Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Cupra ST 300 DSG | 2 besök senaste veckan (3792 totalt) |
Hej!
Jag funderar på en kombinerad bus/vardagsbil och har fastnat för Cupra ST. Senast hade jag en Megane RS som jag var mycket nöjd med, framförallt bromsarna efter klossbyte. Till Cupran finns ett Perfomance Package(Sub8) vilket innebär större bromsar, lite lättare fälgar och bättre däck. Nu till min fråga, är det värde 25.000kr extra för större bromsar, mm för mig som kör bana ca 5-6ggr/år? Eller räcker det med original plus bättre belägg? Fördelen med mindre bromsar är mindre fälgar. Både till bana men även till vinterdäcken. Är det någon här som faktiskt har kört med org. bromsar på bana? Sub8? Har försökt läsa i olika forum, men svårt att hitta adekvat info. Tack för hjälpen. Raine _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||||
Cupra ST är väl i princip en Golf R/Audi S3 rent mekaniskt?
Kanske kan vara nått att googla på å se hur dom som äger sånna bilar upplever bromsarna? Samt jämföra ifall bromspaketet från början på Cupran är mindre än t ex Golf R och att uppraderingen i så fall är densamma som Golf R etc? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
_________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||||
R bromsarna är tämligen värdelösa, de e ju bara tunga enkolvsok å 345mm skivor.
Jag bytte på min A3 till R bromsar, märkte ingen större skillnad mot org A3 bromsar. Sen uppgraderade jag till brembo 4 kolvs ok å behöll R skivorna (345) ...då började det hända lite när man körde som en biltjuv. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
Det var det jag var rädd för. Tack för info.
När jag läser på olika forum säger folk att R bromsarna är ok på bana, men inte mer medan andra säger att de är helt värdelösa om man pressar hårt. _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||||
Låt mig vrida o vända lite på frågan
Till BMW M2 finns numera option på biffigare bromsdoningar. Samma nackdelar som du nämner, mindre fälgar går inte på längre. Dessutom i M2'an fall så är de större oken o skivorna tyngre. De mindre originalbromsarna är gränsfall på att de pallar bana ens med vissa tåligare belägg lite beroende på tempo och hur man kör. Men vad är det som begränsar med mindre doningar? Ja rent teoretiskt kan ju sämre grejer vara aningen svårare att dosera men lite vanligare är väl att vekare grejer ger lite mjukare pedalkänsla, en smaksak om man stör sig på det. Men i realiteten så är ju den enda grejen som gör om det lirar eller inte temperaturfrågan. Dvs kylningsproblem. För varmt så får du både högt (dyrt) slitage och bromsbortfall i värsta fall. Jo, jag skriver lite uppenbara saker nu, sorry. Men vad jag vill komma till, precis som Johan skriver, är att i de absolut allra flesta fallen så är bromsproblem enklast och billigast (och bäst) löst med lite mer kylning. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Återigen bra tankar!
Ju mer jag läser så verkar folk som kör bana med Golf R / Cupra ST vara ganska oroliga över sina bromsar. Nu har jag inte läst om någon som kört med kylning till bromsarna, bara andra belägg. Så för min del lutar det åt större bromsar. Kanske mest för att jag är en amatör och jag har kört slut på bromsar på både GTI mk6 och Clio Sport(med kassa belägg som kletade). Däremot min Mégane var ju grym, speciellt med belägg från Pean. Ska låna hem en ST med org bromsar i veckan. Visst, det blir ingen bankörning men man kanske får ett hum om vad man tycker. Fler tankar / idéer? _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||||
Jag har haft en Cupra 290 med sub8 paketet och de bromsarna är väldigt trevliga, även med standardbelägg.
Dessutom sitter jag i tankarna på att köpa en ny Cupra 4Drive. Dock kommer jag köra på standardbromsarna denna gång då det helt enkelt inte är värd ett tillägg på 25000 för lite bromsar. Däremot kommer jag nog köra på detta kitt, då får du 4kolvsok men kan behålla standardstorleken på skivorna och slipper strulet med att hitta fälgar (förhoppningsvis.. ) https://www.killerbrakes.com/product Beställer du dessutom detta kit så kan du be om att få "Cupra" på oken, så ser de standard ut, utan extra kostnad https://www.killerbrakes.com/product En annan sak som man bör tänka på när det gäller bilarna du nämner att du kört slut på bromsarna på (GTI mk6 och Clio Sport). Bägge dem har väl öppen diff och "diffar" genom att bromsa hjulen? Dvs bygger upp ännu mer värme och eldar upp bromsarna fort om du har en tung högerfot, medans Megane RS faktiskt har en ordentlig diff. Leonen jag hade tidigare har ju VAQ-diffen och där hade jag inga problem med bromsarna, fast jag körde standardbelägg. Däremot hade jag en Jetta med samma 4kolvsok som sub8, som jag hade på Leonen, dock med värre belägg. Med Jettan hade jag problem med bromsarna efter några varv, även fast jag hade värre belägg samt vätska än vad jag hade haft med Leonen. Då vägde dessutom Jettan 100-150kg MINDRE än Leonen. Den stora skillnaden mellan bilarna var dock att Jettan hade XDS-diffen, dvs den "öppna" som använda bromsarna för att fördela kraften medans Leonen hade en "riktigt" diff iom VAQ-diffen. _________________ |
||||||
Jag lånade hem bilen tis-tors och hann testa lite vardagskörning, men tyvärr inte så mkt aktiv körning.
Till vardags tycker jag att den fungerade riktigt bra. Ok baksäte(barnen älskade bilen, kanske mest när jag gasade och den fräcka interiören med färgbyte), bra bagage, grymt med dsg7. Men det jag blev mest imponerad av var de olika körlägena Comfort/Sport/Cupra. I Comfort var det inga konstigheter att köra till/från jobbet, men när man satte på sport blev det som en annan bil😍😍 Växlade ner, varvade mer, tightare styrning/chassi(vet inte om jag inbillade mig, men den kändes styvare) och bromsarna var det inget fel på vad jag kunde känna av mina kortare aktiva turer, det går förstås inte att jämföra med en dag på banan. Summa, jätteimponerad! Och stort tack till Engströms i Linköping för provkörningen!! _________________ //Raine Hynynen Förut: Kadett GSI Calibra Turbo Vr6T Golf Mk6 GTI Clio Sport -06 Megane RS -10 Mitsubishi Ralliart EvoX -10 Nu: BMW E30 SFRO |
||||||
Engströms är en standardutrustad med cupra-paketet. Jag har också varit ute och provkört den. _________________ |
||||||
Ditt omdöme? _________________ Roger Zetterlund. Cupra Ateca. |
||||||
Sjukt mycket bil för pengarna! Känns lite trött och klen på speciellt låga varv om man är van med en BMW turbo 6a på runt 400hk. Avgasljudet är i princip obefintligt, men det går ju att ordna. Bromsarna är enkolvsok men går att uppgradera till 4kolvsok från för en billig peng. Letar man efter en allroundbil så här jag svårt att tro att det går att få mycket bättre bil för pengarna. Många säljer dem för 315 med cupra-paketet och då har man redan i princip allt man behöver och lite till. Jag har tidigare haft en Cupra 290 st. Största skillnaderna är att bilen känns tyngre och faktumet att du får ner kraften på ett annat sätt tack vare 4hjulsdriften. Hade gärna köpt en idag, men säljarna var lite för ointresserade för att det skulle bli affär. Hade en bil jag skulle bli av med och de skulle kolla upp lite Vsd de kunde göra och återkomma, vilket de aldrig gjorde. _________________ |
||||||
Köpt någon än?
Ägt både Cupra ST 280 och diverse VAG-bilar (se signatur). Den jag varit mest nöjd med är Cupra ST. Hade vanliga bromsarna och Ferrodo DS2500 belägg. Original så skevade jag bromsskivorna fram på Ljungbyhed Motorbana. Stertman har billig bromskylning som kommer från en OEM VAG-bil att montera på länkarmarna. Skulle vilken dag som helst kunna köpa mig en Cupra ST igen -- Dock inte med DSG7 eller 4drive. DSG7-bilarna (därbland min Golf R och GTI facelift) är enormt tråkiga och känns mer som en automatlåda än dubbelkoppling. 4drive hade jag undvikit pga vikten som Snömannen säger. Snabb, praktiskt och snygg bil för pengen! _________________ BMW M2 -18 Audi A3 Cab -18 VW Up! -12 |
||||||
Jag köpte faktiskt en idag, hämtning imorgon. Mycket velande men till slut så.. _________________ |
||||||
Kul! Har en själv, köpt för några månader sedan. Tänkte att jag ska klara mig med en bil...vi får väl se hur det går med den kompromissen... Banpremiär blir det om någon månad eller så - har bara kört den med vinterdäck än så länge Inga uppdateringar planerade ännu annat än att jag fixat bromskylning från Stertman samt en extra uppsättning fälgar/däck för banåka. _________________ -- Anders Bergkvist -- Audi TTS Seat Leon Cupra ST |
||||||
Allmänt banåkaforum Cupra ST 300 DSG | 2 besök senaste veckan (3792 totalt) |