Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 147 2.0 TS -01 Trackday / Långlopp | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (20984 totalt) |
Bra pris på buren! Går ju att komplettera senare om man vill ha SBF vagnbok. Bra jobbat!
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||
Sista justeringarna gjorda inför test & tune Gelleråsen fredag!
Funkar allt blir det premiär race på söndag, Björkvik ring STEC light klassen!! _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Då var världspremiären genomförd, fruktansvärt trevlig bil, inte alls lika framtung som 156:an (med V6)
Det blev totalt 34 varv på Gelleråsen idag, en trackday som anordnades av tracklife.se' Bästa varv blev 1.25.48 (Harrys laptimer) drygt en sekund snabbare än 156:an, detta första gången på bana, här går det att göra mer!! Dock fick jag rapporter från de som legat bakom om diverse blåfärgade rökpuffar vid växlingar.... dags att börja förbereda sig mentalt för motor renovering nästa vinter??? Video från dagen: https://www.facebook.com/orjan.linde _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Då var tävlingspremiären avklarad, STEC light kördes idag på Björkvik ring utanför Katrineholm.
16 team startade, och jag fick med frugan som stallkamrat, Scuderia Lindell gjorde världspremiär!!! Vi valde dock att köra ett 2 h race, finns 2 & 4h race att välja på. Efter 2h körning låg vi faktiskt på 5:e plats, tycker det är klart godkänt för både bil och förare! Gav mersmak, så nu siktar vi på Malmby 1/6...... Dock, orolig för oljeförbrukningen, 1 liter på 2h körning, kör så länge det går, inte riktigt sugen på att göra en motor renovering nu, med allt vad det innebär? Frugan inför start... _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Oljeförbrukningen har nog med rökpuffarna vid motorbroms. Den suger och förbränner olja som kommer genom ventilstyrningarna och kolvringarna. Just oljeringarna på dom här motorerna är smala och kolvarna har inte heller några dräneringshål i kolvringsspåret vilket gör att överskottsoljan på cylinderväggarna kommer upp i förbränningsrummet när kolvringarna börjar bli slitna, vilket ökar koksningen i ringspåret och det hela blir sämre och sämre med tiden.
Det har ingen större betydelse förutom oljeförbrukningen blir hög. Nu råkar ju den här motorn också har väldigt smala vevstakslager (för att minska friktion/förbrukning) så den är känslig för oljetrycksbortfall. Så om ni har järnkoll på oljenivå och hela tiden kör på maxnivån för oljan så är det bara hålla tummarna. Finns en tråd på alfapower när vi renoverade en sådan här motorn för några år sedan pga balansremmen hade gått sönder. https://www.alfapower.nu/viewthread. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Tack Benny!
Har redan sneglat på Er tråd, vart mycket glad när Ni visade att det är möjligt att renovera utan att plocka ur motorn!!! Och, om möjligt, ännu gladare när jag såg priser på delarna hos Autodoc...... Det skapar även tankar om trimkammar, när grejerna ändå skall ner så småningom....någon som har egna erfarenheter, tips i det området? _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Första körningen på GTR utanför Eskilstuna höll på att sluta illa!!??
En ganska kort och i mitt tycke, teknisk bana var otroligt kul med 147:ans storlek. Började dock med att jag blev svartflaggad för första gången, den rök lite väl mycket... Förklarade att jag har koll på det, och fick fortsätta köra! Efter ett par mycket intensiva varv, där jag rensade mot en BMW, smäller det till ordentligt i bromspedalen, och trycket försvinner..... tur som en tokig undviker jag ändalykten på BMW'n och rullar in i depån....bromsslangen har gått av?! Förmodligen har den rubbats ur sitt läge, och legat emot framfälgen.... nya bromslangar åker dit idag, och en ordentlig koll på övriga slangar !!!![img] [/img] _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
_________________ Fredrik Ljungkvist |
||
Nej, buntbanden fixerar bara bromskylningslangarna, det som inträffat var att "gummibälgarna" som håller fast bromslangarna hade krupit ur sitt fäste.
Tack ändå för Din input! _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Då var det dags att påbörja moorrenovering... väljer att plocka ur rovan, och även byta koppling.
Bilen har ju gått drygt 21000 mil, så det kommer väl som ett brev på posten annars? Har hittat en uppborrad motor (2.2L) med planad topp, smidda kolvar och hårdare ventilfjädrar? (Billigt) Någon som har erfarenhet av detta? Har letat på nätet efter en vettig kopplingsdosa för elen (måste bara få bort orange box, var en tillfällig lösning från början), men gått bet....någon idé? [/img] _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Jag har en 15x12x6 ip klassad låda. Vet att liknande används vid elbils konverteringar.. _________________ Mikael Olsson BMW E46 M3 -05 911 993 -96 911E -72 |
||
Annars finns ju elprylar för båtar. Där finns många varianter på kopplingsdosor och -plintar.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 banprojekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till Chrysler Crossfire |
||
_________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Då var vi igång...rev isär det mesta idag...känns nästan som att meditera, rogivande
[/img] Men, när jag började granska kammarna......man har ju hört talas om omslipade kamaxlar, här blev det fel? 4:e cylinderns en insugsnock existerar knappt längre? Och tredje cylinders vevstakslager har sett sina bästa dagar? Kolvarnas väggar ser lite lustiga ut också, men det verkar vara i sin ordning, då samtliga kolvar ser likadana ut? Något för att minska friktion??? Om man tittar noga så är oljeringarna rejält igenkoksade på 1:a och 3:e cylindern, orsaken till den fantastiska oljeförbrukningen, ventilerna är rejält igenkoksade med, borde hitta en hel del bortglömda hästaputtar i rovan? ('') Glädjande är att varken vevstakens vev eller ramlager tagit skada, så en rejäl rengöring, ny insugskam, nya kolv / oljeringar, slipa in ventiler, kanske även byta ventilstyrningar när man ändå är igångkommer göra susen? Det verkar som att kolvarna är oljekylda, finns det på samtliga TS? Kanske är en dum fråga, men jag har bara skruvat jänkemotorer tidigare? _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
På väg hem från Skåne, stannade man till i Röke....det är ingen stor ort...långt ute på landet stod en 2.2 ts, som jag plockade med hem!!!
Enligt utsago skall den innehålla ett Big Bore kit på 2.2 liter, smidda kolvar och stakar, balanserad vev och förstärkta ventilfjädrar... låter ju kul, men vad gömmer sig där egentligen??? Vitmålat block är ju... annorlunda ...? Tydligen skall motorn vara iordninggjord i Danmark, bilen var skrot, för mycket rost 2002:a 156? Stått utomhus ett tag, så den ser lite sliten ut? Fortsättning följer! Lite spännande..... _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Då var det dags att riva2.2:an.....full med vatten i tändstiftsloppen, aj då!
Det märks att den stått ute,ergigt och rostigt värre..... Och här tog nog tanken om att kunna använda iansugskammen slut...... Efter att ha kört med polertrissan...porigt värre, går knappast att återanvända? Körde in topplocket i diskmaskinen efter att ha plockat ut sista ventilen..... lite roligare att skruva med rena grejer... _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Ventilerna inslipade, täthetskontroll gjord, renoveringsdelarna på väg, snart dags att skruva ihop!!!!
_________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Nej, prioriterar att få ordning på original motorn, det andra får bli ett långtidsprojekt...
Säsongen närmar sig ju alldeles för snabbt? !!! _________________ Örjan Lindell Alfa 147 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113987 Alfa 156 V6 trackday https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=112855 |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 147 2.0 TS -01 Trackday / Långlopp | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (20984 totalt) |