Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 23, 24, 25   >>
8 besök senaste veckan (148418 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Bytte du inte till en 6vxl?
Den fyller man enklast på olja igenom växelspaken. I med två liter bara.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Bytte du inte till en 6vxl?
Den fyller man enklast på olja igenom växelspaken. I med två liter bara.


Jaha, det hade jag ingen aning om. Klart jag gör så, då. Tipstack! thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Liket lever! Påställd och går fint i år igen. Mycket roligare med tät sexväxlad låda och bromsarna verkar välbalanserade. Behöver lufta dem lite till bara.




En kompis kom förbi också. Iklädd en gammal forumkändis.



_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Bilen rullar och går. Igen. Fick riva ner larmet igår för att släppa startspärren som jäklats lite till och från i ett par år. Tidigare har det varit hanterbart, men igår vägrade bilen starta helt. Men nu är allt fixat och bilen är tillförlitlig igen. thumbs up

Har även bytt till originalkrängare bak för att få den lite mindre lynnig och överstyrd. Jag gillar egentligen överstyrningstendenserna, men efter att ha åkt på bredställ både under bron på kullen och på baksidan på Falkenberg förra året är det läge att prova något annat. Fick förresten i en oljetempmätare häromdan också. Bra att hålla koll på eftersom jag inte har någon oljekylare.

Har hunnit skaka ner bilen i konbana på Kattleberg med SVKG förra helgen också. Bilen verkar må fint och inget större har trillat av var jag har märkt. Lådan känns finfin och efter extraluftning och inbakning av bromsarna så är de betydligt mer lättrampade än de gamla och dessutom med bättre känsla, så nu satsar vi på Falkenberg på torsdag och årets första banträff!

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Sådär, då var årets första banträff avklarad! Bilen är hemma och i samma skick som tidigare. Förutom innerskärmen på vänster fram som är lite lättare och har ett extra hål. Däcket skrubbade lite där, vilket jag märkte direkt men det var ju självjusterande. thumbs up

Har inte gått igenom tider och så riktigt ännu, men jag fick bäst flyt på fjärde och sista stinten. Dock börjar mina däck bli gamla och hårda. Till nästa säsong får det nog bli en ny uppsättning bra R-däck.

Fick som vanligt inte Harrys att lira med GoPro:n, men jag fick med alla stintar förutom den sista på film. Tyvärr ingen tidtagning i filmerna, eftersom GoPro:n inte förstår start- och mål-punkter.

Session 1



Session 2



Session 3



EDIT: Ordnade en fellänkning av filmerna.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Jag fick ordning på Harry's-syncen! Skapligt i alla fall och efter mycket krångel. Så här kommer egentligen samma filmer som innan men med Harry's-overlay och då alltså även tidtagning. thumbs up






_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Idag var det konbana med Jönköpings Sportvagnsklubb. En jäkla mysig samling gubbar som grillar korv, snackar bilar och gasar mellan lastbryggorna! Det gick inte riktigt lika fort för min del denna gången som i höstas och jag fick inte till någon riktigt bra stint, men kul var det och en tredjeplats blev det ändå. Så här såg det ut:






_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Det trillade in en grej. Eller fyra. Dags att börja dra ordentligt i skärmkanterna!




_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ligger lite efter med uppdateringar här. Har hunnit med att åka på Kullen två gånger, en gång med SVKG och en gång med SSiJ. Och så lite konbana. Utöver det har det blivit tre varv på Nordschleife med hyrbil (Ringfreaks). Nästa måndag är det Knutan med SVKG. Efter det skall bilen till plåt och lack så jag får plats med de nya hjulen.

Är det någon som sitter på en uppsättning 15x8-8,5" ET 15-30 passande fälgar som de vill bli av med?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ja, här ligger jag efter ordentligt!

Bilen har använts flitigt. Konbanor, banor och en hel del gata. Meksäsongen i vinter kommer bestå dels av vanligt mek men även redigering av en massa videos och sammanställning av data. Till slut ska det nog hitta hit också.

Härom veckan fick jag den första anmärkningen på besiktningen sedan jag köpte bilen. Och dessutom tre tvåor på en gång!

- Handbroms höger ur funktion
- Hjullager höger fram glapp
- Lambdavärde för högt

Handbromsjusteringen visste jag var på gränsen och oket skulle renoveras i vinter, men jag trodde jag hade fått till det tillräckligt. Tydligen inte. Hjullagret glappade faktiskt trots att jag bytte det förra vintern och dessutom packade om det med dyrt fint Redline-fett. Lambdavärdet var onekligen högt (jättehögt, 1,1 ungefär). I och med att jag tycker om få bilen besiktad innan jag ställer av den för att ha det avklarat så blev åtgärdsplanen satt i spel omedelbart.

- Höger bakok revs isär och renoverades med nya delar som jag redan hade liggande
- Hjullager beställdes omedelbart och monterades utan att packas om eftersom det ju verkar kvitta...
- Läcksök påbörjades av både avgas- och insugssidor. På avgassidan verkade allt väldigt tätt och fint trots V-band. På insugssidan upptäcktes en liten läcka vid tomgångsmotorn. Tätades. Öppnade luftmängdsmätaren och spände upp fjädern några steg då den verkar veknat lite genom åren. Mätte upp lambdasonden som gav 0,02 V. Vafalls? Provade mig fram och kom fram till att den verkade stendöd. Beställde en ny fin fyrtåtars Densolambda och monterade och knyckte lite ström från airbagsystemet för att aktivera värmningen av lambdan. Vips gav lamdan mellan 0,1-0,9 V. Justering av tomgång och lågvarvsblandningen i LMM.

Bilen godkänd på besiktningen! Lamdbavärde på 1,01, HC på 30 trots racekat, CO på 0,8, osv. Till på köpet fick jag kännbart bättre mellanregister. Den där lambdan har nog varit död sedan motorbytet, gissar jag.
Intressant är dock nedslaget på lambdavärdet eftersom nya EU-regler stipulerar att bilar mellan 89-92 inte längre skall mätas på annat än CO, som får vara upp till 4,5. Detta påpekades vid ombesiktning där stationen inte förstod hur de vid första besiktningen ens hade lyckats få in det i systemet. Hur som helst var det ju bra att veta så bilen inte fortsätter gå alldeles för tunt och jag fick ju andra anmärkningar, så ingen skada skedd.

Nu åker bilen snart upp på pallbockar. Med lite tur hinner den gå en sväng via plåtslagaren och lackeraren innan dess så jag får plats med de nya hjulen nästa säsong.


Planen för vintern består än så länge av:
- Byte av bärarm höger bak (bättre begagnad finnes)
- Byte av vattenkylare till IL Motorsport 50 mm (finnes)
- Byte av frontläpp efter en liten mishap i konbana (finnes)
- Byte av coilovers från Gaz Gold till Gaz Gold (finnes)
- Vanligt underhåll i form av oljebyte, allmän översyn, etc.
- Cornerweight direkt efter påställning i vår

Har vissa tankar om att försöka komma över en huvudbromscylinder från en MK 2.5 Sport för att matcha de större bromsarnas kolvarea bättre, ny stol, 6-punktsbälten, oljekylningslösning, bättre kameramontering och lite annat smått och gott. Kommer förmodligen behöva en ny uppsättning 15"x8-9" till gatuppsättningen också. Det finns risk för att de nuvarande ser väldigt smala ut när skärmarna blivit lite bredare... Vi får väl se vart det slutar.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Det hände en grej.



Jo, i och med att jag köpte de fräna, breda hjulen så uppstod ett behov av breddning av hjulhus. Och när man ändå gör det kan man ju åtgärda de flerfärgade delarna på bilen. Hur som helst, nu är hjulhusen breddade och sidorna av bilen har fått ny färg. Nu är bilen faktiskt riktigt fin!

Sedan har jag kommit över en Sparco Rev och en huvudbromscylinder från en NBFL Sport, en undre länkarm har blästrats och lackats för att ta platsen där det idag sitter en något krokigare likadan, den nyare uppsättningen coilovers är på plats, ny frontläpp likaså, kameran har fått ett nytt bättre fäste och strömtillförsel och sexpunktsbälten är beställda.


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4085



Det där blev ju riktigt bra thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Snyggt, men vågar du ta ut den på bana nu när den bluvit så fin.

Jag ska också få till oljekyl på min. Vi kan kolla på gemensam lösning och hjälpas åt om du vill.

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



snailspeed skrev:
Jag ska också få till oljekyl på min. Vi kan kolla på gemensam lösning och hjälpas åt om du vill.
Är det inte lite begränsade att ha gemensam oljekyl för två bilar?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
snailspeed
Borås
Här sen Jun 2003
Inlägg: 231



Tänkte inte på det Niklas...

_________________
Oscar Kärrqvist
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6492



Läckert Claes!
Hur ska du nu våga köra så nära konorna med din fina Miata? Eller har du lackat den i "trafikkonsorange" och lurar oss med färgsättningen på bilden?

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack! Ja, plåt och lack blev väldigt bra. Jag kan dock inte ta åt mig något av äran för arbetet, för detta tog jag hjälp med.

Oskar, ja, vad tänker du dig för något och när ungefär? Vi kan väl lura på något!

Fredrik, fronten är inte omlackad och de koner man tar med bredsidan gör nog inte tillräckligt stor skada för att jag ska börja gråta.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Konträffar putsar man ju lätt bort, aldrig några problem på en lack tycker jag. Som lite kuriosa så har konträffar på skyddsfolieringen jag har på nu även varit enkelt att putsa bort men den skyddsfolie som sitter original på M2an framför bakre hjulhuset är något mjukare material för där satte sig konfärgen hårdare in i filmen. Så den filmen bytte vi ut.

Nä så länge konerna inte är 1,5 meter höga och väger 20kg så är det lugnt. Jag har under lång tid noga testat alla alla varianter av konträffar



Ps:
Den där jättekonträffen fixades superperfekt av en dörruppslagsfirma här som heter Dentmaster. Inte ett märke i själva lacken!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Vissa stora konor av den mjukare typen ger ju ifrån sig material som lossnar med lite vax.
Min 03a såg bedrövlig ut efter att jag mördat en hög med såna konor på Sviestad (nu pratar vi gamla synder). Men det vara bara att vaxa bort allt smet som fanns över hela fronten.

Vattenfyllda plåttunnor och halvtons rundbalar, de ska man inte leka med...

Skitsnygg balans på däck, gaps och skärmrullning thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JC
Kungsbacka
Här sen Feb 2004
Inlägg: 303



Citat:
Jag ska också få till oljekyl på min. Vi kan kolla på gemensam lösning och hjälpas åt om du vill.

+1 på det

_________________
Jonas Christensen
NA NA NA 944S2 NB NBFL NB NA NA NB NB
106 Rallye
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Helt dött är det inte i garaget. Den lilla bilen har fått ny kylare, som ju var ett smäckjobb. När jag tappade ur vattnet ur systemet var det faktiskt riktigt rent och fint, så mina spolningar i våras verkar ha fungerat. Fyllde på med vatten och Water Wetter igen och hoppas på fortsatt framgång.

Bärarmen bak har också blivit bytt enligt plan. Betydligt lättare än jag befarade och det krävdes inte mer än brukligt våld för att flytta befintliga polybussningar till den nya bärarmen som jag blästrat och lackat med tålig industrilack. Nu borde det gå att få till hjulvinklarna som jag vill.

Desto jäkligare var det att bygga ett stolsunderrede till min nya stol. Miatan har inte mycket extra utrymme i kupén, precis. Nu sitter den dock som den ska till slut och nu väntar jag på att bältena skall levereras så jag kan borra hål för de nedre infästningarna för desamma.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -92
<<   1, 2, 3 ... 17, 18, 19 ... 23, 24, 25   >>
8 besök senaste veckan (148418 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande