Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Roadster 2002: Postorder-räsern
2 besök senaste veckan (2785 totalt)
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Tillbaka i Sverige efter lång utlandsvistelse var det dags att börja på ny kula igen. Det här med att köra MR2 var ju rätt kul så tänkte jag skulle fortsätta på den trenden om än i något modernare tappning.

Sagt och gjort så började jag jaga efter lämpligt utgångsprojekt i UK och fick hjälp av Megillian Motorsport att plocka upp den och installera halvbur och all bracing de har (fjäderbensstag samt under body braceing) för att sedan kasta på den på färja för transport till Sverige.

Första bilden på den när jag hämtade upp den i hamnen:


Efter att allt skrot som låg i inredningen lastats ut så taket äntligen kunde hitta ner:


I tisdags anlände den med första bandagen inbokad lördag samma vecka på Kinnekulle. Dessvärre var kopplingen inte i bandugligt skick så jag fick åka ner till Falkenberg på vägen hem och hämta upp Mekonomens enda koppling de hade i lager, sen köra upp till Stockholm för att spendera de två nästkommande kvällarna till 1-2 på natten med kopplingsbyte och installation av coilovers och bromsar inför banpremiären.

Jag kommer försöka hålla denna liste någorlunda uppdaterat med vad som händer med bilen men i skrivandets stund ser det ut som följer:

Toyota MR2 2002:
Chassi:
BC RM Inverted Coilovers med 9/12kg fjädrar
Original krängare fram, ingen krängare bak
Megillian Motorsport strut bars och under body bracing

Drivlina:
Original 1ZZ-FE 1.8 140hk

Hjul/bromsar:
Original 15x6,5 + 16x7 fälgar med Nankang AR2 195 fram och 225 bak
EBC Yellowstuff-belägg
Slitsade/dimplade skivor

Interiör:
Megillian Motorsport halvbur som väntar på att få dörrsträvor installerade

Avklarat:
# (2019-05-16) Coilovers, skivor, belägg och ny koppling installerat

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare


Kopplingsbytet var en riktigt vidrig historia och gjorde att vi varken hann göra hjulinställning eller sätta ride height utan det fick gå ändå. Som tur var så var ride heighten helt ok och hjulvinklarna bra nog att köra till banan för att göra lite sista ljusteringar där på topplagrningarna.

Bilen gick bekymmersfritt hela dagen och jag behövde egentligen bara smälla på lite mer camber när det börjat torka upp för att den skulle bete sig. Att vi behövde kapa av drop linksen och köra utan krängare bak pga tjuriga bultar kan ha bidragit till understyrningen men det ska görhoppningsvis avhjälpas med justerbara krängare i framtiden.

Här är gårdagens snabbaste varv och jag ser fram emot att putsa det ytterligare med diverse modifieringar jag har i åtanke.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Här går det undan starkt jobbat inför första körningen thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



Snyggt Timmy!

Bromsar du ibland också eller nöter du bara ned fart med opposite lock 😁👍

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Verkar bra fäste iaf

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Skoj med en MR2 av nyare snitt.

Kollat på dessa länge då de mer eller mindre bortskänkes i UK.

Hur är den jämfört med din AW11?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Här går det undan starkt jobbat inför första körningen thumbs up

Haha tackar! Ja det blev en rätt intensiv vecka men väl värd besväret!


Niklas skrev:
Snyggt Timmy!

Bromsar du ibland också eller nöter du bara ned fart med opposite lock 😁👍

Hahaha, bromsa det har jag inte tid med!
Skämt osido dock tycker jag både den här och AW11an trivs relativt bra att köras så, sen vet jag inte om det är allra snabbast, bara att det är roligast!


GluffiS skrev:
Verkar bra fäste iaf

Ja jag är riktigt imponerad av Nankangen faktiskt. Svårt att säga helt säkert då jag inte testat några andra däck på den här bilen, men de bromsade otroligt fint och tyckte sidogreppet var riktigt bra. De är lite mjuka kanske men väldigt lättkörda och progressiva vilket känns bra nu när jag känner in mig på bilen.


robber skrev:
Skoj med en MR2 av nyare snitt.

Kollat på dessa länge då de mer eller mindre bortskänkes i UK.

Hur är den jämfört med din AW11?

Jo exakt de är ju EXTREMT billiga där (vilket är varför jag köpte min där och inte här hemma).

Väldigt lik men mycket snällare! Den här kunde jag kasta runt lika skamlöst som en Miata, något som AW11an aldrig skulle tillåtit. Dock kör jag den likadant som AW11an vilket är precis vad jag hoppades på-
Trailbrakea eller lätta på gasen för att påbörja lite rotation i ingången, sen stämpla gasen när man vill att den ska sätta sig och accelerera ut.

Tror hjulbasen är största faktorn till att den är så mycket snällare (allt händer lite långsammare än i AW11an).

Kollade upp siffrorna förut idag och upptäckte att MK3 har trots att den är kortast, har längst hjulbas av alla MR2or(!).

Hjulbas / Total-längd:
MK1: 2,319 mm / 3,950 mm
MK2: 2,400 mm / 4,171 mm
MK3: 2,451 mm / 3,886 mm

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



xtimmyx skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Här går det undan starkt jobbat inför första körningen thumbs up

Haha tackar! Ja det blev en rätt intensiv vecka men väl värd besväret!


Niklas skrev:
Snyggt Timmy!

Bromsar du ibland också eller nöter du bara ned fart med opposite lock 😁👍

Hahaha, bromsa det har jag inte tid med!
Skämt osido dock tycker jag både den här och AW11an trivs relativt bra att köras så, sen vet jag inte om det är allra snabbast, bara att det är roligast!


GluffiS skrev:
Verkar bra fäste iaf

Ja jag är riktigt imponerad av Nankangen faktiskt. Svårt att säga helt säkert då jag inte testat några andra däck på den här bilen, men de bromsade otroligt fint och tyckte sidogreppet var riktigt bra. De är lite mjuka kanske men väldigt lättkörda och progressiva vilket känns bra nu när jag känner in mig på bilen.


robber skrev:
Skoj med en MR2 av nyare snitt.

Kollat på dessa länge då de mer eller mindre bortskänkes i UK.

Hur är den jämfört med din AW11?

Jo exakt de är ju EXTREMT billiga där (vilket är varför jag köpte min där och inte här hemma).

Väldigt lik men mycket snällare! Den här kunde jag kasta runt lika skamlöst som en Miata, något som AW11an aldrig skulle tillåtit. Dock kör jag den likadant som AW11an vilket är precis vad jag hoppades på-
Trailbrakea eller lätta på gasen för att påbörja lite rotation i ingången, sen stämpla gasen när man vill att den ska sätta sig och accelerera ut.

Tror hjulbasen är största faktorn till att den är så mycket snällare (allt händer lite långsammare än i AW11an).

Kollade upp siffrorna förut idag och upptäckte att MK3 har trots att den är kortast, har längst hjulbas av alla MR2or(!).

Hjulbas / Total-längd:
MK1: 2,319 mm / 3,950 mm
MK2: 2,400 mm / 4,171 mm
MK3: 2,451 mm / 3,886 mm



Tack för inputen.

Man blir nästan lite sugen att åka och hämta en.

Vad hände med Sosrer och aw11, kvar i aussie?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
robber skrev:
Tack för inputen.

Man blir nästan lite sugen att åka och hämta en.

Vad hände med Sosrer och aw11, kvar i aussie?


Ja det kan jag verkligen rekommendera! Hittils verkar den vara en grym bas att bygga på med tanke på hur vansinnigt billiga de är.

Klart man hellre skulle bygga/köra Lotus men personligen skulle jag inte våga köra en Lotus på samma sätt som denna och det är skönt att inte behöva oroa mig över någon större finansiell förlust om något skulle gå snett på banan.

Soarern sålde jag men AW11an står kvar i förvaring där nere tills jag bestämt mig för var jag ska bo på sikt. Men jag tror inte jag kommer sälja den i första taget, eller någonsin förhoppningsvis.

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Läge att sammanfatta din första säsong med zzw30?
Nyfiken i en strut, har det hunnit spåra ur

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Hur har det gått med bilen?
Spårat?
Nytt för 2020?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Rackarns vad dålig jag varit på att uppdatera här ser jag! Ber så hemskt mycket om ursäkt.

Blev inte så vansinnigt mycket körande i år tyvärr. Sen sist jag skrev blev det nån dag på Gröndal, en på Malmby och så en på Gelleråsen. Men bilen har hållt ihop och betett sig som den ska genomgående med undantag av ett lite underligt beteende från bakvagninen vid gaspådrag/uppsläpp under hård kurvtagning. Hittade inget i upphängningen så funderar på om diffen inte riktigt är som den ska. Men det problemet kanske löser sig själv om det blir byte av motor/låda i vår sen vilket återstår att se.

Fick till en hjulställning på den också som gjorde att den började bete sig lite bättre. Men till nästa säsong kommer jag nog vilja köra bredare däck fram än nu då jag fortfarande inte riktigt har greppet fram jag skulle önska (mest för körglädjens skull).

Men framför allt så fick jag iaf bilen regbesiktigad och godkänd utan några som helst bekymmer (bytte bara framlysen) så nu är det bara tuta och köra!




Dock lär det inte hända särskilt mycket med den över vintern då jag flyttat ner till Australien igen med avsikt att komma tillbaka igen i Maj. Så det kanske blir lite uppdaterringar i AW11-tråden istället framöver.

Finns ganska god chans att jag skeppar hem den till Sverige också i vår men får se hur saker och ting utvecklar sig.

Här är iaf ett varv från Gelleråsen som på något vänstar lyckades bli mitt snabbaste för dagen.


_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010
Inlägg: 474


Trådstartare
Har lite svårt att bestämma mig om jag ska behålla bilen över vintern eller skaffa mig något mer praktiskt så tänkte se om någon vill ta över den kanske?

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119156

_________________
Timmy Lundin
Toyota MR2 AW11 - Projektet
Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen
BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Roadster 2002: Postorder-räsern
2 besök senaste veckan (2785 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande