Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 218, 219, 220   >>
527 besök senaste veckan (1111965 totalt)
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Influencer?
Är inte det såna som går till jobbet och smittar alla andra med influensan trots att de är sjuka?

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Influenser? Snarare Unfluencer - pallbocksprojekt kan väl inte vara något andra vill ta efter...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Inget bilskruvande än, men behövde fixa svarven för att kunna tillverka lite prylar.
Y-axeln har varit svårjobbad sedan inköp. Lite för tight spel mellan veven och fästet gör att man fastnar lite någon gång per varv. Extremt irriterande, särskilt när man ska veva 25 varv på den.

Har nu satt rullager på båda sidorna och fräst ur urtag för dessa och nu blev det riktigt bra känsla i veven. Lite trilskande handtag på veven, som får smörjas upp men annars funkar den riktigt bra som sagt. thumbs up

Sen att veven är extremt pluttig förhöjer inte känslan direkt - kan ändå bli aktuellt att tillverka en ny vev i framtiden...

Så, nu kan jag i alla fall börja tillverka bildelar.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555




_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Kompisen har låtit montera en T5 låda i sin Camaro 75:a, jag körde en provtur igår kväll:

Trimmad 327:a under huven = riktigt kul, jäklar vad den varvade.
Manuell låda = thumbs up thumbs up thumbs up ( automat borde vara förbjudet )
Manlig koppling: minimalt svänghjul, sinterlamell, wire till pedalen = tuungt ( några stopp blev det )




R-däck och andra fälgar ligger och väntar i garaget.

Och ja, det är rätt stora bilar..förstår att ditt garage känns trångt

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Jag tycker mig känna igen den där camaron. Har han ägt den länge?
Undrar var jag känner igen den ifrån i så fall, för jag har då inte varit på några gräsmatteträffar de senaste 15 åren...

MaZ skrev:
Eller så köper du en...

Nja, vill ju ha en med rätt skala, och behöver ändå modifiera en jag köper.
Dessutom vill jag att den påminner om originalstil.

Det är relativt enkelt att slänga upp en klump i fräsen...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare


Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Lite korta trottoarspröt men dom kanske är viktoptimerade?

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Mats Karlsson skrev:
Lite korta trottoarspröt men dom kanske är viktoptimerade?


Får man dom att ta i trottoaren så är det nog nått som är trasigt
Men den står ju på hjuldollys så det är ingen fara än

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Det ser ut som angeleyes på lamporna, blir det neon under också?

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



And ersJepp sson skrev:




...är det 2 rullar med Blåa fartränder man skymtar ovanpå fronten...najs!

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
Ford33
Skåne
Här sen Dec 2009
Inlägg: 636



Det kommer att bli fint med fronten - nu stämmer linjerna riktigt bra thumbs up

_________________

Reynard Inverter-såld
Super 7 med R1 motor-såld
Ford -33 Coupe i plåt
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1486

Namndispens
Namndispens

Klingan75 skrev:
Det ser ut som angeleyes på lamporna, blir det neon under också?


Neon under skulle verkligen "lyfta" den bilen. Det skulle bli lite flygande matta över det hela.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 875



Nja,

Angående linjerna är jag inte helt nöjd. Jag tror det är läge för overall på och botanisera en stund i Anders garage... lite handfast uppsträckning ska nog få linjerna rätt.

_________________
Magnus Falk
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Bra jobbat...
Det är ett skitjobb att fixa dåliga plastgjutningar .. du får väl göra en form på delarna sedan, och gjuta formexakta kopior...
Typ för ev... behov .. Om om man skulle köra med bilen ...och det händer något..

Blir säkerligen jättebra, när du hittat ut ur styren/spackel dimman längre fram... thumbs up

_________________
Michael Thulesius
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Tack!

Jovars, det är ju inte mitt favoritmaterial direkt... Men med lite tips från några här så har det ändå gått någorlunda bra. thumbs up

Ford33 skrev:
Det kommer att bli fint med fronten - nu stämmer linjerna riktigt bra thumbs up


Tack!

stilldouble skrev:
Nja,

Angående linjerna är jag inte helt nöjd. Jag tror det är läge för overall på och botanisera en stund i Anders garage... lite handfast uppsträckning ska nog få linjerna rätt.

Work in progress. Där är massor att göra på karosspassformen och plåten behöver också masseras mot fronten då den inte riktigt stämmer mot huven.
Det har ganska lågprio just eftersom det finns mycket funktion att reda ut innan det är dags för slutfinish.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Klingan75 skrev:
Det ser ut som angeleyes på lamporna, blir det neon under också?

Du kommer inte gilla mina positionsljus hör jag...


Jag drar kabel för neon och stroboskop i dagsläget, men installerar nog inte just nu. Prio är att få klart baslåda och stereobygge innan det är dags för ljussättning.
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



Jag förespråkar att du sätter dit allt som väger mycket, en fräsig baslåda av grov mdf med draperad fleecefilt ordentligt indränkt i epoxi och sedan ett gäng slutsteg. Hoppas på att se din bil i verkligheten någon gång och att jag då är klar med cobran och då blir vikt/effekt en kritisk faktor. Attans nu försade jag mig.

Har faktiskt lite funderingar på belysning. På min mustang var lamporna hopplöst värdelösa så bakomvarande missade när jag bromsade och blinkade och helljusen var lika kraftfulla som moderna halvljus. På cobran blir det annat, har kollat lite på LED för H4 insats.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841


Trådstartare
Firebirden har samma problem som du har angående belysning. Bakljusen är obefintliga i solljus och halvljuset slutar lysa precis framför kofångaren.
Jag har ingen doktorsexamen i det hela, men att stoppa LED H4 i vanliga reflektorer blir inte den förbättringen som det hade kunnat bli. Då är det bättre med xenon.
Anledningen är att LED har en väldigt riktad ljuskälla som helt enkelt inte kan fylla ut en reflektor. Vill man ha LED är det bättre att satsa på en projektionsinsats. Välj xenon istället, även om det anses vara old school idag.
Själv kommer jag köra xenon av ovanstående avledning, tillsammans med DRL på dagtid.
Bakljusen blir LED, men jag måste bara se att jag får rätt på ljusstyrkan också. Har köpt de fetaste Kina-listerna jag kunde hitta och sen reglerar jag styrkan med ett motstånd. Då kan man enkelt få bromsljus genom att koppla förbi motståndet.


Just det ja. Du har ett pallbocksprojekt också, där hastigheten är ännu närmare noll än mitt!
Kasta nu inte sten i glashus...

Vi kan väl ses på Wheels n Wings i Varberg när vi är klara?
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



And ersJepp sson skrev:


Vi kan väl ses på Wheels n Wings i Varberg när vi är klara?



Sedan minst 5 år håller WnW till på Falkenbergsbanan, vore ju synd om du körde fel..
Jag tar med bord och stolar, Klingan tar du kaffe så kan Jeppsson ta med fikabrö

Tänkte också montera led i bakljusen, effekterna är löjligt små så det går att pruta bra på kabelarean och spara något hekto. Nu kvittar det väl för dig med allt dunka dunka du ska montera, men för oss andra är ett sparat gram en källa till stor glädje

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



And ersJepp sson skrev:
Firebirden har samma problem som du har angående belysning. Bakljusen är obefintliga i solljus och halvljuset slutar lysa precis framför kofångaren.
Jag har ingen doktorsexamen i det hela, men att stoppa LED H4 i vanliga reflektorer blir inte den förbättringen som det hade kunnat bli. Då är det bättre med xenon.
Anledningen är att LED har en väldigt riktad ljuskälla som helt enkelt inte kan fylla ut en reflektor. Vill man ha LED är det bättre att satsa på en projektionsinsats. Välj xenon istället, även om det anses vara old school idag.
Själv kommer jag köra xenon av ovanstående avledning, tillsammans med DRL på dagtid.
Bakljusen blir LED, men jag måste bara se att jag får rätt på ljusstyrkan också. Har köpt de fetaste Kina-listerna jag kunde hitta och sen reglerar jag styrkan med ett motstånd. Då kan man enkelt få bromsljus genom att koppla förbi motståndet.


Just det ja. Du har ett pallbocksprojekt också, där hastigheten är ännu närmare noll än mitt!
Kasta nu inte sten i glashus...

Vi kan väl ses på Wheels n Wings i Varberg när vi är klara?



OK, får göra en djupare studie av LED/xenon när det närmar sig. Det behövs ju även E-märkning till besiktningen, det hade inte varit dumt om SFRO fick igenom sitt förslag med ändrade krav på belysning.

Ja, det är otroligt lågt tempo på mitt projekt men jag har helt enkelt bestämt mig för att hela ladan skall vara helt klar innan jag börja bygga igen. Däremot går det inte att förhindra att jag bygger i huvudet och hittar inspiration. Skulle jag bara satsa på att göra den körbar är det bara kylare, bränsletank och coilovers som saknas.

Wheels n wings låter som en bra idé, vi kan väl låta datumet vara lite flytande...

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 169, 170, 171 ... 218, 219, 220   >>
527 besök senaste veckan (1111965 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande