Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Val av gatdäck
4049 besök totalt
lillBoije
Stockholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
Hej

Jag tänkte försöka va på lite trackdsys i år.
Har en gamal V70 98, som jag tro jag kan ha kul med ändå. Jag vet, det är inte världens skojjigaste men den får duga för mej.
Tänkte byta bromsbelägg och bromsvätska. Men vad ska jag ha för däck? Används ju mest till vardags. Funkar
Conti sport contact 5 lr Michelin pilot sport 3?

Hälsningar
Johan

_________________
Johan Boije
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4681



lillBoije skrev:
Hej

Jag tänkte försöka va på lite trackdsys i år.
Har en gamal V70 98, som jag tro jag kan ha kul med ändå. Jag vet, det är inte världens skojjigaste men den får duga för mej.
Tänkte byta bromsbelägg och bromsvätska. Men vad ska jag ha för däck? Används ju mest till vardags. Funkar
Conti sport contact 5 lr Michelin pilot sport 3?

Hälsningar
Johan

De två är nog ingen större skillnad på de två men det finns ju andra. Vilken dimension kör du på?

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Yokohama V105 är deras sportigaste gatdäck och de har en trevlig stabil stomme (sliter inte bara ytterkant trots ganska lite camber) och tål bankörning rätt bra. Jag har kört en uppsättning på Caymanen som räckte i tre säsonger (2000 gatmil, 7-8 konbanor och ett par lugna trackdays, bakdäcken slut och framdäcken 3-4 mm kvar) och köpte en ny uppsättning till i år.

TireRack gillar dem, de anser att de nästan når Michelin SuperSport (som inte finns i Europa i mina dimensioner): https://www.tirerack.com/tires/tests/testDisplay.jsp?ttid=174

De funkar utmärkt även i vått, både grepp och vattenplaningsmässigt, viktiga egenskaper på gatan.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
lillBoije
Stockholm
Här sen Sep 2010
Inlägg: 25


Trådstartare
Hej

Tack för svar.
Jag det är 205/50 R16, kan gå upp till 55 då 50 profil inte är så vanligt kanske.

Victor, ska kika på det däcket, lät intressant.

_________________
Johan Boije
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Och håll kontinuerligt ett extra öga på däcken under träffen så du kör 99,9% och inte 101% för speciellt med gatdäck så kan de gå åt fort på den där sista lilla överkörningen som man t.o.m. kan missa att man gör. Men du kanske kört bana förr, bara inte med den här bilen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Smyg

Här sen Sep 2018
Inlägg: 10



Slår ett slag för ContiSportContact5

_________________
KRlST0FFER GRlP
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Val av gatdäck
4049 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande