Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Liten smidig tomgångsmotor till MAXXECU
14 besök senaste veckan (2941 totalt)
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Tja!

Jag får inte till tomgången på min Banåkarbil (Alfetta sedan 3.0 V6 med Maxxecu) och inser att jag antagligen måste installera en tomgångsmotor. Saken är den bara att jag gärna slipper nån stor kloss som hänger och slänger i motorrummet utan gärna hittar en liten och smidig historia. Är det någon som har några förslag på lösning här?

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11239



Björnbusen skrev:
gärna slipper nån stor kloss som hänger och slänger i motorrummet utan gärna hittar en liten och smidig historia.


Jag vet inte vad som räknas som en stor kloss, men den till C20XE är inte jättestor iaf: https://www.ebay.co.uk/itm/172194740490?ul_noapp=true

Edit: Och den finns allaredan för Maxxecu, uppsatt under C20LET exempelmappen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Vad är bekymret med tomgången?
Separata spjäll eller singelspjäll?


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Tack! Är ju sjukt märkligt att folk som säljer på nätet är så övertygade om att storlek och vikt är helt irrelevant. Väldigt ovanligt med de uppgifterna generellt tycker jag.

Problemet är att om jag vill ha tomgång när bilen är kall så får jag en tomgång på 1500 varv när den är varm. Singelspjäll.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Det borde inte vara några problem att få till tomgången.
Är ju bara att ändra lite i temp kompenseringen både bränsle och tändning.
Börja med att justera till det tomgångsvarv du vill ha när motorn är varm.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



super7 skrev:
Det borde inte vara några problem att få till tomgången.
Är ju bara att ändra lite i temp kompenseringen både bränsle och tändning.
Börja med att justera till det tomgångsvarv du vill ha när motorn är varm.


Ja, precis. Jag vet inte hur man gör.... men jag har tomgång på min motor utan extragrejor.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Varmköra med lite stödgala är min lata fuskmetod...

Tomgångsmotor är bra för kökörning, AC-påslag och andra bekvämligheter.

Att få vettig kallstart till varm tomgång utan att röra gaspedalen kräver lite pyssel, men ska inte vara omöjligt om tempkompensationen är lätt att hantera.
Det finns ju de sprut som stödjer tomgångskontroll via tändningen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vill man göra fuskversionen så har man en pluggad anslutning i insuget.... och drar av pluggen vid kallstart.

Utvecklingen på det... är att ha en strypventil som är pluggad, som öppnas vid kallstart. Då kan man ställa tomgången också.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
Så om jag sammanfattar svaren så här långt så är tipset på en liten smidig tomgångsmotor att det kanske går att lösa utan.

Men om man nu tänker sig att 500 spänn för att aldrig behöva tänka på tomgång igen och få kontroll på tomgången i alla situationer på en bil som inte bara körs på bana, är rätt överkomligt, kan någon i så fall rekommendera en liten och smidig tomgångsmotor? :-)

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 567



Volvo 740 940 då? Billigt och borde vara enkelt tycker jag.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Hade en Volvo 460 med krånglande tomgångsmotor för länge sen. Den motorn var liten och avlång som jag minns. Det är väl nån fransk motor så gissningsvis finns den i Renault 19 också

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Sitter det ingen original på Alfa motorn, eller är det ombyggt för mycket?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
super7 skrev:
Sitter det ingen original på Alfa motorn, eller är det ombyggt för mycket?


Den har en rätt fiffig bimetallhistoria som sitter skruvad på ena ventilkåpan i orginal men den är inte monterad i nuläget. Smart lösning på många sätt men när jag nu har ett modernt sprut som kan styra en tomgångsmotor så känns det vettigt att skaffa en sådan jag kan ha full kontroll på från sprutet.

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117



Jag använder en Volvo S70 motor som satt på modellerna fram till att det blev elspjäll. Tror även utan att vara helt hundra att det är samma på 850.

Den är ganska liten och funkar bra att styra med maxxecu.

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



ButterflyRacing skrev:
Vill man göra fuskversionen så har man en pluggad anslutning i insuget.... och drar av pluggen vid kallstart.

Utvecklingen på det... är att ha en strypventil som är pluggad, som öppnas vid kallstart. Då kan man ställa tomgången också.


Borde gå att kontrollera med befintlig choke-handtag också...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242


Trådstartare
MaZ skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vill man göra fuskversionen så har man en pluggad anslutning i insuget.... och drar av pluggen vid kallstart.

Utvecklingen på det... är att ha en strypventil som är pluggad, som öppnas vid kallstart. Då kan man ställa tomgången också.


Borde gå att kontrollera med befintlig choke-handtag också...


Nu när vi pratar rimliga lösningar tänker jag att man kunde ha en väldigt småväxt kompis som sitter i motorrummet och handgasar de två första minuterna varje morgon...

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Björnbusen skrev:
MaZ skrev:
ButterflyRacing skrev:
Vill man göra fuskversionen så har man en pluggad anslutning i insuget.... och drar av pluggen vid kallstart.

Utvecklingen på det... är att ha en strypventil som är pluggad, som öppnas vid kallstart. Då kan man ställa tomgången också.


Borde gå att kontrollera med befintlig choke-handtag också...


Nu när vi pratar rimliga lösningar tänker jag att man kunde ha en väldigt småväxt kompis som sitter i motorrummet och handgasar de två första minuterna varje morgon...


Aris?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2238



Björnbusen skrev:
Så om jag sammanfattar svaren så här långt så är tipset på en liten smidig tomgångsmotor att det kanske går att lösa utan.

Men om man nu tänker sig att 500 spänn för att aldrig behöva tänka på tomgång igen och få kontroll på tomgången i alla situationer på en bil som inte bara körs på bana, är rätt överkomligt, kan någon i så fall rekommendera en liten och smidig tomgångsmotor? :-)


Tyckte du skrev ovan att vikt och storlek var viktiga parametrar? Blir inte lättare än helt utan. Som någon känd person myntat: "Sitter det inte på bilen kan det inte gå sönder!"

Jag har ingen på min bil, ITB, har iofs nästan ingen tomgång kall, men det tar inte lång tid att få den. Väl varm så håller den sig stabil, bara släppa upp kopplingen på tomgång så tuggar bilen på.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Vad har en liten smidig tomgångsmotor för dimension?
Har den iofs inte framför mig heller men har ett insug med spjällhus/tomgångsmotor från en impreza på hyllan i garaget som jag kan mäta/jämföra mot om jag får reda på vad som är litet och smidigt

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Hur ser anslutningarna ut där den skall sitta?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Liten smidig tomgångsmotor till MAXXECU
14 besök senaste veckan (2941 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande