Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (24840 totalt)
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



OK jag har min vikt 690 kg men dock bara 1300 cc

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Minvikten är ca 1100 kg.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1926



Ja den är ju tuff mot Escortens min vikt !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ja självisk som man är så vore det roligt om man kunde i alla fall sträva åt att göra det mer jämlikt. Det blir ju roligare att titta med!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Ulf Sanden skrev:
Ja självisk som man är så vore det roligt om man kunde i alla fall sträva åt att göra det mer jämlikt. Det blir ju roligare att titta med!
Det kompenserar du med körningen och bra koll på allt annat.

Bättre chassi än en Escort kan ju inte vara svårt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Ulf Sanden skrev:
Ja självisk som man är så vore det roligt om man kunde i alla fall sträva åt att göra det mer jämlikt. Det blir ju roligare att titta med!
Det kompenserar du med körningen och bra koll på allt annat.

Bättre chassi än en Escort kan ju inte vara svårt?


Exakt

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Skämt åsido så är det ju rätt mycket som skiljer på flera punkter. Så man får fokusera på märkes kollegorna. Lite färg!!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
En test med framdämparen.


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Det blev så här.



_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Har du egen testrigg?

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Japp!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ulf Sanden:
Vad har du för fjäderkonstan fram?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Här kommer dina egna siffror fuling!
Tack för utbildning!

Ny fjäder fram:
Dy=120
nt=6
Dt=18,5
ger k(Ff)= ca ca 250N/mm
Ta 250 med en riäl nypa salt, ca ca fladdra från +-10% i alla fall.

0.59*0.59*250=87N/mm Fjäder konstant på hjulet.

1200kg bil 50/50

Fram hörnvikt 300kg
ofjädrat=40
fjädart ger 260kg
MR=0,59


f=(250*1000*0,59^2/260)^0,5/2/pi -> f=2,9Hz

Krängare fram

159*2*0,59^2 -> 111N/mm på hjulet vid krängning

K hämmaren är starkare än chassie fjädern, i och med bytet till ca 1.5 ggr hårdare fjäder blir ju förhållandet lite jämnare men totalt styvare.

Kurvorna nedan x axel kolvstängshastighet i mm /sekund. Y axel kraft i Newton, ovan nollan kompression dvs dämparen trycks ihop och under nollan retur dämparen dras ut.

Lite mer dämparkurvor:

Röd= Ny dämpare fram
Lj blå=Gammal R-sport fram
Grön=Ny bak
M blå=Gammal bak

Finns ju många olika idéer om det här men vad som spelar roll för kurvtagning, balans accs och broms är i lågfartsområdet någonstans upp till 150 mm per sekund. Där är ju den nya fram lite hårdare. Både komp och retur. Bakre nya är hårdare komp men mjukare retur (kan vara bra i utgång kurva?) I kolvhastigheter över det är det ojämnheter på vägen som speiar roll. Returen kommer aldrig över 500 mm per sekund på grund av det är bara fjädern som trycker ut.
Rätta mig gärna om jag är ute och reser!


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Alltid kul med lite montering.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Skönt stuk på denna
Fick en knasig tanke när jag ser bilden på förra sidan inför lackering!
-Undrar hur 140:an hade sett ut med baken 30-40 cm kortare överhäng!
Väghållningen hade ju dessutom nog blivit till det bättre

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Tack!
Ja den känns lite onödigt lång där bak. Sektionering i längsled?

Skulle försöka ställa tändningen men lyckades inte få till något vettigt men antingen var det ok på låg varv eller högvarv.



Så jag flyttade över axel med sina cetrifugalvikter från den gamla till den lite mindre glappiga nya.

Motorn reagerade mycket bra men då tog stroboscope lampan semester. Alltid är det nått.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Med ny lampa gick det bättre.
Japp det var skillnad 35 grader före över 3500 och strax över 20 vid 1500. Enligt de flesta ska det vara ungefär så här, vi får se vid körningen. Den nästan nya jag köpte hade samma fördelar nummer men helt fel tändkurva.




Tid bokat för körning på rullar!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
142

Här sen Sep 2016
Inlägg: 8



Ulf Sanden skrev:
Lite hårda 📦

Eftersom jag tyckte det gick lite sakta även i kurvorna så provar jag att uppgradera även på chassie sidan. Det som sitter på bilen är om jag förstått det rätt delvis kapade rally delar.




Snygg bil och alltid lika kul att hitta likasinnade tokstollar som håller på och skruvar!

Är i liknande stadie som du är nämligen nyligen startat och provkört min 142a som byggs för historisk racing och undrar om du är villig att dela med dig av vad du tänker att du ska köra på för dämpare eller om du föredrar att hålla det topphemligt

_________________
Hugo Larsson
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Hej

Va kul! Lägg gärna upp en tråd på din bil!

Var är du ifrån? Köra i år?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
142

Här sen Sep 2016
Inlägg: 8



Sagt och gjort! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115422

Tanken är att det mesta ska bli klart iår och att komma ut på bana nästa år, jag är totalrookie när det gäller bygga racingbil såväl som köra och min chefsmekaniker (farsan) har viss erfarenhet även om han själv aldrig kört så vi lär medans vi är igång!

Vi håller till i Linköping.

_________________
Hugo Larsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 142 - 69 Historic racing std 66-71 G #57
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
8 besök senaste veckan (24840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande