Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
1, 2, 3 ... 31, 32, 33   >>
301 besök senaste veckan (92248 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Jag har alltid varit fascinerad av sjuor och framför allt byggprocessen. Jag köpte Ron Champions bok 2003 och sedan Chris Gibbs bok 2007 och läst dom samt följt alla byggen här på rejsa. Min son fyller 16 om tre år och tanken är att vi ska göra ett projektet tillsammans. För ett par veckor sedan byggde vi på skoj ett 1:5 chassi och om några veckor kommer det hem en laddning rör för bygge i fullskala.



Målet med bygget är att bygga en bil som är rolig snarare än ultimat snabb. Känsla, välljud och glädje snarare än varvtider. En glassätarbil helt enkelt. Chassiet blir ett Haynes roadster chassie baserat på Sierradelar. Enkelt och väl beprövat. Motorvalet hamnar på en Volvo femma, enbart för ljudets skull. Just nu står 850 GLT 93-95 högst upp på listan över donatorbilar även om det bara är motor och kabelhärva och ecu som ska tas från den.

Karossmässigt är väl inte tankarna helt färdiga ännu men det blir inget traditionellt Seven utseende. Snarare mer åt Hotrod hållet, en blandning av Ulf Bolumlids Superåtta och Ford 32 hur jag nu ska få ihop det.

Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163




utgår från att du känner till
https://www.locostsweden.se/

och för andra seven intresserade är de en bra utgångspunkt...

Kul med dylika byggen just Ulfs bygge har ju riktigt gött stuk.. undrar om man inte gjorde det för Rush
https://i0.wp.com/www.formtrends.com/wp-content/uploads/2015/10/rush-s . . . .

Add lightnes...har en hög med delar som kanske blir ett bygge längre fram...Swift/samurai..och en hel del caterham...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Vem har ritat skisserna? thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Trevligt projekt thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Michael Th skrev:

utgår från att du känner till
https://www.locostsweden.se/

och för andra seven intresserade är de en bra utgångspunkt...

Kul med dylika byggen just Ulfs bygge har ju riktigt gött stuk.. undrar om man inte gjorde det för Rush
https://i0.wp.com/www.formtrends.com/wp-content/uploads/2015/10/rush-s . . . .

Add lightnes...har en hög med delar som kanske blir ett bygge längre fram...Swift/samurai..och en hel del caterham...


Jo jag och grabben var hemma hos Ulf för en dryg månad sedan. Tyvärr ser bilen inte så snygg ut längre då han påbörjat en ombyggnad som inte blivit klar. Men stuket på den är fantastiskt och igår kom ju nyheten att man kan slippa skärmkravet på amatörbyggda fordon om dom efterliknar bilar från 1953 eller tidigare....
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Vem har ritat skisserna? thumbs up


Dom har en kille som heter Eryck Webb gjort åt mig. http://www.eryckwebbgraphics.com/
Han streamar sitt ritande på twitch vardagar mellan ca 16 och 22.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Mats Karlsson skrev:
Michael Th skrev:

utgår från att du känner till
https://www.locostsweden.se/

och för andra seven intresserade är de en bra utgångspunkt...

Kul med dylika byggen just Ulfs bygge har ju riktigt gött stuk.. undrar om man inte gjorde det för Rush
https://i0.wp.com/www.formtrends.com/wp-content/uploads/2015/10/rush-s . . . .

Add lightnes...har en hög med delar som kanske blir ett bygge längre fram...Swift/samurai..och en hel del caterham...


Jo jag och grabben var hemma hos Ulf för en dryg månad sedan. Tyvärr ser bilen inte så snygg ut längre då han påbörjat en ombyggnad som inte blivit klar. Men stuket på den är fantastiskt och igår kom ju nyheten att man kan slippa skärmkravet på amatörbyggda fordon om dom efterliknar bilar från 1953 eller tidigare....

Lite ot: Men vinter kitet som jag har liggandes till min se7en.... har inte blivit monterat än.
Kommer från Ulfs bygge

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Igår var jag och grabben iväg till Boråstrakterna för att låna ett byggbord och en höjd med jiggar till länkarmar mm. Kommer vara guld värt jämför med att göra allt själv.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Var det även rea på mattor i Borås?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Var det även rea på mattor i Borås?


Nej dom var gratis och perfekta som garagemattor. Karlsson börjar bli gammal och gillar inte kalla golv.
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Mats Karlsson skrev:
Nisse Classon skrev:
Var det även rea på mattor i Borås?


Nej dom var gratis och perfekta som garagemattor. Karlsson börjar bli gammal och gillar inte kalla golv.


Tar man ett steg innanför entrén, böjer sig ner och sedan springer som f*n om man vill ha en?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Jätteroligt projekt!

Ska bli kul att följa

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Mats Karlsson skrev:
Nisse Classon skrev:
Var det även rea på mattor i Borås?


Nej dom var gratis och perfekta som garagemattor. Karlsson börjar bli gammal och gillar inte kalla golv.


Tar man ett steg innanför entrén, böjer sig ner och sedan springer som f*n om man vill ha en?


Tricket är att agera med pondus och "äga mattan" direkt när man stiger in i lokalen... då behöver man inte ens springa... (det skulle också kunna vara överblivna mattor från en tillverkare som jag fått, rent teoretiskt)
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Rätt OT här nu alltså, men jag tänkte att Swedbank behövde få in lite kapital...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Organdonatorn hämtades hem idag, svajjchassie som skulle göra en jänkare avis, bromsarna var....sådär och handbromsen tar typ inte alls.... Men motorn går finfint. Braaaaaaaaaaaaaaaap!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Sonen mördar sin första Volvo och jag har ett stoltpappaögonblick.
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Mats Karlsson skrev:

Sonen mördar sin första Volvo och jag har ett stoltpappaögonblick.


Haha thumbs up

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Vi har förberett dagens lyft sen i lördags, allt har inte gått smärtfritt, vissa skruvar har fått kapas bort och idag skallade sonen garageporten i sin iver att hjälpa till... blev nog en bula men i övrigt klarade han sig ok.



Sådär, motor och låda ur, lådan skickas med karossen till skroten. I morgon ska vi plundra klart elsystem, lambdasond och gaswire och ev gaspedal.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Elsystem urplockat så komplett som möjligt för att rensas senare.



Riggade upp för att väga motorn lite snabbt.



185 kg inkl grenrör och koppling. Räknar med att få bort ca 10 kg när jag tar bort AC kompressor och styrservo pump.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare


Lite framsteg görs, främre spindlar har hämtats.



Frigörningen av stötdämparna från spindlarna gick nästan perfekt, såklart är det sista skruven som jävlas.
Får svetsa i det snedborrade hålet och gänga upp det igen.



Fick loss allt tillslut dock.



Idag kom det drygt 50 meter rör till jobbet, i helgen börjar vi kapa och svetsa !!
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017


Trådstartare

Citera
Andra projekttrådar
Projekt Superfive - Not quite seven.
1, 2, 3 ... 31, 32, 33   >>
301 besök senaste veckan (92248 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande