Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 176, 177, 178, 179   >>
44 besök senaste veckan (862749 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Johan Sjöström skrev:
Bracket racer har jag inte koll på vad det betyder men det är säkert bra


Finns inom dragrace, att kunna köra konsekvent och nära en viss tid.

I detta fallet ser det ut som att du på två varv har tiderna 8:00,1 och 8:00,6, väldigt konsekvent.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
RolleW
Staffanstorp
Här sen Maj 2007
Inlägg: 157



Grymt bra kört thumbs up thumbs up

_________________
Roland Wihlborg
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Bra jobbat Johan !
Ses till helgen.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Skitkul att kika på filmen! Avis att du är där

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jaga ringtaxi är alltid skoj även om man inte har 600 pållar och fyrkrafs. Förvisso har jag ett mycket lättare ekipage vilket filmen även visar.




_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Bergwerk, heeejdååå
Karusellen, tja igen!

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
Bergwerk, heeejdååå
Karusellen, tja igen!


+1

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Tyckte föraren i RingTaxin vad mycket duktigare att accelerera än dig

_________________
Janne Ström
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Mmm men han var ganska dålig på en del annat

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Om man skulle försöka ge sig på en kort summering av sina 12 dagar i eifelbergen med bettan..

Jag skall bara hitta tiden


Det började iallafall med VLN och snöööööö

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

12 dagar.... wow, inte illa. De gånger jag vart nere så har det varit lite kortare. Gäller ha lite flax med väder och avstängningar o sånt då.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SL
Karlskrona
Här sen Jul 2007
Inlägg: 62



Johan Sjöström skrev:
Jaga ringtaxi är alltid skoj även om man inte har 600 pållar och fyrkrafs. Förvisso har jag ett mycket lättare ekipage vilket filmen även visar.





Mycket imponerande körning!
Fin utveckling av både bil och skills genom åren, och hålla fast vid sin bil och vilja utvecklas och åldras tillsammans, stor eloge!

_________________
Sonny Långström
325i -89
635 CSi -86
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack för dom orden.

Visst har det skett en utveckling, bilen har varit i min ägo sedan 2007 och har körts en hel del genom åren. Många många varv på svenska banor och över 300 varv på ringen.

Jag är otroligt imponerad över hur bra bilen hållt ihop genom åren, visst saker går sönder men bilen pressas hårt och är ganska långt ifrån den spec den hade från fabrik.

Om man bläddrar tillbaka 177 sidor i tråden ser man en lågmilad helt original 323ti med en ägare innan mig i Sverige (nysåld i Danmark) Men det tog inte så lång tid i min ägo innan jag så sakta började utveckla bilen på en helt amatörmässig nivå och så fortsätter det. Vare sig bilen eller jag är något racematerial men vi kan varandra rätt bra och vi hittar runt nere på ringen som oftast.

12 år där bilen som oftast bara levererat och levererat. Det är kärlek det

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
I brist på "tid" eller vad det nu är så blir det några korta ord så länge istället för en komplett reseberättelse, suget finns men jag kommer inte loss att sätta mig ner och skriva en mastodontisk avhandling, ni som känner mig vet att jag har svårt att skriva korta redogörelser, ordbajseriet bara flödar liksom...

Sista dagen på förra resan körde jag på måndagsförmiddag, bilten tutade på men visst kändes det att bilen hade fått jobba hårt ett antal dagar nu eller var det månne ägaren som tyckte det räckte nu efter min längsta vistelse ever nere vid ringen?

Nåja, en större incident vid Fuchsröhre fick banan att vara stängd några timmar och jag parkerade bilen där alla andra gjorde det och satte mig att vänta. Till slut när det bara var nån timme kvar av dagen så var det så dags att öppna banan, jag var redo snabbt då jag hade det på känn och skulle precis köra iväg då jag kände att bromspedalen gick i botten....

Jag fick inte riktigt ihopa det i huvudet så jag tänkte äsch jag behöver bara pumpa upp lite tryck eller nåt, jag rullade sakta framåt men problemet kvarstod och jag hade typ max 10% bromsverkan. Där var ingen fläck under bilen och en snabb kik under huven så tyckte jag mig se att det fanns bromsvätska. Nåja jag insåg direkt att dagen var rökt och taxade hemåt till mitt boende.

Jag funderade inte jättemycket på det utan senare mot kvällen åkte jag och ställde bilen där den är garagerad hos Ringfreaks, jag pratade med Ignas som skulle försöka titta på det även om dom hade massor att göra.
Dagen efter när jag kom hem så fick jag en uppenbarelse om att det borde ju vara huvudbromscylindern som gett upp med dessa symptom, Jag nämnde det for Ignas via messenger som hade tänkte det samma.

Någonstans hade jag en svag förnimmelse om att jag hade en sådan och ett tag senare hade jag hittat en helt ny i jordkällaren som jag packade och såg till att skicka ner till Kelberg dagen efter. Det hela gnagde på mig och jag fick några dagar senare bekräftat att den hade kommit fram men sen inget mer. Nästa resan är i slutet av maj och man är gravt handikappad 900km från bilen och får leva på hoppet att man verkligen får hjälp mellan varven så att säga.

Häromdagen plingade det till i telefonen och det var från Ringfreaks... Jag var nervös över svaret då jag var rädd att dom inte hann med men det visade sig att jag hade fel på den punkten. Problemet var löst, det var inte HBC som var boven utan en anslutning till det vänstra främre oket, jag har ff inte blivit klok på exakt var men dom hade gjort vid båda "fittings" och efter luftning och påfyllning av bromsvätska så var problemet löst. Det hade varit lite knivigt att hitta men det gick. Dom hade även hittat en anslutning till bränslefiltret som inte satt ordentligt och åtgärdat det. Faktum är att jag vecka två på förra resan kände en bensinlukt lite i bakgrunden men tyckte inte det var någon större grej. Men jag är glad att dom fann det och kunde fixa det också.

I övrigt var det bara att toppa upp olja, kontroll av belägg (efter nästa resa blir det byta av belägg bak) fram är där tydligen massor kvar av mina PFC08. Att bilen dessutom är tvättad och står klar för att gasa med kändes bra, men jag ser framemot att få hem bilen lite senare i sommar och gå igenom den och fixa en del saker på den. Jag är ganska trött på fronten som ser bedrövlig ut och vingen på bakluckan behöver lack.

Jag tyckte mig höra en avgasläcka på bilen och det måste jag kika på, jag hoppas inte det är grenröret men det finns såklart en risk. tanken är även att byta samtliga bromsrör framifrån och bak och snygga till det lite. Jag går även i tankarna att byta hjullager bak då dom ALDRIG är bytta och bilen har gått 10000 mil i min ägo och dom flesta av er vet att det är MÅNGA av dom milen som är på bana. Jag kommer även att se över bromsskivorna då dom säkert har gjort sitt allra bästa iallafall. Men innan dess blir det 2-3 resor och första går som sagt av stapeln i slutet av maj då det är 4 dagars helöppet och antagligen kaos på banan :-)

Så länge bjuppar jag på en av alla filmer från förra resan. Detta är bakom en gammal Instagramvän som jag tidigare ALDRIG träffat men vi har pratat en del genom åren. Sebastian började med att köra Compact men bytte senare till en Mini, har har MÅNGA varv nu och det går fort. Med en motor på 1.6 liter och förvisso 250 hästar tycker jag hans framfart på 7.50 är riktigt bra.

Som i en del andra videos har jag mer pulver men är en sämre förare och det syns även tydligt här. Jag noterar att han är betydligt snabbare än mig i ett flertal sektioner vilket är intressant. Som tex mutkurve där måste jag lägga av och både bromsa och växla ner.... Det samma gäller väl i Flugplatz där jag behöver boosta upp mina bollar lite..



Däcken är lite kalla i början men uppe vid AF känns det bättre, nu när jag kikar på videon inser jag att om inte om funnits och den där Scirroccon och E46:an i slutet stoppat upp oss hade det varit ett sub8 varv, så kan man ju alltid säga såklart men videon och racechrono talar lite för sig själva. Det där med predictible är farligt men samtidigt himla spännande och jag erkänner att tag är lite torsk på det där :-) Men nog om det, nu är det FILMTAJM!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det får bli någon form av förenklad reseberättelse, dels är jag gammal och glömmer saker men det tar ju sån tiiiid att skriva allt

Dag 1 "Freude am fahren"

Resan ner till Ringen hade varit planerad sedan länge men den exakta logistiken var inte spikad, mot slutet blev det så att jag körde ner med hennes bil (123d) Jag åker ner en vecka tidigare och sedan plockar jag upp henne på Kölns flygplats på torsdagen innan Carfreitag. Detta blev nog bästa lösnngen och jag kunde få med mig saker ner och vi kunde få saker med oss hem.

Jag beslutade mig för att åka på natten då det är lugnare då och man kan mata på lite mer. Resan påbörjades vid 1 snåret på natten och resan ner gick riktigt smärtfritt. Något högvarvig utväxling utöver det var 123d en trevlig resepartner, skoj chassie, bra med vrid och komforten var bra trots låga däck och M chassie. Jag gjorde ett tafatt försök att sova lite efter att jag tankat men det gick inte så jag körde vidare.


Jag minns inte riktigt när jag var framme men klockan var nog strax innan 10 på förmiddagen och då var jag JÄVLIGT trött :-) Detta till trots åkte jag till Breidscheid och tittade lite på vad som bjöds på banan.

Det var och är alltid en så jäkla go känsla att få komma hem för på många vis känner jag mig hemma här, kanske mer än en del förstår. Hade man bara varit lite tuffare så hade jag kanske funderat på min framtid mer.

Lite senare provianterade jag på Rewe och jag formligen älskar det stället, snacka om kvalitativt utbud och till vettiga priser.

Senare åkte jag och checkade in på mitt boende som första veckan var på Lindenhof, rummet var is til med annexet som Lasse Åberg får i Sällskapsresan någonstans, VÄLDIGT litet och spartansk men jag hade letat något billigt så inget gnäll.

Jag stack ut efter att ha slaggat lite och kikade vidare på VLN träningen, en hel del bilar med ett ljud från en annan värld, jag plåtade lite och frös också en del, kanske både beroende på att jag led av "jetlag" och att det var lite kallt.

Gällande vädret så har ju ryktet gått att det skall komma snö till VLN dagen efter och som vanligt kan man inte läsa av himlen för att klargöra det, det har alltid varit så och kommer alltid att vara så men samtidigt finns det säkerligen en grund till ryktet, framtiden får helt enkelt utvisa..

Det blev väl inte sådär fantastiskt mycket gjort denna dag utan del blev mest praktiska saker och ta det lugnt. Framemot kvällningen blev det besök på Mamma Mia för att äta mat med Renate och Majid, där var även en del annafolk jag kände väl, det blev en trevlig stund helt klart. Lite senare besöktes Lindenhof och det är en så skön känsla när man glider in genom dörren och känner sig hemma, visst det är inte det samma som förr men det är bra och det kommer att bli ännu bättre med åren då det saknas en del patina.

Några iskalla Bitburger senare var man färdig för sängen, en lugn dag gick till sin ände men det skulle komma en ny dag imorgon och ett antal till efter den här nere i mitt paradis..

Rummet var lite kallt då jag var där PRE season men gissa om jag somnade gott....


















DAG 2 VLN

En vän vid namn Magnus som jag lärt känna lite smått bor och arbetar här nere, han har gjort det många av oss drömmer om men aldrig kommer loss att göra, creds till han för det! Nåja tanken var att vi idag skulle beta av VLN gemensamt vilket jag såklart såg framemot. Sagt och gjorts så syntes vi nära mitt boende och traskade bort till fahrerlager för att komma in på området. Jag tror det kostade 18 euro att komma in för mig så det är inte gratis längre men samtidigt relativt humant med tanke på accessen osv.

Då Magnus jobbar med chassie (svensk företag mer än så säger jag inte) så blev det såklart lite koll på detta och jag lärde mig en del vilket är skoj. Det var ingen högsommardag alls och även om det var uppehåll var jag väldigt glad att jag fick låna en mössa av Magnus! Som vanligt var det en härlig febril verksamhet i varje box och även utföra, detta till trots hade man full access till samtliga boxar och hur mycket bilar, mekaniker ingenjörer där än var så man inga sura miner eller någon som verkade besvärad över att vi och alla andra var där och kikade och frotterade oss med racingfolket :-) En klart häftig känsla och något som är svårt att uppleva i Sverige.

Även om det saknades några av dom stora teamen så fanns här MASSOR med bilar från alla möjliga och omöjliga tillverkare. Det fanns enklare bilar, det fanns relativt modifierade och det fanns monster från Porsche/Mercedes/audi mm. Alla hade något coolt man kunde vila ögonen på. Ryktet sa att det skulle komma snö idag och jag tror det var därför något team inte kom men där var också något i reglementet som gjorde att någon avböjde men jag vet inga detaljer..

Det var verkligen en härlig puls inne på området med febril verksamhet i varje vrå, alla berörda parter hade en intensiv stund innan cirkusen sparkade igång på allvar.

Extra roligt var det ju att jag innan resan fick kontakt med en rejsakille (som jag träffat lite tidigare) som skulle köra och delade bil med en annan kille jag hört en del om genom åren (bra då alltså) men aldrig träffat. Vi letade lite efter bilen men i myllret av folk och bilar smälte den tydligen in väldigt bra för vi såg inte den. Däremot träffade vi dom under dagen och fick lite gott snack med dom.

Det började närma sig att loppet skulle starta och man hörde att bilarna började startas upp, det var sedan dags för ett varv innan start och samtidigt såg jag en vit flaga falla mot min jacka, tanken slog mig " vad var det för nåt?" men lika snabbt slog jag bort tanken i 30s till nästa vita flaga kom.....

Mycket riktigt så började det snöa, om än väldigt diskret så var det ingen tvekan om vad som skedde, det var väl ingen fara i början men plötsligt såg vi en slicksförsedd bil komma farande mitt framför oss som på en till synes harmlös raka plötsligt gjorde en lång ordentlig resa ut i det gröna.

När väl loppet var igång susade en rejäl hög med bilar förbi oss (om jag inte minns fel var det 170 startande) och ljudet från dessa bestar var formidabelt, trots att kylan tog vid och vi började frysa kände man en viss värme inifrån när bilarna passerade förbi, växlade ner, svängde in och accelererade iväg i en kakafoni av läckra avgastoner.

Snöandet var ett tag ymnigt men det lade sig inte riktigt och korta stunder var det uppehåll för att sedan börja igen. Precis som vanligt visste inte vädret vad det ville här nere. Kallt blev det iallafall och en viss längtan till varmare breddgrader fanns måste jag erkänna.

Lite senare på dagen fick vi iallafall tillgång till Magnus arbetes servicebuss och den hade VÄRME!!! satan vad gött det var att komma in där och tina upp lite. Snöandet hade nu kommit tillbaka och nu var det mer intensivt och det började lägga sig på banan, vi hade även tillgång till livesändning på TV och vi såg fler och fler bilar som körde av vilket fick oss att påbörja diskussionen om huruvida loppet skulle fortgå eller blåsas av, många inklusive jag själv var väl inne på att det skulle blåsas av inom kort.

Efter att ha letat upp ett matställe och fått i oss varsin rejäl Wurst av något slag hade vi fått lite nya krafter, dock valde vi att återgå till bussen och njuta av värmen. Det vi tidigare anade var nu ett faktum , loppet var tills vidare avblåst och vi fick även höra att Sabine kört av rätt ordentligt och hade fått åka till sjukan.

En bra stund senare kom det definitiva besked att loppet var avblåst permanent bla på grund av den mkt dåliga sikten. Såklart tråkigt för alla och speciellt för dom förare som inte ens fick ett varv, för den som tror att detta är billigt på något vis får nog tänka om lite och någon återbetalning av pengarna är nog inte aktuellt vare sig nu eller vid andra tillfällen.

Efter att ha traskat runt lite till valde vi att lämna GP banan och dra oss tillbaka från detta event. Det var ju TF lite senare och KANSKE man skulle hämta upp bilen och köra lite, jag hade inte riktigt bestämt mig än..

Magnus visade mig lite kort var han jobbade och sedan fick jag snällt nog skjuts till Kelberg och Ringfreaks så jag kunde plocka upp min kärra. Väl på plats blev det lite snack med grabbarna och det behövdes fixas lite på min bil då passagerarsidans ruta valde att trilla ner på förra resan. Detta medförde att dagens TF inte var något att tänka på men det var ok, jag var inte supertaggad och det skulle komma en ny dag imorgon.

Till slut var bilen klar och vi åkte och tankade upp bilen innan hemfärd till Nurburg. Senare på kvällen var det samkväm på Pistenklause med en del gamla vänner och några jag lärde känns lite denna kväll, givetvis fick jag höra att kvällens körning var grym med lite trafik och torrt väglag. Nåja det var inget jag kunde göra åt det och som sagt det är en ny dag imorgon. Vi hade iallafall en himla trevlig kväll , städad men rolig! Lite senare pep jag över till mitt Lindenhof för att hängas där en stund innan jag gick upp till mitt rum och knöt mig föra natten. Det hade varit en lång dag med mycket promenerande, mycket kyla och jag var rätt slagen. Än en gång somnade jag gott.




























Dag 3 "snowstorm"

En ny dag visade upp en sida jag inte riktigt hade hoppats på, vakande ganska tidigt av att jag frös på rummet, fönstret hade stått lite på glänt och jag skulle stänga till det, jag råkade titta ut och fick mig en smärre chock!
Där ute snöade det ymnigt och det hade redan kommit nån centimeter. Redan då tänkte jag att det blir ingen TF ikväll med detta vädret det är HELT omöjligt. Medan jag försökte vakna till liv tilltog snöandet och allt började bli ordentligt vitt och jag undrade var tusan detta skulle sluta.

Nere i frukostrummet kokade jag mig lite te och gjorde några mackor (eget material) Jag funderade lite på vad man skulle göra av en dag som denna. Söndagar är rätt döda här nere och om jag skulle köra någonstans hade jag att välja på Compacten med R-Däck eller 123d med hårda Michelindäck för sommarbruk oavsett vilket var det inte optimalt.

Lite senare blev det en tur ner till Adenau för att se om jag kunde handla lite trots att det var söndag. Snöandet hade lugnat ner sig och det var möjligt att lite lugnt köra ner till Adenau. VÄl på plats var ALLA livsmedelsaffärer stängda men bageriet/cateet vid Rewe var öppet iallafall! En god kopp te och en frikadellenbrötchen satt som en fläskläpp när man behövde lite tröst gällande vädret. Snöandet hade iallafall upphört och trot eller ej men det såg lite ljusare ut på himlen.


Lite senare åkte jag tillbaka till Lindenhof där jag bodde, en del andra satt där inne och åt frukost så jag hoppade in och snackade lite gott med framförallt Joseph från England, en galen,cool, advokat som hade många ess i ärmen.

Allteftersom tiden tickade på blev det varmare ut, snön började smälta och någon form av tanke om att det kanske kanske kunde bli ett blött TF ikväll för dom som önskar sånt, själv kör jag inte i regnet på ringen så är det bara. När det närmade sig att TF skulle öppna lös solen för fulla muggar och all snö var borta, det var fortfarande fuktigt ute men det gick åt rätt håll och i ett bra tempo. Kanske kanske det skulle torka upp...

Det var dags att ta sig till insläppet och nu såg det halvtorrt ut, rapporter från dom första sa att det var nästan torrt överallt, jag tog själv ett varv och visst det var mkt nära men ett lite tag till behövde det torka innan jag ville gasa på ordentligt. Konstigt nog tog det inte lång tid innan det var helt torrt, att gå från all snö i morse till detta ja det är nog bara här det händer.

Det blev ett antal varv och det var inte alltför mkt trafik ute, efter några varv börajde plötsligt bilen bete sig lite konstigt, det började med att ABs lampan blinkade, sedan började bilen hacka och tvecka för att sen dö korta stunde och sedan komma igång igen. Jag blev lite orolig men körde sakta in på parkeringen, det kändes lite som om det kunde vara en jordfläta eller dylikt, en batterikabel kunde det oxå vara och när jag kollade batteriet hade mycket riktigt en polkabel trillat av. En kort insats med en fast nyckel satt batteriet fast ordentligt och bilen var startvillig och alert!

Dom 2 sista varven jag körde var lite olika, det senare varvet inkluderad en kort gulflagg men konstigt nog var båda varven IDENTISKA på tiondelen 8.00.1x Tyvärr kom min åksjuka fram mot slutet och jag nöjde mig med dom varven jag hade fått denna dagen. Jag kände mig himla nöjd med tanke på hur mina tankar gick på morgonen.

Lite senare var det samkväm med lite svenska vänner och efter det traskade jag ner till Pistenklause där vi var ett gäng svenskar och Amerikaner som skulle spendera kvällen och bara tala sanning :-) Det blev en fabulös kväll med massa skoj och jag passade på att suga i mig av all kunskap och jag lärde mig en hel del mellan skratten. Ett stort tack till Jonas, Dan, Krister och alla andra som var med och förgyllde kvällen!

Så för att summera dagen, tro ALDRIG att en dag är sumpad för att den börjar tokigt, snöstormen i morsen blev en riktigt bra TF på kvällen med som oftast 50-90 bilar på banan och extremt få motorcyklar. Det finns en anledning till att ordet Eifelwetter kom till...

Ett av varven delar ajg med mig av, det kryllar av misstag men ha överseende, det är en gammal farbror i en gammal sliten bil.














DAG 4

Då var helgen över och jag vaknade upp till en helt ok måndag, det såg ut att vara bra väder on än lite kyligt men i vanlig ordning vaknar jag TIDIGT och det kommer säkert igång lite senare. Då affärerna var stängda igår hade jag ingen direkt frukost och valde att köra ner till Adenau för att proviantera lite. Jag passade även på att köpa lite sallad till lunch som kunde ätas på lämpligt mysigt ställe längs med banan :-) Mataffärerna här nere är betydligt mer välsorterade och priserna är vettiga, inte bra alls för en foodaholiq som jag men jag njuter av att bara ströva runt i butikerna och titta..

I-poolen hade redan erövrat banan och efter at ha käkat frukost valde jag att åka runt och kika på dom vid ett antal olika ställen. Lunchen spenderade jag i Breidscheid tittandes på I-poolen precis som jag gjorde första gången jag var här runt 1990, en cool känsla av deja vu.

Turistkörningen öppnade 17.30 idag och jag var på plats i god tid, det blev en promenad för att inventera bilarna på palts och de tär sällan man inte hittar någon läckerbit att dregla lite på. För att motverka mer åksjuka så som tidigare dagar hade jag med mig extra vatten och en banan som ja gåt innan körningen och hoppades det skulle lindra besvären.

Dt blev en kväll med bra körning och det var såklart en del trafik men i övrigt bra förutsättningar. Det belv några vara på rätt sida åttan men mot slutet kom åksjukan igen dessvärre. En baguette smällde rätt rejält innan Adenauer Forst, i bästa fall blir det avkonat vid olyckan fram till stängningsdags och jag tog då beslutet att ge upp för dagen för att inte bli än sämre.
BIlen börajde visa spår av att den fått jobba lite ett par dagar, jag hörde rätt mycket små explosioner från avgasröret och ev hörde ajg en lite läcka från det eller från grenröret. Där var även en del andra tecken men bilen funkade bra och levererade helt ok.

Efter att ha parkerat bilen och tagit en dusch och en kall öl därhemma styrdes kosan senare mot Pistenklause där vi var ett gäng som syntes för lite samkväm, även idag med ett antal numera kända ansikten. Vi åt gott, snackade got och fick i oss några kalla pilsner. Givetvis avhandlades ringen, porsche och en hel del petrolheadish under kvällen. En absolut trevlig afton på alla vis.

I vanlig ordning hälsar jag alltid på borta hos Lindenhof men på måndagar är där stängt och det blev att gå direkt i säng utan att passera GÅ :-) Väl hemma i sängen funderade jag lite på bilen, jag beslutade mig för att se om jag nästa dag kunde hitta någon som kunde ge bilen en snabb översyn så att allt var ok. Ännu en vettig dag hade klarats av och men fattar inte hur bra man har det som kan vara här nere och njuta av sitt intresse så här.

Lite bilder från dagen och en video från ett av varven under kvällen.



















_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Dag 5

Igår tisdag, Slog jag upp ögonen väldigt tidigt men det var inte så konstigt då jag var tidigt i säng. Vädret var lite molnigt men det är ganska vanligt på morgonen och jag gissar att det blir solsken lite senare.

Efter att jag hade käkat lite frukost gjorde jag mig ordning för en tur i jakten på en verkstad som kunde hjälpa mig att se över bilen. Det blev ett par olika besök på ställen men att få någon precis innan påsken att släppa var dom har för sig för att hjälpa mig trodde inte ens jag på men till lsut tipsades jag om Rohllman nere i Adenau, en lite större verkstad men med personlig service. Vi bestämde att jag skulle återkomma vid 3 snåret så skulle dom hjälpa mig.

Så länge åkte jag iväg till Netto och köpte mig en god sallad och något att dricka. Med en filt och kameran i ena handen och lunchen i andra handen äntrade jag T13, det är en utsiktsplats som är trevlig då du både ser GP slingan och Nordslingan. Det var någon slags förarträning med Audi R8 V10 på GP slingan och dom sjöng vackert, på Nordslinga var det det Ipool som körde och i vanlig ordning tryckte dom högerpedalen i botten
Ljudet från alla bilar, den värmande solen och den smarriga salladen gjorde stunden till en höjdare, en sak som en sallad, dom är grymma på det här, löjligt gott och till kaffepengar. Det blev en riktigt nice stund på backen vid T13. När jag var nöjd med detta blev det en kort tur till insläppet i Nurburg där jag slutförde ett uppdrag som gällde att fräscha upp Rejsas status på infotavlan vid insläppet, den gamla klibban på höger sida fick sitta kvar men jag adderade en fräsch på vänster sida.

Lite senare åkte jag tillbaka till Rohllman och dom tog sig an bilen direkt trots att jag var en bra stund tidigare på plats.

Efter lite förösk att få klart för dom vad jag ville så tog dom in bilen på en lyft och körde upp den i det blå. Dom inspekterade diff, hardy, drivaxlar, avgassystem och vi försökte se om det fanns en luftläcka runt insuget då det kunde varit en tänkbar orsak till explosionerna i avgaset. Några direkta brister hittade dom inte utöver att där hängde en droppe på vänster bromsoks nippel, den satt dock som den skulle. De tog till och med en diagnos i jakten på vad som skulle kunna orsaka felen dagen innan. Det var ganska vått under motorn så att något läcker men det förbrukar inte massor av olja så illa gissar det kan vänta tills jag kommer hem till sverige, jag har ett par teorier om vad det kan vara. Det fanns en felkod på luftmassemätaren och det kunde vara anledningen till att jag har problem med explosioner i avgassystemet vid bankörning. Till slut var vi alla nöjda och jag fick bilen utkörd på gården medan jag gick för att göra mig oskyldig för arbetet.

De debiterade mig 20 euro för arbetet och en diagnos så jag måste komma tillbaka med en tårta till dem för en vänlig snabb och minst sagt billig hjälp. Jag noterade också att mina bakdäck var ganska slitna på insidan, något som jag måste hålla koll på, det hade ju varit ascoolt om jag kunde komma loss med att få till en justerbar bakaxel alá E39

Lite senare körde jag bort till EDE för att tanka upp bilen, tvätta rutorna och tömma bilen på sånt som inte skall vara där, jag köpte också lite vatten och en banan för att försöka hålla åksjukan borta. Det var nu dags att dra sig mot banan och jag lämnade ED och började känna mig taggad då jag och en bekant skulle köra lite ihopa, en mkt snabb gammel Porsche men jag kände att vi skulle få skoj ihopa.

På väg till banan kände jag plötsligt något i servostyrningen och jag hörde också ljud jag kände igen, ljudet är från en styrväxel utan olja och något var skit med styrningen igen. Väl framme vid insläppet parkerade jag bilen och noterade då att det droppade bromsvätska under bilen vilket inte var ett gott tecken, något hade gåt sönder och jag insåg att kvällen antagligen är FUBAR. Att det inte blev någon TF ikväll insåg jag kvickt och än mindre någon kamp med Jonas i hans gamla snabba Porsche

En stund senare körde jag bort bilen till Ringfreaks som lovade att titta på den senare samma dag. Jag hade lite tur och en vän körde mig tillbaka till Nurburg (tack Emerson!)

Jag gick ner till TF när jag var tillbaka och tittade på alla coola bilar, det var SÅÅÅÅÅ många av dom den här kvällen och det fick duga så länge. Senare åt jag lite mat och tog några öl med vänner på Pistenklause. Jag fick också information från Ringfreaks om att en slang till servostyrningen läckte. Det är en speciell slang med en kylslinga på och det är mkt vanligt att dom går sönder i pressningen. Jag måste hitta en slang snabbt då det är storhelg och kaos i området.! Jakten började ....

Mitt huvud var fullt av olika alternativ hur man löser detta, först hur jag skall få tag på en slang och sedan få hjälp med montering och sådant, verkstäderna runt om i området var mkt upptagna då carfreitag närmade sig med stora steg.

Fortsättning följer...




























Dag 6

Då var det onsdag och jag vaknade tidigt i vanlig ordning. Direkt när jag vaknade började jag fundera på hur jag skulle arbeta mig framåt för att hitta en lösning på det här med servon. Jag hade dagen innan lagt ut lite krokar som jag tänkte jag skulle vittja idag och se om jag kunde få ihop något smidigt.

Efter lite morgonrutiner och en enkel frukost tog jag mig an mitt projekt, jag besökte ett par olika ställen men någon slang fick jag inte tag på än så länge. Jag bad chefen på jobbet kolla om han kunde få hem en slang för min tjej skulle ju åka ner till mig dagen efter så isåfall kunde hon ju ta med slangen. För det finns väl inget dom hellre gör än lastar sin väska full med reservdelar :-)

Del 1 av projektet var ju att få tag på en slang och näst var att få tag på någon som kunde hjälpa mig montera grejorn för själv är jag inte rätt kille känner jag. Nej jag betalar heller någon och får det ordentligt gjort.

Under förmiddagen fick jag sms av chefen att slang skulle komma till jobbet under dagen och det kändes bra. Så med andra ord skulle jag imorgon eftermiddag ha slangen tillgänglig vilket fick duga under omständigheterna.

Efter att ha besökt ett par ställen i krokarna bar det av till Hersbroich och Ringspares. Jag har varit där förut men det var med dom gamla ägarna. Jag fick bra kontakt med Richard och dom hade inga problem med att hjälpa till även om det innebar att jag kom dit relativt sent med delarna. Richard berättade att dom hade öppet i princip dygnet runt om så behövdes. Det kändes såklart klockrent att jag hade en plan för att få fart på bilen igen.

Lite senare blev det besök på Tiergarten med Christer för att inmundiga en riktigt smarrig lunch, en rolig grej är att många testförare och andra anställda inom motorsport äter där och där var GOTT om folk som åt fina lunchen i sin pyjamas, så är det bara här i Underbara Nurburg.. Lunchen är iallafall klart bra om omfattande, god sallad, ett par olika rätter, desserter och kaffe. sedan träffar man både Beat och Uschi Schmitz, Beat har ja glärt känna en del genom åren och han är en halvgalen typ. Hans garage ligger precis bakom Lindenhof och faktum var att han idag sa till mig att jag skulle bett han om hjälp med servon, jag ville inte besvära dom men nu vet jag att jag kan iallfall höra med dom om behov uppstår. Han och deras Team Pascha kör ju VLN och jag tror det går rätt hyffsat för dom.

Efter lunchen så fick jag skjuts av Christer till Kelberg för att plocka upp Compacten och ta den till Hersbroich så bilen var på plats när väl slangen kom. Efter att ha lämnat bilden där blev det skjuts tillbaka till Nurburg igen dock via ett par olika utsiktsplatser längs med banan för att njuta lite av förbipasserande bilar. Senare på dagen blev det lite författeri och läsning, en annan sak jag ägnade lite tid åt var CHILLA något jag mellan varven är duktig på ;-)

Det hade gått ett rykte om att det under kvällen skulle ges lite tid till I-poolen ikväll för att försöka sig på lite rekordtider och det lät såklart spännade. Lagom till det var dags drog jag mig ner till Antoniusbrycke och lyckades tråckla mig igenom och ner till banan precis där BTG tiderna börjar ticka. Efter ett kort tag kom en familj dit och kikade, vi hade en skön pratstund i väntan på vad jag hoppades skulle dyka upp.

Med tiden passerade det förbi en del bilar i varierande farter men utöver någon M4 och 2 M5 så såg jag inget anmärkningsvärt, M4 blåste på BRA fart och den ena M5an kom först glidandes i relativt låg fart och värmde upp hjulen men nästa varv blåste han förbi oss i en fart som var HÖGST imponerande.


Resterande delen av kvällen spenderades på mitt kära Lindenhof som jag saknat då det varit stängt för ledighet ett par dagar, här var gott om folk företrädesvis lokalt folk och det var en skön kväll med lite extra bra feeling. Jag gillar att tex Sabine var här hela kvällen och även Mischa gillar ju Lindenhof och var här även denna kväll. Glenn med broder dök upp lite senare och så även Jutta vänner som man har känt ett antal år nu.

För övrigt måste jag säga att maten på Lindenhof var grym, deras Nurburger är riktigt fin och med en iskall Bitburger ja då är man hemma så att säga! Detta och med den trevliga personalen gör det till mitt absoluta favvoställe även om det inte är som förr. Men familjen Gruber gör ett gott jobb och jag tror stället kommer att växa med åren och bli ännu bättre.

Det blev en riktigt sen kväll/natt och en lång stund med bara personalen där vi satt och snacka och åt lite nattmat, det var mysigt att se dom lite avslappnade och inte bara professionella liksom. Det var helt klart värt det att vara lite seg dagen efter då jag formligen avgudar detta stället.

Ja det blev ännu en dag utan körning och dessvärre skall det väl till ett under om jag skall hinna med någon körning imorgon. MEN faller bitarna på plats imorgon med delar och Ringspares så blir bilen iallafall körbar snart och det hade varit toppen för helgen som kommer innebär 4 dagar av helöppet på banan.

Jag vill passa på och tacka alla som hjälpte till med att försöka lösa detta med bilen, ingen nämnd ingen glömd



































Dag 7 skärtorsdagen

Torsdag morgon vaknade jag upp med huvudet fullt av tankar, det ÄR ett visst mått av stress att vara här nere och spendera en hel del pengar samtidigt som bilen står okörbar, förvisso fanns det en vettig plan som förhoppningsvis skulle verkställas idag. Planen var att plocka upp min tjej i Köln vid 15, direkt köra till Ringspares och leverera reservdelen så dom fick ihop bilen, någonstans där bak i huvudet fanns ett hopp om att kanske kanske man skulle köra lite framemot kvällningen men nja det var väl egentligen inte jättetroligt om jag tänkte efter...

Nåja i vanlig ordning blev det lite dusch och en frukost i min ensamhet innan dagen började på allvar.

Fortsättning följer...

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
slutet

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Tortyrrrrrrr!

(inte bra att läsa såna här reportage )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Alltid kul att läsa dina reserapporter, Johan thumbs up

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Härlig berättelse och goa bilder! Det blir ny resa snart väl?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
GTIDave skrev:
Härlig berättelse och goa bilder! Det blir ny resa snart väl?


Tack!

Jag åker ner på onsdag är det tänkt. Snacka om att man längtar ner till kurorten. Skulle du med eller?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 176, 177, 178, 179   >>
44 besök senaste veckan (862749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande