Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 - första Youtube! | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 241 besök senaste veckan (59617 totalt) |
Fina bitar, kommer att bli ett grymt bygge _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||
Fina bitar Björn!
Har du kollat Quaife och deras nya seklåda som ersättning till M66? Man behåller M66-gaveln mot motorn om jag förstått det rätt. Femväxlad. Betydligt kralligare grejer än det du tittar på och kanske mindre vråldyrt. De har inte specat den ännu, men länkar till deras VAG alt Honda-lådor som står pall 1000 hp (de skrev inte moment av någon anledning ). Denna lådan skulle vara likvärdig alltså. 610 Nm får du ju på en halvmiss när motorn är som du vill ha den så dumt att gå åt det hållet. _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
Fortfarande över 100k för quifelådan. Har ju inte riktigt gett de för min låda;) Men alla diffar och tillbehör som jag till hewland lådan går att köra i nästa låda. Antonssons låda är ju bara har specad till strax över 600 i vrid och den kör dom över 1000nm i. Enligt Hewland så är de inte effekten som pajjar lådor utan kerbstuds och dirtdrop när hjulet får fäste igen.. Mitt mål är ju ca 600hk och vridet får vi se lite vad man vågar åka med men 700nm bör intwäe va problem och de kommer räcka då bilen som de ser ut i daxläget kan landa utan mig på strax överr 1000kg. Sen har jag fått kanonbra support av Alex på hewland nu med så nåsta vecka får vi nog svar ang nya fina lådan. _________________ Björn hall |
||||
Eftersom S40in inte kommer ihop på ett tag så lånar jag Airjacksen från den. De är Ap med 250mm lyft. 3st totalt så de blir omvänd placering mot en GT3Cup dvs 2 fram och 1 bak framför bakvagnen. Tyvärr så hamnar den bakre mitt i början på diffusorn och kommer sticka ner lite igenom den men jag kan inte lösa det på ngt annatsätt.
Fram tänker jag sätta dem här utan på A - stolpen. Slänger upp en bild lite senare så ser ni bakre palcwringen också. _________________ Björn hall |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jesper hjälpte till att fräsa fram lite hål i en 3mm plåt som pedal stället ska stå på. Jag hat lagt många timmar på att försöka få en så bra pedalkännsla som möjligt.
Så nu sitter pedalstället 2cm högre upp än vad stolen gör. Och även stolen lutar en del bakåt så man får bra stöd under låren och kan slappna av med fötterna. Sen har köpte jag rör till airjacksen. Men de fanns inte ngn svingo diameter så Jesper svarva till ett par bussngar som passa i det 70x2mm röret vi hade. Sen kom även det nya rattstångs ämnet samt knutkors. Chromemoly rör i 25.4 och ett super schyst knutkors. Så nu har jag lite att göra i jul. _________________ Björn hall |
||||
Monterade dit det gamla ramen för golvet. Den ramen är 195cm bred så den är lite för smal för totalbredden men de får åka med iår. Ställde ner den på marken för att se hur hög den blev när jag bilen i ridehight.
Bakhjulen är inte i samma bredd som fram än. Så får hitta på ngt för att få ut bakhjulet 50mm till per sida. _________________ Björn hall |
||||
Nya länkarmar i bakvagnen nu med. Va uppe på speeding och handla uniballs och rör i M12 . Tog måtten på orginal länkarmar och kapade till nya rör i samma längd
Sen montera dit det för attt se hur de blev på bilen. Ska tillverka lite distanser så länkarma hamnar centrerat på bulten. _________________ Björn hall |
||||
Fått provkört och helsvetsat airjack systemet. Svinkul att se hur bra den lyfte och man får även en hint om hur mycket plats de blir under bilen.
Va hos speeding och köpte An6 ptfe slang som är nylonomspunnen. Blev kanon och syns knappt heller. Valde att förskjuta den bakre domkraften åt vänster då man sitter på den sidan. Kollar man all andra racebilar med 3 domkrafter har alla gjort så. Bla på min S40 supertouring och SEAT TCR STCC. _________________ Björn hall |
||||
Du vet väl att man brukar få köra 30 bar ute i fält... om det ska röra på sig.. ? Vad har dom slangarna och kopplingar för begränsningar ? Med den placeringen på kolvarna fram.... skulle jag köra hydraualgrejor. Jag har mina utanför bilen... har lite grövre cylindrar... men kör hydraulgrejor i alla fall. Stålomspunna Ptfe, fast för 200 bar. EDIT: Jag har en bekant som smällde ett aluminiumrör precis bakom stolen.... på 30 bar +... Jag tror inte han slutat bajsa löst på flera år..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
En annan sak som alla som läser bör känna till om airjacks, när vi ändå är igång och pratar om dom.
Man kör ofta airjaks med 30 bar ++ Men man får ALDRIG prova dom på fullt tryck i tomme. Ska man köra fullt tryck, så måste hela bilens vikt vara med. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
De e lungt. Slangen är specad för över 30 bar i arbetstryck. Men mina Ap domkrafter är gjorda för 20bar max. Men de ska inte va några problem alls. Lånade flaska och regulator av joakim birgersson. Bilen hoppa upp på ca 10bar nu. Så även fullkletad så borde den hoppa upp under 20 bar. _________________ Björn hall |
||||
Gjorde ett fäste för airjacks ventilen. De blev ett 76mm avgasrör infält i bilen på samma ställe som BTCC bilen har det. Bästa stället? Nej. Ballaste stället YES!
Mätte ut var den skulle sitta och sågade hål i bilen [img]https://rejsa.nu/im/user/14913/2019-03-26-11-44-21_20190324_191331.jpg[/im Svetsa fast och slipa rent. Klart _________________ Björn hall |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 - första Youtube! | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11 >> 241 besök senaste veckan (59617 totalt) |