Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28   >>
33 besök senaste veckan (285002 totalt)
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Blixten: Ja det var otur att bilen gick sönder men kändes skönt att bli bärgad faktiskt, även om det kostade en del, det hade varit snudd på livsfarligt att ta sig runt för egen maskin. Jag bad att bli avsläppt vid grusparkeringen strax utanför huvudinfarten till Nordslingan eftersom jag visste att bilen gick att köra hjälpligt några km till vårt hus. Bärgaren verkade lite stressad så just då vet jag inte om det hade varit möjligt att köra bilen någon annanstans. Det fanns möjlighet att betala med kort men kortläsaren fungerade dåligt, att ha med sig kontanter verkar fortfarande som det säkraste sättet att betala bärgare om oturen skulle vara framme.


Johan: Tack, det känns gott att ha rutinerade ringenrävar omkring sig när sånt här händer. Visst ringde Mattias dig i jakten på verkstäder?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jo Mattias ringde och jag tipsade om ringspares. Nästa gång ni är där be om en sticker att sätta på bilen #weggelenz. Så har ni rabatt på bärgare.

Dom känns bättre än Bongard. Knappa 300 euro är ju inte gratis men Bongard var ofta rätt tjuriga med att släppa bilen på annat ställe än deras eget där det givetvis kostade att stå med bilen om det behövdes.


I slutet på maj är det 4 dagar helöppet då ses vi väl där?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131



Snygg sammanställning Tack så mycket för veckan, ser fram emot filmer
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack själv Simon (nu väldigt sugen på V8 efter att ha åkt med dig )

Johan: Jag började räkna på hur länge sen det var sist jag var nere på Ringen...och det var sju år sedan. Så att åka igen i slutet på Maj blir ju aaaalldeles för offensivt Men visst hade det varit skoj!

Så efter sju år, hur gick körningen då? Hyfsat får man väl säga. Många av varven låg runt 8.45, dock inte med jätteattack. Körde på Federal 595 RSR som blev lite hala efter ett tag men som ändå gjorde sitt jobb. Men det blir nog riktiga R-däck nästa gång. Sen går det ju galet fort på vissa partier så där krävs lite mer Ringenvana innan högerfoten planteras mot golvet.

Det blev en hel del filmat. Två av varven finns med i första filmen. Den andra filmen har jag klippt ihop från "Ringpressionen" som filmar en del runt banan.




_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Kul läsning! Gör inte suget att åka ner mindre direkt
Skönt att det var ett förhållandevis "enkelt" fel. Fick en klump i magen när man såg bilden med bilen på bärgaren!
Bilen ser grymt fin ut! thumbs up thumbs up

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tack för kommentarerna om bilen

Haha, ja bilden ser värre ut än vad det var. Men just där och då hade jag också en klump i magen, man vill ju trots allt ta sig hela vägen hem till Sverige igen. Dock konstaterade vi rätt snabbt att det var länkaget som lossnat så jag slapp vara orolig allt för länge

Jag kan lova att suget inte är mindre att åka ner igen, det är väl enda nackdelen med att åka till Ringen...

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



När jag tittar på filmen ser jag ganska snabbt att du behöver komma ner snart igen för att få lite varv i bilen, det saknas fart och jag vet att du har den men det är för få varv på lång tid.

Så ses vi den 29:e? Jag bjuder på den första kalla på kvällen!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Helt klart finns det fart att hämta. Lite bättre spårval och bankännedom så man känner sig tryggare med att släppa på för fullt skulle ge betydligt högre medelhastighet. Och som du säger, det är varv som behövs för det. Den där kalla får vi dock ta ett annat år, även om jag då får betala den själv

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Du menar vi fokuserar helt på körningen den 29 :e?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Hehe, du är beslutsam Men vi kanske ses på BMWSC tvådagars på Knutan?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



GTIDave skrev:
Hehe, du är beslutsam Men vi kanske ses på BMWSC tvådagars på Knutan?


Knutan? Anderstorp! Men jag gillar hur ni tänker

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Det är tanken som räknas Men rätt ska vara rätt, Anderstorp är det i år ja.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Tvagad och färdig för Bimmers of Sweden på Mantorp.

Fälg och däck för bankörning blir nytt för i år. Det blir lite bredare doningar, går även upp från 17" till 18". Fälgarna är nu 9,5X18 ET22 och däcken 255/35-18 samt 20mm spacer. Tveksamt dock om det blir någon bankörning under BoS, åker mest upp för att titta i första hand.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Ytterligare en banåkasäsong med M3:an till ända. Fokus denna säsongen låg ju på Ringen så det blev inte så jättemycket kört utöver det. Han med två körningar på Kullen iaf, med Beast Lab i Juli och NOGS i Augusti.

På väg till Kullen. I princip ensam på vägen, solen på väg upp och en hel dags bankörning väntar. Magiskt






Ibland går det för fort...Var ute i gruset och härjade lite. Fästena på spoilerläpp och splitter gick att rädda men splittern blev lite kortare. Blir en ny lösning till nästa år.



Jag har klippt ihop några varv från de både körningarna där jag ligger bakom några bilar och filmar. Första varvet dock helt ensam och då var det inte långt från sub-minuten.


_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Kul med film.
Blev bara 1 gång för mig i år tyvärr.
Den går bra din bil.

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
En gång räckte för att köra snabbt väl 😀?

Apropå film, filmade du något av dina snabba varv?

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Efter några år på bilen är det nu dags för Ksport-chassit att gå i pension. Det ersätts av ett KW clubsport där jag kommer behålla de främre Millway topplagringarna samt ersätta den bakre progressiva fjädern med en linjär. De nya fjädrarna är något hårdare än vad clubsport-kittet levereras med original. Även där bak kommer det nu sitta Millway topplagringar.

Nya fjädrar. Fjäderhårdhet 130 N/mm fram samt 140N/mm bak.


Clubsport fjäderben med Millway topplagring.


Original vs linjär fjäder.


Bakre topplagringar.


Linjära fjädrar bak. Hjälpfjäder för att förhindra att fjädrarna ska glappa vid full utfjädring.


När jag hissat upp bilen ett par gånger så hade fjädern glidit en hel del på nedre länkarmen och hamnat "off center". Köpte därför styrningar från Millway som i bilden nedan syns längst ner.



Nästa del-projekt:

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Doggelol
Gävle
Här sen Nov 2017
Inlägg: 130



Var beställde du anti bumpsteer kitet? Måste man beställa det från Magnus Racing Team's facebook sida, eller finns det att få tag på i europa?

Letat efter liknande kit, enda jag finner som har det i europa är Millway, men det är ganska dyrt. Fartfabriken hade ett kit, men eftersom det nu är rallyshop som säljer hans grejer, verkar det kitet inte längre finnas.

_________________
D¤ugla5 L1ndbl¤m
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



GTIDave skrev:
En gång räckte för att köra snabbt väl 😀?

Apropå film, filmade du något av dina snabba varv?


Ja det gick väl helt okej....

Tyvärr inga filmer.

Du kommer märka skillnad nu när du får riktiga dämpare...

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Doggelol skrev:
Var beställde du anti bumpsteer kitet? Måste man beställa det från Magnus Racing Team's facebook sida, eller finns det att få tag på i europa?

Letat efter liknande kit, enda jag finner som har det i europa är Millway, men det är ganska dyrt. Fartfabriken hade ett kit, men eftersom det nu är rallyshop som säljer hans grejer, verkar det kitet inte längre finnas.


MRT är Finnar, så dom finns närmare än nu tror. Ej att blandas ihop med raceteamet i USA med samma namn som tävlar med Audi R8 osv.
Alla deras produkter finns på Ebay, bara att klicka hem. Annars är Motornord svensk återförsäljare (eller i alla fall va för nått år sen).

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808


Trådstartare
Sorry, missade din fråga Doggelol. Som Newberg skriver så är de från Finland. De säljer produkterna via Ebay.com. Skeppas dock från Finland så inga konstigheter med tull och annat.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96 - Uppgraderad diff.
<<   1, 2, 3 ... 25, 26, 27, 28   >>
33 besök senaste veckan (285002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande