Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ackerman borde kallas "toe gain"
2806 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
... eftersom camber gain heter vad det heter


dvs

- förändrad camber beroende på infjädring = camber gain

- förändrar toe beroende på styrvinkel = toe gain

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2129



Det är väl därför det redan heter "toe- out"...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Björn Larsson skrev:
Det är väl därför det redan heter "toe- out"...


?

hänger inte med hundra hur du menar

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Over there används begreppet TOOT (Toe Out On Turns).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Aha!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 180




_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Over there används begreppet TOOT (Toe Out On Turns).


Vad har man som referäns?
Jag gissar innerhjul mäts mot ytterhjul som referäns och 100% Ackerman. Eller?
Sen tycker jag grader är bättre än mm då grader är oavsätt mätlängd.(fälgstorlek)
Tycker han ja

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
mm blir ju än värre när hjulet börjar få lite mer vinkel, ändringen i mm blir ju mindre och mindre för varje ökad grad styrvinkel. Inte så mycket i början men vid stora styrvinklar blir det ju knäppt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



fuling skrev:
Citat:
Over there används begreppet TOOT (Toe Out On Turns).


Vad har man som referäns?
Jag gissar innerhjul mäts mot ytterhjul som referäns och 100% Ackerman. Eller?
Sen tycker jag grader är bättre än mm då grader är oavsätt mätlängd.(fälgstorlek)
Tycker han ja


Håller fullständigt med!
Speciellt knasigt är det när man pratar med människor som hävdar med bestämdhet att man skall ha en viss mängd toe i mm men de har ingen aning om vilken storlek jag har på hjulen...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MaZ skrev:
...
Speciellt knasigt är det när man pratar med människor som hävdar med bestämdhet att man skall ha en viss mängd toe i mm men de har ingen aning om vilken storlek jag har på hjulen...



_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



fuling skrev:
Kanske se värt
https://www.youtube.com/watch?v=O2ONv5MrpFg
thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Racetech
Ackerman borde kallas "toe gain"
2806 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande