Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29 besök senaste veckan (98983 totalt) |
=== T E S T K Ö R N I N G I N F Ö R S O M M A R T R Ä F F E N ===
I söndags morse tog jag en testrunda för att se att allt fungerade som det skulle (den har stått stilla ett tag) - även om det var en hel del kvar att installera på höger framdörr. Gick finfint - förutom att jag tyckte att ratten satt väldigt högt vilket har nog att göra med de nya stolsfästena (mer om det senare). Har redan en bussning monterad för att sänka rattstången, men fick dubblera den med en näve M8-brickor. Skruven behövde också vara en bit längre så grävde i lådan "Gamla Skruvar & Muttrar" och hittade två som var perfekta! Framöver ska jag nog göra en enklare/bättre lösning med någon typ av aluminiumblock och lite shims av olika tjocklekar... Får se... Blev perfekt! Däremot hinner jag inte montera alla lister och annat, så det får bli att köra utan lister helt - men det går nog lika fort det En hel del av mina gamla fästclips var lite halvböjda och några gick sönder när de skulle återanvändas. Kort och gott - enklare att köpa nya... Så får vänta tills dessa kommer... Vad jag däremot ville få ordning på var att kunna öppna höger framdörr. De två dörrhandtag jag hade liggandes hade fastärgade avdragna små M4-skruvar i sig och jag hade inte tid eller tålamod just nu att börja försöka borra ur dessa med en sladdrig handborr... Så jag började rota i en annan låda märkt "Plast/Interiör/Exteriör" och tro det eller ej - där låg faktiskt ett handtag från min gamla BMW E30 325ik -88 Så Plan B (det röda snöret) behövdes aldrig tas i bruk Så nu är allt redo för sommarträffen på Ring Knutstorp! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== Ring Knutstorp Trackday (2018-08-01) ===
Så var det äntligen dags för BMW Club Schweden Sommarträff på Ring Knutstorp! Var mycket trevliga två dagar och ett mycket bra arrangemang! Stort tack till alla er som ställer upp och gör dessa aktiviteter möjliga! Det var ju lite märkligt "väder" på onsdagen - det där åskvädret hade man väl inte väntat sig... Men det gick bra ändåså Men först en bild över depåområdet samt lineup för familjekörning/banvisning Och såklart det burgundröda fartvidundret Samt ett kort filmklipp med lite depåöversikt och ett lite lugnare varv _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== Ring Knutstorp Trackday (2018-08-02) ===
På torsdagen däremot var det strålande solsken hela dagen! Då passade man ju på att höja tempot lite, här nedan är ett filmklipp med några snabbare varv bland ett knippe trevliga Compact-isar _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Tack detsamma Johan Man fick upp flåset riktigt bra där! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== A V G A S S Y S T E M ===
Efter säsongsdebuten i början av Augusti så är man riktigt sugen på lite mer bankörning! Förhoppningsvis blir det lite träningskörning nu på tisdag på Sturup Raceway Och inför säsong 2019 ska jag minsann ha bilen körklar när säsongen börjar och inte som i år... Fast i helgen roade jag mig med att kränga på lite avgasbandage. Jag har haft en rulle avgasbandage och ett paket rostfria buntband liggandes i åratal - så varför inte... Men är inte på jakt efter fler hästar Enda anledningen är att jag vill prova om det gör någon skillnad på hur varm kardantunneln blir. Den blir överraskande varm (inte problematiskt varm utan bara överraskande varm) så jag tänkte prova om det blir någon skillnad med avgasbandage. Det är alltså bara byxrören jag wrappat med avgasbandage, se bilderna nedan! Nu är jag inte någon professionell (w)rappare på något sätt, detta var faktiskt första gången jag ens tog i avgasbandage. Dessutom var det inte den bekvämaste arbetsställningen med hela avgassystemet installerat och ligga under bilen med halva framvagnen i vägen. Vi får se hur länge det sitter där... Om ni ser en burgundröd BMW med fladdrande bandage som ser ut som en mumie på flykt så vet ni vad som hänt... (c) Can Stock Photo / memoangeles Här är några riktlinjer och tips jag försökte följa: - Skyddshandskar (körde dubbla extra kraftiga nitrilhandskar) - Heltäckande tröja (jag tejpade faktiskt ihop handskar och tröjärmar) - Runt 50% overlap på "rakorna" men mer overlap i "böjarna" - Blötlade bandagen i vatten ca 15 minuter innan jag började - Fäste bandaget temporärt med vanliga buntband i plast i ändarna (och ibland längs med vägen när jag behövde trassla upp eller hålla på och fjanta med bandaget en längre tid) - Fäste bandaget permanent i båda ändar med rostfria buntband - Varmkörde avgassystemet utomhus (blev dock mindre rökutveckling än förväntat) _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== Sturup Raceway Trackday (2018-08-21) ===
Jomen, visst kunde man inte låta bli en kvällssession på Sturup Raceway Först återkoppling kring avgasbandaget, det gjorde ingen som helst skillnad. Kardantunneln var precis lika varm. Nu tror jag att avgasbandaget minskade värmestrålningen kring dess direkta närhet, men jag tror kardantunneln värms upp från så många andra ställen. Nåja, kul grej att prova iallafall Köpte på mig tidigare en extra uppsättning fälgar och på dessa satt ett gäng lite halvslitna Toyo Proxes R888 GG, så detta var ju ett perfekt tillfälle att använda dessa. Var en alldeles lagom och skön augustikväll för lite bankörning. Sturup Raceway (precis som Ring Knutstorp) har ju en ny asfalt för i år, så man måste ju prova på den! Tyckte det kändes lite "halt" så att säga inledningsvis, men oavsett så var det inga problem att få upp tempo efter ett tag. Var nog däcken som jag inte var van vid, laborerade lite med lägre däckstryck också. Verkade som den nya asfalten även var ganska snäll mot däcken, men svårt att säga efter bara en körning. Oavsett så körde jag 1.8 sekunder snabbare än förra året, så något stämde iallafall _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
(c) Can Stock Photo / Roxana25 Så blev det dags för årets sista trackday körning! Blev en underbar höstdag i lördags på Sturup Raceway, med trevligt folk och där man kunde fila lite på sina förarkunskaper. Trots slitna R888 däck så blev det 1:14.5 trots allt, har så sakteliga förbättrat mina tider på Sturup Raceway. Är väl ett par sekunder ifrån vad BMW Cup Standard kör på Sturup Raceway, så det finns mer att hämta ur bilen - och säkert föraren också Mitt 1:14.5 varv på Sturup Raceway. Lite blandat från körningen på Sturup Raceway. Det var ganska passande med säsongsavslutning nu, för mina Toyo Proxes R888 började bli lite slitna _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
Nu när säsongen är slut för min del så är det lika bra att göra lite allmänt service- och underhållsarbete. Byte av olja och oljefilter samt enklare analys stod på schemat denna söndag. Nu har jag, ända sedan jag var liten, haft en vana att alltid skruva eller ta itu allt som sitter ihop. Så det är ganska vanligt att jag öppnar upp oljefilter och tittar runt lite när jag har chansen... Den här gången tänkte jag däremot vara en aningens mer sofistikerad än att gå all-in med bågfilen Så jag tog hjälp av en enklare rörkap och som väntat var det såklart mycket smidigare än bågfilen, samt det blev minimalt (i princip noll) med metallspån och dylikt. Var för övrigt mitt minst slabbiga oljebyte på länge - inte en droppe på garagegolv, händer eller motorblock. Jag hade kunnat ha hela garagegolvet täckt med en vit matta gjord av alpaca-päls för denna oljeservice, men av olika anledningar valde jag att inte ha en sådan inredning den här dagen Sen var det bara att veckla ut hela filterelementet och titta ned i alla dalgångarna efter saker som glittrar eller andra obehagliga överraskningar! Men allt såg som vanligt ut, lite små sotliknande partiklar här och där samt några glittrande partiklar här och där. Försökte få det på bild men var svårare än jag trodde att få det glittrande på bild (både med och utan blixt). Ett par glittrande partiklar räknar jag dock med, vi pratar om en originalmotor från 1985 som aldrig renoverats (enda som gjorts med motorn är att diverse packningar och tätningar har bytts). Så motorn har fått klartecken för ännu en säsong! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
När jag ändåså är inne på motorn, så kan jag ju passa på att avslöja vad för godsak som är på gång! Långt framöver kommer det att bli ett motorbyte där jag hinkar ned snurran som man kan se i bilden här nedanför! De inbitna BMW-tokarna kan nog göra hyffsat bra gissningar om vad det är för motor, eller? Kommer dock att köra säsongen 2019 med M20B23-originalmotorn då jag inte just nu har tokbråttom med mer effekt - det är utveckling av förare och chassi som jag känner jag vill förbättra mer just nu. Men sen blir det nog minsann lite fart på den gamle E30'n _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Och vi har redan en vinnare! Helt rätt, det är en M54B30 som jag så sakteliga ska gå igenom - och även kommer att hamstra lite delar till framöver... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Det är nog ett vettigt val i en e30 skulle jag tro.
Jag har själv en B22 ståendes som jag skulle vilja montera en snurra på. Sålde min b30 för att jag inte hade tid och nu står jag med en till motor och lika ont om tid. Vissa lär sig aldrig. _________________ ///BMW - Was sonst! Johan Eriksson |
||||
Ja, och jag ska undvika de där optimiska planerna jag brukar ha när jag tror saker och ting är klara Denna säsongen kom jag inte igång med körningen förräns i augusti, nästa säsong ska jag minsann vara klar i tid! Nu är det såklart inga problem att göra ett motorbyte under vintern, men jag känner mig inte tokstressad att få en kraftigare motor i bilen - känner att jag och chassit behöver ändåså utvecklas mer. Så förberedelse av motorbytet får bli en trevlig liten bisyssla bredvid en körklar bil
Roligt att höra! Försöker ju visa lite allt möjligt vad som man kan tänkas behöva göra eller saker som man ställs inför. Och vill även försöka visa att det inte behövs så mycket för att kunna ta sig ut på banor och ut och köra! _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== C H A S S I ===
Den senaste säsongen har jag börjat misstänka mer och mer att min framvagn har haft lite märkliga hjulvinklar. I ärlighetens namn är det inte förräns denna säsongen som jag började titta närmare på detta - då jag fixat en del mindre inkörningsproblem fram tills nu. Fast denna säsongen har i princip varit som Magnus Thomé en gång beskrev sina förberedelser : kolla däcken, fylla upp tanken och köra Iallafall efter godkänd besiktning och lite mindre testrundor så lämnade jag in den till en däckskedja för en enklare toe-justering. Önskade få svag toe-out, typ -0.15° per sida. Enligt rapport blev det -0°10' (dvs -0.17°) per sida och att de inte kunde få mer (vilket var lite besynnerligt då målet redan var nått). Fast jag tror det blev lite missförstånd och rapporten var inte riktigt en rapport... Så lite längre in på säsongerna (när fokus släppt från läckande växellådor) så tyckte jag (med hjälp av ett okalibrerat ögonmått och en bananformad tumstock) att framvagnen såg mysko ut - började misstänka att höger och vänster sida inte hade samma vinklar. Så precis innan jag ställde av "Le Magnifique" så tog jag den till min ordinarie däcksverkstad för att få alla hjulvinklar uppmätta. Blev lite överraskad - se bild nedan Framvagnen hade en ganska kraftig toe-in (0.28° respektive 0.22°)! Camber och caster var dock en positiv syn (hade gärna haft mer camber men med original fjäderben och camberplattor går det inte att få mer). Bakvagnen (som inte är justerbar) spretade däremot åt alla håll! Camber var väl någorlunda acceptabelt (fast hade gärna sett mer jämnt). Toe är ju helknäppt där bak! Till säsong 2019 ska toe fram justeras till -0.15° (eller 0°). Under vintern ska jag iallafall undersöka bakvagnen, så inte något blivit knas där bak. Annars får det vara som det är - ska ändåså ta ned den framöver för att lägga dit förstärkningar och justeringsmöjligheter. Tips! Här är en sida för att omvandla mellan DD (decimalgrader) och DMS (grader,minuter,sekunder) https://www.rapidtables.com/convert/ _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Nä nu måste man minsann sätta fart! Säsongen har ju börjat! Har inte gjort mycket under vinterdvalan, fokuserat mest på den nya motorn. Men nu gäller följande! #1 : Besiktning! #2 : Framvagnsinställning! Mina toe-vinklar fram är knasiga - de måste rättas till. Kommer nog att börja med 0 grader toe och se hur det känns, och ta det därifrån. Redigering : Någon dag efter detta inlägg ser jag i "Mina fordon"-appen att jag inte behöver besikta förräns om ett år Har ju helt glömt bort att den lille kämpen har fyllt 30 år för ett bra tag sen och då är det ju besiktning vartannat år ju! Säsongspremiär blir 27:e April på Ring Knutstorp Då är det Avrostning med BMWCS Motorsport (samkör med MSCC KM1). BMWCS Motorsport Avrostning BMWCS Motorsport Men det blev lite småfixande senaste veckan ändåså, mest småfix inför besiktningen. En uppsättning nya Kumho Ecsta V70A inhandlades! Dessa och min nuvarande uppsättning (som har ungefär 50% kvar) bör räcka hela säsongen utan problem - det är den hårda gummiblandningen så de har lång livslängd. Fräschade även upp temperaturfärgen på mina bromskivor fram. Nu hör jag er fråga : Varför målade du inte dit orange färg (560 °C) och röd färg (610 °C)? Glad att ni frågade - för att de färgburkarna har torkat ut... Å andra sidan kommer mina bromsskivor aldrig över 500 °C _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== C H A S S I ===
Kort efter förra inlägget så fick jag mina toe-vinklar fram justerade. Det var kraftig toe-in förut vilket inte är någon höjdare. Som en första grundinställning så valde jag nu 0 grader (dvs varken toe-in eller toe-out). Jag börjar i denna änden och sen får jag se var det bär... Jag måste ändåså uppgradera chassit snarast för nu kränger, gungar och lutar det lite här och lite där _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== M O T O R ===
I mitt sökande efter ursäkter och bortförklaringar för mina varvtider har turen kommit till motorns luftintag! Jag insåg att jag på något magiskt sätt slarvat bort originaldelarna som hämtar in kall luft från fronten, så nu sitter öppningen till luftfilterbehållaren öppet i ena hörnet av motorutrymmet och suger säkerligen in lite onödigt varm luft. Se bild nedan! Så kvällen innan Avrostning med BMWCS Motorsport bestämde jag mig för att snickra ihop något för att få in lite mindre varm luft (vet inte varför jag bestämmer att göra allting kvällen innan någonting). Jag tog helt enkelt vad jag hade, det vill säga 70 mm neopren luftslang och en 58-72 mm slangklämma Nu ska jag byta motor inför nästa säsong så detta ska mer ses som en sån där temporär lösning man vispar ihop kvällen innan med det man har liggandes. Iallafall så var det inga problem. På med luftslangen på luftfilterburken och därefter leddes den ned och lades snyggt och fint på insidan av spoilern och fästes med svarta buntband. Kommer den lille kämpen att omvandlas från en till en ? Nja, jag vet inte jag... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
=== Avrostning Ring Knutstorp (BMWCS Motorsport) (2019-04-27) ===
"Ja men blev det någon körning på Avrostningen då?" hör jag ropen skalla! Näää... Kvällen innan (när jag höll på med kalluftintaget) så upptäckte jag att kylaren läckte Kan väl summera det som så att jag var måttlig road över den upptäckten... Var bara gonatt och släcka och klappa igen och sura resten av den helgen... _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 323i E30 -85 "Le Magnifique" | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29 besök senaste veckan (98983 totalt) |