Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1600 besök totalt |
Oljetråg BMW
Vi skruvar lite på en Seven-bil och har satt i en 318i motor (-90) med 240 bakaxel. Nu har vi problemet att oljetråget kommer för nära backen och enligt uppgift så kan använda gamla plåt-tråg från BWM 3- och 5-serie från 70 talet. Någon som vet vilka 70- tals BMW motorer som har samma motorblock som 318i ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Är det en 318 90 så är det antingen en M40 eller en M42 (16V) och då passar inget av de gammla trågen vad jag vet iaf. Helt andra motorer. Mkt kortare bla...
|
||||||
Motorn kommer från en http://www.unofficialbmw.com/frame_e Motorbyte till M40 gjordes väl i samband med den nya karossen som kom -91 ? Hittade mycket om BMW motorer på : http://www.unofficialbmw.com/bmw_faq Från FAQ
/Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
Nu har du fel lille man! M40 satt redan i tidiga 318iS (stort eller litet s... jag blir inte klok, inte den jag har iaf), dvs så tidigt som 89. 90 kom nya 318is (den som är så populär här på forumet) med 16v M42, då blev m40 standard på vanliga 318. |
||||||
M40 kom i 318 -88 (113hk) och kallades då i Sverige för 318iS för att inte blandas ihopa med den gammla M10, som erbjöds sammtidigt, och funnits med sedan 60-talet. 90 kom M42 som var en 16v med 136hk i 318is.
Så har du en 8v 318 från 90 är det en M40 och du får ta fram TIGen. ![]() |
||||||
Asch - då blev det svårare
![]() Tur att det finns folk som kan här ![]() Tråget är av aluminum som är delat i under och överdel - finns det plåttråg till denna bilen lättare att jobba utifrån i stället för aluminum. Eller kanske vill någon här byta sitt plåt-tråg mot ett aluminium ? Tro ni det funka att flytta bak insuget och lägga skvalp-plåtar ? /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1600 besök totalt |