Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Funkar original bil för att testa bana?
4766 besök totalt
smasseman
Tyresö
Här sen Maj 2019
Inlägg: 7


Trådstartare
Hej
Jag har en helt original Audi RS4 (2015/B8) med original däck (Dunlop sport maxx rt 265/30 zr20) och original belägg och stålskivor.
Funkar den att köra min första gång på bana på Mantorps Track Monday eller kommer bilen, bromsarna eller däcken inte att palla en dag på banan? Det är min första gång och jag siktar inte på banrekord. Eller är det meningslöst att åka dit med originalbil trots nybörjartempo?

mvh Jörgen

_________________
Jörgen Smas
Citera
t1hero
Linköping
Här sen Maj 2013
Inlägg: 71



Det kommer funka fint.

På Track Monday blir det nästan 20 minuter innan byte vilket är snällt mot bilen, men bromsar och däck kommer gå sönder om du kör som dem med modifierade bilar.

Kör 1-3 varv på max attack, 1-2 varv avsvalning sedan på't igen.

Om du känner att ett avsvalningsvarv inte räcker så är Mantorp bra, efter målflaggan kör du lungt avsvlalningsvarv, och sedan ut på en längre avsvalningsvända och vänder i Mantorp eller Skänninge, tror du bilen behöver mer kyla tar du motorvägen till Mjölby eller Linköping och vänder.

Jag brukar vara där i en vit felstyrd Subaru, jag lånar ut lufttrycksmätare och ir-tempmätare om du vill kolla av bilen.

Du har en motorstark bil så kolla i backspegeln på rakorna och släpp om om det blir kö, första passen förväntas du inte hinna kolla i backspegeln men det är trevligt för dem med motorsvagare bilar och jättebra grepp att hinna om och iväg.

_________________
Mattias Hellström
Citera
smasseman
Tyresö
Här sen Maj 2019
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack Mattias för svaret.
Du har säkert helt rätt i att jag inte kommer att hinna ha koll i backspegeln första passen :-) Tror det blir ett krampaktigt grepp om ratten och tunnelseende i början.
Jag gillar tekniska prylar och ir-tempmätare mätare låter kul men vad är den till för?

_________________
Jörgen Smas
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ett bra sätt att få bromsarna att överleva, är att bromsa hårt en väldigt kort stund..... och inte halvbromsa länge.

Och... så svårt är det inte att ta sig runt en racerbana.
Håll dit spår och gör inga konstiga manövrar.... så kommer det gå bra.

EDIT: Läs på lite om spårval innan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



ButterflyRacing skrev:
Ett bra sätt att få bromsarna att överleva, är att bromsa hårt en väldigt kort stund..... och inte halvbromsa länge.

Och... så svårt är det inte att ta sig runt en racerbana.
Håll dit spår och gör inga konstiga manövrar.... så kommer det gå bra.

EDIT: Läs på lite om spårval innan.


+1

Kommer nog att gå bra. försök inte att överköra bilen bara utan hittat ett tempo du kan köra bekvämt i.
Det är ju ingen standard bil i den bemärkelsen

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345



Det kommer funka bra. Jag har harvat runt en hel del på banorna/konbanorna med standard Focus RS -10 och nu en -18 sen 2013 då jag behövde något som var enkelt och inte krävde lika mycket garagetid. R-däck, bromsvätska och hårdare belägg har tillkommit.

Som tidigare skrivits, hitta ett tempo där du är bekväm och känner att bilen tillåter. Var noga att kyl av emellanåt och håll koll på bromsar och däck.

Och sist men inte minst: NJUT

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



ButterflyRacing skrev:
Ett bra sätt att få bromsarna att överleva, är att bromsa hårt en väldigt kort stund..... och inte halvbromsa länge.

Och... så svårt är det inte att ta sig runt en racerbana.
Håll dit spår och gör inga konstiga manövrar.... så kommer det gå bra.

EDIT: Läs på lite om spårval innan.


+1 på den.
Standardbilar brukar hålla ihop förvånansvärt bra, det är mest extremt slitage på bromsklossar och däck och sällan något som går sönder (förutsatt att bilen är välhållen från början).

Ha det så kul

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6100



Utan att ha erfarenhet av RS4 så hade jag rekommenderat byte av bromsvätskan (om denna är äldre än 2 år) och höjt däckstrycket ca 0.5 bar. Oljenivå på övre strecket. Ta ur allt löst i bilen inkl golvmattor. Ha ett par bra skor med tunn sula.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Eddie Varvstopp skrev:
ButterflyRacing skrev:
Ett bra sätt att få bromsarna att överleva, är att bromsa hårt en väldigt kort stund..... och inte halvbromsa länge.

Och... så svårt är det inte att ta sig runt en racerbana.
Håll dit spår och gör inga konstiga manövrar.... så kommer det gå bra.

EDIT: Läs på lite om spårval innan.


+1 på den.
Standardbilar brukar hålla ihop förvånansvärt bra, det är mest extremt slitage på bromsklossar och däck och sällan något som går sönder (förutsatt att bilen är välhållen från början).

Ha det så kul


Agree 100% finns en bra websida med PDF guider till många banor

"Klicka på banskissen för spårvalsbeskrivning eller ladda ner och skriv ut denna pdf-fil så du kan ta med allt till banträffen."
https://rejsa.nu/bana_info.asp?mantorp

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Med tanke på effekt o tyngd på din bil så är precis som alla redan sagt värme i bromsarna den begränsning som finns. Bra tips i tråden om det men jag kommer med ett till. Håll inte full gas hela vägen till bromspunkten i slutet av långrakan. Om du släpper av en bit tidigare (men fortfarande bromsar kort och hårt när det väl är dags) så får du betydligt mindre värme in i bromsarna. Lägre toppfart när du väl börjar bromsa alltså, mindre energi att bromsa bort. Om du tycker det känns tråkigt så har jag full förståelse för det. Men ha det i bakhuvet som ett av flera tips på att begränsa överhettning av bromsbeläggen. För beläggen är det som (inte) stoppar dig efter några varv i fulltempo.

Fräsch bromsvätska var ett viktigt tips här ovan också thumbs up

Allt annat med din bil håller finfint för bankörning. Ett nybörjartips bara, dina däck funkar fint att köra bana med men de tål absolut inte misshandel och överkörning. Då kan de ta slut väldigt fort. Så full fart är inga problem, men övervåld = übersnabbt slitage.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Du har ju en standardbil men ändå inte.

Bara bromsvätska du ska byta innan körning. Ändå ut till oken såklart.

Jag körde också på mantorp i början av karriären. Det blir olika bromspunkter o spårval varje varv när man är ny.
Kör bara i det tempot du känner funkar. Inte det tempot som du blir omkörd av.

Jag träffade en kille som kört av 5gånger första dagen. Det är ofattbart för mig.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Försök att känn av tyngdpunkten i din bil vid ingången till kurvan, du kan flytta den framåt för att få bättre bett när du styr in bara genom en lätt touch på bromsen.
Som andra sagt överkör inte det blir bara jobbigt, få någon som kan banan att åka med dig, tänk på din körställning sitt gärna lite närmare ratten, i kurvorna tryck ratten för att styra och inte dra i ratten låter konstigt men tror du förstår hur jag menar.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
smasseman
Tyresö
Här sen Maj 2019
Inlägg: 7


Trådstartare
Tack för alla svar.
Måndag 27:e blir det Track School Racing steg 1.
Mätte bromsvätskan idag och den visade sig vara ok (grön på biltema-mätaren) så den borde duga.

Ska jag ta min öppna moppehjälm eller min mc-integralhjälm? Integralhjälm känns lite overkill, eller? Moppehjälmen borde göra jobbet.

Får man fästa GoPro utanpå bilen?

_________________
Jörgen Smas
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Nu har det gått några veckor sedan kursen.

Kört mycket?

Berätta!

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
smasseman
Tyresö
Här sen Maj 2019
Inlägg: 7


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Nu har det gått några veckor sedan kursen.

Kört mycket?

Berätta!


Jag åkte dit och körde kursen. Sedan dess har jag inte kört något mer på bana. Inte kört den så mycket här hemma på väg heller för den delen eftersom den har stått på pallbockar ett par veckor. Hade koll på beläggen på ena sidan men det slet mycket mer på den andra så skivorna fram fick bytas. Lite klantigt kan tyckas men man lär sig bäst den hårda vägen sägs det och nu är bilen på rull igen med fräsha frambromsar. Kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka och köra igen. Det var verkligen svinkul. Hade gärna haft lite mer praktik och lite mindre teori. Hela förmiddagen gick åt till att snacka. Det var också kul men att köra på eftermiddagen var så klart det roligaste. Riktigt jäkla kul. Blev lite sugen på att skaffa en lättare bil som är billigare i drift och med bakhjulsdrift. Audin understyr en del och quatro fungerar nästan lite för bra. Jag tror riskerna och varvtiderna skulle öka med rwd jämfört med awd men jag är inte där för att köra snabbt utan för att ha kul. Innan jag åkte dit var jag otroligt nöjd med min RS4a och efter dagen på Mantorp så är jag minst lika nöjd fortfarande. Det är en fantastik bil. V8 är sååå fett.

Fick två varv på film också. Jag har nog tittat på dom 100 gånger och det är lika kul att minnas tillbaka varje gång. Ljudet asså! Ljudet från en V8 är underbart. Det är det som mest talar emot att skaffa en mindre och lättare bil.
https://www.youtube.com/watch?v=JhWmciwq4Zk
https://www.youtube.com/watch?v=sZ3s3NrZICM

_________________
Jörgen Smas
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Kanske tur att du inte hade praktik heeeela dagen eftersom bromsarna gick åt på den tiden du hade på banan


Banga inte för att fundera även på framhjulsdrift på bana om vi snackar liten lätt bil, finns flera bilar som har fantastisk balans där du kan pendla mellan över och understyrning utifrån hur du kör. Annars finns ju tex BRZ/GT86 som ypperlig bakhjulsdriven banbil med hyffsat låg vikt thumbs up thumbs up thumbs up Inget V8-ljud dock

_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



smasseman skrev:
Rickard-v skrev:
Nu har det gått några veckor sedan kursen.

Kört mycket?

Berätta!


Jag åkte dit och körde kursen. Sedan dess har jag inte kört något mer på bana. Inte kört den så mycket här hemma på väg heller för den delen eftersom den har stått på pallbockar ett par veckor. Hade koll på beläggen på ena sidan men det slet mycket mer på den andra så skivorna fram fick bytas. Lite klantigt kan tyckas men man lär sig bäst den hårda vägen sägs det och nu är bilen på rull igen med fräsha frambromsar. Kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka och köra igen. Det var verkligen svinkul. Hade gärna haft lite mer praktik och lite mindre teori. Hela förmiddagen gick åt till att snacka. Det var också kul men att köra på eftermiddagen var så klart det roligaste. Riktigt jäkla kul. Blev lite sugen på att skaffa en lättare bil som är billigare i drift och med bakhjulsdrift. Audin understyr en del och quatro fungerar nästan lite för bra. Jag tror riskerna och varvtiderna skulle öka med rwd jämfört med awd men jag är inte där för att köra snabbt utan för att ha kul. Innan jag åkte dit var jag otroligt nöjd med min RS4a och efter dagen på Mantorp så är jag minst lika nöjd fortfarande. Det är en fantastik bil. V8 är sååå fett.

Fick två varv på film också. Jag har nog tittat på dom 100 gånger och det är lika kul att minnas tillbaka varje gång. Ljudet asså! Ljudet från en V8 är underbart. Det är det som mest talar emot att skaffa en mindre och lättare bil.
https://www.youtube.com/watch?v=JhWmciwq4Zk
https://www.youtube.com/watch?v=sZ3s3NrZICM


Beläggen fram gick ju slut, att skivorna var spruckna tror jag inte hade med denna bankörning att göra. Det har skett under ganska många mil de skador som finns. Inte så klantig mer lite otur.

_________________
Roland Johansson
Citera
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



smasseman skrev:
Rickard-v skrev:
Nu har det gått några veckor sedan kursen.

Kört mycket?

Berätta!



Fick två varv på film också. Jag har nog tittat på dom 100 gånger och det är lika kul att minnas tillbaka varje gång. Ljudet asså! Ljudet från en V8 är underbart. Det är det som mest talar emot att skaffa en mindre och lättare bil.
https://www.youtube.com/watch?v=JhWmciwq4Zk
https://www.youtube.com/watch?v=sZ3s3NrZICM


Ja ljudet är helt underbart. Det är så en bil ska låta thumbs up

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

smasseman skrev:


Fick två varv på film också. Jag har nog tittat på dom 100 gånger och det är lika kul att minnas tillbaka varje gång. Ljudet asså! Ljudet från en V8 är underbart. Det är det som mest talar emot att skaffa en mindre och lättare bil.





_________________
Magnus Thomé
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



smasseman skrev:
Rickard-v skrev:
Nu har det gått några veckor sedan kursen.

Kört mycket?

Berätta!


Jag åkte dit och körde kursen. Sedan dess har jag inte kört något mer på bana. Inte kört den så mycket här hemma på väg heller för den delen eftersom den har stått på pallbockar ett par veckor. Hade koll på beläggen på ena sidan men det slet mycket mer på den andra så skivorna fram fick bytas. Lite klantigt kan tyckas men man lär sig bäst den hårda vägen sägs det och nu är bilen på rull igen med fräsha frambromsar. Kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka och köra igen. Det var verkligen svinkul. Hade gärna haft lite mer praktik och lite mindre teori. Hela förmiddagen gick åt till att snacka. Det var också kul men att köra på eftermiddagen var så klart det roligaste. Riktigt jäkla kul. Blev lite sugen på att skaffa en lättare bil som är billigare i drift och med bakhjulsdrift. Audin understyr en del och quatro fungerar nästan lite för bra. Jag tror riskerna och varvtiderna skulle öka med rwd jämfört med awd men jag är inte där för att köra snabbt utan för att ha kul. Innan jag åkte dit var jag otroligt nöjd med min RS4a och efter dagen på Mantorp så är jag minst lika nöjd fortfarande. Det är en fantastik bil. V8 är sååå fett.

Fick två varv på film också. Jag har nog tittat på dom 100 gånger och det är lika kul att minnas tillbaka varje gång. Ljudet asså! Ljudet från en V8 är underbart. Det är det som mest talar emot att skaffa en mindre och lättare bil.
https://www.youtube.com/watch?v=JhWmciwq4Zk
https://www.youtube.com/watch?v=sZ3s3NrZICM


seven-variant med en alu-v8

_________________
Roland Johansson
Citera
smasseman
Tyresö
Här sen Maj 2019
Inlägg: 7


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:

Beläggen fram gick ju slut, att skivorna var spruckna tror jag inte hade med denna bankörning att göra. Det har skett under ganska många mil de skador som finns. Inte så klantig mer lite otur.


Ha ha, hänger du här Rolle!? Du är snäll du som säger att det var otur. Tack för att du försökte svarva skivorna. Det hade sparat mig 10.000kr men nu är bromsarna fräsha och borde hålla länge. Monterade skivorna direkt jag kom hem. Funkade fint.

_________________
Jörgen Smas
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Funkar original bil för att testa bana?
4766 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande