|
|
dvorak
Göteborg

Här sen Nov 2007
Inlägg: 983
Trådstartare
|
04 Apr 2019 12:38
Datsun 280Z 1977
|
|
|
Tänkte det kunde vara dags att lägga upp min nya bil jag köpte i Januari.
Jag har alltid gillat 240Zan och kände att det var dags att ta tag i en liten dröm kan man säga. De senaste åren har jag kört M4, och trots att det är en grym bil är det lite busskänsla när man jämför med äldre bilar. M4an har varit väldigt kul, men räserbilen börjar bli klar (MGB GTS V8) och jag vill ha en glassätarbil med banambitioner. Det är alltså dags att gå tillbaka mer till rötterna med en äldre analog bil.
Jag brydde mig inte så mycket om en 240, 260 eller 280Z, skicket är viktigare. För er som undrar var 280Z den sista av S30-bilarna. Enbart för Amerika-marknaden. Skillnaden är en L28, insprutning och AC. Min har även en 5-växlad låda som de Europeiska bilarna hade.
Jag hittade denna i England hos en handlare som tagit in den från Florida i höstas. Handlaren lackade om bilen och bytte bort de fula kofångarna som satt på original till motsvarande en 240Z.
Bilen verkar aldrig varit svetsad i, den är i kanonskick. Ingen rost på de vanliga ställena, men det kommer gömma sig något under såklart. Det kan hända att jag måste titta över trösklarna om ett par år, men nu skall jag bara använda den. Till och med förstahjälpenkittet är kvar original i bilen!
Regbesiktning på Fredag! Efter det byts avgassystem och ett par coilovers som ligger och väntar i garaget. Framtida planer är halvbur, stolar etc samt ny motor med mer effekt. Rebello eller Datsun spirit t.ex.
Jag har redan bytt fälgar och däck. I min mening så är det väldigt viktigt att använda Watanabes/Minilite eller liknande.
MEN!! Så kan man inte ha det...
Mycket bättre!
 _________________ Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
dvorak
Göteborg

Här sen Nov 2007
Inlägg: 983
Trådstartare
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Roggaman
Örnsköldsvik

Här sen Okt 2004
Inlägg: 721
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Janne J
Kinna

Här sen Jul 2008
Inlägg: 1448
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
dvorak
Göteborg

Här sen Nov 2007
Inlägg: 983
Trådstartare
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Mats Karlsson
Vargön

Här sen Feb 2003
Inlägg: 6595
|
04 Apr 2019 13:47
|
|
|
En riktig drömbil, har alltid varit svag för den modellen.  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
dvorak
Göteborg

Här sen Nov 2007
Inlägg: 983
Trådstartare
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
dvorak
Göteborg

Här sen Nov 2007
Inlägg: 983
Trådstartare
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Figgz
Göteborg

Här sen Dec 2002
Inlägg: 5511
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
dvorak
Göteborg

Här sen Nov 2007
Inlägg: 983
Trådstartare
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Roggaman
Örnsköldsvik

Här sen Okt 2004
Inlägg: 721
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Eddie Varvstopp
Kävlinge

Här sen Nov 2002
Inlägg: 2609
|
04 Apr 2019 16:17
|
|
|
Det bor en liten Z-entusiast i mig och den växer sig större ju längre tiden går
Riktigt fint ex du fått tag i  |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
bop
Katrineholm
Här sen Maj 2018
Inlägg: 214
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Janne J
Kinna

Här sen Jul 2008
Inlägg: 1448
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
C311
Värmland

Här sen Jan 2015
Inlägg: 291
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Kroegarn
Linköping

Här sen Dec 2002
Inlägg: 485
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
dvorak
Göteborg

Här sen Nov 2007
Inlägg: 983
Trådstartare
|
05 Apr 2019 07:02
Re:
|
|
|
Roggaman skrev: | dvorak skrev: |
Men något måste göras åt effekten, den är TRÖÖÖÖÖTT!! |
Lite bättre andning så får du hyffsat med effekt och en riktigt vacker sång!
Annars är dessa motorer ganska tacksamma att överladda...
Har erfarenhet av dessa motorer sedan -93 om du vill bolla idéer någon gång! |
Tack för tipsen! Jag skickar PM ifall jag har några funderingar, mycket uppskattat.
Motorn kommer hållas N/A, jag tycker att L-seriemotorn är en stor del av charmen i dessa bilar.
Eddie Varvstopp skrev: | Det bor en liten Z-entusiast i mig och den växer sig större ju längre tiden går
Riktigt fint ex du fått tag i  |
Tackar! Det är fina bilar, och jag är förvånad över hur modern den känns att köra.
Kroegarn skrev: | Kul och vilken pärla i skicket, vi börjar bli några z:or här nu
Om du använder "fejjan" så finns det även en grupp där som heter Datsun 240z 260z 280z Owners Club Sweden om man vill nörda ner sig i detaljer och få tips och trix |
Tack för komplimangen och tipsen. Jag har inte FB, så det blir svårt. Det känns väldigt bra att vara medlem i Z-gänget! Det är dock inte min första Z, jag hade en 370Z för ett par år sedan. Den bilen var väldigt kul och jag saknar den är idag. Den köpte jag delvis för att jag alltid gillat 240Z, så något har ju helt klart legat och tryckt under...
bop skrev: | Den ser grymt bra ut med 240z stötfångare och skicket verkar det inte vara något fel på!
Watanabes är helt rätt val
Men är den inte lite väl hög  |
Tackar! Fear not, coilovers ligger i garaget och väntar. Har inte vågat montera dem innan regbesiktning
Janne J skrev: | Hönstrappan bara ropar 80-tal  |
Jupp! Den kommer få vara kvar ett tag
C311 skrev: | Det var ett bra exemplar. Lite rost under batterihyllan är standard. Likaså kan det finnas framför främre dörrstolparna om man lyfter av framskärmarna då vattnet från luftintaget vid framrutan rinner ut där på sidorna. Stötfångarna är från en 70-72 USA-bil då den inte har skyltbelysning bak eller inga hål för blinkers fram på översidan som övriga marknader hade. På 73:an i USA var de lika som tidigare men var utflyttade ca 5 cm fram. De där stora USA-stötfångarna väger säkert 70-80 kg paret med stötdämparna. Plåga inte motorn för entusiastiskt, 2.8:an gillar inte att varva över 5500 i originalskick.
Med vänlig hälsning
Thomas
(240Z från 1981 till 1998) |
Tack för alla tipsen och info!. Svårt att hålla sig under 5500rpm, men jag ska försöka
Det var några små bubblor på tröskeln där du säger innan den lackades om. Säljaren skickade över 150 detaljerade bilder, många från innan de fixade till och lackade den. Trösklarna behöver säkert går över om ett par är, men utöver det är bilen riktigt solid. Golvet ser bra ut också, och ingenting på de andra normala ställena som under bakluckan.
Från innan lack:
Här har jag rotat. Det ser ut som området under batterilådan är behandlat sedan länge så plåten har klarat sig bra.
 _________________ Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
208 varv på Nordschleife |
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
David E
Hocheifel

Här sen Apr 2004
Inlägg: 889
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
dvorak
Göteborg

Här sen Nov 2007
Inlägg: 983
Trådstartare
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
Sonett7
Landskrona, Skåne

Här sen Feb 2003
Inlägg: 2913
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
dvorak
Göteborg

Här sen Nov 2007
Inlägg: 983
Trådstartare
|
|
Våra race- och banåkarbilar
Upp
Tillbaka
|
|
|