lika sorglig som priset, försenat för 3e gången nu, betalades i början på oktober och anländer nog inte i år thumbs down

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Trevlig bil! Ber om ursäkt för att jag lägger till en efterlysning i din tråd...

Hej alla M3 E46 ägare/följare!
Till ett utvecklingsprojekt söker jag en M3 E46 rear subframe. Dvs hjälpramen som diffen sitter i.
Köper gärna en begagnad om nån har en liggandes (kanska någon som har bytt ut en gammal rostig subframe?), eller lånar gärna för att mäta på. Kan även köra för att mäta på en subframe förutsatt att den är nerskruvad från bilen, och att det är rimligt nära Malmö/Lund.

Supertacksam för alla tips jag kan få.
Tack på förhand!

Vincent
Practical Performance RnD
Www.facebook.com/pprndnews

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
Då börjar det hända lite i garaget, en hel del saker har anlänt




Massa godis från Millway 👍🏼




Ny Alcantara från Recaro Max hämtades i Januari 😁





De efterlängtade bromsarna anlände efter 5 månaders väntan

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
Medan jag väntat på div delar så har jag byggt en ny X-pipe:









Byggde 2 olika versioner ifall den första visar sej strypa för mycket, hoppas att eliminera det raspiga ljudet med denna design.

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare


Börjat riva bilen för att utföra bakvagns förstärkningar, tak byte, och hellack 👍🏼

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
Behöver få ut lite värme vid hård körning men vill samtidigt behålla så diskret och orginalt utseende som möjligt så jag köpte dessa, popnitar är inte riktigt min grej så jag svetsar i stället








Tror det blir fint när det är lackat 👍🏼

_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
Jde46M3
Värmland
Här sen Nov 2018
Inlägg: 25


Trådstartare
Stötdämpar porr 🤓
Modifierade Öhlins R/T med Millway godis, efter Mr Wibergs spec 👍🏼🙂





_________________
MVH Jonas Dahlström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -01 ESS Clubsport
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande