Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mållgan 3 wheeler...
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (17560 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



MaxiMarcus skrev:
Johan Lekås skrev:


Vad tror du om fjädring fram!? Ett par vanligt monterade coilovers eller nån form av pushrod med en dämpare som Marcus är inne på?
...
Pushrods är inte bättre än att sätta en coilover direkt på bärarmen, snarare sämre kan jag tyckar eftersom du får fler leder och fästen att konstruera och bygga. Men pushrods ger ett "renare" intryck, om det är viktigt


Visst blir snyggare med push-rods men största poängen med mitt förslag var faktiskt inte form utan funktion. Om man tänker sig en push-rod från vardera hjul som påverkar en och samma rocker och stötdämpare så faller ju behovet av krängningshämmare, hela framvagnskonstruktionen förhindrar ju krängning helt. Hjulen kan alltså bara fjädra in parallellt. Fordonet (finns det nåt "hen" för fordon som varken är bil eller mc?) kommer nog bli ganska stötig "i sidled", alltså om man kör upp för en kant med endast ena framhjulet men det blir optimalt krängningsstyvt.
Låg tyngdpunkt är som sagt väldigt viktigt!
Som jag ser det är "optimalt krängningsstyvt" inte att ha den helt stum i krängning. Det gör den bara stötig och obekväm och försämrar greppet. Man ska inte ha styvare fjädring än vad markfrigång, krängning osv kräver

_________________
Johan Lekås
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1267



elCrillo skrev:
Hm... Jobbit. Hur motverkar och bygger man rent praktiskt...? Bredare spårvidd? Bredare däck? Styv som 17 fram...?

Tror du behöver öka spårvidden och få tyngdpunkten framåt. Det är nog svårt att i praktiken få tyngdpunkten lägre än 400-450 mm.
Om du ökar spårvidden genom att bredda ramen fram blir det lättare att sitta längre fram vilket skulle få tyngdpunkten framåt.

Kollade lite snabbt igenom Mride-tråden, och enligt denna bild (sidan 9 i tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4971&postdays=0&postord . . . . ) har den 2000 mm spårvidd (står 1900mm på ett annat ställe)
Skalan ska vara 10 cm per ruta



Den andra Triken du länkade till i början av tråden (http://reversetrike.proboards.com/thread/336/spartan-trike-project) har 70" spårvidd, dvs 1780 mm och "Estimated cg height 17", dvs 432 mm

Om du har 1800 mm spårvidd fram och viktfördelning 50/50 fram/bak så blir "effektiva halv-spårvidden" 1800/4 = 450 mm. Tillsammans med tyngdpunkt på 400-450 mm blir det drygt 1 g i max sido-acc.

_________________
Johan Lekås
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Jag har läst de trådarna och sett det också. Det lutar åt att jag gör längre bärarmar...

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaxiMarcus
Spånga, Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 14



På normala (allt är ju relativt) bilar så håller jag med om att man såklart bör tillåta krängning, både för komfort och fäste. Det som skiljer en trike som denna är ju att den totalt saknar camberkompensation i bak, tvärtom så får man ganska snabbt tokig camber i bak om framvagnen tillåts kränga. Ju bredare bakdäck man har desto större lär problemet bli när däcket går från t.ex. 250mm anliggningsyta till kanske 50 när däcket går upp på kant. Då tror jag snarare att det är däckets grepp som kommer begränsa lateralkrafterna i svängarna än fordonets dynamik och tyngdpunkt. Det kan nog mycket väl vara ett brett mc-däck i bak som ger bäst kurvgrepp eftersom det bättre tål negativ camber.
Allt detta är mina spekulationer och jag har stor respekt för att andra kan betydligt mer än mig om chassidynamik!

_________________
Marcus Ramberg
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Funkar detta!? Ser lite knasigt ut...


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Alternativt köra med gemensam rocker?

http://www.race-cars.com/carsold/other/vtf941/vtf941ph.jpg

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
https://forum.locostsweden.se/index.php?/topic/13202-treebee-trehjulin . . . .

Den orangea har en spårvidd på 1430mm, den gröna 1400mm... Båda har motorn fram, vilket inte jag har. Jag kommer att bygga nya, längre bärarmar. Dels självklart för stabiliteten men jag tycker att den ser lite spinkig ut också. Angående fjädringen så får den bero lite. Då triken blir bredare fram så blir det "fult" med vanligt placerade stötdämpare, för man kan väl inte sätta nedre fästet mitt på bärarmen...? Så nån form att puschrodfjädring får det väl bli... (Kan fortfarande inte få in i huvet hur monoshockfjädringen funkar med sin vippa... )


_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Lösningen med en coilover i mitten med pushrods fungerar i alla fall om man har pendelaxlar och tungdpunkt under krängningscentrum. Bilen "håller balansen" med framaxeln. Lösningen på bilden är från en Formel Vee där alternativet är att ha en Z-formad "krängningshämmare" baktill. Men på en trike, nej tror inte det.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
MaxiMarcus
Spånga, Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 14



Hur går det här? Det är ju ett jätteintressant projekt!

_________________
Marcus Ramberg
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2215


Trådstartare
Jorå, skitdålit... Om du vill kan jag rada upp ett hundral dåliga, mer eller mindre sanna, undanflykter.
Jag har absolut inte gett upp! Det jag funderar på nu är om man verkligen vill va passagerare, man vill väl köra själv! Jag hittade ett intressant koncept där motorn placerats bredvid föraren. Då skulle jag kunna korta bygget med en halvmeter och få fram vikten, då behöver jag kanske inte byta bärarmarna. Jag kommet förhoppningsvis kunna vara ledig lite i jul och tänkte få prova motorn som passagerare och se hur det blir/hur det känns!

https://newatlas.com/the-sub-g1-135hp-1000cc-v-twin-three-wheeler/5358 . . . .

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
MaxiMarcus
Spånga, Stockholm
Här sen Okt 2007
Inlägg: 14



Behövs inga ursäkter, var och en bygger väl i det tempo man själv vill (det där var ju inte sant, det går alltid långsammare än vad man önskar men du förstår vad jag menar).

Intressant koncept, verkligen. Just den placeringen av motor/förare har jag ofta funderat kring att vara smått optimal även på en liten, fyrhjulig bil.
Jag noterade också att de använder motorcykeldäck. Jag har ju svamlat om det förr men en rund profil på åtminstone bakdäcket eliminerar ju problemet med galen camber vid krängning. Det är nog inte omöjligt att de gjort tester som kommit fram till att mc-däck faktiskt medger högre kurvhastighet.
Alldeles oavsett så kommer dynamiken att gynnas av kortare hjulbas, förutsatt att inte tyngdpunkten hamnar (procentuellt) längre bak. Min högst personliga åsikt är att även utseendet gynnas av att den blir kortare.
Kanske det räcker med att flytta motorn i sidled och ha drevet på andra sidan bakhjulet? Lär väl dra med sig att man får bygga om svingen för att få frigång.

Go for it!

/Marcus

_________________
Marcus Ramberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mållgan 3 wheeler...
<<   1, 2, 3, 4, 5
4 besök senaste veckan (17560 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande