Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 219, 220, 221 >> 142 besök idag (1116572 totalt) |
Det går ju att gjuta på en vinkel i glasfiber, för att få en styvare kant. Jag har brukat använda Biltema skruvankare Art. 19-1775 för olika infästningar. Annars kan man ju även laminera in islagsmuttrar. Art. 86-197 Ser gärna lite trist ut om man monterar allt med PL400 och buntband _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
En annan smidig metod att skapa fästpunkter med är svetsa fast långa muttrar ståendes på en bit tjockare stålnät eller sträckmetall. Vill man inte ha hongänga, svetsar man istället en skruv med bultskallen i nätet. Lätt att plasta in med glasfiberväv över, och sitter mycket bra eftersom plasten kan limma genom alla hål. Finns även färdiga såna fästen att köpa, hade några på kontoret för ett tag sen som jag inte hittar. Typ såhär. Man kan ha större nät i botten för högre laster, och även "lägga" skruven/muttern ner ifall man skulle vilja ha skruvar från fronten som sticker in i bilen för enkel montering. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Polyesterplast är ju inte så bra att plasta på gammal plast. epoxilim sitter bättre då det verkligen limmar ,fäst en rostfri förstärkning profil med ett gäng lättnings hål / infästning hål. .. limma fast hål .. sen går ju någon snajsig fräst lätthåls konstruktion att bulta i detta..
_________________ Michael Thulesius |
||||
Big heads funkar riktigt bra att använda Antingen så limmar du dit dem eller så plastar du in dem, vilket som borde funka. _________________ Johan Sahlström Sponsorer av JSR MkI: http://www.hapab.com http://www.composite-design.se http://www.cascade.se |
||||
Glider längre och längre ner i fördärvet. Det börjar med en chokladkaka, sen blir det lösgodis, strösocker. När inte det längre räcker blir det bryggkaffe, Espresso, koffeintabletter och till sist energidryck. När man fortfarande känner sig trött och sliten, blir det att hala fram de tunga grejerna.
Med ett halvkilo nysnortat glasfiberdamm i lungorna var det bara att rida på vågen och sätta igång och jobba. Fram med borrmaskinen och sätt igång med fronten. Därefter blev det en varsamt snidad träfprofil som hade fått vilken Morgan-ägare som helst att plötsligt känna ett oförklarligt habegär efter ett amerikanskt pallbocksprojekt. Äkta svensk varsamt odlad energiskogs-furu. Eller rumänsk, nedkapad av sju-åriga barn som tjänar en dollar i veckan. I Pontiacprojektet finns ingen etik och moral. Sektionerade sidor, totalt ca 15 mm. Därefter tejp på utsidan för att reducera polyesterspillet på golvet Sen öppnades polyesterburken och allt blev svart. Det enda jag minns är att jag dansade tryckare med den nyinköpta grovdammsugaren och därefter är allt blankt. Några dagar senare vaknade jag i fosterställning bakom CNC-fräsen med en rejäl baksmälla och total minneslucka. Kravlade mig fram till fronten och såg att någon lyckats få dit tre lager glasfiberväg ovanpå alla gapen som jag sågat upp. Efter två veckors rehabilitering där jag bland annat kollat alla säsonger av Bonde Söker Fru orkade jag mig tillbaka till garaget och provmontera den. Före: Efter: Föregående ägare hade varit darrhänt på kapningarna, så det blev några vändor med 80-papper samt lite massering av plåten också. Slipat: Vill speciellt tacka Reynard-Gabbe och Stilldouble-Magnus som var förbi garaget och delat med sig av värdefulla erfarenheter som har sparat rejält med tid och motgångar för en som inte jobbat särskilt mycket med glasfiber tidigare. Magnus hade dessutom den otroligt goda smaken att ha med sig en 'liten' present i form av 1 hektar (typ) glasfiberväg som han donerade till projektet! Rullen räcker nog seriöst tre varv runt Pontiacen, så nu finns det inga ursäkter för att plasta upp en glasfiberkaross. Förutom plats då. Gabbe hade... med sig sin son vid besöket, men han tog med honom hem igen när han åkte. Annars hade det ju varit välkommet med en garageslav som jobbar på bilen 24/7 åt mig. Tror du han kan övertalas, Gabbe? Härnäst väntar mer polyesterfylla: Uppdaterar igen om några månader när jag kvicknat till. |
||||
Jag har råkat ligga med en av fruarna och gjort lumpen med en av bönderna. Blev lite paff när jag såg dem på TV. Bra jobbat! _________________ Anders Hansson |
||||
Tack!
Måste vara jobbigt. Hur sker det egentligen? Man bara snubblar till och "hoppsan! Låg vi nyss med varandra?". |
||||
Det är ungefär likadant som när man råkar köpa en bil i onödan. 😂 _________________ Anders Hansson |
||||
Om du inte skall tillverka typ en huv så skall du rulla ihop den där rullen och ställa undan den.
För alla typer av lagningsjobb som du håller på med nu så är det oriktad matta som gäller, väta med penseln och dutta tills det är luftfritt. Väv är ett helvete att jobba med i alla såna här småhålor och det ger ingen fördel snarare brukar det vara svårare att få mattan att ligga där man vill för den har en egenstyvhet som gör att den lyfter och jävlas. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Det verkar finnas olika skolor kring det där. För mig var det inga större problem att lägga i remsor. Det är en ganska tunn väv (och den ligger dammfritt, i påse, när den inte används) |
||||
har läst många åsikter om plastning på sista tide så jag är böjd att instämma! _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Ja plastning är faktiskt ganska givande på många sätt
Härliga uppdateringar och fint jobbat _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kan bara instämma med övriga: Mycket bra jobbat! Det här blir finfint! Såklart lånar jag ut grabben - numera bor han ju dessutom närmare - frågan är bara hur vi lurar dit han igen........kan vi dryga ut polyesterlinan med koffein så är jag genast på jag med!! haha _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Några månader är inte aktuellt, nu har jag väntat tillräckligt. Jag behöver uppdateringar för att ta mig genom vardagen. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Då är det bevisat: Anders tråd är beroendeframkallande ! Inte för att jag är beroende men visst hade det varit fint med en uppdatering. Jag kan sluta när som helst, inga problem _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Kul att man inte är bortglömd.
Men de senaste veckorna har jag mest hållit på med trä och gips inomhus. Byggdammet är på väg att städas ut, men det är fortfarande en del jobb kvar. Garaget ser ut som ett bombnedslag dock. Får bli att sanera där i nästa vecka. |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 168, 169, 170 ... 219, 220, 221 >> 142 besök idag (1116572 totalt) |