Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Liten smidig tomgångsmotor till MAXXECU | 14 besök senaste veckan (2941 totalt) |
Tja!
Jag får inte till tomgången på min Banåkarbil (Alfetta sedan 3.0 V6 med Maxxecu) och inser att jag antagligen måste installera en tomgångsmotor. Saken är den bara att jag gärna slipper nån stor kloss som hänger och slänger i motorrummet utan gärna hittar en liten och smidig historia. Är det någon som har några förslag på lösning här? _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
Jag vet inte vad som räknas som en stor kloss, men den till C20XE är inte jättestor iaf: https://www.ebay.co.uk/itm/172194740 Edit: Och den finns allaredan för Maxxecu, uppsatt under C20LET exempelmappen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Tack! Är ju sjukt märkligt att folk som säljer på nätet är så övertygade om att storlek och vikt är helt irrelevant. Väldigt ovanligt med de uppgifterna generellt tycker jag.
Problemet är att om jag vill ha tomgång när bilen är kall så får jag en tomgång på 1500 varv när den är varm. Singelspjäll. _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
Det borde inte vara några problem att få till tomgången.
Är ju bara att ändra lite i temp kompenseringen både bränsle och tändning. Börja med att justera till det tomgångsvarv du vill ha när motorn är varm. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Ja, precis. Jag vet inte hur man gör.... men jag har tomgång på min motor utan extragrejor. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Varmköra med lite stödgala är min lata fuskmetod...
Tomgångsmotor är bra för kökörning, AC-påslag och andra bekvämligheter. Att få vettig kallstart till varm tomgång utan att röra gaspedalen kräver lite pyssel, men ska inte vara omöjligt om tempkompensationen är lätt att hantera. Det finns ju de sprut som stödjer tomgångskontroll via tändningen. |
||||||
Vill man göra fuskversionen så har man en pluggad anslutning i insuget.... och drar av pluggen vid kallstart.
Utvecklingen på det... är att ha en strypventil som är pluggad, som öppnas vid kallstart. Då kan man ställa tomgången också. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Så om jag sammanfattar svaren så här långt så är tipset på en liten smidig tomgångsmotor att det kanske går att lösa utan.
Men om man nu tänker sig att 500 spänn för att aldrig behöva tänka på tomgång igen och få kontroll på tomgången i alla situationer på en bil som inte bara körs på bana, är rätt överkomligt, kan någon i så fall rekommendera en liten och smidig tomgångsmotor? :-) _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Den har en rätt fiffig bimetallhistoria som sitter skruvad på ena ventilkåpan i orginal men den är inte monterad i nuläget. Smart lösning på många sätt men när jag nu har ett modernt sprut som kan styra en tomgångsmotor så känns det vettigt att skaffa en sådan jag kan ha full kontroll på från sprutet. _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
Jag använder en Volvo S70 motor som satt på modellerna fram till att det blev elspjäll. Tror även utan att vara helt hundra att det är samma på 850.
Den är ganska liten och funkar bra att styra med maxxecu. _________________ Andreas Gottfridsson Tanu.se 1:a 2018 Club Challenge 4:a 2017 Club Challange 6:a 2016 Club Challenge 2:a 2014 club Facebook.com/TimeAttackTeam91 |
||||||
Borde gå att kontrollera med befintlig choke-handtag också... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Nu när vi pratar rimliga lösningar tänker jag att man kunde ha en väldigt småväxt kompis som sitter i motorrummet och handgasar de två första minuterna varje morgon... _________________ Björn Ek AlfaRomeo Alfetta 1976 Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia |
||||||
Aris? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Tyckte du skrev ovan att vikt och storlek var viktiga parametrar? Blir inte lättare än helt utan. Som någon känd person myntat: "Sitter det inte på bilen kan det inte gå sönder!" Jag har ingen på min bil, ITB, har iofs nästan ingen tomgång kall, men det tar inte lång tid att få den. Väl varm så håller den sig stabil, bara släppa upp kopplingen på tomgång så tuggar bilen på. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Vad har en liten smidig tomgångsmotor för dimension?
Har den iofs inte framför mig heller men har ett insug med spjällhus/tomgångsmotor från en impreza på hyllan i garaget som jag kan mäta/jämföra mot om jag får reda på vad som är litet och smidigt _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Skruva banåkabil Liten smidig tomgångsmotor till MAXXECU | 14 besök senaste veckan (2941 totalt) |