Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 16 besök senaste veckan (33117 totalt) |
det som är "mest spännande" är att bromsarna slutar fungera när ett däck är i luften, dvs hela tiden . vi körde hela rejset på de EBC Yellowstuff som vi fick med bilen, lite svamp kanske man kände av på eftermiddagen 6-7 timmar in men de fungerade riktigt bra hela vägen in i mål . Vi har inte kollat hur mycket som är kvar av beläggen men förhoppningsvis gott om millimetrar så man klarar sig en tävling till ! Sitter och kollar på att köra bluestuff fram och yellowstuff bak kanske, vill ha något som håller länge Om nankang räknas som SEMI ser jag fram emot "the real deal" men det får nog vänta lite till tävling tre kanske.. budgeten tillåter något ballare _________________ |
||||||
låter supersmidigt ! blir att rycka den omgående och testa under tävling (den som hade tid att köra en "test and tune") _________________ |
||||||
Yellowstuff imponerade på mig men livslängden är okänd. Skall bli intressant o höra,vad som finns kvar nu.
Jag hade valt orangestuff det köpte jag bak till min bil. Dom skall passa bra på en långloppa. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Jag skickade efter ett par bluestuff som jag hoppas hinner komma innan nästa tävling.. eller jag menar.. yellowstuffen äre säkert massor kvar på och de håller absolut nästa tävling Klippte ihop ett par minuter från tävlingen där man får åka med två varv med Robin under sista timmen. _________________ |
||||||
Ska ha lite grill och finmeck på Torsdag hos Jagge snappar några bilder och ger en update då!
Är det någon som har något hum om vad för moment man ska dra drivknutsmuttern (Mutter drivknut, Vater drifknut?) med? hittat allt ifrån 220-270nm till "Dra åt det så in i hälvete kan aldrig gå Sönder" som alternativ. Lutar åt 220 + ett gubbstön _________________ |
||||||
Lite efterjobbet meck igår. - En ytterligare förstärkning av motorn gjordes med hockeypuck - Glidpinnar till bromsar rengjordes - Drivaxel på passagerarsidan byttes, att den bara sitter fast i splines hade jag ingen aning om - Ljudkabel isolerades med 2ton aluminium folie för att bli av med brus. - Lite test av vårt nya clip-on-magnet mic system blir riktigt nice Kvar att göra inför Anderstorp i nästa vecka: - Skicka i ny växellådsolja - Skicka ABS:en - Provstreama till youtube - Dra åt allt så det sitter - Köra några träningsvarv i Asseto Imorgon blir det en tur till Elmia för att botanisera _________________ |
||||||
Bara och bara ,det sitter ju en rörsprint åxå _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Jag bytte olja i lådan innan ni köpte den, tänk på att dom är känsliga för vilken olja ni häller i. Ev fick ni med en flarra av rätt sort. Det blev stor skillnad på känslan i lådan efter bytet och ändå känns lådan ganska skör.
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Följde inte med någon i nya kittet från SKF _________________ |
||||||
Hälften av all olja rann ut när vi tog bort drivaxeln på förarsidan så vi skickade på nytt ! Det blev 75W80 om minnet inte sviker ! Nu är vi klara inför Söndag, nu ska det fan hålla _________________ |
||||||
Precis som Johan skrev så är JC5 lådorna känsliga för vilken olja man använder. För att synkringarna ska jobba korrekt krävs nästan att man kör med den rekommenderade ELF Tranself NFJ 75W80 som är speciellt hopkommen för dessa lådorna. Jag har testat med motsvarande oljor av andra fabrikat och det är helt klart skillnad. |
||||||
Möjligt ,det är ändå ett hål i axeltappen och ett (2) i axeln som skall linjera och ha en 5mm rörsprint om jag kommer ihåg rätt _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Lite update från helgens bravader.
Vi kom NÄSTAN i mål ! Första 6 timmarna körde vi på våra standarddäck och EBC Yellowstuff beläggen som fanns kvar från förra tävlingen, det var inte många millimeter men fasen de som fanns kvar räckte långt iallafall! Det var dyngsurt i starten och understyrning deluxe var ett faktum i både läktarkurvan och hansen gick bilen bara rakt fram i vid dryga 50km/h redan Våra standarddäck som vi trodde skulle fungera bra i regn visade sig vara fruktansvärda i regn ! och först när det torkade upp klarade vi av att hänga på åtminstone halva startfältet . Bilen känns riktigt bra och man vet precis vad den ska göra fast det var lite läskigt innan man vant in sig utan abs i 150km/h på dyngsura flygrakan. På eftermiddagen tog vi beslutet att skicka på våra EBC Bluestuff belägg samt våra nankang för att maximera bilen och göra lite ordentliga omkörningar. efter ca 45 minuter in så slog olyckan till och nedre bulten till högra oket skruvade ur sig och ligger nu någonstans längst Anderstorp, Robin lyckades ta sig in i depån när oket högg tag i däcket, vi kunde backa in bilen till vår depåplats men trotts att jag snällt fick gå igenom tre bultlådor hos andra deltagare så kunde vi inte hitta någon ersättare Happ locktight och något mer kanske man skulle ha för att hindra att skiten skruvar ut sig... måste ha blivit varmt ! Nåväl det är rejsing ! Vi är sjukt nöjda med körningen iallafall Några av de få varv med mig som jag inte fick köra med safetycar som fastnade på bild när det var torrt. https://youtu.be/ttilrcDa5QA?t=3745 _________________ |
||||||
dåligt med updates här.
jag håller på och flytta, i och med detta så behöver jag en bruksbil så hittade en röd... (yepp det är en 172:a ) Långloppan behöver lite kärlek innan Falkenberg, det vi tidigare trott var kondens och algbildning under mattorna är kylarvätska som vi tror läckt via värmepaketet? En by-pass operation kommer utföras, men jag kan inte ta några bilder för Jagge är chef över byggandes tillsvidare och jag måste måla lite väggar... _________________ |
||||||
Här är en lösning på bypassoperation. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||
HEJ HEJ! en liten update jag fick internet först för några dagar sedan i nya huset och är fortfarande i fullfart med att rullspackla och måla sista rummet (datorrummet) så sitter nu och skriver en update på TV:n i vardagsrummet.
Falkenberg Inför tävlingen gjorde vi något som kanske vanliga team gör under vintern innan första tävlingen, nämligen ställer och kollar på hjulvinklar.... det visade sig att vår känsla att bilen understyrde och accelererade dåligt pga hjulinställningar var helt rätt.. bifogar en illustration över framvagnsinställningen som vi hade första... TVÅ TÄVLINGARNA...... Efter en "mindre justering" gäsar vi på med 2,5-3 grader camber fram och ca 0.5 toe out. satan vilken skillnad det gjorde för både acceleration och midturn / exit som är numera väldigt stabil Rejset Jag fick ta starten som var lite av en lurifax, banan var blöt och regnet hängde i luften vi startade på plats 39 av 45 vilket gjorde att man inte riktigt såg startlamporna så jag smög ut lite i mitten för att få se lamporna, lamporna gick från rött till start på ca 10 sekunder vilket gjorde att ungefär hälften av alla framför mig reagerade och man var ju lite sugen på att dra järnet ner i mitten, men det är ju långlopp så jag stod snällt och fint längst bak och väntade Lite övertaggad som man var lyckades jag snurra redan på första varvet men är förvånad över hur bra jag lyckades lösa det hela, något verkar sitta i ryggraden iallafall Om ni vill se snurren kolla på länken nedan så får ni se hela upprinnelsen... https://youtu.be/pus-4NMFbc0?t=840 (Vår liveström har blivit förstörd av youtube så ljudet är bara synkat till hälften) Första 1.5 timmen var det uppehåll vädermässigt men sedan började det regna rejält vilket innebar att man fick träna ordentligt på att köra med vattenplaning i spöregn, som jag ändå får säga var JÄVLIGT KUL. Jag var med om flera situationer som testade modet kan man säga, bland annat situationen nedan efter start & mål vid en omkörning får jag vattenplaning eftersom högerspåret är snorblött samtidigt som två bilar framför pussas lite.. https://youtu.be/pus-4NMFbc0?t=16015 Tävlingen i sig resulterade i vårt bästa resultat hittills, 24:e totalt av 45 och 12:e i klassen, vi hade en 9:e plats fram till sista kvarten då Robin tyckte det var en bra idé att klippa en av chikan-konerna i 130km/h vilket resulterade i en Stop&Go som kostade oss några placeringar. Utöver några stop&go så var vi inne i depån 3 gånger för att se över bilen då vi blev fullständigt torpederade två gånger av samma team som resulterade i att vi måste bocka lite plåt och laga båda backspeglarna... men bilen höll Vi är bokade på att köra Sturup 17/8 vilket vi ser MYCKET fram emot verkar vara en fantastisk bana, tillsdess ska vi försöka att få följande utfört: - Nytt avgas med 100cell racekatt - Nya Nankang på våra 17" - Nya Spacers fram (Edit. 18mm fram 10/20mm bak från pure motorsport ) - Någon form av förarkylning, för det är 45 grader i bilen efter 1 timme. _________________ |
||||||
Många uppdateringar denna vecka!
Efter lite möte och överläggning igår så beställde vi sandwichplate och oljekylare till räsern ! från: https://www.j-spec.se/motor/kylning/ 9 Rader räcker det? vi får se ! Bilen har ingen oljekylning idag som det är, och för att spara motorn men dessutom behålla effekten genom hela loppet som vi märkt har droppat lite efter några timmar så ska vi se till att montera denna innan Sturup Blir även en tur till biltema i veckan för att inhandla nya reservbackspeglar och färg då båda speglarna råkade illa ut på Falkenberg.. _________________ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Clio Sport 172 -#224 - NY ÄGARE | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 16 besök senaste veckan (33117 totalt) |