Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
545 besök senaste veckan (71459 totalt)
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Ett kryssstag eller vajrar är nog inte fel, risken är att den vill vika sig annars när det börjar gå undan.
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Ett kryssstag eller vajrar är nog inte fel, risken är att den vill vika sig annars när det börjar gå undan.


Konstruktionen kanske ser vek ut, men jag har dragit och slitigt i den innan jag vågade mig ut på banan. 2st körningar på bana har den orkat med hittills utan några bekymmer. Resultatet är slående bra, så den gör sitt jobb👍

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Nu hoppar du ju för långt framåt, vinge kom ju först till hösten

Har tyvärr inga filmer från första passen men här senare på dagen när Peter fick köra för att se vad som är problem med bromsarna och Peppe som passagerare.



Här får vi även se det ostädade golvet

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Njaäe, tänkte ta det i samband med att jag presenterar lösningen på vad som var fel😊

Härligt med film!

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
När säsongen 2018 var över hade jag identifierat några punkter med förbättringar inför 2019. En av punkterna är vikten. Jag har varit sugen länge att testa ett lätt sportigt svänghjul. Sagt och gjort ett svänghjul inhandlades från DLI Teknik.



Det är stor skillnad på vikt mellan original dubbelmassehjul och detta hjul som är tillverkat i ett stycke. Skruvade på kopplingen på nya hjulet och då skiljer vikten på hjulen knappt något alls.



Lika enkelt att montera och bra passform som originalet. Nu 2019 har jag testkört och skulle prata i nattmössan om jag påstod att jag känner någon skillnad...men bilen är lite lättare och det känns ju bra.


_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jag har väl inte så mkt att tillföra i dialogen men ett klart coolt bygge.

Vad är tanken med bilen, att bara köra skiten ur den på bana eller skall den gå på utställningar osv?

keep up the good work!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Jag har väl inte så mkt att tillföra i dialogen men ett klart coolt bygge.

Vad är tanken med bilen, att bara köra skiten ur den på bana eller skall den gå på utställningar osv?

keep up the good work!


Tackar thumbs up

Tanken med bygget är att som du skriver "köra skiten ur den", och att bygga och ändra för att göra bättre och bättre tider. Sen om någon med stor plånbok och ingenjörsbyggd bil får myror i huvudet när ett vedbodsbygge swishar förbi så är det bara en rolig bonus thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Vad har du använt till de stående "stagen". Lite svårt att se så jag blev nyfiken


_________________
Magnus Thomé
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Just på fotot du kopierade är det plyfa för att testa ut hur jag ville ha det, och för att få till mallar. De färdiga stagen/fenorna gjorde jag i 10mm båtaluplåt.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Peppe Allvise skrev:
Just på fotot du kopierade är det plyfa för att testa ut hur jag ville ha det, och för att få till mallar. De färdiga stagen/fenorna gjorde jag i 10mm båtaluplåt.

Det förklarar min förvirring

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Peppe Allvise skrev:
Just på fotot du kopierade är det plyfa för att testa ut hur jag ville ha det, och för att få till mallar. De färdiga stagen/fenorna gjorde jag i 10mm båtaluplåt.

Det förklarar min förvirring


Små doser av förrvirring kan emellanåt vara befriande thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Nästa nyfikna fråga. Vad innebär 10mm båtalu?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Det är en lite finare aluminiumlegering som används i båtar. Kommer inte ihåg typnumret/beteckningen, så båtalu får duga. 10mm är tjockleken. Varför jag använde detta material var för att jag hade det hemma.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Motorn sitter långt in i bilen, skarven mot lådan är vid halva smalbenet. Trots förstärkning av interiören på stället närmast benet, gnager ändå tanken på att en stake går av och hälsar på min gasfot eller ben. För att få bort den dåliga känslan inhandlade jag starkare stakar. Dom har funkat finfint och den gnagande känslan har avtagit något. Som extra bonus så var dom något lättare än original.


_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984



Synd jag inte la ett skambud efter filmen ovan för då var nog bilen billig

Men sen mekade du bromsar på lördags kvällen och blev mycket gladare på söndagen,
så här är första passet från söndagen maj 2018



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



En fråga i all välmening, kanske varit uppe tidigare, men bältesinfästningen, av vilken anledning har ni valt att ha den så långt bak med följd att det blir långa bälten?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Tord skrev:
En fråga i all välmening, kanske varit uppe tidigare, men bältesinfästningen, av vilken anledning har ni valt att ha den så långt bak med följd att det blir långa bälten?


Av konstruktionstekniska anledningar. Så lite vikt som möjligt. Att få till fler användningsområden på varje fäste osv, så får man ner materialåtgången. Enl montageanvisning skall bältet monteras så nära 90grader från axelhöjd som möjligt. I detta fallet blev det inte så men vinkeln är ändå inom toleransen när jag har infästningen så pass långt bak.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Peppe Allvise skrev:
Det är en lite finare aluminiumlegering som används i båtar. Kommer inte ihåg typnumret/beteckningen, så båtalu får duga. 10mm är tjockleken. Varför jag använde detta material var för att jag hade det hemma.


Spontant skulle jag gissa att den börjar på 5 i typbeteckningen.

Finare får nog stå för att den tål saltvatten hyfsat bra, annars är det ingenting med hög hållfasthet etc samt kletar lätt vid bearbetning etc.

Men håller det så kör på

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ok, fick för mig av någon anledning att det var något slags sandwich aluminium jag inte hört om förut, synd att det inte var så för det skulle jag vilja hitta.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Peppe Allvise skrev:
Det är en lite finare aluminiumlegering som används i båtar. Kommer inte ihåg typnumret/beteckningen, så båtalu får duga. 10mm är tjockleken. Varför jag använde detta material var för att jag hade det hemma.


Spontant skulle jag gissa att den börjar på 5 i typbeteckningen.

Finare får nog stå för att den tål saltvatten hyfsat bra, annars är det ingenting med hög hållfasthet etc samt kletar lätt vid bearbetning etc.

Men håller det så kör på


Det håller thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



knotan skrev:
Ok, fick för mig av någon anledning att det var något slags sandwich aluminium jag inte hört om förut, synd att det inte var så för det skulle jag vilja hitta.


Kan kolla var vi köpt det tidigare, sett att vi har en del småbitar liggande så vi borde köpt det nånstans,fast de kan vara saab som bistått med dom.
Kollar om jag kommer ihåg

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Skoda Pick-up 4,2 RT
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
545 besök senaste veckan (71459 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande