Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (97528 totalt)
Rickard-v
Västerås
Här sen Dec 2015
Inlägg: 217



Mkt intressant läsning om resan till ringen.
Skriv om nästa resa också, och ändå mera detaljer.

Vore häftigt att åka dit.

_________________
Rickard Vikström
VW Golf R
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Rickard-v skrev:
Mkt intressant läsning om resan till ringen.
Skriv om nästa resa också, och ändå mera detaljer.

Vore häftigt att åka dit.


Nästa resa , varför tror du att jag skall åk ditt igen?...... En gång räcker väll!

Nästa resa inbokad 26/4-3/5 !!!
Klart att du skall åka, kan vara så att du ångrar dig, men det vet du inte föränn efteråt.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Alla framsteg är framsteg även om dom är små och tiden går som sagt fort. Kommer inte hinna färdigt med bilen till 1a April som var tänkt..
Vätskor och filter är utbytta och bromsar luftade. Har plockat in halvburen, monterat ihop bilen undertill, gjort nytt batteri fäste och säkert en del till....
Roligast är att jag slutfört mittkonsols ombyggnaden som jag funderat på länge o väl. Riktigt nöjd med resultatet !


_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Eftersom att jag alltid skriver i dåtid så fortsätter jag med det .
Var ju att varit att bilen skulle varit färdig 1a April men det var den ej.
Målet med vinterns mekande var inte bara att förstärka bakvagnen utan även att sänka vikten på bilen, trots att jag lastat in rör och extra vikt i bak på bilen. Steg ett var att förpassa AC:n med kompressor, slangar och kondensor till hyllan. Sedan så inhandlades nya hjul muttrar i Aluminium till pinbultarna. En nätt skillnad på 500g .. Översta bilden Alu muttrar och den nedre de gamla i stål.


Orginal bromssköldarna skulle få sitta kvar eftersom tiden hade blivit knapp men då det visade sig att skölden HF var trasig i sitt övre fäste så blev det till att bygga nya .

En slät kolfiberskiva skars till med hjälp av Dremmel och vinkelslip. Sedan använde jag samma lösning som tidigare med en med slang anlsutning ifrån Biltema som knackats plan och sedan poppnitades fast. Även detta blev en liten viktbesparing.



Min fars BMW X1 fick donera sin flyttbara mugghållare då jag har saknat detta när man är ute och åker !

Slutligen så monterades ett nytt Gopro fäste i buren imellan stolarn. Inköpt på Rallyshopen, även FIA godkänt. Med det gamla fästet så vibbrerade kameran samt att den inte satt fast ordentligt utan flyttade sig vid körning, inte kul. Det nya känns riktigt stabilt och är även gummi upphängt.

Sen var bilen färdig för rollout. Bilen fulltankades och kördes till den närbelägna tippen där dom har en våg. Vad där för 2 år sedan och vägde bilen, då stannade vikten på 1400kg full tank, utan förare. Efter lite fjäsk så fick jag väga bilen även denna gång. Nu stannade vågen på 1360kg ! 40 kg mindre än senast. Förutsat att vågen inte diffar för mkt. Men jag blev väldigt nöjd med vinterns jobb i alla fall.

Då jag inte är så mkt för att polera och vaxa så har detta inte blivit gjort... Lämnade in bilen på en lack rekond för att få den svart igen. Då den nästan såg grå ut efter att ha stått ute i höstas med täcke på sig... Tar lärdom av detta. Inget täcke på bilen!
Första bilden är före polering och andra efter....... Inte vaxad dock men ändå vilken skillnad .


Färdig, tada!!!

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Nice! Dvs både viktminskningen, mittkonsolen o allt nyligen fixat! Gillar även dörrsidorna thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Mycket fint!
Fan va din bil väger lite! Min var tidigare ner på 1430kg utan förare, men nu tror jag det kanske ökat lite igen med fler rör och sånt i bilen.

Ett sånt där RAM mount tänkte jag också handla! thumbs up
Verkar smidigt och man kan mer fritt vinkla och få kameran rätt också.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Fronten riktades imot Nurburgring den 26/4, en varm och solig dag. Tyvärr den sista riktiga värmen på resan, men det visste vi inte då. Bilen parkerades på färjan till Kiel tillsammans med de andra bilarna i rese sällskapet. Tror att allihopa hänger på Rejsa så jag presenterar dom inte närmare än vid namn och bil.
Målet för dagen var att komma fram och hinna med att köra något varv på kvällens TF. Denna plan grusades till största delen av trafiken på A1 som sniglade sig fram, men även regn skurarna gjorde inte direkt att det gick fortare, tog ca 7 1/2 timma att köra de drygt 60milen ner thumbs down . Var framme i Brunnchen lagom till att TF började 18.00. I typiskt Eifel väder (regn och sol) så tittade vi på lite bilar och avnjöt en Currywurst med pommes och alla var ändå rätt så nöjda



Där efter var det dax för inkvartering på Lindner resort där vi skulle bo. Kan varmt rekommendera detta, rent, snyggt och bra utrymmen. Kök med allt man kan önska sig. Vi inhandlade frukostmat i Adenau så att vi kunde äta i huset istället för att gå till matsalen och köpa frukost till det saltade priset av 16e per person och dag.....
Söndagen bjöd på öppen TF imellan 08,00-19.30, 3 grader varmt på väg till banan på morgonen.... Växlande väder skurar och en del sol, 10grader varmt på dagen... Skall alltid ha med sig mössa och vinter jacka till Eifeln
Började dagen försiktigt med att på 3e varvet köra 8,28 och därmed knäcka pb med 13sek.... Nöjd var jag och nya mål sattes upp. Dagen fortlöpte utan några missöden för våran del. Banan var avstängd i omgångar men det var bara kortvarigt, ömsom regn och sol gjorde att banan han torka upp mellan skurarna. Var sällan mer än 60st bil på banan och dagen slutade med 11varv totalt för min del.









Vädret var som sagt växlande, sol, hagel och regn.
Kvällen avslutades med mat på Pistenklause när de sista i resesällskapet anlänt.
29/4 Måndagens morgon bjöd på sol dock ingen jätte värme då det var frost på bilarna på morgonen ...
Vi beslöt oss för att utforska omgivningarna runt banan när det ändå var så fint väder. Var även trackday så bilar fanns det att titta på. Parkerade bilarna i Brunnchen gick upp imot Hohe acht och vidare ner till Carussel. Vilken vacker natur, omgivningar och vilka Höjdskillnader! Har svårt att ta in det när man sitter i bilen och kör hur stora höjdskillnaderna är men när man går så blir det väldigt påtagligt !




Lunchen avnjöts i Adena på Blau ecke i skönt väder.


TF 17,15-19,30 väntade...

Fortsättning följer....

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Nice! Dvs både viktminskningen, mittkonsolen o allt nyligen fixat! Gillar även dörrsidorna thumbs up


Tack Magnus jag gillar ochså mina släta enkla dörrsidor !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Kul med Ring-Rapporter
Riktig ball interiört👍🏻

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Mycket fint!
Fan va din bil väger lite! Min var tidigare ner på 1430kg utan förare, men nu tror jag det kanske ökat lite igen med fler rör och sånt i bilen.

Ett sånt där RAM mount tänkte jag också handla! thumbs up
Verkar smidigt och man kan mer fritt vinkla och få kameran rätt också.


Niklas, det finns så många onödiga prylar och mkt vikt att kasta ut, bara till att fortsätta!
Fästet är riktigt stabilt och bra, som du säger möjligt att vinkla åt alla håll thumbs up

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Härliga bilder Mattias

Kan också rekommendera RAM-fästena. Har ett som jag fäster med sugkopp i rutan för mobilen som fungerar riktigt bra.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Fortsättning!

Måndag kvällens TF blev en ganska sval historia, byte av räcke vid Tiergarten, hastighetsbegränsning på 30km/h upp till Hochenrain vilket resulterade i inga vidare tider och bara 3varv körda. Träffade en del svenskar både kända och okända ansikten, mycket trevligt. Så det blev en del ljugande och en del sannings prat istället.
Smolket i bägaren denna kväll var att David blev tvungen till att bärga sin bil ifrån Steilstrecke, men det har han redan berättat om i sin tråd.
Kvällen avslutades på en Italiensk pizzeria i Adenau tillsammans med vännerna vi träffat på kvällen.



Tisdagens förmiddag ägnades åt att leta delar till Davids S50B32. Vi var runt på 4ställen innan vi fick napp på det 5e stället, där dom lyckades skaka fram reserv delar. Kan tycka att antalet S50B32 motorer i det grannskapet borde överstiga befolknings mängden i en mindre Svensk småstad, så reservdelar till en sån maskin borde inte vara något problem! Men vad vet jag ...
Fin natur fick vi i alla fall se.



På eftermiddagen så tvättade jag bilen då den såg för bedrövlig ut.


TF tisdag kväll 17,15-19,30 bjöd på fint väder. Tyvärr så var det även denna kväll räckes byte denna gång imellan Izen Kurve och Pflanzgarten. Kvällen avslutades även med en bärgning i Brunnchen... Så några värsting tider bjöd inte kvällen på. Körde trots detta 7st varv då jag fick riktigt go känsla i bilen och det kändes som att det gick ganska så fort . Var bland de sista bilarna ut banan för kvällen, riktigt skön känsla. När jag kom in ifrån sista varvet så hade kompisarna beställt mat på Dewilsdinner som stod färdig på bordet och väntade på mig, de är kompisar det ! Senare på kvällen så satt jag och räknade lite på sektors tider, klockan pekade på 8,16 som viritual best , trots hastighets begränsning. Nu gällde det bara till att knyta ihop säcken! Tyvärr så är jag, Race crono och min Gopro kamera inte helt överens om när kameran skall starta. Eller rättare sagt att den skall starta.... Race cronon skall starta kameran när tiden går igång, men det gör den ej.... eller bara ibland. Detta har resulterat i att det finns väldigt lite film, tyvärr... Sista dagen så tryckte jag igång kameran manuellt när jag tänkte på det och lät den bara rulla.





1a Maj och sista dagen på bana (TF 08,00-19,00)var en dimmig och kall morgon men det syntes att solen skulle bryta igenom så förväntningarna var höga ifrån hela resesällskapet.



När vi anlände till banan så var den stängd.... Vilket inte var så konstigt då dimman inte lättat överallt utan låg tjock som bomull på sina ställen och dår var således asfalten blöt och snor hal thumbs down .
Under tiden så kunde man ju dricka kaffe och ta lite stämnings fulla kort .



En ärrad bil, snart dax för om lack kanske ...
Banan öppnade vid 10,00. Körde ett varv, sedan snabb koll av däckstryck och sedan 2 varv efter varandra, sista varvet stannade klockan på 8,18. Kändes ok men ändå kändes det som att det fanns bättre tid att nå för dagen.
Det var mkt bil på banan under dagen, upp emot 170st bilar samtidigt.... Detta resulterade i att banan var avstängd 7gånger tror jag under dagen. Vi beslöt oss till slut för att ta paus då det var för hysteriskt med bilar och folk överallt. Jag hade då 5varv kvar som jag ville förvalta på bästa sätt och resesällskapet kände likadant. Vi var åter vid 16 tiden utvilade, tankade och mätta. Dessutom så var det färre bilar kvar som vi alla önskade
thumbs up .
Alla var på och gav sig ut på banan. Jag körde 2 varv eftervarandra. Stod still en kort stund och sedan på det igen, 3varv kvar. Bilen gick grymt fint hade gått upp lite i däcks tryck till 2,3 kändes som att bakvagnen satt bättre och dessutom så var det varmare i asfalten så greppet blev bättre. Näst sista varvet när jag accelererade och växlade upp till 4an i Hatzenbach så fick jag inte i 4ans växel.... Det bara skrapade, släppte inte av utan tänkte engångsföreteelse och fortsatte. Detta upprepades på samma sätt nästa uppväxling till 4an, Fan ochså.... Släppte av och utvärderade resten av växlarna samt även 4an fler talet gånger. Symtomet upprepade sig inte igen och när jag passerade Karussell så gav jag fullt igen. Växlade upp vid varvstopp till 4ans växel flertalet gånger utan symtom. ...

Fortsättning följer....

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Sista delen.
Rullade av banan och in på parkeringen, efter som växellådan verkade funka som den skulle och jag bara hade ett varv kvar. Så beslöt jag mig raskt för att ta det sista och resans avslutande varv. Ut genom bommen gav full gas och märkte fortfarande inte av växellådans krångel fattar inget. Fick ett riktigt fint sista varv, några få omkörningar som flöt bra bara en lite trögare innan Karussel.
Slet upp telefonen efter Gantry. Klockan hade stannat på

Så jätte nöjd , vad som var ännu roligare och som smakade kaka inför framtiden är att Optimal best stannade på 7,58 vilket innebär att Subb 8:an finns inom räckhåll !
Resan stannade på 29varv totalt för min del fördelat på 2 heldags och 2 kvälls körningar. Skulle säkert kunna kört fler men det kostar ju en del så man försöker att vårda dom men köpt på bästa sätt. Även om vädret var ostadigt speciellt i början så ställde det inte till några större tråkigheter för oss. För egen del så skall jag ta med varmare jacka och mössa nästa gång, det saknade jag.
Här kommer lite blandade bilder, alla ifrån sista dagen. Om någon undrar så är det Daniel R som lärt mig hur man skall ta curbs !








Efter sista varven så dröjde vi oss kvar en stund. Alla var nog just där och då ganska så nöjda med både körning och antal varv. Detta skulle snart ändra sig, när båten lagt ut ifrån Kiel och vi var på väg hem så började alla prata om när vi skall åka nästa gång Till hösten kanske ........
Vill tacka alla inblandade för en fantastisk kul och upplevelse rik resa thumbs up ett gött gäng !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Skitkul läsning, blir ju suuugen!




Curbs thumbs up exakt så thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1889



Bra jobbat, 7,xx kommer nästa gång thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -04 Race edi
Boxster S -01 GT edi
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Suget blev inte mindre av dina bilder!
Tänkte mig ned v.29

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Löv1
Ale
Här sen Jan 2019
Inlägg: 32



Riktigt trevlig läsning! Kul att någon tar sig tid att sumera hela resan.
V 26 åker vi ner, Blev ju om möjligt ännu mer sugen nu

_________________
Markus löfman
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Löv1 skrev:
Riktigt trevlig läsning! Kul att någon tar sig tid att sumera hela resan.
V 26 åker vi ner, Blev ju om möjligt ännu mer sugen nu


Kul att du med flera gillar min historia ! Det är väll en del av terapin att skriva av sig och dela med sig av sin egen Ringen abstinens . Man delar ut bit för bit och till slut så blir det en vardag hemma igen utan abstinens och jobbiga Ringen drömmar..... Eller INTE !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Här kommer mitt 8,08 varv.
Tyvärr så fick jag inte med hastighet osv ifrån Racecronon..... Dessutom så är det mkt reflektioner ifrån vindrutan så bildkvalitén är inte den bästa .
Tips mottages gärna på hur man skall få en bättre inspelning, men även på hur man kommer snabbare runt det Gröna helvetet !


_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Såg riktigt rutinerat ut när du betalade och stoppade upp kortet i solskyddet

En sub 8 lär ju inte vara några problem med tanke på hur många gånger du fick bromsa in och vänta på framförvarande bil/mc.

Snart dags för en helbur...

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
AL skrev:
Såg riktigt rutinerat ut när du betalade och stoppade upp kortet i solskyddet

En sub 8 lär ju inte vara några problem med tanke på hur många gånger du fick bromsa in och vänta på framförvarande bil/mc.

Snart dags för en helbur...

//AL


Haha, dom riktigt fräcka killarna har sitt kort på en flugsmäck såg jag !
Ja sub 8an, finns som sagt inom räckhåll. Det gäller bara att knyta ihop säcken som någon sa .
Helbur, måste man ha de om man åker under 8min ??

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3 ... , 12, 13, 14   >>
14 besök senaste veckan (97528 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande