Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 33, 34, 35 >> 101 besök senaste veckan (225364 totalt) |
Ett par snabba bilder på färdigställd skärminfästning:
Den senare visar inifrån. Försöker få ytterplåten duglig på båda sidor, men flänsen där skärmen skruvas är mindre noga. Svårjusterat område detta, krävdes mkt jobb för att få panel och skärm någorlunda kontinuerliga, och sen lite finjustering med gassvets för att panelen ska vara "lugn". _________________ Ragnar Burenius |
||
Ja, och så då lite mer plåtarbete. Nästa operation för att få bakänden "klar" är att slutföra tankpåfyllningsinstallationen. Iom att röret nu kommer från insidan av bakluckan så vill jag att det ska gå ner längs sidan av innerskärmen, och då helst infällt i skärmen. Började därför tillverka kanalen som röret ska gå i, vilket även var ett bra tillfälle att prova mig fram till lite, för mig, nya tillverkningstekniker.
Jag vill ha kanalen på vänster innerskärm. Här har jag gjort en profilmall som illustrerar vart, och som jag sedan har som referens vid kanaltillverkningen: Började med att bocka en plåt, och därefter växelvis sträcka ena ändens båda sidor: Resultatet blev en negativt böjd V-profil: Den lilla profilen bredvid är profilmallen som jag använder som referens för formen. Därefter upp i ett litet engelskt hjul, för att få V att bli U: Bra så långt, men kanalen behöver andra avslut. Därför blev det lite krymp: ... och lite hammare: Resultatet så långt är en U-formad kanal med rundade avslut i var ände: Därefter upp i sick-och-fals-maskinen för att vika ner kanten runt om: "Färdigt" resultat: Denna håller jag nu på och fäster in bilen. Alltid svårt att få profilen helt rätt iom att jag har svårt att måtta in den innan jag faktiskt satt kapen i målobjektet, men det ser ut som att det borde gå vägen: Fortsättning följer. _________________ Ragnar Burenius |
||
"Målet är att fixa till den lite lagom, hålla den rullande och undvika allt för långa pallbocksessioner. Kort sagt, äta glass och skrämma tjänstebilsåkare! Vi får väl se hur det går..."
Citat från sida ett i denna tråd..... Snyggt jobbat Ragnar, som vanligt. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag kan bara sälla mig till hyllningskören - grymt plåtjobb Ragnar! Hela bilen borde klarlackas och ställas ut på Röhsska Museet under någon utställning om konsthantverk i metall. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||
Jag har själv reparerat lite rost på diverse bilar men då har huvudsyftet varit att bilen skulle gå iigenom besiktningen. Den skicklighet du har med att forma plåt är imponerande.
Hur är det, blir inte plåten väldigt tunn på vissa ställen när den är bearbetad så mycket som du gjorde nyss ? _________________ Göran Nilsson |
||
Om du med detta vill lära dig jobba med plåt så vill jag gärna se vad du gör sedan...
Rysligt imponeras av detta plåtarbeten och känslan för detaljer! När man ser detta får man känslan att såhär skulle det kunna varit tänkt i original! _________________ Michael Thulesius |
||
Då jag varit borta härifrån ett år eller så tänkte jag när jag öppnade denna tråden: Stod det inte något sådant på sida 1 Grymt jobbat! Ser kanoners ut ju! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Ingen större fara. Här använder jag plåt som i grunden är runt 0,9mm tjock. Det är ju bara när jag sträcker plåten som den blir tunn, och det har jag inte gjort så mycket här. Mest känsligt är det vid användning av sträckkäftarna, och då inte pga att plåten blir tunn utan på att man ganska lätt kan "riva" den om man är oförsiktig. Tack för kommentarerna _________________ Ragnar Burenius |
||
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||
Inte blivit så mycket bankat ett gjort rent praktiskt på sistone, men de virtuella sidoprojekten tickar vidare.
Ett litet delprojekt här var att digitalisera avgjutningen jag gjorde av spolkanalen: Lite retligt med bubblan jag fick till i den över innerkurvan, men men... Nu återstår "bara" att göra en vettig solidmodell från det där och uppdatera CAD-modellen. _________________ Ragnar Burenius |
||
Just nu fullt upp med annat än just bilen. Rent specifikt rör det sig om flytt av garaget. Medförde dock det positiva att Saaben fick se lite dagsljus, och jag fick en chans att titta på den på lite längre avstånd. Inspirerande!
_________________ Ragnar Burenius |
||
En matt klarlack på det där och en perfekt inredning så är du hemma. Stor headturning effekt
|
||
Tack för hejaropen! Ska bare metal komma på fråga så måste jag öva mkt mer på ytfinishen... fick dock bra och inspirerande tips häromkvällen från en riktig plåträv, så låt oss se.
Har varit lite stiltje på projektfronten på sistone iom att garaget tagit tid att fixa till, men nu börjar det iaf likna något: Så nu kan jag börja bygga bil igen _________________ Ragnar Burenius |
||
Andra projekttrådar Saab 93B - Glassbilen | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 33, 34, 35 >> 101 besök senaste veckan (225364 totalt) |