Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 56, 57, 58 >> 33 besök idag (218455 totalt) |
Så för att lyckas regga en E30 med 321 hk, utan dispens, ska den ha väldigt kraftiga problem med övervikt (ca 1570 kg?) då? Grymt fin bygge btw _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Så kan man kanske uttrycka det men det går ju inte bara att lasta i vikt. Så vitt jag vet vägde en original 325iX runt 1400 kg tjänstevikt. Den E30 med M60B40 som jag besiktat och minns vikten på, hamnade på 1405 kg tjänstevikt, då en bil med full inredning och skruvbur. Den har standard en totalvikt på 1540 kg... Så att öka tjänstevikten till 30 kg över original totalvikt kräver en del annat, till exempel måste man ju kunna motivera att få upp totalvikten till kanske 1700 kg i alla fall. En dispens och ett bra bygge i grunden känns som ett bättre sätt att nå resultatet man är ute efter, kan jag tycka. Ska man verkligen använda bilen med 321 hk lär man ju ändå vilja ha ungefär det som krävs för att få dispensen. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Nja, det är allt min egenbyggda framvagn fortfarande.
Fick plocka ner den, dags att titta över vevlager osv. Har ingen djupare historik på motorn förutom att den gått ~16.000 mil, har utbytt Vanos och att M3:an den kom ifrån inte hade många cm rak plåt. Har inga missljud ännu, men det känns bättre att gå över sådant här före ett haveri. Är ju ett välkänt faktum att S50B32 har klart begränsad livslängd på bottendelen. Håller tummarna att veven ser OK ut. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Såg aluminiumbärarmarna på framvagnen.
Säkrast att öppna. M-motorer kostar att renovera. Har en M88/3 som lät illa i kamkedjan men kom lindrigt undan trots allt. Fick slipa om vevaxeln och modifierade för dubbel-kamkedja från S38B35. Med vänlig hälsning Thomas _________________ Thomas Alsterfalk BMWCS # 04660 |
||||
Så var det öppnat.
Tar tacksamt lite råd och tips från sak-kunskapen här: * Konstaterar att B32-pumpen inte har blivit utbytt mot en M52-pump * Jag tycker dock att oljepumps-kedjan verkar lite väl slak, den har också skavt på främre oljepickupen lite grann. Kedjan var dock inte så slak att pumpen gick att demontera med drev på. Spännaren har lite slit-spår. Kedja går ju lätt att få tag på, men byta utan att riva motorn mera - går det? Behövs det? * Anti-skumnings-plåt saknas. Inte så konstigt eftersom det inte finns någon på motorn från början. Är det värt att ge sig på att skaffa en S50B30-plåt o modifiera så den passar, tro? * Vevlagren verkar utbytta för inte allt för många mil sedan. 4:an och 5:an hade sämst lager, båda var mest slitna på bottenhalvan. Detta är 5:an (4:an ser snarlik ut): Detta är 2:an (1:an, 3:an och 6:an är snarlika): * För mina lekmannaögon verkar veven någorlunda OK, detta är 3:an som har lite antydan till märken, övriga kan jag inte se några märken på. * Planerar även för byte av ramlager, dessa verkar inte ha bytts när vevlagren byttes. Tog inga bilder, men för mina ögon ser det ut som att de gamla lagerbanorna inte är så farligt slitna och jag ser inga märken på veven. Ni som gjort detta på plats i bilen - finns det tillräckligt tunnväggig hylsa att få tag på som går plats mellan bakre gavelplåt och bult? Jäkligt tight där. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Jag skulle kolla ramlagerna, om dom ser super fina ut skulle jag inte byta dom. Vevstaks lagren skulle jag byta, och kolla spelet, för när man kör bana och varvar mkt vill man inte ha för lite spel och polera veven på lagerytorna så evetuella repor går bort. Även fundera på vad det finns för sortslager att montera, vevstaks lager är jue kännsligt,inte minst på m-motorer.
_________________ Carl-Johan Kromnow |
||||
Tackar för det!!
Nu hann jag ju gå efter eget huvud ändå... Resonerade som så att jag går på standard lagerspel. Större spel kräver ju mer av oljepumpen och jag har ju standardpump. Skall ju köra på bana men även till glasskiosken, får kanske köra med insidan och inte alltid tokvarva. Tävling är ju inte aktuellt. Tänkte mäta spelen med Plastigauge så man har en grov koll, ger ju ett hum om spelet iaf. Ramlagren såg som sagt lite slitna ut men inte veven, byter dessa för att sejfa lite. Skall bygga baffling i tråget när det ändå är nere också. Oljepumpsdrevet modifieras för att mutter med säkerhets-najtråd skall kunna monteras. Bl.a. följande är på väg in: King XP vevlager std (lagren som sitter nu är inte färgmarkerade så ursprungstoleranserna är ändå körda) Kolbenschmidt ramlager std BMW org vevstaksbultar BMW org ramlagerbultar IWIS oljepumpskedja med kedjelås BMW org kedjespännare S50B30 anti-skumningsplåt _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
"CAD-ning" pågår.
E34-tråget har en hel del gamla avlagringar från koxad olja, förmodligen från livet före denna motor. Skall fixas till innan allt sätts ihop igen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
I väntan på leverans av delar går produktion av baffling vidare.
Kopierar i mångt och mycket Achilles Motorsports baffling men den är byggd för M50/M52-pump. Jag bygger ju med B32-pump. Tillpassning av alu-plåtar: Färdig baffelplåt som skall punktsvetsas på plats: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Varuleverans, dags att sätta igång.
Började med ramlager. Istället för att släppa hela veven och låta den hänga i packboxarna "vred" jag, ut respektive in, de övre lagerbanorna. En bockad saxpinne i smörjkanalen och sedan vrida på veven. Funkade på alla ramlager förutom ettan som saknar smörjkanal. Jämnt ramlagerspel rätt över - 0,051 mm förutom ramlager 4 som låg på 0,046 mm. Det spelet ligger ju strax över BMW:s rekommendation som har övre gräns 0,046 mm. Kan kanske ändå fungera, har ju blivit rekommenderad överdimension på lager och detta hamnar ju mitt emellan. Gamla lagren var BMW/Kolbenschmidt, blev som sagts tidigare KS igen. Vevlager byttes därefter. Har ju läst en del skräckhistorier om dåliga toleranser på race-lager där folk skaffat typ tre satser för att få en enhetlig uppsättning. King slår ju på trumman om hur precisa deras lager är och jag får ge dem en tumme upp på det, samtliga lager har spelet 0,051 mm, i övre spannet på orginalrekommendationen. En låda skrot: Passade även på att byta oljekedjespännaren när ramlageröverfallet var borta. Gick med lite god vilja att göra utan att lossa bröstkåpan. Nästa steg blir tillpassning av anti-skumningsplåt. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
_________________ Jesper Andersson Volvo 240 v10 http://www.speedhunters.com/2014/08/volvo-242-bmw-m5-v10-gatebil/ https://www.speeding.nu/ |
||||
Tråget iväglämnat till yrkessvetsare, alusvets ligger utanför min maskinpark och
kunnande. I väntan på tråget fixades oljepumpkedja och drev. Mutter med najtråd tillsammans med gänglåsning. Det talas ju mycket om att muttern gängar upp sig på BMW-pumpar. Jag undrar om det inte egentligen är frågan om att kedjan slår vilket i sin tur orsakar fenomenet? Jag har slitage på främre sugröret på pumpen som kommer ifrån kedjan, helt klart att det skett när kedjan slagit. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 56, 57, 58 >> 33 besök idag (218455 totalt) |