Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 32, 33, 34   >>
24 besök idag (116882 totalt)
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 407



Har inte den där dct lådan också 1,0 på 5an, är väl bara m3 e90 lådan som har 1,0 på 7an?

_________________
Fredrik Edholm
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
bmw_fredde skrev:
Har inte den där dct lådan också 1,0 på 5an, är väl bara m3 e90 lådan som har 1,0 på 7an?


Hejsan, min låda kommer från en Z4, och då verkar lådan ha annan utväxling (om jag inte har rört ihop det? )

Transmission
M Double-clutch Transmission (M-DCT)
Gearbox ratio
I
4.780 :1
II
3.056 :1
III
2.153 :1
IV
1.678 :1
V
1.390 :1
VI
1.203 :1
VII
1.000 :1
R
4.454 :1


Kan hända att jag är fel ute, men det är utväxlingarna jag har googlat fram.


//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
bmw_fredde skrev:
Har inte den där dct lådan också 1,0 på 5an, är väl bara m3 e90 lådan som har 1,0 på 7an?


Hejsan, min låda kommer från en Z4, och då verkar lådan ha annan utväxling (om jag inte har rört ihop det? )

Transmission
M Double-clutch Transmission (M-DCT)
Gearbox ratio
I
4.780 :1
II
3.056 :1
III
2.153 :1
IV
1.678 :1
V
1.390 :1
VI
1.203 :1
VII
1.000 :1
R
4.454 :1


Kan hända att jag är fel ute, men det är utväxlingarna jag har googlat fram.


//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Fixat lite med avgas. Var tvungen att förlänga första delen för att komma runt tråget på lådan, passade sammtidigt på att montera 100cell kattar.
Rören kommer nära lådan så det blir att göra värmeskyddsplåt som skyddar lådan, ev blir det ett alu tråg istället för plast som sitter där nu.

Växellådsbalken är på gång (det som sitter där nu är bara för att få lådan i rätt höjd) måste göra nån egen modell så att rören går fria.

Har måttat upp kardanstången, så den är inlämnad på kortning/skarvning och banansering.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Coolt!

Inte långt kvar nu då!

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
AL skrev:
Coolt!

Inte långt kvar nu då!

/AL


Det stämmer bra Al, det närmar sig.......i fart

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Har fixat klart kylare o slangar, de sitter på plats nu. Har inte tänkt på att det är lite knepigt att fylla olja förrän jag såg hur Cammo gör på sin Z4a. Så jag satte en T-koppling vid oljekylaren (vänster koppling, där jag väntar på en plugg) så jag får ganska bekvämt att fylla.

Ska försöka göra klart kopplingspedalen/ och TPS givaren de närmaste dagarna, saknar kardanen men den dyker upp snart hoppas jag.

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4685



Klockrent med T-stycket. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



Borde det inte var ett T-stycke på andra anslutning åxå?
För att bli av med luften när du fyller?
Eller finns avluftning i lådan?

_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
robbansson skrev:
Borde det inte var ett T-stycke på andra anslutning åxå?
För att bli av med luften när du fyller?
Eller finns avluftning i lådan?


Hejsan. Det finns luftning på lådan, sitter i orginal kontaktstycke.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
robbansson

Här sen Nov 2015
Inlägg: 315



thumbs up

_________________
Robert Aronsson
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Cammo skrev:
Klockrent med T-stycket. thumbs up


Det funkar bra. Har en snabbkoppling på pumpslangen så det går enkelt o snabbt att fylla den igen.



_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Starta och filma nu istället!!!

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
AL skrev:
Starta och filma nu istället!!!

/AL


Film kommer (men det dröjer lite.....)

Väntar på kardan, sen så är det lite småfix med växellådsfäste kvar under bilen, men inga stora saker.

Är inte riktigt nöjd med kopplingspedal/TPS givarn, men det löser jag förhoppningsvis under helgen

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Skickade iväg kardanen för skarving /Z4-M3 och balansering för 3-4 veckor sen. Hade mailkontakt innan jag skickade, allt var ok. Skickade som de ville (företagspaket) men efter det så blev det nått knas, de var inte där när paketet levererades av posten, så jag fick retur hem. Skittråkigt i alla fall.
Lämnade iväg delarna till en lokal verkstad igår som kan göra skarvningen men tyvärr inte balansering.

Fixat lite med kopplingspedal o TPS sensor som styr kopplingen när man ska iväg på 1an, är i stort sett klar med det i alla fall.

Midsommar nästa helg så hoppas på att kunna testa om ca 5 veckor? Kanske möjligt.....?

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Har fixat med kopplingen nu.
Kommer att använda kopplingspedalen när man ska iväg på 1an, så jag har satt en gascylinder på pedalen den ger rätt så ok motstånd när man trycker ner. Sen ska den påverka en TPS sensor, så där har jag en wire på pedalen som påverkar ett ombyggt gasspjäll. Ger en fin o glappfri rörelse, sen så kan man sätta den på ett lättåtkomligt sätt om kan behöver justera.

Så här ser det som blev kvar av spjället ut, tillsammans med givaren.




_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vad är det som gör att en kopplingspedal måste finnas?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
AL skrev:
Vad är det som gör att en kopplingspedal måste finnas?

/AL


Hej. Kopplingen används när man ska iväg på 1an, eller backa. Eller drifta så kan man hugga lite på kopplingen för att få loss hjulen.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
MadsSchilling
Stockholm
Här sen Aug 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Lasse Karlsson skrev:
Har fixat med kopplingen nu.
Kommer att använda kopplingspedalen när man ska iväg på 1an, så jag har satt en gascylinder på pedalen den ger rätt så ok motstånd när man trycker ner. Sen ska den påverka en TPS sensor, så där har jag en wire på pedalen som påverkar ett ombyggt gasspjäll. Ger en fin o glappfri rörelse, sen så kan man sätta den på ett lättåtkomligt sätt om kan behöver justera.

Så här ser det som blev kvar av spjället ut, tillsammans med givaren.





Om detta inte ska funka, då finns där faktisk en smidig Peugeot/Citroën reservdel - Googla på delnummer 1920 AK - finns på dom flesta Peugeot/Citroën modeller från kring år 2000
Gir fint 0,1-5V som en TPS, men er byggd som en extern pedal sensor till Common Rail och E-gas bilar.


_________________
Mads Schilling Hansen
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
MadsSchilling skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Har fixat med kopplingen nu.
Kommer att använda kopplingspedalen när man ska iväg på 1an, så jag har satt en gascylinder på pedalen den ger rätt så ok motstånd när man trycker ner. Sen ska den påverka en TPS sensor, så där har jag en wire på pedalen som påverkar ett ombyggt gasspjäll. Ger en fin o glappfri rörelse, sen så kan man sätta den på ett lättåtkomligt sätt om kan behöver justera.

Så här ser det som blev kvar av spjället ut, tillsammans med givaren.





Om detta inte ska funka, då finns där faktisk en smidig Peugeot/Citroën reservdel - Googla på delnummer 1920 AK - finns på dom flesta Peugeot/Citroën modeller från kring år 2000
Gir fint 0,1-5V som en TPS, men er byggd som en extern pedal sensor till Common Rail och E-gas bilar.



Vilken fin del, tack för tipset

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 852


Trådstartare
Nu händer det lite.

Det mesta på plats under bilen, Kardanstång, värmeskydd i kardantunnel, avgassystem. Kvar på undersidan är väl bara att göra ett värmeskydd mellan avgas och växellådan.



Växelspaken sitter där den ska, ser rätt så ok ut med BMW motorsportknopp o kolfiber rör.


Har lite att skruva ihop på motorn, det hoppas jag hinna på Onsdag. Går allt som det ska så hoppas jag kunna lägga i en växel till helgen

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46, DCT.
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 32, 33, 34   >>
24 besök idag (116882 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande