Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cupra ST 300 DSG
2 besök senaste veckan (3792 totalt)
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Hej!
Jag funderar på en kombinerad bus/vardagsbil och har fastnat för Cupra ST. Senast hade jag en Megane RS som jag var mycket nöjd med, framförallt bromsarna efter klossbyte.

Till Cupran finns ett Perfomance Package(Sub8) vilket innebär större bromsar, lite lättare fälgar och bättre däck.

Nu till min fråga, är det värde 25.000kr extra för större bromsar, mm för mig som kör bana ca 5-6ggr/år?
Eller räcker det med original plus bättre belägg?

Fördelen med mindre bromsar är mindre fälgar. Både till bana men även till vinterdäcken.

Är det någon här som faktiskt har kört med org. bromsar på bana? Sub8?

Har försökt läsa i olika forum, men svårt att hitta adekvat info.

Tack för hjälpen.
Raine

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Cupra ST är väl i princip en Golf R/Audi S3 rent mekaniskt?

Kanske kan vara nått att googla på å se hur dom som äger sånna bilar upplever bromsarna? Samt jämföra ifall bromspaketet från början på Cupran är mindre än t ex Golf R och att uppraderingen i så fall är densamma som Golf R etc?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Tack för tipset. Ska testa att googla på de andra alternativen.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3190



R bromsarna är tämligen värdelösa, de e ju bara tunga enkolvsok å 345mm skivor.
Jag bytte på min A3 till R bromsar, märkte ingen större skillnad mot org A3 bromsar.
Sen uppgraderade jag till brembo 4 kolvs ok å behöll R skivorna (345) ...då började det hända lite när man körde som en biltjuv.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Det var det jag var rädd för. Tack för info.
När jag läser på olika forum säger folk att R bromsarna är ok på bana, men inte mer medan andra säger att de är helt värdelösa om man pressar hårt.

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jag hade lagt dom 25 laxen på belägg, däck och bantid! Försök få till någon form av kylning till bromsarna

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Låt mig vrida o vända lite på frågan

Till BMW M2 finns numera option på biffigare bromsdoningar. Samma nackdelar som du nämner, mindre fälgar går inte på längre. Dessutom i M2'an fall så är de större oken o skivorna tyngre. De mindre originalbromsarna är gränsfall på att de pallar bana ens med vissa tåligare belägg lite beroende på tempo och hur man kör.

Men vad är det som begränsar med mindre doningar? Ja rent teoretiskt kan ju sämre grejer vara aningen svårare att dosera men lite vanligare är väl att vekare grejer ger lite mjukare pedalkänsla, en smaksak om man stör sig på det. Men i realiteten så är ju den enda grejen som gör om det lirar eller inte temperaturfrågan. Dvs kylningsproblem. För varmt så får du både högt (dyrt) slitage och bromsbortfall i värsta fall. Jo, jag skriver lite uppenbara saker nu, sorry. Men vad jag vill komma till, precis som Johan skriver, är att i de absolut allra flesta fallen så är bromsproblem enklast och billigast (och bäst) löst med lite mer kylning.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Återigen bra tankar!
Ju mer jag läser så verkar folk som kör bana med Golf R / Cupra ST vara ganska oroliga över sina bromsar. Nu har jag inte läst om någon som kört med kylning till bromsarna, bara andra belägg.
Så för min del lutar det åt större bromsar. Kanske mest för att jag är en amatör och jag har kört slut på bromsar på både GTI mk6 och Clio Sport(med kassa belägg som kletade). Däremot min Mégane var ju grym, speciellt med belägg från Pean. Ska låna hem en ST med org bromsar i veckan. Visst, det blir ingen bankörning men man kanske får ett hum om vad man tycker.

Fler tankar / idéer?

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Jag har haft en Cupra 290 med sub8 paketet och de bromsarna är väldigt trevliga, även med standardbelägg.
Dessutom sitter jag i tankarna på att köpa en ny Cupra 4Drive. Dock kommer jag köra på standardbromsarna denna gång då det helt enkelt inte är värd ett tillägg på 25000 för lite bromsar.

Däremot kommer jag nog köra på detta kitt, då får du 4kolvsok men kan behålla standardstorleken på skivorna och slipper strulet med att hitta fälgar (förhoppningsvis.. )
https://www.killerbrakes.com/product/audi-tts-2018-4pot-calipers-brake . . . .

Beställer du dessutom detta kit så kan du be om att få "Cupra" på oken, så ser de standard ut, utan extra kostnad
https://www.killerbrakes.com/product/golf-7-7-5-r-4pot-calipers-brake- . . . .

En annan sak som man bör tänka på när det gäller bilarna du nämner att du kört slut på bromsarna på (GTI mk6 och Clio Sport). Bägge dem har väl öppen diff och "diffar" genom att bromsa hjulen?
Dvs bygger upp ännu mer värme och eldar upp bromsarna fort om du har en tung högerfot, medans Megane RS faktiskt har en ordentlig diff.
Leonen jag hade tidigare har ju VAQ-diffen och där hade jag inga problem med bromsarna, fast jag körde standardbelägg.
Däremot hade jag en Jetta med samma 4kolvsok som sub8, som jag hade på Leonen, dock med värre belägg.
Med Jettan hade jag problem med bromsarna efter några varv, även fast jag hade värre belägg samt vätska än vad jag hade haft med Leonen.
Då vägde dessutom Jettan 100-150kg MINDRE än Leonen.
Den stora skillnaden mellan bilarna var dock att Jettan hade XDS-diffen, dvs den "öppna" som använda bromsarna för att fördela kraften medans Leonen hade en "riktigt" diff iom VAQ-diffen.

_________________
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Har någon av er lånat hem eller provkört combin ännu?

Här i Örebro hade dom bara Atecan som jag fick provköra.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Rockhound
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 166


Trådstartare
Jag lånade hem bilen tis-tors och hann testa lite vardagskörning, men tyvärr inte så mkt aktiv körning.
Till vardags tycker jag att den fungerade riktigt bra. Ok baksäte(barnen älskade bilen, kanske mest när jag gasade och den fräcka interiören med färgbyte), bra bagage, grymt med dsg7. Men det jag blev mest imponerad av var de olika körlägena Comfort/Sport/Cupra. I Comfort var det inga konstigheter att köra till/från jobbet, men när man satte på sport blev det som en annan bil😍😍 Växlade ner, varvade mer, tightare styrning/chassi(vet inte om jag inbillade mig, men den kändes styvare) och bromsarna var det inget fel på vad jag kunde känna av mina kortare aktiva turer, det går förstås inte att jämföra med en dag på banan.
Summa, jätteimponerad! Och stort tack till Engströms i Linköping för provkörningen!!

_________________
//Raine Hynynen
Förut:
Kadett GSI
Calibra Turbo
Vr6T
Golf Mk6 GTI
Clio Sport -06
Megane RS -10
Mitsubishi Ralliart EvoX -10

Nu:
BMW E30 SFRO
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Var det någon av säljarna som hade denna bilen?
För den verkar inte finnas på deras hemsida.

Vet du vad det var för spec på den bilen du provade, bromsar mm.

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



RZ skrev:
Var det någon av säljarna som hade denna bilen?
För den verkar inte finnas på deras hemsida.

Vet du vad det var för spec på den bilen du provade, bromsar mm.

Engströms är en standardutrustad med cupra-paketet.

Jag har också varit ute och provkört den.

_________________
Citera
RZ
Örebro
Här sen Dec 2004
Inlägg: 296



Snömannen skrev:
RZ skrev:
Var det någon av säljarna som hade denna bilen?
För den verkar inte finnas på deras hemsida.

Vet du vad det var för spec på den bilen du provade, bromsar mm.

Engströms är en standardutrustad med cupra-paketet.

Jag har också varit ute och provkört den.


Ditt omdöme?

_________________
Roger Zetterlund. Cupra Ateca.
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



RZ skrev:
Snömannen skrev:
RZ skrev:
Var det någon av säljarna som hade denna bilen?
För den verkar inte finnas på deras hemsida.

Vet du vad det var för spec på den bilen du provade, bromsar mm.

Engströms är en standardutrustad med cupra-paketet.

Jag har också varit ute och provkört den.


Ditt omdöme?


Sjukt mycket bil för pengarna!
Känns lite trött och klen på speciellt låga varv om man är van med en BMW turbo 6a på runt 400hk. Avgasljudet är i princip obefintligt, men det går ju att ordna.

Bromsarna är enkolvsok men går att uppgradera till 4kolvsok från för en billig peng.

Letar man efter en allroundbil så här jag svårt att tro att det går att få mycket bättre bil för pengarna. Många säljer dem för 315 med cupra-paketet och då har man redan i princip allt man behöver och lite till.

Jag har tidigare haft en Cupra 290 st. Största skillnaderna är att bilen känns tyngre och faktumet att du får ner kraften på ett annat sätt tack vare 4hjulsdriften.
Hade gärna köpt en idag, men säljarna var lite för ointresserade för att det skulle bli affär.
Hade en bil jag skulle bli av med och de skulle kolla upp lite Vsd de kunde göra och återkomma, vilket de aldrig gjorde.

_________________
Citera
Jesper Persson
Åstorp
Här sen Sep 2011
Inlägg: 143



Köpt någon än?

Ägt både Cupra ST 280 och diverse VAG-bilar (se signatur). Den jag varit mest nöjd med är Cupra ST. Hade vanliga bromsarna och Ferrodo DS2500 belägg. Original så skevade jag bromsskivorna fram på Ljungbyhed Motorbana. Stertman har billig bromskylning som kommer från en OEM VAG-bil att montera på länkarmarna.

Skulle vilken dag som helst kunna köpa mig en Cupra ST igen -- Dock inte med DSG7 eller 4drive. DSG7-bilarna (därbland min Golf R och GTI facelift) är enormt tråkiga och känns mer som en automatlåda än dubbelkoppling. 4drive hade jag undvikit pga vikten som Snömannen säger.

Snabb, praktiskt och snygg bil för pengen!

_________________
BMW M2 -18
Audi A3 Cab -18
VW Up! -12
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 670



Jesper Persson skrev:
Köpt någon än?

Ägt både Cupra ST 280 och diverse VAG-bilar (se signatur). Den jag varit mest nöjd med är Cupra ST. Hade vanliga bromsarna och Ferrodo DS2500 belägg. Original så skevade jag bromsskivorna fram på Ljungbyhed Motorbana. Stertman har billig bromskylning som kommer från en OEM VAG-bil att montera på länkarmarna.

Skulle vilken dag som helst kunna köpa mig en Cupra ST igen -- Dock inte med DSG7 eller 4drive. DSG7-bilarna (därbland min Golf R och GTI facelift) är enormt tråkiga och känns mer som en automatlåda än dubbelkoppling. 4drive hade jag undvikit pga vikten som Snömannen säger.

Snabb, praktiskt och snygg bil för pengen!

Jag köpte faktiskt en idag, hämtning imorgon.
Mycket velande men till slut så..

_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Kul! Du får uppdatera oss när du känt på den lite mer thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersBergkvist
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 97



Snömannen skrev:
Jag köpte faktiskt en idag, hämtning imorgon.
Mycket velande men till slut så..


Kul! Har en själv, köpt för några månader sedan. Tänkte att jag ska klara mig med en bil...vi får väl se hur det går med den kompromissen... Banpremiär blir det om någon månad eller så - har bara kört den med vinterdäck än så länge
Inga uppdateringar planerade ännu annat än att jag fixat bromskylning från Stertman samt en extra uppsättning fälgar/däck för banåka.

_________________
-- Anders Bergkvist --
Audi TTS
Seat Leon Cupra ST
Citera
Allmänt banåkaforum
Cupra ST 300 DSG
2 besök senaste veckan (3792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande