Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Behöver hjälp med den där J*VLA ACKERMAN | 3175 besök totalt |
har en Amazon med mustang 2 spindlar. Styrväxeln tar i motorn vid ca 110 mm Framför centrum under undre spindeled. styrväxeln är cc 620 mm inre p-ändar. 5,5 grader caster. total slaglängd styrväxel är 150 mm lite osäker på vad Styrarmsvinkel är. tror de är punkten där utre p-ände skär genom linjen vid spindelederna ? i praktiken ser detta ganska bra ut. antingen har jag knapprat in något fel eller fått något om bakfoten. Om jag fattar diagramet rätt så ska jag har 35 grader på ytterhjulet och 48 grader på innerhulet ?' jag har provat och flytta in /ut styrarmen ganakamycket men tycker inte det händer så mycket. tänkt å va en snabb gatbil. när jag mätte kom jag fram till 35 /41 grader. skulle behöva hjälp och komma vidare. _________________ Christoffer Gustavsson |
||||
Vad har du för hjulbas?
Vad är avståndet från centrum bil till undre spindelled? Styrarmen sitter så lågt så du landar ändå nästan vid undre spindelled som utgångsläge. Hjulbasen ger dig en vinkel på var du ska ligga för att få t ex 100% ackerman, men ligger du i spannet 70-100% borde du vara hemma. Längden på armen sen bestäms ju av slaglängden och önskad styrvinkel. Försummar man vinkeländringen som blir när hjulet vandrar utåt och kompenserar med att lägga styrvinkelmålet 1 grad högre så kan man köra pythagoras för att se ungefär var man landar i längd på armen. Det förutsätter ju dock att styrväxeln ligger rakt in när hjulen pekar rakt fram _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
harder22
Puckot som gjort excel-filen har bara tänkt på att ha kuggstången bakom fram axen. Blir galet om man försöker ha kuggstången framför. Filen kommer bytas. pm mig din mail address så kan du få filen nu. _________________ Johan Sjölinder |
||||
tack, för tycker annars att teori och vberklighet brukar stämma bra, sålänge man mäter noga _________________ Christoffer Gustavsson |
||||
Japp, brukar stämma hyfsat. Om inte är teorin FEL Teori har man för att slippa prova ihjäl sig. Man ser vilka saker som är viktiga och ej. Vad som påverkar vad mm Sen prova, testa verkligheten kommer man aldrig ifrån. _________________ Johan Sjölinder |
||||
lite fundersam är det den röda streckade linjen man ska sikta på ? jag har i dagsläget en begränsning ca 110 mm framför centrum.. den där jävla motorn bor ju där, tyckte jag flyttat bak den enormt mycket ändå ... lekte lite och knappade in 22 grader vinkel på armarna och blev 35-46 grader vid det strekade linjen i båda fallen. så om jag ksa ha 100 % ackerman så ska innerhjulet svänga 46 grader och ytterhjulet 35 då har jag fattat det rätt iaf ? _________________ Christoffer Gustavsson |
||||
Inte ovaligt att yttre styrleden kommer krocka med broms-skivan med riktig Ackerman.
Du kan minska 22grd utan att det blir knas. Inte ovaligt racebilar har parralell styring (heldragna linjer ligger på varnadra) Det viktiga är att INTE ytterhjulet svänger mer än innerhjulet. Det blir knas Kan du ha 22grd, så bra Då är det är det inga större problem att minska styrarma vinken för att testa. Lös styr, skruvad, styrarma i spinden är
Ja något åt det håller. Men sen så när man åker så vrider man sällan hjulen mer än max halva typ. _________________ Johan Sjölinder |
||||
tror jag kan ha upp emot vinkel 25 grader innan det är totalkrock med skivan. men då åker jag på och tillverka ett par nya styrarmar. varför jag är stirrig på denna fronten är att jag är svårt ärrad efter mitt förra bygge. en 142a jag konverterade till kuggstång, Tänkte på dom flesta hjulvinklar FÖRUTOM ackerman. är som och köra svetsdiffat för det är så tokigt. inte alls kul och parkera med när det bara tuggar och lever. _________________ Christoffer Gustavsson |
||||
Ska uppdatera angående detta 😎 Ja den va enkel och fylla i. Dock hade man kunnat skiva ut att den streckade linjen va 100 % ackerman. Sen 360 grader var lite förvirrande. Det tog en stund och greppa för en annan . Att de var rattvarv 😂 _________________ Christoffer Gustavsson |
||||
Gjorde styrarmar som var 22 grader , 115 mm från centrum . Men fick till de så den svänger 36 / 47 grader grovt mätt så är mer än nöjd. Dock vet ja ej varför men fick exakta värden som på mina 124 mm armar i programet. Men de är en bagatell i de stora hela. Tusen tack och komma rätsida med detta. Nu börjar utmaningen och höfta till vad de blir för fjäder hårdhet. Finns de en lika bra exell för de ? _________________ Christoffer Gustavsson |
||||
115/cos(22) -> 124 124 är typ en radie från vridaxelen, 22 är vinken från typ bilens centrum linje. Mäter man paralellt med bilens centrum linje ligger yttre styrleden 115mm från vridaxelen. Stämmer det bättre nu? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Japp, nu är odningen återställd 😎 _________________ Christoffer Gustavsson |
||||
Racetech Behöver hjälp med den där J*VLA ACKERMAN | 3175 besök totalt |