Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 111, 112, 113   >>
66 besök senaste veckan (462692 totalt)
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



Pontus Fyhr skrev:
Var är länken till videon?!

Ja, precis!

Tror bestämt att det är Markus framför dig, nyfiken på hur djupt hans rost sitter...

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Var är länken till videon?!


För låga temperaturer för färgskalan i Harrys videos just nu, mest svart dvs under tröskeln även om någon/några delar av däcken får färg i kurvorna. Bilden är ut ur rondellen med lite framhjuls-abuse-understeer-kas precis innan Så videon inte nåt att kolla på än. Har dialog med Harald om vad som är lämpligt att justera till, vi får se. Var ju gatdäck och det sämre fästet ger väl ett snäpp lägre temp dessutom. Det kommer video var så säker thumbs up


En grej jag blev förvånad över är att man ser de kallare längsgående mönster/skårorna på däcket som inte ligger emot backen!


Peakar, någonstans över däckets bredd

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Okejrå.... här är den


- För låga temperaturer för färgskalan som är satt i appen som den är just nu även om det blir lite bättre allteftersom i videon när tempen ökar lite iaf. Men det droppar under tröskeln på 40 grader mest hela tiden med helsvart som resultat

- Sensorerna siktar nästan horisontellt mot däcken en bit framför "toppen" så är det stora sidorörelser i "bilden" när det svänger. Bättre att montera så man siktar mer uppifrån mot däckets översta del

- Eftersom man mäter ytan så varierar tempen en hel del, återigen en fråga om att få färgskalan att fungera bättre mot aktuellt tempområde.

- Man ser de kalla längsgående däcksmönstrena! Vid gatukörning har diffen i temp varit mindre eftersom man kört långt långsammare och även skårorna har då dragit upp mot 25 grader, dvs någon/några få grader lägre än slitytan.



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Det här är på min bucket list, att köra Spa. Här en video inifrån en M2 faktiskt. Tyvärr inte min och tyvärr inte jag som kör


_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583



Magnus Thomé skrev:
En grej jag blev förvånad över är att man ser de kallare längsgående mönster/skårorna på däcket som inte ligger emot backen!


Du har ju massa längsgående delar av däcket som inte ligger i backen så det är väl inte så konstigt?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite förvånad att detaljer syns bra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Ballt att man ser att hela ytterdäcket och innerkanten av innerdäcket blir varmt i under kurvan. Nu måste ju någon tejpa fast en flir one i innerskärmen så man kan se hjul och bromsar och allt.

_________________
Markus Ålind
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har köpt billiga originalbakfälgar på ebay eftersom jag kör bakfälgar runt om. Alla är raka och bra men eftersom de var "billigastpåebay" så ser de ut som skit Lagom ärrade är väl helt okej men det som stör lite ändå är att lack lossnat i lite större flagor på en del ställen på vissa fälgar där de väl fått slag av något.

För några år sen så racelackade jag med sprayburk mina gamla Superleggera (som jag hade på tidigare bilar) vilket absolut blev good enough att köra bana med Men frågan med de de här fälgarna jag har nu är hur jag gör där flagorna är borta, det räcker ju inte att matta ner och lacka, då syns det där flagorna är borta ändå.

Slipa ner ordentligt bara just där det är kanter för att få det något jämnare? Spackla och slipa där flagorna är borta? Lämna in någonstans för att få fälgarna metallrena? Enklast vore ju att lämna in dem för hela jobbet inkl. lack men då har de ju kostat mig lite för mycket styck plötsligt. Billig lösning som är "good enough" sökes alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



Magnus Thomé skrev:
Jag har köpt billiga originalbakfälgar på ebay eftersom jag kör bakfälgar runt om. Alla är raka och bra men eftersom de var "billigastpåebay" så ser de ut som skit Lagom ärrade är väl helt okej men det som stör lite ändå är att lack lossnat i lite större flagor på en del ställen på vissa fälgar där de väl fått slag av något.

För några år sen så racelackade jag med sprayburk mina gamla Superleggera (som jag hade på tidigare bilar) vilket absolut blev good enough att köra bana med Men frågan med de de här fälgarna jag har nu är hur jag gör där flagorna är borta, det räcker ju inte att matta ner och lacka, då syns det där flagorna är borta ändå.

Slipa ner ordentligt bara just där det är kanter för att få det något jämnare? Spackla och slipa där flagorna är borta? Lämna in någonstans för att få fälgarna metallrena? Enklast vore ju att lämna in dem för hela jobbet inkl. lack men då har de ju kostat mig lite för mycket styck plötsligt. Billig lösning som är "good enough" sökes alltså



Jag har inte testat själv, men plastidip är populärt på fälgar och borde vara rätt billigt. Kan vara värt att kolla på/testa

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12852



Plastidip ger inte bättre resultat än annan färg om underarbetet är bristfällligt tyvärr.

Ta en bild på en skada? Säker på att det är flagor och inte skav på lacken (som ofta blir vitt)? Är det klarlack så kan man tex matta med ett 500-papper och sen pensla lite klarlack ovanpå som tar bort den vita filmen.

I takt med att bruksbilsfälgarna kelar med trottoarkanten så brukarjag blanda klarlack och silvermetallic från sprayburk och fylla upp ev skador. Med lite övning blir man rätt vass på det och man får titta på fälgen några gånger innan man tänker på skadorna numera.

Som sagt, upp med en bild
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Aha! Trodde den kanske gav ett tjockt lager som hjälpte till att jämna ut mer än bara vanlig sprayburkslack.

Är väldigt säker på att det är flagor men jag ska dubbelkolla o ta foton thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2081



Magnus Thomé skrev:
Aha! Trodde den kanske gav ett tjockt lager som hjälpte till att jämna ut mer än bara vanlig sprayburkslack.

Är väldigt säker på att det är flagor men jag ska dubbelkolla o ta foton thumbs up

Som Jeppson sa, underarbete är A ch O. Men den kommer täcka repor och annat lättare än en vanlig sprayburk. Den är definitivt mer förlåtande

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Original är de lackade svart med silver på ekrarna. Den sämsta fälgen är överlackad i bara svart och har några flagor:






Näst sämst är denna som har mycket flagor, både längs fälgkanten och på ekrar där de syns mer:






Sen en tredje som har samma sorts flagor men bara längs fälgkanten, sket i att fota den.


Jag har ju god vana att köra fälgar med olika färg men alla likadana är ju nice. Kanske plastidip blir bra, om jag lägger det på alla fälgar så ska det gå att dra bort det från de som är shyssta senare, eller är det bara säljsnack?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om någon inte såg det i den andra tråden så har jag monterat däcktempkamerorna i hjulhusen. Inte i helt perfekt position men allt lirar så jag kan testa iaf.

Bakom framljuset så sitter det en plastlucka i innerskärmen så att man kan komma åt att byta lampa. Jag mätte luckan och ritade upp den i Fusion360, ritade även in däckkameran med dess fäste och 3D printade sen denna uppgraderade kopia av locket. Hela sensor+datorkort fick inte plats bakom luckan så det blev den tvådelade varianten med kort sladd emellan. Den lilla lådan med cpukortet och Lipobatteriet satte jag ovanpå inne i motorrummet.

Kameran sitter inte helt optimalt, lite för mycket framför istället för mer ovanför däcket. Det innebär att den prickar däcket lite för långt fram vilket i sin tur gör att det blir stora sidorörelser när jag svänger på hjulet. Jag ska flytta upp kameran i tornet ovanför däcket sen så blir det perfekt.





_________________
Magnus Thomé
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Magnus Thomé skrev:
Original är de lackade svart med silver på ekrarna. Den sämsta fälgen är överlackad i bara svart och har några flagor:





Näst sämst är denna som har mycket flagor, både längs fälgkanten och på ekrar där de syns mer:




Sen en tredje som har samma sorts flagor men bara längs fälgkanten, sket i att fota den.


Jag har ju god vana att köra fälgar med olika färg men alla likadana är ju nice. Kanske plastidip blir bra, om jag lägger det på alla fälgar så ska det gå att dra bort det från de som är shyssta senare, eller är det bara säljsnack?


Om ni är van vid att köra på olika färger på fälgarna så
är det inga problem att ta en svart tusch penna och
fylla i,syns inte på tre meters holl.
mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Det tar sig med RejsaRubberTrac!

Måste fråga dig, Magnus. Det har dykt upp en ruta med "Tack!" bredvid "Citera". Har inte sett att du presenterat den nya featuren. Eller så har en annan undgått att se den i flera år, haha.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Alex Eriksson skrev:
Det tar sig med RejsaRubberTrac!

Måste fråga dig, Magnus. Det har dykt upp en ruta med "Tack!" bredvid "Citera". Har inte sett att du presenterat den nya featuren. Eller så har en annan undgått att se den i flera år, haha.


Knappen är work in progress

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
pillee skrev:
[
Om ni är van vid att köra på olika färger på fälgarna så
är det inga problem att ta en svart tusch penna och
fylla i,syns inte på tre meters holl.
mvh Peter


Ja för de här fälgarna att köra bana med så är det kanske en utmärkt ide faktiskt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1495

Namndispens
Namndispens

Finns färg till dom fälgarna att köpa hos bmw också.

/Johan B

_________________
Johan B
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Magnus Thomé skrev:
Alex Eriksson skrev:
Det tar sig med RejsaRubberTrac!

Måste fråga dig, Magnus. Det har dykt upp en ruta med "Tack!" bredvid "Citera". Har inte sett att du presenterat den nya featuren. Eller så har en annan undgått att se den i flera år, haha.


Knappen är work in progress


Tack!. Magnus. Jag tryckte in den nu och har även gjort i något annat inlägg för att testa. Det är nog som vanligt att du ligger i bräschen eller till och med är före din tid. Lova att inte sälja Rejsa till Google bara!

Kom att tänka på en färg som har gaska bra vidhäftnigsförmåga och är lite tjockare i konsistensen är takfärg. För plåttak. Den svarta är ganska matt och det kan passa rätt bra på racefälgar. Oavsett vilken slags färg du väljer så måste ju kanterna fasas ned lite granna. Det skulle nog inte ta så himla länge med ett sandpapper kring 400.
Så om du kan tänka dig mattsvart så är den slags färgen ett bra alternativ. Pris, skulle tippa på en runt en dryg hundring för en liter.
Lätt att bättra med sen också.
Man skulle kunna dutta på den med en målarsvamp då du inte har så spetsiga vrår. Den flyter ut och lämnar en jämn yta.

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 111, 112, 113   >>
66 besök senaste veckan (462692 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande