Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Ser ju ut som en riktigt vettig lösning! Jag har samma problem med varma bromsar på min gamla Porsche och är inne på samma lösning som du. Hur stor öppningsarea har lufttrattarna och vad är markfrigångshöjden upp till trattarna? Känns lite oroväckande om trattarna är lägsta punkten under bilen...
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
claes t skrev:
Ser ju ut som en riktigt vettig lösning! Jag har samma problem med varma bromsar på min gamla Porsche och är inne på samma lösning som du. Hur stor öppningsarea har lufttrattarna och vad är markfrigångshöjden upp till trattarna? Känns lite oroväckande om trattarna är lägsta punkten under bilen...
/Claes


Arean vete tusan, kan mäta idag (tänkte skruva dit dom idag). Personligen tror jag att arean sällan är något problem tack vare farten vi har på bana, det trycks in/igenom massa luft, det är nog ofta skivornas luftkanaler som är den bromsande faktorn (pun not intended). Sådär lite bonnförnufts killgissat

Däremot är jag skeptisk till placeringen av scoopen av exakt den anledning du säger. Jag kommer försöka montera dom på bärarmarna där de sitter säkrare och ändå som jag ser det får tillräckligt tryck i luftflödet. Alternativt istället ta de scoopen Joakim Rydh tagit fram med lite stöd av mig som är gjorda för att sitta just där. Han kan 3D-printa dom i kolfiber/nylon vilket kommer hålla finfint.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Den nyinköpta mutterknacken från Ryobi funkade finfint! Drog loss varenda bult utan knot.


Jööööösses vad mycket snabbare, enklare, lättare det är att byta hjul med rätt grejer! En lätt domkraft som faktiskt går in under bilen och har ett bra och effektivt pumpsystem och en mutterknack som tar loss alla bultar utan knot. Plus en momentstav som faktiskt (med dubbelkoll efteråt igår) drog åt varenda bult precis lagom! Känns som den går att lita på om man är observant när man använder den.

Förut var det en 35kg åbäke till domkraft som skulle dras ut ur boden över en bunt trappsteg, över mossa o gräs... (och tillbaka!) Den gick inte in under bilen så man skulle ha upp bilen på en plankbit (och flytta bil o planka för olika hjul). Förra knacken orkade bara dra loss de flesta men inte alla så man skulle lyfta bilen en bit så hjulet inte snurrade men inte stod med fullt tryck (ev onödigt iof), lossa alla bultar lite lagom för hand, sen lyfta bilen resten och plocka av rubbet. Sen när allt skulle på så efterdra, sen för att fixa nästa hjul flytta bilen, flytta plankbiten, flytta bilen (jo... man kan ha två plankbitar...). Inget av momenten är speciellt jobbigt men sammantaget... jööööösses vad mycket snabbare, enklare, lättare det är nu

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Idag ska jag se om jag inte kan montera dit fästena för "RejsaRubberTrac"


Fler glada bananer

_________________
Magnus Thomé
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Om inte bromskylningen lyckas så kan du ju köpa en T-shirt från underbara Blipshift i stället....
/Claes



_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Magnus Thomé skrev:
Idag ska jag se om jag inte kan montera dit fästena för "RejsaRubberTrac"


Fler glada bananer


Lycka till - ska bli väldigt roligt att se all temp, data och video.

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Redo att filma lite imorrn med Gopron



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Och bromskyl!!!





_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
claes t skrev:
Ser ju ut som en riktigt vettig lösning! Jag har samma problem med varma bromsar på min gamla Porsche och är inne på samma lösning som du. Hur stor öppningsarea har lufttrattarna och vad är markfrigångshöjden upp till trattarna? Känns lite oroväckande om trattarna är lägsta punkten under bilen...
/Claes



Äsch... glömde mäta idag

_________________
Magnus Thomé
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Ser ju bra ut och bör göra skillnad! Om du kör med 100km/h så är det 28m/s = 280dm/s Jag uppskattar trattöppningen till 12x6cm vilket gör 0,72 kvadratdm. Detta skulle alltså ge 200liter luft/sekund in genom tratten. I teorin alltså... I verkligheten? Kanske en tredjedel så mycket luft? Om du har tillgång till en IR-termometer skulle du kunna tejpa för en tratt, köra några varv och sedan mäta.
Nä, det behövs ju inte! Du kör ju BMW M2 som har de där käcka bromsoken med inbyggda visuella termometrar!
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Magnus Thomé skrev:


Äsch... glömde mäta idag


Har du mätningar innan bromskylningen så du se skillnaden? vore mkt intressant

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Dave79 skrev:
Magnus Thomé skrev:


Äsch... glömde mäta idag


Har du mätningar innan bromskylningen så du se skillnaden? vore mkt intressant


Inga temperaturmätningar, bara vetskap om hur eländigt varmt det blir utan kylning. Porsche GT3 scoopen hjälpte men såpass lite så att det var på gränsen att det funka utan att bli svampig pedal i värsta fall. Egenbyggda scoopen var ett snäpp upp, allt lirade som det skulle men det var ju fortfarande hiskeligt varmt. Nu j**r ska det bli ännu bättre . Ovetenskapligt javisst men jag vet ju på vilka banor det kan börja krokna med olika lösningar thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
claes t skrev:
...
Nä, det behövs ju inte! Du kör ju BMW M2 som har de där käcka bromsoken med inbyggda visuella termometrar!
/Claes


Hahaha!

Risk att de blir bruna även med den här kylningen på vissa banor är jag rädd för. Vi får se! Men det kommer absolut garanterat inte fejda eller bli för varmt för belägg, vätska osv osv! Eftersom förra årets hemsnickeri funkade och det här är betydligt betydligt effektivare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541



Magnus Thomé skrev:
Dave79 skrev:
Magnus Thomé skrev:


Äsch... glömde mäta idag


Har du mätningar innan bromskylningen så du se skillnaden? vore mkt intressant


Inga temperaturmätningar, bara vetskap om hur eländigt varmt det blir utan kylning. Porsche GT3 scoopen hjälpte men såpass lite så att det var på gränsen att det funka utan att bli svampig pedal i värsta fall. Egenbyggda scoopen var ett snäpp upp, allt lirade som det skulle men det var ju fortfarande hiskeligt varmt. Nu j**r ska det bli ännu bättre . Ovetenskapligt javisst men jag vet ju på vilka banor det kan börja krokna med olika lösningar thumbs up


Haha, det är ju en mätning i sig
Ha så kul imorgon nu! hade planerat att komma men blir en dag med Kidzen ist.

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Magnus, blev det ingen tur till Sviestad idag? Det var en likadan M2:a som din där men jag såg inte dig?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fick avboka...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Eftersom jag alltid kör paddelväxlingen manuellt så kan jag ibland inför nedväxling inför tex en kurva undra hur många klick jag ska göra. Jag vet att jag ska ner till till exempel trean men kan ofta vara osäker på om jag är på femman eller sexan tex. Eller är det fyran?

Så nu ska jag ha en växelindikator-HUD. Sådeså. Har man vanlig låda så vet man (i princip) alltid var spaken är och vilken växel som är i. Kör man dubbelkopplingslåda i autoläge så behöver man inte heller bli informerad vad som ligger i. Men som sagt, kör man paddlar manuellt så kan viss förvirring infinna sig ibland, speciellt när man inför en kul kurvkombination bestämmer sig för att byta från att "åka" bil till att "köra" bil.

Fixade CAN bus transceiverchip kopplat till en ESP32. Får nu upp hastighet och varvtal till processorn och räknar ut vilken växel som är i (och olje- vattentemperaturer som jag ska visa istället när det är bankörning thumbs up ) Just nu visar jag växeln ( o det andra valbart) på en liten 2x2cm OLED-skärm men den är alldeles för ljussvag för att spegla i rutan. Så jag håller nu på med några 2cm höga sjusegments vita(!) LED som nog kan braka på med lite bättre styrka.

Noterade att man med bilens vanliga vindruteglas ser två speglingar (från inner och ytterytan på rutan gissar jag). Jag får googla på vad tusan det är som gör att man slipper det på bilar med HUD direkt mot rutan. Men med ganska stora siffror så kanske "dubletten" ändå är ok.

Jag kan välja mellan att visa:

- växel (perfekt när man kör bil)
- hastighet (perfekt när man istället åker bil)
- olje och vattentemp (perfekt på bana. jag behöver inte växelinfo då alls)

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Kul idé!

Frågan är hur det kommer att gå att lösa tekniskt. Jag har hört att BMW subvensionerar rutorna på bilar med HUD för att de är så dyra. Det är därför de flesta biltillverkare av billigare bilar har en liten skärm som fälls upp på intrumentpanelen istället där informationen projekteras. Det kan vara en idé också, för jag misstänker att det kan bli svårt att få informationen att visas i din originalruta.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Det finns film som man monterar på insida av glas för att få en genomskinlig men lagom reflektiv yta. Typ denna som dök upp när jag random sökte på "on screen display film for windscreen":


https://www.google.com/search?safe=off&rlz=1C1GCEU_enSE832SE833&am . . . .

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
sweanders skrev:
Det finns film som man monterar på insida av glas för att få en genomskinlig men lagom reflektiv yta. Typ denna som dök upp när jag random sökte på "on screen display film for windscreen":


https://www.google.com/search?safe=off&rlz=1C1GCEU_enSE832SE833&am . . . .


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Beställt!

_________________
Magnus Thomé
Citera
RYDARE
Göteborg
Här sen Feb 2019
Inlägg: 21



Hej!
Vilka däck ska du åka på under 2019?
Samma set-up med bakfälgar runt om?
-Nyfiken!

Hälsningar,
Simon

_________________
Simon Strandh
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 49, 50, 51 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande