Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka CUP2 - problem skulderslitage? FIXA såhär ! ? ! | << 1, 2, 3 7134 besök totalt |
Gissar på att det inte påverkar yttre skulderslitage nämnvärt om man har toe-in eller out. Har du mycket negativ camber så befinner sig trycket på innersidan när du kör rakt fram och slitaget borde då inte belasta ytterkant lika mycket som man vill tro. Dvs man belastar mer mitten mot däcket. Med samma resonemang belastar man enbart innerskuldran vid toe-out och mycket negativ camber. Grovt tillyxat resonemang såklart Säkert är det en massa andra geometriska saker som påverkas, men det kan fuling säkert svara på. : _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
Jag tänkte mer att det blir en hel del bredare innerslitage med en del toe in (till skillnad mot det väldigt smala både inner och ytterkanstslitaget som vi ser med bankörningen). Gäller väl att hitta den perfekta kompromissen där de olika slitagen balanserar i fördelning så man maxar antalet mil
Sen vill jag ju inte att bilen blir svängovilligare, en del die hard slalomåkare kör ju t.o.m. med toe out för att få till bilen som de vill ha den. Men det är ju bara att prova _________________ Magnus Thomé |
||||
Tumme pekfinger är ca ca 1mm tå lika med 0,125grd (18" fälg)
Om jag nu är rätt ute behöver vi räta upp inner hjulet ett antal grader. Säg 2grd, ger 16mm tå in. (per sida, allså 32mm tot) Känns mycket, eller? Inget jag skulle ge mig på. Tå in/ut påverkar ju allt, broms, acc och i krurva. Jag har hört från rätt säker källa. Med rätt mycket camber skall man ha tå ut för slitaget. Just nu får det det bara vara så....... Men det retar mig att jag inte förstår VARFÖR _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag kom på när jag läste en annan tråd att jag länge haft bakdämparna mycket mjukare än fram för att hjälpa att få ner kraften i backen ur svängar. Men nu har jag gått upp lite i däcksbredd bak så det kanske inte alls behövs. Så nu har jag precis ställt betydligt hårdare bak, nära lika många klick fram o bak. Blir intressant o se vad som händer. _________________ Magnus Thomé |
||||
Är inne på att det är precis det som är mitt problem. Fuling har hjälpt mig att räkna i vinter och vi har dubblat krängaren bak så hoppas det skall lösa det. Man ser tilloch med att det rycker om hjulet som det spinner på bilden . Undre bilder är som den var satt när jag köpte den, nog 4 gånger så hård bak nu _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
Däck för banåka CUP2 - problem skulderslitage? FIXA såhär ! ? ! | << 1, 2, 3 7134 besök totalt |