Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
36 besök senaste veckan (38949 totalt)
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Snyggt jobb med Skodan...
Se till att håll den lagom sportig.
Lägg krutet på Golfen..

1.06 tider är inte illa..

Precis min Golf mk2 är snabbare och den är inte alls lika bekväm som din Skoda.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



SixPs skrev:
callek skrev:
Här lyser flitens lampa. Kul att se

Lite trist problemet med sot på insugsventilerna. Gissar att det inte är ett lika stort problem på EA888 gen 3 eftersom de har spridare i cylinder och insug?


Ja det är lite trist, men tror att problemet går att bygga bort till rätt stor del, det som behöer göras är att filtrera oljedimman mycket bättre. Finns ju massa olika kit att köpa, men jag kommer att bygga mitt eget, har samlat på mig lite delar och ideer.

callek skrev:
Hur lång tid tog det att riva ner koppling och svänghjul?


Då detta var första gången jag rev ner lådan på denna bil, så jag tog på mig lite mer tid och hade lite problem med att vinkla ur lådan då högra drivflänsen vill ta i svänghjulet, det är lite pyssligt att göra men det går (speciellt med dessa lådor som har den extra förstärkningen som gör det extra trångt). Men man behöver ha en växellådslyft som man kan vinkla. Nu har vi det i garaget, men jag har inte byggt fixtur ännu, så jag hade bara dragit fast lådan med spännband runt växellådans lyftplatta och när jag var ensam i garaget så funkade det inget vidare, är man två är det vanligtvis inga problem. Nu kommer jag bygga en fixtur så kommer det att gå mycket bättre. Efter att ha byngslat runt i drygt en halvtimme utan att få rätt vinkel för att få runt drivflänsen kring svänghjulet, så demonterade jag drivflänsen (vilket tar 1 minut, så varför jag inte gjorde det direkt kan man ju fråga sig....) och då är det i princip bara att dra lådan rätt ut.

Nu lade jag kanske 4 timmar innan svänghjulet var borta, men jag hade ingen brådska och tog god tid på mig. Är man två, och har gjort den någon gång förrut och kör på koncentrerat tar det inte längre än 1h att plocka bort svänghjulet.

Det man behöver är en motorlyft som synes på bilden och en växellådslyft för att kunna göra denna operation smidigt.

Här är en länk från service manualen som beskriver de olika stegen för en 02Q låda i en Skoda Octavia mk2:

https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk2/power_transmission/gear . . . .


Plockar alltid medbringaren på golfen går inte annars. Skall börja ta ner hela subframen i fortsättningen också då den inte var på plats när jag tog ner och satte ditt den senast

Är kanske lite mer plats på skodan, måste vinkla ner motorn liiiiite för att lådan inte skall krocka med rambenet

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



jag brukade göra som babbe på min a3q(samma drivlina)... släpp motorfästena på ena sidan,bort me medbringaren å sen e de bara å muttra ner lådan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
När lådan ändå är nere, så blir det nog att uppgradera lite till årets säsong. Snackade med David på DLI förra veckan, så har klart för mig vad det blir för kopplings kit iallafall, sen kanske det slinker med nått till, så lika bra att riva ned lådan och kolla att allt är OK...


Mäte axialspelet på skoj, men efter lite påläsning så det mätas på annat sätt.

Fick tillverka en distans för mothållet.

Monterat.

Flänsar, växelväljare samt backkontakten etc borta.

Täcklock som måste offras för att komma åt en låsring..,

Det är den stora låsringen som måste bort (inte den lilla på axeln).

Sen är det bara att lossa alla bultar, värma kåpan kring lagret (~100 grader med värmepistol) där låsringen nyss togs bort, sedan är det bara något slag med glidhammaren så lossar övre växellåds huset.

Tada!!

Såg mycket bra ut kring magneten, så inga otrevliga överraskningar... thumbs up

Rent och fint.

Var lite mekigare att få bort axlarna än vad det är på en 02A låda (detta är en 02Q), men efter en snabb titt på ett youtube klipp och lite klurande, så var detta enklaste sättet att få ut axlarn. Allt ska bara dras rakt ut, men att lyfta ur dem om man är själv är snudd på omöjligt, så genom att tippa allt på sida så är det rätt enkelt att försiktigt jämka ut alla axlarna.

Detaljstudie...

Rensat!

Alla axlarna och diffen ur.

Resten av delarna som behövdes tas bort på utsidan innan lådan kan slås isär.

Använde följande service manual: https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk2/power_transmission/gear . . . .

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



oj vilken daily driver.

Hur åker du till jobbet?? I golfen?
Jäkla bra jobb du gör.

Jag läste någon tråd för länge sedan om en som banpreppade en äldre skoda kombi.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Rickard-v skrev:
oj vilken daily driver.


Men just nu är det mest daily pallbock räser... Men förhoppningsvis om några veckor står den på marken igen.

Rickard-v skrev:
Hur åker du till jobbet?? I golfen?

Lånar en av garagepolarens extra bilar, en Golf Kombi under tiden. Det är en 1.6a med automat, så vill få ut Skodan så fort som möjligt....

Rickard-v skrev:
Jäkla bra jobb du gör.


Tackar!

Rickard-v skrev:
Jag läste någon tråd för länge sedan om en som banpreppade en äldre skoda kombi.


Man för rätt mycket bil för pengarna och när det i senare modeller är samma prylar som i övriga VAG koncernen finns det massa delar att få tag på.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Packet, tidig julafton..... där Jultomten heter DLI-teknik och man får tyvärr pynta själv för alla klappar, däremot får man själv välja vad packeten skall innehålla!

Mumma!

Sachs PCS (Performnce Clutch System) + David's egna svänghjul... Detta system är gott för ~550 Nm samt ~5 kg lättare... Och nytt urtrampningslager också för säkerhets skull. Och en förpackning med ARP bult som jag inte lyckats lista ut var de ska sitta.....

Biffigare tryckplatta, men ska inte bli så mycket mer tungtrampat....

Fick bli en fjädrad organisk lamell, är ju en daily.... Men det går att byta bara lamellen också, till nått mer värmetåligt om det någon gång skulle behövas...

Inget mer tungt och trasigt dubbelmasse svänghjul. thumbs up

Drog även på lite POR-15 på yttre drivknutarna i helgen....

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



jag hade samma koppling på min A3q, en sak att tänka på med 2.0 Tfsi är att dom har inte full face axiallager i veven, sitter bara axiellt i blocket.
mitt lager gick ner sej å skrotade både block å vev.
sen fräste jag om överfallet till veven så jag kunde sätta i ett axiallager från 1.8T och få full face 360 grader.
vips så verkade det hålla.

har du press clutch to start funktion på din så se till att få bort den funktionen asap

gamla evosar lider ju av detta problem när man byter till stöddigare koppling, googla crank walk.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Jag håller själv på och ser över möjligheterna för en biffigare tryckplatta + lamell till min GTI.
Precis som Mange skriver verkar det vara lite lurigt med enkelmasse svänghjulen på de här motorerna, det går att läsa lite mer här: https://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=51485&page=4

Själv är jag lite inne på en tryckplatta från en Audi TTRS + ny lamell och behålla dubbelmasse svänghjulet. Är det bara trycket från tryckplattan som påverkar detta eller minskar risken för problem om dubbelmasse svänghjulet behålls?

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Såhär gjorde jag .

Nederst- 1.8t orginal
Mitten - 2.0 tfsi org
Överst- 2.0 tfsi moddat för att få i ett extra axiallager från 1.8t


_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Jag hade samma koppling på min A3q, en sak att tänka på med 2.0 Tfsi är att dom har inte full face axiallager i veven, sitter bara axiellt i blocket.


Det var nytt för mig, tack för infon! Detta kan ses här (punkt 6 i bilden): https://workshop-manuals.com/skoda/octavia-mk2/drive_unit/2.0/110;_147 . . . .

Vad hade du för motor kod i din A3Q?

Mange K skrev:
Mitt lager gick ner sej å skrotade både block å vev.
sen fräste jag om överfallet till veven så jag kunde sätta i ett axiallager från 1.8T och få full face 360 grader.
vips så verkade det hålla.


Mange K skrev:
Har du press clutch to start funktion på din så se till att få bort den funktionen asap

Nix, den fuktionen finns inte på denna 2006a, med BWA motorn. Och det verkar ju som det skulle kunna vara boven till många av problemen om man läser tråden som Calle länkade till. Dvs kallstarter med lågt oljetryck om man måste hålla inne kopplingen för att kunna starta.

Mange K skrev:
Gamla evosar lider ju av detta problem när man byter till stöddigare koppling, googla crank walk.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Såhär gjorde jag .

Nederst- 1.8t orginal
Mitten - 2.0 tfsi org
Överst- 2.0 tfsi moddat för att få i ett extra axiallager från 1.8t



Intressant! Det är inte så att du har ett till övers och kan tänka sälja eller tillverka en till?!? Eller om det finns någon som säljer en liknande lösning?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Har du provtryckt?

550nm klarar den säkert.
Provtryckte min Sachs Performance.
Också DLI levererad och vid max inspänningstryck levererade den långt över.
Vi testade original , nån noname race och Sachs P.
STOR skillnad.

Men nu var det till en mindre koppling men samma siffror.
Har iofs sinter i min men vi mätte på organisk lamell.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Jag hade Bwa motorn, men alla Ea113 är likadana i konstruktionen.

jag tror inte att det har å göra med att man kör enkelmasse,utan det är antagligen helt enkelt för liten lageryta som håller emot.
Ska man göra lagermodden måste det göras på överfallet som hör till blocket man ska andvända då dom e samkörda med blocket. Det går inte å köpa ett bearbetat överfall.
Jag har nog detta uppcaddat om du har nån som kan bearbeta överfallet å dej, man får bara mäta lite hur mkt man ska fräsa.

när du hade isär lådan skulle du gjort "stödlagermodden"
https://www.bar-tek-tuning.com/pilotlager-02m-getriebe-billetshaft



som kuriosa...här är min gamla A3 när jag hade den
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112124&highlight=extrem

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Bra info från Mange!

Klurigt det där med värre tryckplatta och lagren som ger sig. Det verkar inte vara helt trivialt att bygga bort beroendet att trycka ner kopplingen på en Golf 7. Samtidigt verkar många klara sig bra med tryckplattan från en TTRS, men det kanske bara är en tidsfråga ändå innan det rasar?

Jag skulle nog ha övervägt att sätta dit en ny "rear main seal" också om du inte redan smällt ihop allt. Vad jag förstår så är den rätt dålig original.

Det finns en förbättrad variant som man kan köra med istället:
https://blog.fcpeuro.com/why-your-2.0-tsi-deserves-the-iabed-rear-main . . . .

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Jag har gjort dom flesta moddarna man kan göra på dessa motorer...å till slut gett upp
Mitt råd numera brukar vara...keep it simple ,ska ze trimmas så andvänd oem prylar så långt det går, k04 upgrade me s3 spridare,programvara osv så har du grymt kul å pålitlig bil.
Jag gick några steg till å de slutade med mkt effekt,magsår å en sjukt opålitlig kärra

Ang crankwalk..verkar vara lotteri,vissa klarar sej länge....andra inte.
Hellix twin disc verkar vara en fungerande lösning.
Tfsi tunning gruppen på fejjan är matnyttig

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Lillen skrev:
Har du provtryckt?

550nm klarar den säkert.
Provtryckte min Sachs Performance.
Också DLI levererad och vid max inspänningstryck levererade den långt över.
Vi testade original , nån noname race och Sachs P.
STOR skillnad.

Men nu var det till en mindre koppling men samma siffror.
Har iofs sinter i min men vi mätte på organisk lamell.


Nix jag har inte provtryckt, har gjorde du/ni det rent praktiskt?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
Mange K skrev:
Jag hade Bwa motorn, men alla Ea113 är likadana i konstruktionen.

jag tror inte att det har å göra med att man kör enkelmasse,utan det är antagligen helt enkelt för liten lageryta som håller emot.
Ska man göra lagermodden måste det göras på överfallet som hör till blocket man ska andvända då dom e samkörda med blocket. Det går inte å köpa ett bearbetat överfall.
Jag har nog detta uppcaddat om du har nån som kan bearbeta överfallet å dej, man får bara mäta lite hur mkt man ska fräsa.


Ja att det behövs bearbetning om man tar ett annat överfall var jag nog medveten om, men det är ju betydligt enklare om man bearbetar överfallet som redan sitter där.

Mange K skrev:
När du hade isär lådan skulle du gjort "stödlagermodden"
https://www.bar-tek-tuning.com/pilotlager-02m-getriebe-billetshaft


Mmm, med mitt effekt uttag hoppas jag det ska fortsätta hålla, men är nog ingen dum modd att göra. Bar-tek Tuning hade ju en massa balla prylar till vettiga priser ser det ut som, blir nog att beställa lite därifrån vad tiden går. Tackar för det!

Mange K skrev:
som kuriosa...här är min gamla A3 när jag hade den
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112124&highlight=extrem

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare
callek skrev:
Bra info från Mange!

Klurigt det där med värre tryckplatta och lagren som ger sig. Det verkar inte vara helt trivialt att bygga bort beroendet att trycka ner kopplingen på en Golf 7. Samtidigt verkar många klara sig bra med tryckplattan från en TTRS, men det kanske bara är en tidsfråga ändå innan det rasar?

Jag skulle nog ha övervägt att sätta dit en ny "rear main seal" också om du inte redan smällt ihop allt. Vad jag förstår så är den rätt dålig original.

Det finns en förbättrad variant som man kan köra med istället:
https://blog.fcpeuro.com/why-your-2.0-tsi-deserves-the-iabed-rear-main . . . .


Endera har någon bytt den redan, eller så satt det en bättre variant på min maskin från fabrik. Den har inte läckt och ser inte ut som den i länken ovan.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775


Trådstartare

Det visade sig att ARP bultarna som kom med kopplingen var diff bultar, så var "tvungen" att beställa en diff så jag kunde montera dem.... Skämt åsido så hade David alla kopplingsprylarna på hyllan, men diffen var en beställningsvara, så det tog några extra dagar innan jag hade den hemma.


Efter lite funderade när jag tog ner lådan för att kolla kopplingen, så tycket jag att det var värt att montera en diff då det blir en så stor skillnad på en framhjuldriven bil. I regn kommer Skodan att bli riktigt rolig nu.....


Började helgen med att borra ur nitarna i orginal diffen för att kunna flytta över slutväxeln.


Sedan några slag med dorn och en hammare var alla nitarna ur.


Upp i pressen och pressa lös diffen, krävs inte mycket tryck för att den ska lossa.


Separerat och klart för monteringen av Quaife diffen.


Nit vs ARP bult, ARP bulten har slitsar som ska pressas i diffen.


Pressade i två stycken, 180 grader mot varadra för att fungera som styr stift när slutväxeln ska monteras.


Efter att ha värmt upp slutväxeln lite med gasen så går den ner över diffen utan problem och man behöver inte pressa dit den vilket gör det mycket enklare att få den centrerad.


Sedan var det bara att pressa i resten av ARP bultarna.


Och pressa dit orginal lagren, valde att inte byta ut dem då de såg helt OK ut och för slippa schimsa om dem då jag inte har avdragaren som krävs för att få ut lagerbanorna och billigaste jag har hittar ligger på tusen lappen. Men ska hålla ögonen öppna efter en lämpligt avdragare.



När jag skulle montera ihop huset upptäckte jag att lagret på ingånde axeln var så löst att det hade börjat rotera i huset, vilket inte är ett helt ovanligt problem på dessa lådor. Så borrade och gängde upp ett hål för att kunna montera en stopp skruv samt att jag drog loctite på lagret också, så nu sitter det ordentligt. Och har nu inget glapp axiellt, men kommer att kontrollera spelet efter ett tag.


Diffen och alla axlarna tillbaka i huset, vilket inte är helt enkelt om man är ensam i garget. Men om man ställer upp huset horisontellt och pallar upp axlarna så går det att lirka in dem hyfsat enkelt men alla axlarna måste i princip gå in samtidigt och de väger en del.... Men inget som lite och inte löser......


Lådan ihop och alla växlarna går i och inga delar över... Success!


Sedan var det bara att montera svänghjulet, mumma!


Lamell....


Och tryckplatta....


Sedan var det bara att trixa in lådan och få den att linja upp med lamellen, vilket är lite pyssligt då det är hyffsat trångt. Strulade en del då våxellåds lyften bara är en universell variant och hade inte hunnit bygga en riktigt jigg, höll nästan på att ge upp för kvällen när den gled på plats. Till nästa gång den skall ned kommer jag definitigt att bygga en ordentligt jigg till lyften så kommer det vara 10 gånger enklare.

Det som nu är kvar förrutom att montera tillbaka axlarna, är att byta ut flexröret på avgasystemet som hade gett upp. Beställde ett nytt rostfritt flexrör från Speeding som jag redan har hemma. Sedan är det bara lite småpyssel innan det är daxs att köra in nya koppligen! Hoppas kunna göra det i veckan.

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Snyggt jobbat...bara så du vet,de kommer spåra ur för dej

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Octavia RS 2.0 TFSI -06, Wounded Daily Driver....
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
36 besök senaste veckan (38949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande