Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 43, 44, 45 >> 107 besök senaste veckan (176893 totalt) |
Det var just det ja... det sitter ingen sån i min låda/spak utan en metallbussning; vet inte varför och jag får inte loss den utan våld... Jag ser förresten ingen principiell skillnad mellan miataroadsters och ILs lösning förutom själva spaken ovanför kulleden? Kan en av anledningarna till att short-shifter verkar förbättra växlandet (på 6-växlad låda) vara att kontaktpunkten mellan spakens lilla kula och hålet i växelföraren flyttar sig mindre i höjdled med ett längre avstånd mellan kullederna (lilla och stora kulan på spaken)? Som syns på bilden ovan har den 6-växlade lådans spak betydligt kortare avstånd mellan kullederna än den 5-växlade... Om det dessutom som i min låda sitter en metallbussning så kan man ju ana att det blir ännu värre - även om jag fettat in lederna rejält. Nu har jag nog även andra problem än med själva växellådan, för detta förklarar ju inte varför kopplingen inte längre frikoppar fullt när bilen är varm... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
2019 ska i alla fall motorfästena inte bidra till missade växlingar. Det har de kanske inte gjort 2018 heller, men i alla fall...
https://supermiata.com/images/view.a _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Välkommen till skakiga klubben om du inte redan var med här. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Tack för det Jag är nog redan med; redan de jag har nu är rätt stumma (Mazdas hårdare), men det lär bli stor skillnad ändå... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Ja, jag gjorde samma byte som du inför förra säsongen. Det skakar betydligt mer, men det behöver inte betyda att det bara är motorfästena även om jag tror att de står för större delen. De är STUMMA! _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
Har ni inte testat dem med 90 hårdhet så vet ni inte hur en miatamotor kan massera tandköttet..
Jag har bytt till 70 och det är ju bara normalrassligt. |
||||||||
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Några bilder på vägen mot att få ut en eftermonterad alubussning ur den 6-växlade lådan - och att förhoppningsvis få shortshifter för 5-växlad låda att fungera.
Bussningen ska ersättas med en i Delrin som tillverkas av Anders Karlsson här på rejsa. gängtappar och borr fick till sist ut bussningen... dubbla styrstift i den 6-växlade lådan; bara ett i den 5-växlade... främre styrstiftet utpressat _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
stiften har säkrats med några "kantslag" med ett dorn eller liknande; den metall de flyttat in bakom stiftet borrade jag bort, sedan pressade jag ut stiftet med skruvstäd och en hylsa. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Jag har problem med infästningen av min nya lätta generator. Den har bara ett nedre fästöra och vrider sig så att remskivan inte ligger i perfekt linje med vevens remskiva. När jag drar runt för hand klättrar inte remmen, men vid 7000 rpm? Vad göra? Kommer det att funka ändå?
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Det funkar bra med generatorn trots att remhjulet inte ligger i perfekt linje med vevens remhjul.
Efter en massa strul med vattenläckage är det nu löst och jag har provkört bilen på allmän väg. Kan väl inte påstå att det var någon behaglig upplevelse; de hårda motorfästena i kombination med alla mina tunna aluplåtar under motorn ger ett skramlande utan like... Den elektriska vattenpumpen funkar nu fint; den tömmer dock batteriet fort även när tändningen är av, så det gäller att inte glömma att slå av huvudströmbrytaren! Man hör ett elektriskt surr även när pumpen inte snurrar; osäker på varför... att pumpen ska ha ström även när tändningen är av är för att pumpen går 3 minuter efter att motorn (och tändningen) stängts av. Jag ska nog låta pumpstyrningen styra även fläkten som jag nu kör manuellt. Hur de nya bromsarna (wilwood 4-kolv) funkar lär jag inte få reda på förrän på tävlingsdagen, men jag har i a f kört in belägg och skivor nu. En hel del återstår innan MSCC KM1 på lördag, men det värsta hotet just nu är nog ändå regnet som förstås ska komma just den dagen av alla dagar! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Läge att sätta ett tidrelä på vattenpumpen?
Att det surrar utan matning skulle jag nog fundera ett varv till på, mäta spänningar o kolla dragning. Om ingen på rak arm känner till vad det kan vara? _________________ Magnus Thomé |
||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Nej regn vill vi inte ha, fy. Men det är nog bäst oavsett, om du ser till att missa några växlar i fortsättningen med _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Billigt... https://www.electrokit.com/produkt/t
Kunde inte låta bli att googla runt efter vad som finns _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Det skumma är att inkopplingen är riktigt simpel; en matning via IG1 (tändning på) och en direkt från batteriet, så det är lite svårt att se att det kan ha blivit fel... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Jag kan nog lova det... och säkert lite andra missöden; bilen har bara rullat ett par km med vinterns (vårens) moddar, så det känns lite läskigt att första riktiga testet blir på KM1... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Jösses vad jag känner igen mig. Min bil har knappt gått något alls så KM1 blir den stora prövningen . Sedan gillar jag inte väderprognosen, hade det varit tal om kommande monsunregn hade man kunnat släppa det men nu ser det bara ostadigt ut Vi ses på Lördag _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||
Ja, det gör vi! _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -93 Roadsport C | << 1, 2, 3 ... 39, 40, 41 ... 43, 44, 45 >> 107 besök senaste veckan (176893 totalt) |