Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11   >>
8 besök senaste veckan (42790 totalt)
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
DJ skrev:
Mange K skrev:
Har jag drömt? Eller var de inte nån annan här som nyligen gjort samma tabbe med att koppla slangarna fel?


Det minns jag också.
Nån Duratech-snurra, väl?


Ja av detta har vi lärt oss att inte stressa när man skruvar det är inte alls bra.
Tyvärr är de flesta lika bra tidsoptimister så det blir stress på slutet.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
I dag har jag fixat det mesta med bilen så jag kunnat åka runt och testa den på riktigt nu när jag har någon slags basmapp i alla fall.
Till min stora glädje verkar allt slutligen fungera och inga direkta läckage heller, dock har jag fuskat med att lufta bromsarna så där får jag bakläxa. Behöver även böja en plåtskarv i hjulhuset fram där hjulet tar i vid fullt rattutslag.

Men i det hela enkla grejor innan mappning på fredag. Har tänkt försöka hinna med någon tur till i veckan innan mappningen för att verkligen se att allt lirar.

Sedan är det bara hålla tummarna.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Nu är äntligen bilen bromsad och det gick relativt smärtfritt!
Kan inte annat än rekommendera GZracing i Vallentuna om ni bor i närheten. Joakim är väldig trevlig att ha och göra med och hjälpsam. Vill gärna lösa problem om det uppstår, jag är super nöjd.

Nu när det fanns oljetryck redan från början så gick allt mycket smidigare!
När bilen var uppspänd i bänken var det bara lite småjusteringar som inte gjordes förra gången på grund av saknat oljetryck sedan var det bara varmkörning och mappning. När vi klev över 1 bar så började bilen tyvärr misstända och det var tändstiften som inte riktigt ville vara med. Tyvärr hade han inga hemma just då så det blev en tripp till mekonomen för att hämta en bunt han redan beställt.
När de väl var installerade körde vi vidare och allt funkade bra upp till 1,5 bar när wastegate klockan inte ville hänga med längre tyvärr.

Så jag fick helt enkelt nöja mig med "endast" 360 hjulhästar i min 1240kg tunga bil.

Wastegate klockan kommer att uppdateras till en med portar på 2 sidor så man kan hjälpa att hålla emot med mottryck. Men det får nog bli till hösten i så fall och ny mappning då. Just nu är jag lite trött på att skruva och vill åka i stället!

Film från 360whp repan



Pappret där man ser laddet lessna

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Ser det som positivt att köra ett tag utan att maxa allt thumbs up även om jag förstår att det ar lite surt

_________________
Magnus Thomé
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ser det som positivt att köra ett tag utan att maxa allt thumbs up även om jag förstår att det ar lite surt


Jag är super glad ändå, trött på att skruva nu och behöver köra lite, var ju inte precis så den var trött innan, nu med mer effekt än tidigare kommer det bli riktigt kul.

Ska bli extra kul att testa riktiga R-däck och de nya bromsarna i sommar med.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Kul att den är i gång, men jag är lite förvånad över utfallet. Absolut inte kritiskt på något sätt men jag hade förväntat mig en annan kurva framförallt på vridmomentet. En hyfsat modern 2 3 liters motor med en efr turbo trodde jag skulle leverera mkt mer o en jämnare vridmoments kurva.
Men det kanske är ett väl som är gjort vid mappning att hålla ner vridet i lägre varvtal?

Den kommer säkerligen att vara riktigt rapp o snabb hur som helst och det finns nog med både effekt och vrid för att åka fort.
Snygg bil med, jag måste ta tag i min Toyota nu och siktar på uppstart själv onom kört sedan regbes.
Bra jobbat thumbs up

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
gasekke skrev:
Kul att den är i gång, men jag är lite förvånad över utfallet. Absolut inte kritiskt på något sätt men jag hade förväntat mig en annan kurva framförallt på vridmomentet. En hyfsat modern 2 3 liters motor med en efr turbo trodde jag skulle leverera mkt mer o en jämnare vridmoments kurva.
Men det kanske är ett väl som är gjort vid mappning att hålla ner vridet i lägre varvtal?

Den kommer säkerligen att vara riktigt rapp o snabb hur som helst och det finns nog med både effekt och vrid för att åka fort.
Snygg bil med, jag måste ta tag i min Toyota nu och siktar på uppstart själv onom kört sedan regbes.
Bra jobbat thumbs up


Snackade lite med de som byggt botten delen åt mig och de sa att med andra kammar hade jag haft ca 40hp till vid samma ladd. Så gissar att vridet hade sett annorlunda ut med då. De lever på att trimma dessa motorer så de bör ha liten aning vad de pratar om.
Original kammarna är lite för snälla helt enkelt, han som mappade sa att det är rätt vanligt på 90-tals japsare att de har snälla kammar så gissar att det är värt att uppgradera sen med.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Åkte ut för att provköra lite i dag efter mappning, måste säga att bilen är ju inte slö i alla fall 😁
Men han inte köra så långt innan min vanliga tur han ifatt mig.


Det i pressade röret ville tydligen inte sitta kvar längre... Får jaga upp ett nytt alurör i samma dimension och se om någon kan hjälpa mig att svetsa det så jag kan åka igen.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Säkert är det då, inte mekat mkt i Japanmotorer alls. Men jag kikade lite på.ats sida och där verkar de rekommendera gen 1 kammarna 268 grader o 9.7 i lyft medans gen 3 är 280 grader o 11.7 i lyft.
Det viktigaste ändå är att få köra sin bil och att du är nöjd.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Jag kan sveta åt dig, håller till i danderyd/KTH/Fridhemsplan

_________________
Anton Kviberg

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
AntonK skrev:
Jag kan sveta åt dig, håller till i danderyd/KTH/Fridhemsplan


Tack för erbjudandet men lyckades få ordning på det ändå men andra problem har uppstått

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Blev en riktigt kort säsong... Som i inlägget så innan tryckte den lös ett rör. Jag passade på att kompressions testa alla cylindrar för att se så inte toppackning en åkt. Alla cylindrar car lika så kändes bra.

Fixade röret och åkte ut en sväng till och testkörde för att se så fixen höll tätt. När jag kom hem efter lite varmkörning och 2 dragningar på ladd så hade bilen spytt olja genom vevhusventilstionen... Så troligtvis lyfter bilen toppen under ladd.

Så nu är det bara riva toppen och undersöka... Men blir inte i dag, känner som bilden typ.

[/url]

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



AffeAlien skrev:
Blev en riktigt kort säsong... Som i inlägget så innan tryckte den lös ett rör. Jag passade på att kompressions testa alla cylindrar för att se så inte toppackning en åkt. Alla cylindrar car lika så kändes bra.

Fixade röret och åkte ut en sväng till och testkörde för att se så fixen höll tätt. När jag kom hem efter lite varmkörning och 2 dragningar på ladd så hade bilen spytt olja genom vevhusventilstionen... Så troligtvis lyfter bilen toppen under ladd.

Så nu är det bara riva toppen och undersöka... Men blir inte i dag, känner som bilden typ.


Behöver inte vara jätteallvarligt att du får ut olja genom ventilationen, i alla fall inte ifall ventilationen är original.

Med mycket mer ladd kan du behöva ha rejälare ventilation, med oljefälla i en tank osv.

Jag skulle inte lyft toppen än.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



som DJ säger.... vevhusvent kan vara en hel vetenskap, vet inte hur många gånger jag byggde om min på min A3 2.0T innan de funkade bra.

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Tanken var att greja lite med vevhusventilationen också innan jag rev för att vara säker, diskuterade detta med en polare med. När jag kom ut i garaget dagen efter allt givit upp och jag skulle se över vevhusventilstionen så droppade de glykol under bilen.
Först tänkte jag att det är säkert röret som lossnat tidigare som inte blev helt tätt. Men tyvärr var det torrt runt de röret. Kröp under och såg att det kommit någon droppe från alla fryspluggar, men inget av dem som drällde nu. Försökte lokalisera var det kom ifrån och visade sig att de kom från under växellådan och det enda det kan komma ifrån där är en frysplugg, så måste ut med allt igen för att fixa det.
Känns som det är tryck i kylsystemet ändå, men ingen olja eller vatten har blandat sig och Komptest säger att det är shyst.

Vet inte var jag ska ta vid nu så får försöka hitta nån motivation på nått vis.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Japanska motorer brukar ha VÄLDIGT märkliga slang installationer, som är uträknade och fungerar väldigt bra orginal. Men direkt med högre effekt ballar det ur.

Så troligen har du någon slang /koppling /ventil som måste ändras för det ska fungera bra nu med högre laddtryck.

Gällande vattnet. Har du provtryckt??
Sätt t-kors från kompressorn till någon slang på kylsystemet (via en tryck regulator såklart.( sätt trycket på 1 bar) sedan är det bara vänta tills du ser vart det kommer ut. Har det inte börjat droppa efter några minuter så är det tätt. Är det illa så kommer du se direkt vart det sprutar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Hur går det här då? Total tappad sug eller verktygen i högsta hugg?
Sjukt trist när, det var så nära

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Okej de har hänt lite.
Jag rotade under bilen och visade sig att en klammer inte var helt åtdragen på en av kylslangarna till turbon precis vid grenröret. Efter jag dragit åt denna så var läckaget fixat. thumbs up
Testade även att bygga om vevhusventilstionen bra mycket grövre slangar och ett hål extra. Nu funkar det utmärkt på fullt ladd så själva motorn verkar det vara ordning på.
Enda problemet är ett litet oljeläckage, men det är jag som limmat tåget dåligt när jag hade lös det sist så det är bara göra om så bör det vara ur världen.

Till det som nu gör mig frustrerad och är ändå rätt enkel sak som jag inte får till. Luftning av bromsarna...
Jag har luftat som vanligt, sugit, tryckt baklänges och ändå blir det ingen ordning på det hela. Känns som det är luft i ABS enheten för när bilen är av känns bromsarna bra men så fort man starta bilen blir det svamp.
Vet inte hur jag ska lyckas fixa detta så jag får börja använda bilen lite nån gång

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Jag hade jätte problem på min mx5. Testade alla varianter och trodde det va abs enheten som hade luft i. Det visade sig vara luft i huvudcylindern och det enda sättet jag fick ut det va att montera ner den och lufta den på bänken. Pedalen va mjuk i början med lite långt slag och sen blev den fast.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
AffeAlien
Uppsala
Här sen Okt 2005
Inlägg: 241


Trådstartare
Efter haft lös oken och hållit dem högt och luftat och lossat på alla bromsledningar på ABS enhet och huvudbromscylinder och luftat den vägen så kvarstod problemet. Så fort bilen var avstängd kändes bromsarna bra men så fort jag startade bilen och fick vacuum assistans kändes de svampigt och jag fick pumpa 2-3 gånger för att få bra motstånd i pedalen.... Jag tröttnade och tog en lite längre tur för att testa massa olika saker, bromsade jag hårt så drog bilen åt höger vilket jag tyckte var underligt. Men sen helt plötsligt efter åkt runt ett tag och bromsat massa så kändes allt plötsligt bra, tyckte det var konstigt ställde undan bilen för kvällen. Dagen efter var jag tvungen och prova igen och till min förvåning verkar bromsarna ordnat sig själva till slut.

Så jag bokade en besiktningstid och tänkte att det får bära eller brista.
Så i dag besiktigades bilen och gick nästan igenom.
Fick att ett dimljus stod för högt, ljusterskruven trasig så gick inte att fixa på plats, sedan avgassvärden. Bilen hade fått för sig att ha små misstädningar på förhöjd tomgång vilket troligtvis var mitt eget fel eftersom jag tvättat av motor rummet lite snabbt innan för att få bort spår av tidigare läckage. Livet med fördelare.
Hur som helst får jag köra en månad nu men tänker försöka få om besiktiga så snart som möjligt.

I morgon tänkte jag bygga en ny vevhausventilstionsburk som passar min lilla ombyggnad och sedan har jag bokat hjulinställning på torsdag nästa vecka. Efter det så ska bilen används så mycket jag kan för att hitta små fel osv innan jag ger mig på första bankörningen.

Här är i alla fall en bild när jag firar besiktning på donken med en glass.

_________________
Alf Sjöström

Toyota MR2 GTS -95
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Bra jobbat, kul med körtid

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Turbo 1995, Tracktoy
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11   >>
8 besök senaste veckan (42790 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande