Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944S -88 - Bygger ny motor | << 1, 2, 3, 4, 5 5 besök senaste veckan (20886 totalt) |
Den maskinen kommer bli klockren i din bil
Härlig roadtrip man känner igen så mycket . Ser fram emot att lämna in växellådan till Peter men det får bli till hösten så jag kan planera in det ordentligt _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Jodå, något har hänt. Även om det går långsamt.
Motorn från Peter S sitter i motorbocken. Allt som ska flyttas över från gamla motorn måste totalsaneras från olja och ingrodd smuts. Det är svårt att föreställa sig hur smutsig allt i motorrummet är när den under lång tid läckt olja som sedan bundit sand, damm och annan lös smuts. Hur som helst. Jag upptäckte att min gamla oljesump & den som den på nya motorn skiljer sig från varandra. Enligt motornumret ska den "nya" motorn vara från -87, medans originalet (den skurna) är från -88. Jag har uttag för oljenivågivare på skurna motorn, medans "nya" inte har det. Fint tänkte jag. Det är bara att byta sump. Men då såg jag att de skiljer sig åt på insidan. Här kommer några bilder som visar skillnaden. -88:an. Bortsett från uttag för oljenivågivare så har det svarta skvalpskottet i plast en kant som jag antar är för att förhindra oljestänk från veven. Den saknas på andra sumpen. Botten ser också lite annorlunda ut. Denna har en liten rund nedsänkning vid pick-upen. -87:ans skvalpskott saknar kanten. Botten har också en större nedsänkning. Jag provade att byta sump mellan motorerna. Men det passade inte alls så bra. -88:ans motor (rasade) med -87:ans sump passade inte då pick-upen gick i botten på sumpen. Nu blev jag ännu mer nyfiken och monterade loss båda pick-upena för jämförande mätning. -88:ans pick-up längre men har mindre diameter på silen. -87:an är kortare men har större diameter på silen. I övrigt verkar alla mått stämma. Jag vill gärna ha -88:ans sump med uttag för nivågivaren & kanten på skvalpskottet på -87:ans motorer. Som jag ser det så borde byte av pick-up lösa problemet. Har ni några andra teorier om vad som skiljer sumparna emellan? _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Den nya sumpen som har nedsänkningen för den extra långa pickupen her också en längre oljesticka, eller om det är röret till oljestickan som är kortare. Hursomhelst så skall oljestickan gå ner ytterligare en bit.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
Okej, länge sen jag uppade här. Hela sommaren gick åt familjen. När hösten kommer tror man att tiden per automatik ska komma, men återigen tar familj och dess aktiviteter all tid. Men lite meckande blir det i alla fall, så projektet fortskrider i långsamt tempo. Vi fortsätter där jag slutade.
Det blev så att jag pusslade ihop min originalsump (-88) som har oljenivågivare och extra kant på skvalpskottet till -87:ans motor. Till det har jag också pickupen från -88:ans motor. Den sitter perfekt mot botten. Tror jag fått till en riktigt bra kombo här. Fick hjälp att tvätta hela sumpen med skvalpskott och pickup i en stor hetvattentvätt. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Heja, heja
Sätt och undrade här om dan hur det går för dig, så uppdateringen svarade på det _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Bygget fortsätter i makligt tempo.
Blocket var ju inte räddningsbart efter haveriet, men toppen såg ut att gå att få ordning på. Kammar, kedjor och lyftare demonterades. Helt otroligt skitigt även här. Packnings-silicon runt alla insugskanaler. Någon har varit snål och inte använt nya packningar. Kanske har den dragit tjuvluft och gått snålt, och därmed spikat sönder? Även på avgassidan har det varit läckage. Dessutom saknades det några pinnskruvar som var ersatta med vanliga skruvar. Alla förbränningsrum var ordentligt skitiga och sotiga. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Toppen lämnades till Ultra motor som skulle gå igenom den.
När jag någon dag senare åkte förbi för att lämna nya ventilskaftstätningar hade de redan tvättat toppen och påbörjat demonteringen. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Blästrade och pulverlackade kåpor och insug hemma.
Frågan är om man ska fylla i Porsche texten med nån färg, eller låta det vara som det är? Jag lutar åt att låta allt vara som det är på bilden. Nåt jag reagerat på är hur lätta magnesium kåporna är. Det gjorde min lackare också. Verkligen påkostat av Porsche. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Ser riktigt bra ut!
Jag fyllde i texten men det är lite svårt att få det 100% bra, kanterna är ganska höga och får man inte färg överallt så ser det lite taffligt ut, jag hade lämnat det som det är. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
Toppen tillbaka från Ultra motor.
Det var bra att jag lämnade ni den, då det visade sig att alla avgasventilerna och en insugsventil behövde bytas. Skönt att få allt monterat, inslipat och klart. Sen har de planat av packningsytan också. Inte mycket, bara precis så att den är jämn och fin. Eftersom Ultra hetvattentvättat toppen så känns den helt ny. Jämför bilderna på kanalerna från tidigare inlägg!!! Såg att nya packningen är en turbopackning. Är tydligen samma trots att detta är en 16-ventilare? Men den är identisk med den gamla och den passar mot alla kanaler, och det är den som Utzon rekommenderar. Har monterat nya pinnskruvar och nya kopparmuttrar också. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
Snyggt och prydligt. Verkar vara hopp om att få bilen klar till sommaren
Håller tummarna! _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
Har fått till lite fler småsaker.
Ny fjädrad lamell och nytt stödlager i svänghjulet. Sen nya packningar till vevhusventet och magnetisk plugg till tråget. Även ventilkåpan har fått nya pluggar och tätningar. Sen har jag tvättat av det otroligt smutsiga kablaget. Gick nog åt en flaska bromsrengöring och ett par kilo trasor. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944S -88 - Bygger ny motor | << 1, 2, 3, 4, 5 5 besök senaste veckan (20886 totalt) |