Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (33554 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1246



Snyggt med nya fälgarna! thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Snyggt med nya fälgarna! thumbs up

Tack Nicklas!
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Va kul det är när det blir lite bättre än man tänkt sig! Passformen var klockren, blev lite trångt vid oljekylaren så fick lov att flytta in den 2cm, annars blev det klockrent






I söndags var det avgasbygge som stod på schemat, denna gång byggde jag ett till brosans Mercedes S124 3.0T.
Hederlig gammal kombi med dragkrok och 550whp, fin sleeper det där!






/ Alexander
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Nu har det ramlat in en riktig stol i bilen, ser lite lortigt och tråkigt ut atm.. Visst längtar man till sopade vägar och snöfritt så man slipper dra in massa skit i bilen. I samband med att jag fick i stolen så var jag ute och mätte difftryck i kalluftintaget, som jag trodde skulle det bli ganska högt difftryck utan "scoop" bakom gälarna och så blev fallet. Kastade ihop två scoop i glasfiber och det blev en markkant skillnad, nu fick jag 50 Pa övertryck i burken under 90km/h och vid full gaspådrag ca -180 Pa och det får väl ses som "ok", det kontra varmluft så. För att förtydliga så är det motsvarade -0,0018 bar. Vid högre hastighet så kommer det nog funka ännu bättre.







Har haft problem att bilen har gett ifrån sig ett otroligt högt väsande / skrikande ljud vid fullast. Har trott att det berott på tubulens runt wastegates eller att mina turbos faktiskt är påväg att ge upp. Efter timmar av felsökning och mer eller mindre hårlös efter allt jag slitit mig i håret så slet jag ner bakre delen av avgassystemet och tog en provtur, och ja tro på fan då var bilen "tyst". Det var alltså den sista Y-delen på avgaset som skapade detta oljud, helt otroligt enligt mig. Kapade bort sista delen och drog ett enkelt 3" tillsvidare, skall bygga om hela avgaset till hösten då allt är byggt av någon tidigare klåpare.


Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Första bandagen avklarad tillsammans med Tracklife på Gelleråsen. Resan började lite tråkigt med snöstorm påväg ner och minusgrader på natten vilket skapade ganska stor oro för kommande bandag, inte tala om att vi höll på att frysa ihjäl i stugan på Gelleråsen med ett element på 40x40cm tillsammans med sommartäcken..

Men vi höll oss levande till förarmötet 0800 och då började nervositeten komma smygandes, årets upplägg med 4a klasser kändes mycket lovande med Låg,Medel,Snabb och klassen Race.

Körde ett mjukt förstapass med antispinn och etc aktivt för att få någon sorts hum om hur bilen reagerar med nya chassit och däcken. Bilen kändes över förväntan, varken över eller understyr utan den gjorde precis som man ville. Körde 7 varv sen in i depån och sänkte lite däcktryck, sänkte till 2.3 runt om för att ha något att utgå i från.

Pass 2 så stängde jag av antispinn och sladd, bilen vaknade verkligen till liv men blev snabbt påminnd om den öppna diffen, kunde inte alls kliva på som jag ville i utgång på kurva - hade egentligen inte förväntat mig något annat heller så det var bara att vara tam på gasen och inse att man inte kan få med sig den fart man vill.
Pass 3 & 4 blev tråkigt nog mer eller mindre förstörda pga förare som vägrar gå åt sidan när det kommer snabbare bilar bakifrån, tråkigt! Tycker man som förare i klassen snabb borde veta bättre än så? Nåja fick testa på lite linjeval och senare inbromsning som resulterade i att jag snällt åkte rak fram Trösen

Pass 5a fick jag riktigt härlig körning tillsammans med en Mini Cooper GP, vet att föraren sitter här på forumet så måste passa på och tacka igen för grymt rolig körning Kul att två så olika bilar kan gå så jämt.

6e passet sänkte jag trycket en aning och körde utan passagerare för att kunna pressa lite tider, ställde mig även längst fram i kön med polaren i sin 993a bakom. Äntligen fritt fram! Körningen gick grymt bra! Lyckades knipa en 1:16.93 trotts öppen diff och begränsad högerfot så jag är grymt nöjd! Tänk va kul detta ska kunna bli med en lamell!

Laddar upp lite filmer från körningen inom någon dag här, tyvärr fick jag inget filmat på attackkörningen.
Nu ser vi fram emot kommande körningar!






Snöstorm påväg hem med...

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Kul läsning!


Fråga: om du har antispinn påslaget, drar inte tempen iväg i bakbromsarna som attan då pga den lägger på broms på innerhjulet vid behov när du inte har diffbroms?


Om bilar inte har uppsikt bakåt och inte släppt förbi efter en handfull rakor och kurvor så är det bra att åka in till huvudposteringen så de vinkar av och ber dem bättra sig. Annars så lär sig ingen att bli bättre (den som har dålig uppsikt bakåt är ju ofta inte helt medveten om det).

_________________
Magnus Thomé
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Kul läsning!


Fråga: om du har antispinn påslaget, drar inte tempen iväg i bakbromsarna som attan då pga den lägger på broms på innerhjulet vid behov när du inte har diffbroms?


Om bilar inte har uppsikt bakåt och inte släppt förbi efter en handfull rakor och kurvor så är det bra att åka in till huvudposteringen så de vinkar av och ber dem bättra sig. Annars så lär sig ingen att bli bättre (den som har dålig uppsikt bakåt är ju ofta inte helt medveten om det).


Det stämmer, det blev väldigt varmt. Efter 1a passet när ja stängt av allt blev bromsarna glada igen och funkade helt ok! Beläggen jag har nu är jag dock inte nöjd med, sitter yellow stuff på den sen ägaren innan. Skall byta ut dom till hösten här.

Det tråkiga är att det var en ren banbil och har sett den gå bana förut, så vet inte om föraren bara var ego eller faktiskt inte såg. Det blir bara tråkig stämning över det, främst när det ligger flertalet bilar på kö.. Men det ska vi inte låta dra ner dagen, var sjukt kul körning och få börja lära sig bilen!
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Upplevde att bromsverkan blev sämre under dagen, här är förklaringen Visste att det satt EBC Yellowstuff på bilen när jag köpte den , hade förhoppningar om att dom skulle överleva till hösten men så var icke fallet. Sjukt att dom helt ramlat i bitar, det mest obehagliga är att friktionsplattan har börjat släppa helt från själva metallplattan som fästs i oken...

Kollade över oken, och som förväntat så hade damaskerna gett upp med. Så nu fick det bli en beställning på högtempsdamasker, Pagid RSL29 och nya skivor.




Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Deras Yellowstuff verkar inte funka bra på tyngre bilar och speciellt inte när man trycker på rejält. på lättare bilar funkar dom betydligt bättre.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2148



Tror inte det handlar så mkt om vikt utan om man "utnyttjar bilens potential" eller icke.. My 5 cents men vad vet jag!

Blev EXAKT likadant på min Fiat Coupe, funkade ok på snäll bana som Nordschleife men på Mantorp bara smulade de sönder totalt o lossnade från fästplattan - livsfarliga. Aldrig mer! Varje gång jag läser nån rekommenderar Yellowstuff blir jag förbannad.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
CH
Enköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 43



Nä men, den här byggtråden har jag ju missat helt

Tack själv för riktigt rolig körning, de får vi göra om..
Trist som du säger med att en del inte riktigt har koll runt sig och inte visar respekt.
Det höll ju på att bli en ordentlig incident dessutom pga det. Men en go dag helt klart annars.

Jäkligt fint jobb du lagt ner på bilen, splittern såg ja jäkligt bra ut thumbs up thumbs up
Jag får skämmas över att jag inte tittade under huven och såg allt jobb du lagt ner där.. Sorry

Dina kolvar i oken såg ju bättre ut än vad jag förväntat mig. Så de håller nog säsongen ut, men byt i vinter. Sen när de gäller gummitätningarna så har ja kört med ett kitt från Centric som jag vart rekomenderad till, men ska ja va ärlig så höll de bara en säsong ändå. Så nu testar ja faktiskt att köra en sida med orginal och en sida med Centric för att se

_________________
Christoffer Hasselgren
Mini Cooper GP2
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Eldh skrev:
Tror inte det handlar så mkt om vikt utan om man "utnyttjar bilens potential" eller icke.. My 5 cents men vad vet jag!

Blev EXAKT likadant på min Fiat Coupe, funkade ok på snäll bana som Nordschleife men på Mantorp bara smulade de sönder totalt o lossnade från fästplattan - livsfarliga. Aldrig mer! Varje gång jag läser nån rekommenderar Yellowstuff blir jag förbannad.


Jag körde dom på min Clio och där funkade dom mycket bra. Vänner kör långlopp med pegga 208 GTI och dom håller hela loppet utan problem. Jag kör dom bak på min Compact och även där funkar dom bra även om dom får åt fortare än high ens belägg.

Men till denna trådägares bil hade jag rek PFC08 eller dylikt. Mycket trevliga belägg som håller bra, bettar bra och vare sig väsnas eller dammar galet mycket.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Deras Yellowstuff verkar inte funka bra på tyngre bilar och speciellt inte när man trycker på rejält. på lättare bilar funkar dom betydligt bättre.

Minst sagt!

Eldh skrev:
Tror inte det handlar så mkt om vikt utan om man "utnyttjar bilens potential" eller icke.. My 5 cents men vad vet jag!

Blev EXAKT likadant på min Fiat Coupe, funkade ok på snäll bana som Nordschleife men på Mantorp bara smulade de sönder totalt o lossnade från fästplattan - livsfarliga. Aldrig mer! Varje gång jag läser nån rekommenderar Yellowstuff blir jag förbannad.

Håller helt och hållet med, att dom ens marknadsför belägget som ett belägg för trackdays...



CH skrev:
Nä men, den här byggtråden har jag ju missat helt

Tack själv för riktigt rolig körning, de får vi göra om..
Trist som du säger med att en del inte riktigt har koll runt sig och inte visar respekt.
Det höll ju på att bli en ordentlig incident dessutom pga det. Men en go dag helt klart annars.

Jäkligt fint jobb du lagt ner på bilen, splittern såg ja jäkligt bra ut thumbs up thumbs up
Jag får skämmas över att jag inte tittade under huven och såg allt jobb du lagt ner där.. Sorry

Dina kolvar i oken såg ju bättre ut än vad jag förväntat mig. Så de håller nog säsongen ut, men byt i vinter. Sen när de gäller gummitätningarna så har ja kört med ett kitt från Centric som jag vart rekomenderad till, men ska ja va ärlig så höll de bara en säsong ändå. Så nu testar ja faktiskt att köra en sida med orginal och en sida med Centric för att se

Välkommen in i tråden! Det tycker jag helt klart, har du något mer planerat iår? Tack, kul att höra! Du får ta en kik nästa vända
Kolvarna ser faktiskt väldigt bra ut än så länge, hoppas dom håller året ut men tanken blir byte i vinter. Fick precis hem ett kit med damasker i silikon från ohio performance solutions så hoppas dom håller måttet.

Johan Sjöström skrev:
Jag körde dom på min Clio och där funkade dom mycket bra. Vänner kör långlopp med pegga 208 GTI och dom håller hela loppet utan problem. Jag kör dom bak på min Compact och även där funkar dom bra även om dom får åt fortare än high ens belägg.

Men till denna trådägares bil hade jag rek PFC08 eller dylikt. Mycket trevliga belägg som håller bra, bettar bra och vare sig väsnas eller dammar galet mycket.

Har faktiskt fått hem ett paket Pagid RSL29 så får se hur dom funkar, men räknar med gnissel och folk som kollar snett på en på gatan
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
-14 kg.



Nu borde man kunna lita på bromsarna lite mer. Högtemps-damasker, Pagid RSL29 och nya skivor.





Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Riktigt kul att följa en 135a på Rejsa! Ser ut att vara en busig bil!
Jag har själv haft ett par års uppehåll (storken kom..två gånger) men jobbar på att få min 335a "fit for fight" igen så trådar som denna bidrar starkt till rejsabstinensen just nu.

Snyggt att du tog tag i "låda" för kallluftsintag. Jag har likadant insug och tittat på att hitta på något. Men du tog det ju till helt ny höjd! Ingen chans att du har gjutform (såg ut som den förverkades) för att göra fler och sälja? Snyggt blev det och borde ju vara funktionellt. thumbs up

Vad blev det för batteri?

Efter några år med liknande plattform (E92 335) tipsar jag om att se över bakvagnen och stabilisera den för att få en betydligt mer konsekvent bil. #1 Bussningar i bakvagnsbryggan, #2 länkarmsbussningar, framförallt de främre i U-profilarna. På min 335a så gjorde det underverk vid gas och broms. Pagid RS29 har varit mina go-to-belägg även om prestanda nog var lite bättre i PFC08. RSL29 är väl nya motsvarigheten förmodar jag!? Kylning fram till naven upplevde jag även som mkt stort plus på mina stora tunga bil.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Med tanke på att bromsdamasker är en ren förbrukningsvara för min del så blir jag jättenyfiken, högtempsdamasker, varifrån får du dessa och märker du skillnad i hur de överlever?

_________________
Magnus Thomé
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
johmei skrev:
Riktigt kul att följa en 135a på Rejsa! Ser ut att vara en busig bil!
Jag har själv haft ett par års uppehåll (storken kom..två gånger) men jobbar på att få min 335a "fit for fight" igen så trådar som denna bidrar starkt till rejsabstinensen just nu.

Snyggt att du tog tag i "låda" för kallluftsintag. Jag har likadant insug och tittat på att hitta på något. Men du tog det ju till helt ny höjd! Ingen chans att du har gjutform (såg ut som den förverkades) för att göra fler och sälja? Snyggt blev det och borde ju vara funktionellt. thumbs up

Vad blev det för batteri?

Efter några år med liknande plattform (E92 335) tipsar jag om att se över bakvagnen och stabilisera den för att få en betydligt mer konsekvent bil. #1 Bussningar i bakvagnsbryggan, #2 länkarmsbussningar, framförallt de främre i U-profilarna. På min 335a så gjorde det underverk vid gas och broms. Pagid RS29 har varit mina go-to-belägg även om prestanda nog var lite bättre i PFC08. RSL29 är väl nya motsvarigheten förmodar jag!? Kylning fram till naven upplevde jag även som mkt stort plus på mina stora tunga bil.


Tack! Jag är så fruktansvärt nöjd med hur bilen beter sig, sjuk kul sak att köra! Det är bra att jag kanske kan bidra till lite inspiration i garaget

Tack! Jag har blivit bombad med personer som vill ha ett likadant så tanken är att börja göra sådana till hösten här, har testat min ett tag nu och den funkar kanon! Snorkeln ovanför kylaren har dock fått någon typ av vårtsjukdum så ska lacka om den, annars fungerar det grymt bra! Kört lite trycktester och senast på Gelleråsen så var filtrena svalna efter ett pass på banan. thumbs up

Hade ett Enersys SBS30 liggande sen min förra bil så fick bli ett sådant, ingenting man står och lyssnar musik med med funkar kanon för det vi gör.

Tanken var att köpa en komplett M3 bakvagn och kasta upp, ta två flugor i en smäll - både diff och stag. Som du säger är org stagen på icke M frukstansvärt klena. Köpte faktiskt en M3 diff från Litauen igår, så nu saknar jag bara drivaxlar och en kardanbit. Kör nog en helg och bygger om hela bakvagnen i vinter med stag, bussningar och diff.

Gällande belägen så är det över min kunskap, dålig koll på det där. Någon som inte nämnts i tråden så har jag faktiskt dragit lite slang för kylning till bromsarna, går en 60mm slang på respektive sida till sköldarna. thumbs up

Magnus Thomé skrev:
Med tanke på att bromsdamasker är en ren förbrukningsvara för min del så blir jag jättenyfiken, högtempsdamasker, varifrån får du dessa och märker du skillnad i hur de överlever?


Jag köpte dessa från Ohio performance solutions, https://www.ebay.com/usr/ohioperformancesolutions?_trksid=p2047675.l25 . . . . . Blir körning den 17e på Gelleråsen så får se hur dom håller då. Värt ett försök!
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1092



Intressant lösning med luftfilterboxen thumbs up
Kanske kan vara intressant om du börjar tillverka.

Angående diff, ett tips är att bygga om M3-diffen till en riktig bromsad lamelldiff. Jag gjorde det på min 1M, stor skillnad på körbarheten och mer förutsägbart beteende. Kan verkligen rekommendera det som den första modden man skall göra på alla BMW.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
CH
Enköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 43



Blev ju snyggt å prydligt med bromsarna och kommer ju bli en jäkla skillnad på inbromsningarna.. kul thumbs up

_________________
Christoffer Hasselgren
Mini Cooper GP2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Tack för länken!

_________________
Magnus Thomé
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509


Trådstartare
Joan skrev:
Intressant lösning med luftfilterboxen thumbs up
Kanske kan vara intressant om du börjar tillverka.

Angående diff, ett tips är att bygga om M3-diffen till en riktig bromsad lamelldiff. Jag gjorde det på min 1M, stor skillnad på körbarheten och mer förutsägbart beteende. Kan verkligen rekommendera det som den första modden man skall göra på alla BMW.

Tack! Kommer göra en batch till hösten är tanken.

Vad mer exakt har du gjort med diffen då? Gärna vad du köpt för pryttlar mm

CH skrev:

Blev ju snyggt å prydligt med bromsarna och kommer ju bli en jäkla skillnad på inbromsningarna.. kul :thumbs up:

Tackar! Ska bli spännande och se hur det lirar

Magnus Thomé skrev:
Tack för länken!

Lugnt! Dom har till flertalet ok så det finns säkert något som passar dina.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i -08
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (33554 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande