Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 N/A -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (9373 totalt)
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Tillslut tog ja beslutet att svetsa dit plåten. Vi får se hur slutresultatet blir...








_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Nu fick det va bra! Tog på mig handskarna, plockade fram metaboslipen och gick lös på plåten. 2 st plåtbitar kvar för att få tröskeln färdig. Tyvärr så missade jag att fota plåtbitarna men här kommer det slutliga resultatet.









Nu äntligen så kan jag gå vidare med mer rostlagning...

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Tyvärr fick de bli en ofrivillig paus i porscheprojektet då det kom en skopa snö och leklusten kom påsmygande med besked. Det slutade med att min stackars Quattro och jag gjorde en liten lätt snabbvisit i ett, låt oss säga okänt föremål, vilket nu tar upp min verkstadstid. Shit happens! Men de gick gött dit iaf





Det är förhoppningsvis snart fixat och på rull igen.

Angående porschen så kommer det dröja några veckor till innan det kommer uppdateringar.
På återseende.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3675



Oj!
Inga ledsna miner där inte. Jag hade inte varit lika snabb in i garaget som du.
Bra jobbat att ta tag i det direkt. Blir det byte av dörr & skärm, eller går det att räta ut?

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Oj!
Inga ledsna miner där inte. Jag hade inte varit lika snabb in i garaget som du.
Bra jobbat att ta tag i det direkt. Blir det byte av dörr & skärm, eller går det att räta ut?

Inget att gråta över spilld mjölk
Tyvärr så blev både dörr och skärm så pass dålig att de fick bli en ny skärm och en bättre beg dörr. Skärm och dörr är redan fixade och ska snart på lack, stötfångaren däremot va lite svårare att få tag i men det ska väl gå att hitta till slut. Tröskeln går att rikta så det är nästa steg att gå vidare med.

_________________
Rickard Hedström
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Hehe. Har man inte jobb så skaffar man sig.... så brukade min kloka far säga när jag ställde till det för mig. Men som Daniel sa: Inga ledsna miner och på det igen! Du är ju redan bra på plåtjobb och nu kommer du att bli ännu bättre!
/Claes

Modigt att visa upp vad dina"Fastandthefuriousskills" gjorde med Audin här på Rejsa, det hade jag inte vågat....

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
claes t skrev:
Hehe. Har man inte jobb så skaffar man sig.... så brukade min kloka far säga när jag ställde till det för mig. Men som Daniel sa: Inga ledsna miner och på det igen! Du är ju redan bra på plåtjobb och nu kommer du att bli ännu bättre!
/Claes

Modigt att visa upp vad dina"Fastandthefuriousskills" gjorde med Audin här på Rejsa, det hade jag inte vågat....

Ingen minns en fegis !

_________________
Rickard Hedström
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Ingen minns en fegis ! [/quote]


The most famous words of them all.....
/Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Tjosan!
Här var det ett tag sedan ja uppdaterade... Det är nu ja önskade att jag kunde skriva och visa massa nya grejer som hänt med Porschen, men tyvärr så har det kommit mycket grejer emellan och ja är tyvärr inte ens klar med "vinterbilen"...
Jag har kommit hyfsat långt visserligen, men väntar fortfarande på lacken. Jag börjar fundera på om ja ska ge mig på att lacka själv, det är ju trots allt en extra trevlig känsla när man faktiskt gjort allt helt själv.
Här kommer bild på tröskeln I alla fall. Kom på efteråt att ja skulle fotat mer även här för ojojoj va mycket spännande verktyg ja fick tillverka för att rikta den stenhårda tröskeln. Man ska inte underskatta gamla Audis alltså, rena rama pansarvagnarna.





Och innan de kommer dömande kommentarer så är de här en vinterbil från -95 som har gått nått varv runt jorden och ska användas som en extra brukis och eventuellt någon enstaka sladd här och där, så finishen sparar vi till den bil som denna tråd faktiskt handlar om.

Jag kan med glädje berätta att Porschen äntligen är tillbaka på lyften igen och att det med lite tur kommer uppdatering inom snar framtid.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Det blir sällan som man tänkt sig...
Hur som helst så är jag äntligen klar med vinterpulkan. Kan jag få fokusera på roligare grejer nu?
Lite onödigt lång tid har de tagit kan jag hålla med om. Men nu blickar vi framåt!






Nu så är det helt plötsligt massa plats i verksta'n igen. Nu ska ja ta tag i stackars eländet som stått övertäckt hela sommaren!

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Efter mycket trådläsande och sträckkollande på "Project Binky" så återkommer inspirationen igen.
Jag har nu rensat ut verksta'n från smuts, oreda, förbrukade däck, bilar, en gul gummianka, 2 st MYCKET gamla första förbandskuddar och annan skit o bröte man hittar när man röjer.
Från ingen stans dyker det upp ett grått skynke
Kan undra om det är...




Nämen! Titta va jag hittade. Jag visste att den fanns här nånstans





Nu börjar de likna nått! Efter som det tog nära på hela dagen att hitta 944:an så blev de tyvärr inte så mycket gjort idag, men nu hänger den på lyften och jag har faktiskt laddat upp både svets och kap/slipmaskiner så ett inlägg med lite roligare innehåll är på ingång.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Gött att se thumbs up

Se nu till att det inte samlas för mycket damm på skynket igen, våren 2020 är snart här

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Janne J skrev:
Gött att se thumbs up

Se nu till att det inte samlas för mycket damm på skynket igen, våren 2020 är snart här


Tack Janne för att du påminner mig thumbs up

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Nu när ja känner mig klar med tröskeln på vänster sida så har ja gått över till höger sida.





Som tur är så va rosten på A-stolpen endast ytlig. Efter lite slipande och färg så ser de ut så här



Tyvärr så var det inte lika ytligt i botten...





Lite slipande och kapande senare så blev det en liten "cad" och ytterligare några timmar senare=





När nu plåten är bearbetad så innan den svetsas på plats appliceras det färg för att förhindra rost i framtiden. För er som är intresserade av vilken färg jag använder så är det denna



Den här zinkfärgen innehåller 99% zink och är fantastisk tycker jag då den även går att svetsa emot. Mycket fördelaktigt när man håller på med dessa dumheterna.
Jag brukar måla båda ytorna som ligger mot varandra, när de torkat och det är dags att svetsa så håller jag plåten på plats med lämpligt verktyg och i punktsvetshålen så tar jag en mejsel och skrapar rent precis i hålet bara för att jag vill 100% genombränning. Lite overkill ja vet, men ja är petig och det funkar bra för mig.



Medans detta nu torkar så får vi vänta tills imorgon för fortsättningen.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Dagens verk=




Taaaadaaaa!!
Höger A-stolpe och främmre tröskel klart!
Imorgon blir de nog att förbereda för att laga hålet i golvet strax bakom förarstolen.
Sen går ja och funderar på om jag ska göra om höger bakre tröskel. Ja vet ju tyvärr hur mycket jobb det är men samtidigt så ser det inte klokt ut... Börjar ni tröttna på rostlagning eller? Känns som om det enda ja gör med Porschen är lagar rost
Men nu börjar ja se en ände i alla fall.

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Trots en helg fylld med vinterdäcksmonteringar åt alla man känner så har jag hunnit med att greja lite.
Som lovat så har jag börjat med hålet i golvet och det förde med sig lite annat.
Jag började med att göra rent något runt hålet för att se hur illa det var, men det ser ut som att det endast börjat tugga lite i kanterna runt hålet så det var ju en positiv överraskning thumbs up




Nästa steg var ju att titta in ibilen för att se hur illa de va på insidan golvet.
Det var ju ett tag sedan jag tittade in där och efter att jag fick demonterat förarstolen och pillat upp mattan så såg det ut så här.





Tittut!
Så klart så hamnar ju den nya plåten under röret som leder handbromsvajern. Visste väl att nått skulle bråka även här.
Men för att jag över huvud taget ska börja slipa och svetsa i govet så behöver jag göra mig av med sånt som lätt brinner.
Började lite lätt att demontera baksäte och mattor.




Handbromsmekanismen såg ut att behöva en liten uppiffning så demonterade även den.




_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Förresten... Är det någon som har originalbälte till 944 där krokar inte har rostat bort samt där allt annat är i bra skick? Mina bälten va inte roliga alls...

_________________
Rickard Hedström
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4092



Audirickard skrev:
Förresten... Är det någon som har originalbälte till 944 där krokar inte har rostat bort samt där allt annat är i bra skick? Mina bälten va inte roliga alls...



Gissar att Sandén har sådana liggande på sin garagevind.

Bra jobbat i övrigt thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Janne J skrev:
Audirickard skrev:
Förresten... Är det någon som har originalbälte till 944 där krokar inte har rostat bort samt där allt annat är i bra skick? Mina bälten va inte roliga alls...



Gissar att Sandén har sådana liggande på sin garagevind.

Bra jobbat i övrigt thumbs up


Just de! Det har han förmodligen ett helt gäng
Tack thumbs up

_________________
Rickard Hedström
Citera
Audirickard
Roasjö
Här sen Aug 2016
Inlägg: 52


Trådstartare
Hej hej.
Här har det inte hänt så mycket tyvärr. Jag har haft en hel del motgångar med min något för stora vagnspark så Porschen har tyvärr fått hoppa ner några placeringar på priolistan. Men den är inte bortglömd och förhoppningsvis så kommer det att komma lite nya trevliga uppdateringar till hösten.
Hoppas det skruvas redigt hos er i era garage för det gör de här.
Ha de gött tillsvidare

_________________
Rickard Hedström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Har du kommit förbi värsta rostlagningsdelen eller är det en bit kvar där med? Rost

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 N/A -86
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (9373 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande