Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Track Test nya Toyota Supra
1776 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Grassroots Motorsport rapporterar om nya Supran ur ett banåkaperspektiv

https://grassrootsmotorsports.com/new-cars/2020-toyota-gr-supra/




mer snack kring den:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Mycket trevlig bil men känns som den kommer få det väldigt jobbigt på huvud marknaden i USA när nu den nya C8 Corvetten kommer 2020, gäller dem flesta märken sannolikt i det segmentet.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Mats Ahlgren skrev:
Mycket trevlig bil men känns som den kommer få det väldigt jobbigt på huvud marknaden i USA när nu den nya C8 Corvetten kommer 2020, gäller dem flesta märken sannolikt i det segmentet.


Jag blir inte klok på strategierna från tillverkarna.

Toyotan känns (och ser ut) som en Miata-utmanare. Det borde inte varit så svårt(kostsamt) att kliva upp ett steg/segment. Jag tycker fortfarande att den borde hetat Toyota Celica. Det är ingen Supra.

Sen kommer Chevrolet och gör samma sak. Tar sikte på en 10 år gammal 458'a. Med deras förutsättningar borde det inte varit så hög tröskel att ta siktet på F8'an istället. Kan dom verkligen hålla skapliga marginaler på de lägre nivåerna? Det känns ju ändå inte som några volymbilar.

Ang Corvetten så blir den nog för dyr här i Sverige för att tävla med Supran. $60k är närmare 1,1mkr om man räknar på vad en "chevadollar" (jämföra priserna på chevrolet.com vs chevrolet.se) står i. Nästan dubbla priset jämfört med Supran på 680k.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Håller med om att Celica hade stämt bättre med vad den är men det hade kanske blivit markant mindre uppmärksamhet och skriverier om de "bara" släppte en Celica?

Vad kostar Supran i USA? Här lär prisskilnaden mot Corvette bli massiv men där kanske de inte skiljer riktigt lika mycket?

_________________
Magnus Thomé
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Magnus Thomé skrev:

Vad kostar Supran i USA? Här lär prisskilnaden mot Corvette bli massiv men där kanske de inte skiljer riktigt lika mycket?


$50k.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5495



Magnus Thomé skrev:
Håller med om att Celica hade stämt bättre med vad den är men det hade kanske blivit markant mindre uppmärksamhet och skriverier om de "bara" släppte en Celica?


Jag tror tvärt om. Alla känner till Celican från rally-sammanhang. Vad har gamla Supran presterat?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



dstr skrev:
Jag tror tvärt om. Alla känner till Celican från rally-sammanhang. Vad har gamla Supran presterat?
Inte så många moddade celicor med 2k+ Hk som presterat bra på strippen.

Så med US-fokus så är "Supra" ett betydligt mer känt varumärke, men det är inte Toyotas arbete som byggt varumärket (förutom konstruktörerna av drivlinan).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Bas C8 börjar strax under 60K med banpaketet Z51 så landar den på runt 65K, men då är det ju en mittmotor bil med 8vxl dualclutch låda och 495hk 0-100 under 3sek samt att inte glömma bort ett skapligt bagage utrymme man får ner 2 full set golfbagar i bakluckan
Camaron försvinner så tror fokuset för GM i förstaläget siktar på att behålla Camaro ägare samt att ge sig på Fords Mustang - Shelby köpare.
Vi kommer inte se den i Sverige genom GM, chansen är om någon privat importerar alt Exlcusive cars typ.
Supran är super stor i USA ja så den måste slå där ordentligt annars blir det jobbigt.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Håller med om att Celica hade stämt bättre med vad den är men det hade kanske blivit markant mindre uppmärksamhet och skriverier om de "bara" släppte en Celica?


Jag tror tvärt om. Alla känner till Celican från rally-sammanhang. Vad har gamla Supran presterat?


Minns när den nya generationen Celica kom 1999. Som jag minns det så var det ganska lite skriverier och mycket lite uppmärksamhet då. Men världen ser å andra sidan annorlunda ut idag.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 288



Magnus Thomé skrev:
dstr skrev:
Magnus Thomé skrev:
Håller med om att Celica hade stämt bättre med vad den är men det hade kanske blivit markant mindre uppmärksamhet och skriverier om de "bara" släppte en Celica?


Jag tror tvärt om. Alla känner till Celican från rally-sammanhang. Vad har gamla Supran presterat?


Minns när den nya generationen Celica kom 1999. Som jag minns det så var det ganska lite skriverier och mycket lite uppmärksamhet då. Men världen ser å andra sidan annorlunda ut idag.


Ja Celican var en rätt blek historia dem åren, gamla Supran med turbo sexan är verkligen en legend som levererat på både film och strip men som banbil har jag inte riktigt koll hur den ligger till faktiskt.

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



Tror ni verkligen att C8:an blir så dyr i Sverige?
I USA är den ju prissatt så att den börjar precis mellan C7 Stingray och C7 Grand Sport och de kostar 900K resp 1 mille i Sverige. Sen vet man ju förtås inte vad de får för sig i Sverige med denna modellen, här har nog Corvetten högre status än i USA.

Annars tycker jag att det gör rätt i att lägga basmodellen precis där de gjort, både prestandamässigt och prismässigt. Det är på hemmamarknaden de säljer sina bilar och där är det ett väldigt bra pris för att de ska fortsätta att sälja mellan 10K - 35K bilar per år enbart på den marknaden. Så det är verkligen inte en lågvolym-bil. De har ju både Z06 (lär nog bli över 700 hk i den) och senare ZR-1 för att ha något mot F8:an.

Men självklart har de inte samma marginaler som Ferrari, det har nog ingen annan tillverkare.
Och de skulle aldrig kunna få det heller då ingen skulle köpa bilarna då.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1483



OK, om GM inte kommer ta in den så lär den bli dyr här.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Doblo 1.3 -13, Laguna Coupé -09
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Nya Corvetten för "under 60K" är ju innan ex tax om jag förstått saken rätt då skatten varierar beroende på delstat.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Wärhner skrev:
Nya Corvetten för "under 60K" är ju innan ex tax om jag förstått saken rätt då skatten varierar beroende på delstat.
Och i en del stater så är skatten noll, så under 60k stämmer för en del, men knappast för oss.

Undrar vad de privatimporterade kommer att gå för på blocket om två år? Under 500?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
2017 billigast på blocket 599
2018 billigast på blocket 789

men generationsskifte slår ju alltid en del på priserna ett tag

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Niklas Falk skrev:
Wärhner skrev:
Nya Corvetten för "under 60K" är ju innan ex tax om jag förstått saken rätt då skatten varierar beroende på delstat.
Och i en del stater så är skatten noll, så under 60k stämmer för en del, men knappast för oss.

Undrar vad de privatimporterade kommer att gå för på blocket om två år? Under 500?


Det låter lågt gissat, priserna kommer säkert ställas i relation och en bit under under vad de icke privatimporterade har för marknadsvärde.

Vid privatimport från US får man ju räkna med tull, moms, fraktkostnad och reggning inkl ursprungskontroll ovanpå inköpet. När jag importerade från Japan fick man räkna inköpspriset x 1.3 ungefär, det stämde ofta rätt bra med verkligheten.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



Sen är det väl så att första årsmodellen kommer vara så lättsåld att handlarna i USA lätt kommer lägga baspriset på 70k med lite dealeroptions.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Wärhner skrev:
Det låter lågt gissat, priserna kommer säkert ställas i relation och en bit under under vad de icke privatimporterade har för marknadsvärde.

Vid privatimport från US får man ju räkna med tull, moms, fraktkostnad och reggning inkl ursprungskontroll ovanpå inköpet. När jag importerade från Japan fick man räkna inköpspriset x 1.3 ungefär, det stämde ofta rätt bra med verkligheten.
Eftersom GM inte tar in några så blir alla privatimporterade, eller med kreativa fördyrande hantering av.
Det är ju bara GM själva som kan skifta runt värden internt om de känner för att lägga priset lägre/högre.

All import från land utanför EU blir ju momsat, och inom EU betalar du momsen oavsett. En C8 för $45 kanske är lågt, men jag tror inte beggatpriserna kommer att gå upp efter lansering. Och vad de släpper 21 och 22 kan ju justera värdet på basmodellen (även om det är base + z51 som marknadsförs just nu)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Track Test nya Toyota Supra
1776 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande