Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
1, 2, 3 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
.Tänkte det kunde vara dags att lägga upp min nya bil jag köpte i Januari.

Jag har alltid gillat 240Zan och kände att det var dags att ta tag i en liten dröm kan man säga. De senaste åren har jag kört M4, och trots att det är en grym bil är det lite busskänsla när man jämför med äldre bilar. M4an har varit väldigt kul, men räserbilen börjar bli klar (MGB GTS V8) och jag vill ha en glassätarbil med banambitioner. Det är alltså dags att gå tillbaka mer till rötterna med en äldre analog bil.

Jag brydde mig inte så mycket om en 240, 260 eller 280Z, skicket är viktigare. För er som undrar var 280Z den sista av S30-bilarna. Enbart för Amerika-marknaden. Skillnaden är en L28, insprutning och AC. Min har även en 5-växlad låda som de Europeiska bilarna hade.

Jag hittade denna i England hos en handlare som tagit in den från Florida i höstas. Handlaren lackade om bilen och bytte bort de fula kofångarna som satt på original till motsvarande en 240Z.

Bilen verkar aldrig varit svetsad i, den är i kanonskick. Ingen rost på de vanliga ställena, men det kommer gömma sig något under såklart. Det kan hända att jag måste titta över trösklarna om ett par år, men nu skall jag bara använda den. Till och med förstahjälpenkittet är kvar original i bilen!

Regbesiktning på Fredag! Efter det byts avgassystem och ett par coilovers som ligger och väntar i garaget. Framtida planer är halvbur, stolar etc samt ny motor med mer effekt. Rebello eller Datsun spirit t.ex.

Jag har redan bytt fälgar och däck. I min mening så är det väldigt viktigt att använda Watanabes/Minilite eller liknande.












MEN!! Så kan man inte ha det...



Mycket bättre!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Glömde den så viktiga motorbilden!




Miami vice-känsla:








_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Grattis!

Ser ut att vara i ett väldigt fint skick! thumbs up

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Snygg bil thumbs up

Såg en 280Z med usa-stötfångare utanför en bilhandlare i Ale trakten för en stund sedan, vilken skillnad det är jämfört med din med 240:ans stötfångare thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Roggaman skrev:
Grattis!

Ser ut att vara i ett väldigt fint skick! thumbs up


Tackar!

Väldigt nöjd med skicket på den. Speciellt när man grävs djupare. Det är lite skit under batterilådan, men inget att tala om jämfört med de flesta andra orenoverade bilar. För att vara orenoverad så känns det väldigt bra överlag.

Tidigare ägare har bytt mycket, alla bussningar, kylning, topplockspackning (har den gått varmt ), stötdämpare och en massa annat. ACn fungerar till och med riktigt bra!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



En riktig drömbil, har alltid varit svag för den modellen.
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Janne J skrev:
Snygg bil thumbs up

Såg en 280Z med usa-stötfångare utanför en bilhandlare i Ale trakten för en stund sedan, vilken skillnad det är jämfört med din med 240:ans stötfångare thumbs up

Tack!

Min såg ut så original. Det är bara att byta till kofångarna från en 240Z. Hela karossen är på utsidan mer eller mindre identisk.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
En riktig drömbil, har alltid varit svag för den modellen.

Tack Mats!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6489



Läcker Peter! thumbs up

Bilen passar klockrent hemma, får svänga förbi och kika på den nån dag nu när värmen kommer
Helt rätt att satsa på en såpass fräsch bil för att få den analoga goa känslan.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Figgz skrev:
Läcker Peter! thumbs up

Bilen passar klockrent hemma, får svänga förbi och kika på den nån dag nu när värmen kommer
Helt rätt att satsa på en såpass fräsch bil för att få den analoga goa känslan.

Tack Fredrik,

det är bara att komma och hälsa på!

Det är annorlunda med gamla bilar, som med din Speedster. Visst, man dör om man krockar, annars är de kul!

Det balla med 280Zan hittills är att den känns som en mycket modernare bil att köra än vad jag trodde. Den är solid och verkar ha väldigt fint designat chassie. Jämfört med MGn som ändå är så nära i årtal och design, känns det som en generation framåt.

Men något måste göras åt effekten, den är TRÖÖÖÖÖTT!!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



dvorak skrev:

Men något måste göras åt effekten, den är TRÖÖÖÖÖTT!!


Lite bättre andning så får du hyffsat med effekt och en riktigt vacker sång!

Annars är dessa motorer ganska tacksamma att överladda...

Har erfarenhet av dessa motorer sedan -93 om du vill bolla idéer någon gång!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det bor en liten Z-entusiast i mig och den växer sig större ju längre tiden går
Riktigt fint ex du fått tag i thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Den ser grymt bra ut med 240z stötfångare och skicket verkar det inte vara något fel på!

Watanabes är helt rätt val thumbs up
Men är den inte lite väl hög

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Hönstrappan bara ropar 80-tal

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



Det var ett bra exemplar. Lite rost under batterihyllan är standard. Likaså kan det finnas framför främre dörrstolparna om man lyfter av framskärmarna då vattnet från luftintaget vid framrutan rinner ut där på sidorna. Stötfångarna är från en 70-72 USA-bil då den inte har skyltbelysning bak eller inga hål för blinkers fram på översidan som övriga marknader hade. På 73:an i USA var de lika som tidigare men var utflyttade ca 5 cm fram. De där stora USA-stötfångarna väger säkert 70-80 kg paret med stötdämparna. Plåga inte motorn för entusiastiskt, 2.8:an gillar inte att varva över 5500 i originalskick.

Med vänlig hälsning
Thomas
(240Z från 1981 till 1998)

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506



Kul och vilken pärla i skicket, vi börjar bli några z:or här nu thumbs up

Om du använder "fejjan" så finns det även en grupp där som heter Datsun 240z 260z 280z Owners Club Sweden om man vill nörda ner sig i detaljer och få tips och trix

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Roggaman skrev:
dvorak skrev:

Men något måste göras åt effekten, den är TRÖÖÖÖÖTT!!


Lite bättre andning så får du hyffsat med effekt och en riktigt vacker sång!

Annars är dessa motorer ganska tacksamma att överladda...

Har erfarenhet av dessa motorer sedan -93 om du vill bolla idéer någon gång!

Tack för tipsen! Jag skickar PM ifall jag har några funderingar, mycket uppskattat.

Motorn kommer hållas N/A, jag tycker att L-seriemotorn är en stor del av charmen i dessa bilar.

Eddie Varvstopp skrev:
Det bor en liten Z-entusiast i mig och den växer sig större ju längre tiden går
Riktigt fint ex du fått tag i thumbs up

Tackar! Det är fina bilar, och jag är förvånad över hur modern den känns att köra.


Kroegarn skrev:
Kul och vilken pärla i skicket, vi börjar bli några z:or här nu thumbs up

Om du använder "fejjan" så finns det även en grupp där som heter Datsun 240z 260z 280z Owners Club Sweden om man vill nörda ner sig i detaljer och få tips och trix

Tack för komplimangen och tipsen. Jag har inte FB, så det blir svårt. Det känns väldigt bra att vara medlem i Z-gänget! Det är dock inte min första Z, jag hade en 370Z för ett par år sedan. Den bilen var väldigt kul och jag saknar den är idag. Den köpte jag delvis för att jag alltid gillat 240Z, så något har ju helt klart legat och tryckt under...


bop skrev:
Den ser grymt bra ut med 240z stötfångare och skicket verkar det inte vara något fel på!

Watanabes är helt rätt val thumbs up
Men är den inte lite väl hög

Tackar! Fear not, coilovers ligger i garaget och väntar. Har inte vågat montera dem innan regbesiktning


Janne J skrev:
Hönstrappan bara ropar 80-tal

Jupp! Den kommer få vara kvar ett tag



C311 skrev:
Det var ett bra exemplar. Lite rost under batterihyllan är standard. Likaså kan det finnas framför främre dörrstolparna om man lyfter av framskärmarna då vattnet från luftintaget vid framrutan rinner ut där på sidorna. Stötfångarna är från en 70-72 USA-bil då den inte har skyltbelysning bak eller inga hål för blinkers fram på översidan som övriga marknader hade. På 73:an i USA var de lika som tidigare men var utflyttade ca 5 cm fram. De där stora USA-stötfångarna väger säkert 70-80 kg paret med stötdämparna. Plåga inte motorn för entusiastiskt, 2.8:an gillar inte att varva över 5500 i originalskick.

Med vänlig hälsning
Thomas
(240Z från 1981 till 1998)

Tack för alla tipsen och info!. Svårt att hålla sig under 5500rpm, men jag ska försöka

Det var några små bubblor på tröskeln där du säger innan den lackades om. Säljaren skickade över 150 detaljerade bilder, många från innan de fixade till och lackade den. Trösklarna behöver säkert går över om ett par är, men utöver det är bilen riktigt solid. Golvet ser bra ut också, och ingenting på de andra normala ställena som under bakluckan.

Från innan lack:





Här har jag rotat. Det ser ut som området under batterilådan är behandlat sedan länge så plåten har klarat sig bra.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1134



Wow thumbs up thumbs up thumbs up
När får vi se den på NS? (Alla bilar man äger måste köras minst ett varv.)

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
David E skrev:
Wow thumbs up thumbs up thumbs up
När får vi se den på NS? (Alla bilar man äger måste köras minst ett varv.)

Kanske i år

Klart den ska köras på NS!

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3352



Väldigt vacker bil!

dvorak skrev:
Jämfört med MGn som ändå är så nära i årtal och design, känns det som en generation framåt.


Kan tänka mig det... Det är nästan komiskt att se hur mycket av konstruktionen i MGB som den ärvt från bilar både en och två generationer tidigare.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Väldigt vacker bil!

dvorak skrev:
Jämfört med MGn som ändå är så nära i årtal och design, känns det som en generation framåt.


Kan tänka mig det... Det är nästan komiskt att se hur mycket av konstruktionen i MGB som den ärvt från bilar både en och två generationer tidigare.

Hehe, ja MGn är en udda blandning av modern kaross och gammalt chassie för sin tid.



Kan meddela att Datsunen nu är är regbesiktigad. Den står nu på verkstad för att få coilovers mosterade och nya hjullager fram. Kunde inte göra det själv då hylsor skall svetsas på originalbenen.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280Z 1977 - Diff...
1, 2, 3 ... 31, 32, 33   >>
4 besök senaste veckan (69648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande