Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Klä om ratt?
34 besök senaste veckan (3475 totalt)
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1495

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Har sett inlägg tidigare om var man kan klä om sin ratt med nytt skinn, mocka eller alcantara. Vill minnas att det fanns möjlighet att göra det både i England, Estland och Tyskland, men lyckas inte hitta rätt när jag söker på inlägg. Någon som minns var?

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Sånna som sysslar med att sy upp bilinredningar borde kunna lösa sånt med. Alternativt typ sadelmakare/möbelomklädning.

Farsan har klätt om en ratt själv, han måttade fram hur brett skinnet behövde vara för att nå runt med dubbelvik i kanterna, sen blöt la han skinnet ett par timmar. Sen sydde han ihop skarven först innan han krängde på skinnet på ratten. Kryss sydde ihop det löst så han kunde dra tråden genom både dubbelviket och ytterdelen. När tråden väl drogs åt så smet de ihop runt ratten på ett bra sätt.

Han tog nog någon mm för mycke skinn för de sitter inte supertight, sen var de första gången han gjorde de (och enda) så de är väl inte superhög finish. Men helt okej! Så de är ingen raketvetenskap, någon som sysslar med läder bör kunna göra ett kanonjobb

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Jag klädde om min ratt till simulatorriggen. Jag är inte helt ohändig, men det var faktiskt rätt knöligt..
Mätte upp en remsa i storlek ungefär diameter mitt i rattkringlan, alltså för liten för att kränga på. Sydde ihop ändarna, blötte skinnet, krängde på och sydde oändligt försiktigt ihop den runt hela. Man kan inte dra ihop sömmen direkt stygn för stygn, utan det får sträckas i omgångar allteftersom man syr, men resultatet är jag sjukt nöjd med! Inget lim under, inte en mm rörelse efter några års slitande.

(varför det är en massa småbitar? jag använde den där skinnmappen, det var enda sättet att få bitarna att räcka)


_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



blixten skrev:
Har sett inlägg tidigare om var man kan klä om sin ratt med nytt skinn, mocka eller alcantara. Vill minnas att det fanns möjlighet att göra det både i England, Estland och Tyskland, men lyckas inte hitta rätt när jag söker på inlägg. Någon som minns var?

/Johan B


Här har jag klätt om två rattar. Riktigt bra resultat. Tveksamt om någon skulle se skillnad på Original och detta.

https://www.ebay.ie/sch/ledermanz/m.html

Man kan ta kontakt och skicka över och få sin egen ratt (utan airbag förstås) omklädd.
Mailadress: grigul@inbox.lv

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Skruva banåkabil
Klä om ratt?
34 besök senaste veckan (3475 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande