Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
13 besök senaste veckan (42795 totalt)
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Bytte koppling på min 3sge när motorn satt kvar, man tiltar motorn lite så går det bra, men man bör vara två

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
AntonK skrev:
Bytte koppling på min 3sge när motorn satt kvar, man tiltar motorn lite så går det bra, men man bör vara två


Har tänkt hänga motor i lyften, har tilt till den. Men blir nog ta till någon kompis som får hjälpa då med för säkerhets skull.
Hoppas grejorna kommer om en vecka eller 2 så man hinner rulla några meter innan Elmia.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Haft ordentlig motivationsbrist för 1000 andra saker i livet har bestämt sig för att bråka lite...

Men har fått lite fart igen i dag, så hoppas på att kanske kunna provstarta till helgen.

Liten mini update på vad jag gjort i alla fall. Hoppas på komma ihåg att fota resten av veckan men när man har lite stressigt och bara vill göra klart finns ju risk att man glömmer av sig och bara skruvar på.

Har lyckats göra lite extra härvor till givarna jag lagt till styrsystemet utöver Plug n Play adaptern, har gått hyfsat bra ändå måste jag erkänna med i stort sett noll förkunskap i ämnet.


Sedan var däcken jag hade inte godkända för besiktning så var tvungen att ha nya för att kunna åka i sommar.
Valet föll på Nankang AR-1 för det ska funka för den lilla gatåkning jag gör och även vara hyfsade budgetalternativ på bana, med min erfarenhet lär det räcka långt.
Blev lite bredare fram nu med nya skärmarna, så 235/40-17 istället för de gamla 215/40-17. Så ska bli kul att få fart på kärran snart så man får åka lite och testa alla nya saker.



_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Ser snabb ut, även när den inte rör sig thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Newberg skrev:
Ser snabb ut, även när den inte rör sig thumbs up


Det är bra, föraren har nog en del att öva på för att bli snabb så bra den ser snabb ut i depån

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Sambon somnade i soffan så jag passade på att smita ut i garaget en snabbis och åstakom då montering av svänghjul och koppling


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Bra ska det aldrig gå tydligen...
Slängde på växellådan i dag och snurrade på motorn för han för att vara säker att allt lirade. Skiten var i stort sett stum, när jag väl fick den att snurra märkte man att tryckplattan tar i sprängkåpan nästan hela vägen runt.
Googlade lite och visar sig att det är inte bara jag som haft detta problem utan det är lite hit 'n' miss. Så nu blir det att skruva tillbaka min gamla koppling så jag åtminstone kan provköra skiten.

Trodde clutch masters skulle vara bra grejer men när de inte ens passar blir man inte så imponerad....

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Säkert inget fel på funktionen på kopplingen i sig, jag antar dock att du köpt en koppling för just denna applikation? Till ett original svänghjul?

De kan inte vara så att de finns olika svänghjul som bygger olika mycket? De låter rent spontant ologiskt att Clutchmaster skulle producera kopplingar som bygger olika mycket i höjd. Däremot vet man ju att de bland biltillverkare ibland görs revisioner som skiljer sig lite lite bara.

VAG har t ex ett hel gäng olika spacers till växellådorna för att de ska passa på olika motorer, men de skiljer även mellan årsmodeller på samma motorer vilken spacer dom vill ha.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Förra inlägget skrev jag i ren ilska direkt efter jag upptäckt problemet, precis när jag monterat växellådan.
Efter det lugnade jag ner mig en stund och funderade, rev ner lådan igen och tittade noggrant på allting, visade sig att det troligtvis är Toyotas toleranser på gjutningen på sprängkåporna som inte är mm precis.
Med vinkelslipen gnuggade jag bort kanske 2 mm på ett ställe där jag såg att det tagit i. Skruvade tillbaka lådan igen och allt fungerade klockrent.

Så det förra inlägget var förhastat och lite onödigt kanske...


Hur som helst, jag har skruvat på hela helgen och bilen är i stort sett komplett igen medans jag har ont överallt i kroppen, märks att man inte är 25 längre

Efter fadäsen men kopplingen/växellådan har allt rullat på riktigt bra inga motgångar alls faktiskt. Så med det avslutar jag detta inlägg med en bild på bilen som den står just nu. (ignorera det stökiga garaget)





Just ja, har även provstartat kärran, gick klockrent på tomgång, men så fort jag rör gasen dör den. Har en kompis som kan lite mer om styrsystem och mappning än vad jag kan som ska försöka hjälpa mig i morgon. Har någon en klockrent tips på vad jag ska göra så säg till. Har en bas mapp nu som gjorde att den gick att starta över huvud taget.
Finns ett litet youtube klipp på eländet här.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Fått den att svara lite på gas nu i alla fall trots min avsaknad av kunskap i ämnet men att då den och gå på last fixar jag inte, dör så fort jag försöker köra lite men än väl förliste sås helt enkelt. Tiden fanns inte att experimentera vidare just nu.

Har ett roligt oljeläckage på oljeflytt prylarna. De an kopplingar som satt i dem, själva konerna till an kopplingarna, hade en fin o-oring. Problemet var bara att det inte fanns nått spår på någon av sidorna så de hade ju smitit ut lite här och var när jag dragit åt och inte varit uppmärksam. Nu sitter det kopparbrickor där i stället.

Sedan kom bilen ut på första tvätten sedan motorn rasade för 1,5år sedan.


Efter det så lastning till Elmia.


Nästa vecka är mappning bokad så målet är att provköra lite innan

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Kul att se vad som hänt under de år jag ägt bilen.
Nöjd med utsidan nu, bara hoppas den kan prestera också, men som sagt tidigare är jag nog största begränsningen

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Första dagen avklarad på Elmia.
Efter lite strul när jag lastade av och insåg att plasten under bilen hade behållit en hel del av oljan som läckt tidigare så fick jag lägga mig under när bilen stod halvvägs av transporten och skruva lös all plast innan jag åkte in. Till min stora glädje så hade i stort sett inget hamnat på själva bilen så när väl plasten var borta var det fritt fram att putta in bilen.
Putsade av den lite snabbt och hade på däckglans för första gången i mitt liv, de övertalade mig att den såg snabbare ur då.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
När allt var färdigt på Elmia hjälpte en polare mig att köra biltransporten hem, jag åkte bredvid, vilket var väldigt uppskattat då jag var enormt trött i skallen efter en helg på Elmia, alla ljud och intryck gjorde en mentalt trött helt klart.
Han har bott i Skänninge tidigare och visade lite snabbt runt var han bott osv, vi passade även på att tanka och hittade ett fint hus att fota vid innan vi åkte vidare hemmåt.



På torsdagen efter Elmia var det mappning och bromsning av bilen. Fixade klart det sista som var tvunget att fungera för detta. Hade väldiga problem att starta bilen och med min nästan obefintliga kunskap inom mappning och bilel så hade jag tur att den startat och jag kunna varmköra den.

Väl på torsdagen när bilen stod i rullarna var den fortfarande svårstartad, visade sig att tändningen hade svårt att synca, efter mätande att signalen gick från fördelaren ända till ECUn utan problem skruvade vi lös fördelaren och mätte upp den och även den fungerade. Med mapparens erfarenhet om att just denna sorts givare kunde bli lite trötta med åldern så testa vi öka på kraften till signalen i ECUn vilket var en lyckad lösning för bilen hoppade då igång direkt.
Glad jag köpa EMU Black och inte Classic för då hade denna funktion inte funnits.

Sedan till de tråkiga nyheterna, när bilen startade fanns det plötsligt inget oljetryck?
Kollade givare så de var ok, bytte givare gav ingen skillnad och även bilens oljelampa lös så det var helt enkelt bara känna sig besegrad och åka hem utan mer än en basmapp och en bil som i alla fall kan starta.

Mina gissningar på vad oljetrycksproblemet beror på är att det ställt till det med oljepickupen när jag försökt montera denna, eftersom saker inte alltid är bolt on när man bygger hybridmotorer även om alla säger det ska vara det, så tror jag att den helt enkelt inte tätat mot oljepumpen efter min varmkörning.
2 bultar som håller pickupen mot oljepumpen och ett extra ben som ska göra den stabil, detta extra ben sitter original på en svängningsdämpare som inte finns längre så kan vara så att min inmätning av detta fallerat så den brutit mot oljepumpen så packningen inte tätat eller att oljepickupen inte varit helt rak och därför inte tätat. I vart fall är sumpen ned plockad och pickupen planad i ytan mot oljepumpen och ny packning beställd.
Så inmätning av extra benet och noggrann montering blir det nästa vecka och har jag då oljetryck igen när jag startar upp så kommer det ett nytt bromsningsförsök den 10:e maj.

Bild på ett lager som jag tycker ser shyst ut och inte behöver bytas, vad tycker ni andra?



Sedan försöker jag nu när jag har lite mer tid att göra seriösare installation av fläktar till intercoolern, blev trångt och besvärligt med 2st så blir bara en större nu.


Fick även skicka luftfiltret rakt ner i stället för ut till sidan vid luftintaget för att kunna ha bättre plats för intercooler och fläktar.


_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Luftfilter placeringen blev rätt usel när jag använde hjärnan lite. För mycket vatten och annan skit kan komma in där.
Så tillbaka till ritbordet och göra om

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Så jäkla pinsamt..... Bytte packning och fixade med oljepickupen eftersom jag trodde det var problemet. När jag körde på startmotor utan tändning blev det ingen skillnad. NOLL oljetryck.....
Började bli orolig att drevet till oljepumpen släppt.... Men den drivs av kamremmen så då borde det bli andra problem. Funderade lite på vad jag gjort efter jag tappat allt oljetryck. Insåg att allt jag gjort är att fixat lite oljeläckor från oljeflytt kittet innan mappning. Tittade över slangarna till det och joodå nog fan hade jag kopplat dessa fel i all stress så backventilen i oljefiltret såg till att jag inte hade nått oljetryck. Men måste släppt igenom lite med tanke på att lagren såg hyfsade ut.

Men nu när detta är åtgärdat ser oljetrycket bra ut igen på både varm och kall motor. Så hoppas på kunna ge mig på en ny mappning snart.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Inget som tog stryk nu hoppas jag av malören

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Har jag drömt? Eller var de inte nån annan här som nyligen gjort samma tabbe med att koppla slangarna fel?

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Skönt ändå att det "bara" var egen klantighet och inte något hårdvarurelaterat. Ibland blir det bara fel ibland och ibland blir sådant dyrt och ibland går det bra. Jag hoppas på det senare och väntar med spänning på bromsningen

(note to self färgkoda slangar till filterflyttare vid eventuell demontering )

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Har varmkört bilen efter allt detta strul nu och jag har runt 2,25bar i oljetryck på tomgång nu med varm olja, runt 85 grader, och tycker inte den låter något konstigt heller.
Oljan är en 20w50 olja som motorbyggaren rekommenderar.

Lite mer småfix och försöka få lite kilometrar på koppling osv innan nytt försök på mappning 10:e maj.

Bara hålla tummarna nu, hoppas på kunna köra på Tierp 17 maj som första test.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Mange K skrev:
Har jag drömt? Eller var de inte nån annan här som nyligen gjort samma tabbe med att koppla slangarna fel?


Det minns jag också.
Nån Duratech-snurra, väl?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



DJ skrev:
Mange K skrev:
Har jag drömt? Eller var de inte nån annan här som nyligen gjort samma tabbe med att koppla slangarna fel?


Det minns jag också.
Nån Duratech-snurra, väl?


just ja så var de thumbs up

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
13 besök senaste veckan (42795 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande