Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Trackday-preppad bil - Behålla originalinredning?
<<   1, 2
2973 besök totalt

Spara originalinredning?
Ja
57%
 57%  [ 26 ]
Nej
42%
 42%  [ 19 ]
Totalt antal röster : 45

N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Ett plus att få den med, men hade det varit tillräckligt för att inte göra affär om den inte följde med om allt annat levde upp till önskemålen?

Jag har tidigare själv också resonerat så att det är skönt att ha valet att kunna återställa om man skulle vilja. Gjorde det även med min förra bil, där inredningen sparades också, men det var nästan jobbigare vid försäljning då köparen knappt fick med sig allt en vända på släpkärra.
Jobbet att återställa bilen original är väl milt sagt "en del", och det saknas mer grejer än inredning. T ex fälgar, stötdämpare/fjädrar, huven är ventilerad osv

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Min röst lägger jag på att spara inredningen OCH hitta någonstans där det egentligen inte kostar något direkt att den ligger (baxa upp det på någons villavind typ )


Mor och far har tidigare haft äran att få förvalta allt mitt bilrelaterade skrot men har nu varit förskonade sen ett tag
Mycket kan man få upp, men framstolarna springer man ingen längre sträcka med och inte upp på en vind! (Det är elstolar, bilden tidigare är fel. Tyget/färgen är densamma)

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Röstade ja, som Corvette ägare ställs man inför just samma fråga....har satt i båge / rullskydd i min cab samt bytt all väghållning till coilovers däck fälgar, uppdaterat stereon till dubbeldin med ny panel osv osv, till i år kommer det på headers och Vortech kompressormatat med ny större kylare, så inte någon originalare längre.
Har sparat allt som jag plockat av och kan återställa den till original igen utan större problem, men efter många år så har jag lärt mig följande:

¤ Dem som vill ha en original är beredda att betala men då ska den verkligen vara original och låga mil, inte en plågad banbil.

¤ Det är din bil bygg som du vill då mår du bäst !!

¤ Den bil vi själva äger och tror stenhårt på att den blir en klassiker kommer aldrig att hända....

¤ Nästa klassiker är i stället alltid något oväntat t ex en Dacha eller Tesla eller en ja vad som helst....

¤ Alla riktiga klassiker är redan tillverkade......i ditt fall M3E30 säger jag utan att vara en ///Motorsport expert

¤ Jag skulle behållit min -92 M5 Touring i Daytona violet som jag sålde -98.......éller farsans -81 Volvo 240 Turbo som jag kunde få riktigt billigt sent 80 tal men den trodde jag inte heller skulle vara en klassiker......

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Tack återigen för alla bra inlägg i ämnet. Ingen lätt sak detta! Bra argument från båda sidor tycker jag.
Jag tror jag kommer göra så att jag provar att lägga ut inredningen till försäljning och ser om någon nappar och vad det rör sig om för pengar. Är det inget drag eller fel pengar behåller jag den och får hitta på nåt sätt att förvara den.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Tror inte att du ska vara orolig att din bil inte säljs den dag du beslutar dig för det Niklas, dvs med eller utan inredning 🙂
Kommer vara kösystem på den från ivriga Trackday åkare så lägg ut din inredning 👍🏻

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901



Hårddrar man det blir ju slla bilar nån form av klassiker när de blir tillräckligt gamla. Iaf om de är i fint orginalskick. En bil som har körts på trackdays kommer dock aldrig vara så fin.

Tycker man ska bygga den bil man vill ha. Ekonomiskt vettigt blir det inte ändå. Orginalbilar är fabriker bra på att bygga.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1750



Handlar väll dessutom om mil tal på bilarna när man börjar prata klassiker. M3 E46:orna börjar väll plocka på sig endel mil.

Men sen förstår jag inte varför priset på M3 E36:or har skjutit i höjden de senaste åren heller.

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



En sak att fundera på är att de Recaro stolar som sitter i inte är godkända för gatbruk. Någon framtida besiktningsman kan bli lite grinig och tycka att du skall montera tillbaka godkända stolar.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Något jag funderade på var att tillverka nya dynor i Racarostolarna med det rutiga tyget i stolarna/baksätet. Det hade blivit sååååå snyggt.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246


Trådstartare
Ja den tanken har slagit mig också, hittills har det gått bra att besiktiga med dom stolarna men man vet ju aldrig. Dock är det väl inte värre än att man för köpa några stolar från en E46 då isåfall.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Allmänt banåkaforum
Trackday-preppad bil - Behålla originalinredning?
<<   1, 2
2973 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande