Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
De luxe pallbockar... var köper man det?
<<   1, 2
33110 besök totalt
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Götesson skrev:
Eric Josefsson skrev:
Jag har varianten, såldes förr av biltema i 2 och 4 ton vill jag minnas, jag har ett par av varje storlek.
Den stora storleken har jag tyvärr inte hittat mer, den skulle vara trevlig att ha ett par till av.


Har stått å klämt på dessa också någon gång ...Men jag tyckte de var lite läskiga, då man bara ändrade lite på spaken så åkte de ner....Vad händer om du ligger under bilen å stöter i något tungt som tex växellåda,bakaxel...

Har ingen erfarenhet av dessa alls...Det kanske är stört omöjligt att få dem att åka ner då det är tynd på dem..Vad vet jag

Men jag kör på de gamla hedliga så länge....


När du har belastning på så skallju klacken lyfta hela belastningen upp en bit innan den kan kugga över och falla ner. Skall till bra mycket kraft innan det händer.

Denna modell av pallbockar säljer även HaraldNyborg för oss i söder. Har 2 och 3-tons själv, finns större med men de är STORA!!!

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Eric Josefsson skrev:
Jag har varianten, såldes förr av biltema i 2 och 4 ton vill jag minnas, jag har ett par av varje storlek.
Den stora storleken har jag tyvärr inte hittat mer, den skulle vara trevlig att ha ett par till av.


Jag köpte 2st 6ton på Biltema, sen behövde jag 2 till som jag köpte på DUAB http://www.drift-underhall.se/showProduct.php?id=536.

Dom lyfter högt, men lägsta höjden är lite hög så man kan få kompletera med minsta 1.5 tons bockarna att mellanlanda på.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Birdy_sx
Västerlanda
Här sen Dec 2004
Inlägg: 456



Andreas Lidström skrev:
Cobolt skrev:
Eric Josefsson skrev:




Sånnadäringar?


Skulle aldrig komma på tanken att krypa under en bil som stod på något sånt där....
Pallbockar ska ha en väl tilltagen "basarea".


Japp, sådana avsågs.

Håller med er men har sett ytterst seriösa personer använda just den modellen så jag började fundera om jag missat ngt väsentligt.

Kan ju vara så att man skilljer på "ligga under" och "ligga jämte" pallbockar...

Suck ja, jag borde nog köpa fler bockar jag oxå.


Ja har ett gäng sånna, fick me dem när ja köpte domkraft mm.

De är väldigt bra att ha med ut på banträffarna då de inte väger mycket och ska man inte ligga under bilen så mycket duger de bra. Men skall man ha bilen upp pallad under vintern så bör man ta andra Då dessa är ganska ostabila, inget ja rekomenderar om man skall göra större ingrepp.

_________________
//StaffanEdvardsson
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Compac har fina bockar som är väldigt stabila, säljs troligen genom mekonomen.
Citera
ric
Veddige
Här sen Mar 2008
Inlägg: 24



Hej !
Tar upp gammal tråd, har beställt ett par Nike pallbockar som steffe visade så fint på bild.
Efter att ha läst detta tyckte jag inte att valet var så svårt.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla% . . . .


Kul/nyttig läsning för oss som ofta ligger under bilar tycker jag.

_________________
Richard Ahlström
Citera
Rompa
Sthlm/ Tungelsta
Här sen Apr 2008
Inlägg: 149



Jag kör med hjulbockar till evon, grymt med utrymme Undertill så man kan fara runt med "kvinnan i garaget" och meka

_________________
Ronnie Jansson

Mitsubishi Evo9 : http://www.garaget.org/?car=160515
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Intressant läsning. Vilket skräp som säljs. thumbs down Man får börja passa sig.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



beror på hur man ser det. Alla höll ju sin specificerade belastning och många för 3 gånger den. Dom flesta här har väl bilar som väger under 2 ton...
Dock var det lurigt med den som räknade 2 ton per par!!

Vad man bör ta lärdom av är nog att man inte ska använda sina pallbockar i högsta läget utan att använda kraftigare doningar om man ska ha upp bilen högt.
Jag har själv 2 uppsättningar pallbockar 2 och 6 ton.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Uppar en gammal tråd här..
(försökte söka lite men hamnar bara i Jeppsons tråd hela tiden? )

Någon som har tips på Ihopfällbara eller lätta pallbockar man vågar lita på?

Tycker att pallbockarna är något som är det mest skrymmande när man skall iväg på rejs. Antingen ligger de och skramlar eller går inte att packa ok och när man kommit fram så har något trasslat in sig i dem.

Har Biltemas "vanliga " blå som fyller sin funktion väl förutom ovan.

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Vågar lite på vette katten men "TÜV" brukar ju vara krångliga nog



Men så finns det ju erfarenheter av just den konstruktionen också
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12351 (har det blivit bättre på 15 år eller ännu mer spretig kvalité)


Men jag fattar problemet när man ska packa 4 pallbockar bland allt annat, de fastnar ju i allt möjligt och plingar och klånkar hela vägen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Tror inte det är någon fara så länge man inte belastar dom fel, alltså lägger en sidobelastning, typ palla upp bilen i en backe...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631



Har haft exakt sådan som på filmen och sett tråden där den går sönder. Just den modellen vågar jag inte lita på..

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Björn Davidsson skrev:
Har haft exakt sådan som på filmen och sett tråden där den går sönder. Just den modellen vågar jag inte lita på..
Det är ju just den modellen av ihopfällbar som ger lite tajtare packning.

Men om man drar ur stolpen ur Biltemas blå pallbock, då borde man kunna stapla dem på en trästav. Det tar inte mindre plats, men det blir lite ordning i röran.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Niklas Falk skrev:
Björn Davidsson skrev:
Har haft exakt sådan som på filmen och sett tråden där den går sönder. Just den modellen vågar jag inte lita på..
Det är ju just den modellen av ihopfällbar som ger lite tajtare packning.

Men om man drar ur stolpen ur Biltemas blå pallbock, då borde man kunna stapla dem på en trästav. Det tar inte mindre plats, men det blir lite ordning i röran.


Jag har gjort precis så, både för mina röda och mina blå Biltema-pallbockar (tycker det fungerar riktigt bra i mitt lilla krypin till garage).
Som mittenpinne köpte jag ett vanligt PVC-rör (lite mindre diameter till de röda och lite större diameter till de blåa).

Man kan skymta en del av skapelsen i den här bilden (vid däckstraven).



_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Jag tycker aldrig jag hittar några bra punkter på mina bilar där man kan landa bilen säkert på en vanlig pallbock. Ofta så är ytorna som jag villa använda mer platta och pallbockens "U" formade ände gör det svårt att lägga ner det stabilt. Finns det inga pallbockar som har en större typ gummiklädd yta, ungefär som lyftytan på en stor domkraft?

En annan grej som jag tänkt på, finns det några smidiga grejer som kan kan ställa under hjulen, typ så man lyfter upp bilen på ena sidan med en domkraft, låter hjulet sitta kvar och lägger en 30cm metallkonstruktion under hjulet? Sen lyfter man upp andra sidan och göra likadant? Jag brukar ställa bilen ibland på ett par gamla fälgar, men nu har jag bara "fina" fälgar kvar som jag helst inte vill göra detta på. Nån som har några tips?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



iqbad skrev:
En annan grej som jag tänkt på, finns det några smidiga grejer som kan kan ställa under hjulen, typ så man lyfter upp bilen på ena sidan med en domkraft, låter hjulet sitta kvar och lägger en 30cm metallkonstruktion under hjulet? Sen lyfter man upp andra sidan och göra likadant? Jag brukar ställa bilen ibland på ett par gamla fälgar, men nu har jag bara "fina" fälgar kvar som jag helst inte vill göra detta på. Nån som har några tips?
Lecablock.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



iqbad skrev:
En annan grej som jag tänkt på, finns det några smidiga grejer som kan kan ställa under hjulen, typ så man lyfter upp bilen på ena sidan med en domkraft, låter hjulet sitta kvar och lägger en 30cm metallkonstruktion under hjulet? Sen lyfter man upp andra sidan och göra likadant? Jag brukar ställa bilen ibland på ett par gamla fälgar, men nu har jag bara "fina" fälgar kvar som jag helst inte vill göra detta på. Nån som har några tips?


Har sett dessa hos Demon Tweeks
https://www.demon-tweeks.com/se/race-ramps-wheel-cribs-axle-stand-alte . . . .


Men håller med om problemet med pallbockar på främst moderna bilar - de är hopplösa. Känns som pallbockarna är kvar på amerikanska 70-talet med chassiram och bladfjädrar (är nog inte en slump att de ibland kallas "axle stands" på engelska). Jag förstår dock att man vill göra en design som kan minimera risken för något glider av en pallbock men ändåså - utbudet är förvånansvärt litet i detta område om man jämför med andra verktygsområden tycker jag.

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
nikke-tribal
Lerum
Här sen Dec 2004
Inlägg: 455




_________________
Niklas johansson
The Hardest cars to chase are GERMEN CARS- L.A.P.D
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



safe skrev:
Tror inte det är någon fara så länge man inte belastar dom fel, alltså lägger en sidobelastning, typ palla upp bilen i en backe...


Såg du min tråd från 2004 som det länkades till? Helt plan yta, men behövde lyfta upp alla 4 hjulen. Jag vet att jag aldrig mer kommer använda ihopfällbara. Det är inte lönt att tro att det inte är någon fara.

Visst i dagsläget så hade jag nog lyft bilen mitt bak istället för en sida i taget då jag har bättre domkraft än jag hade då, men anser inte att jag var helt ute och cyklade iaf.

Tråden från förr
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12351&postdays=0&postor . . . .

_________________
Tord Ringenha11
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



nikke-tribal skrev:
Dessa ska jag investera...

https://www.raidopower.se/category/wrc-pallbockar


Men de kräver att man svetsar in rör i karossen att fästa dem i?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
De luxe pallbockar... var köper man det?
<<   1, 2
33110 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande