Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
CUP2 - problem skulderslitage? FIXA såhär ! ? !
<<   1, 2, 3
7134 besök totalt
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Magnus Thomé skrev:


Toe-in

Risk för kantslitage på gata gissar jag när det samtidigt är en hel del camber? Men vid hur mycket toe och hur många mil osv...


Gissar på att det inte påverkar yttre skulderslitage nämnvärt om man har toe-in eller out.
Har du mycket negativ camber så befinner sig trycket på innersidan när du kör rakt fram och slitaget borde då inte belasta ytterkant lika mycket som man vill tro. Dvs man belastar mer mitten mot däcket. Med samma resonemang belastar man enbart innerskuldran vid toe-out och mycket negativ camber.

Grovt tillyxat resonemang såklart

Säkert är det en massa andra geometriska saker som påverkas, men det kan fuling säkert svara på. :

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag tänkte mer att det blir en hel del bredare innerslitage med en del toe in (till skillnad mot det väldigt smala både inner och ytterkanstslitaget som vi ser med bankörningen). Gäller väl att hitta den perfekta kompromissen där de olika slitagen balanserar i fördelning så man maxar antalet mil

Sen vill jag ju inte att bilen blir svängovilligare, en del die hard slalomåkare kör ju t.o.m. med toe out för att få till bilen som de vill ha den. Men det är ju bara att prova thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tumme pekfinger är ca ca 1mm tå lika med 0,125grd (18" fälg)
Om jag nu är rätt ute behöver vi räta upp inner hjulet ett antal grader.
Säg 2grd, ger 16mm tå in. (per sida, allså 32mm tot)
Känns mycket, eller?
Inget jag skulle ge mig på.
Tå in/ut påverkar ju allt, broms, acc och i krurva.

Jag har hört från rätt säker källa.
Med rätt mycket camber skall man ha tå ut för slitaget.
Just nu får det det bara vara så.......
Men det retar mig att jag inte förstår VARFÖR

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Erland Cox skrev:
Jag har ett chassiproblem också. Bilen går bra att gasa med ut ur alla kurvor utom en.
Ut på start och målrakan, en högerkurva så spinner bara ena bakhjulet så jag måste gasa försiktigt tills jag har rätat upp bilen, en offcamberkurva.
Jag har provat utan krängningshämmare bak men då slaktade den framdäcken.
...


Jag kom på när jag läste en annan tråd att jag länge haft bakdämparna mycket mjukare än fram för att hjälpa att få ner kraften i backen ur svängar. Men nu har jag gått upp lite i däcksbredd bak så det kanske inte alls behövs. Så nu har jag precis ställt betydligt hårdare bak, nära lika många klick fram o bak. Blir intressant o se vad som händer.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Magnus Thomé skrev:
Erland Cox skrev:
Jag har ett chassiproblem också. Bilen går bra att gasa med ut ur alla kurvor utom en.
Ut på start och målrakan, en högerkurva så spinner bara ena bakhjulet så jag måste gasa försiktigt tills jag har rätat upp bilen, en offcamberkurva.
Jag har provat utan krängningshämmare bak men då slaktade den framdäcken.
...


Jag kom på när jag läste en annan tråd att jag länge haft bakdämparna mycket mjukare än fram för att hjälpa att få ner kraften i backen ur svängar. Men nu har jag gått upp lite i däcksbredd bak så det kanske inte alls behövs. Så nu har jag precis ställt betydligt hårdare bak, nära lika många klick fram o bak. Blir intressant o se vad som händer.


Är inne på att det är precis det som är mitt problem. Fuling har hjälpt mig att räkna i vinter och vi har dubblat krängaren bak så hoppas det skall lösa det. Man ser tilloch med att det rycker om hjulet som det spinner på bilden .
Undre bilder är som den var satt när jag köpte den, nog 4 gånger så hård bak nu



_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Däck för banåka
CUP2 - problem skulderslitage? FIXA såhär ! ? !
<<   1, 2, 3
7134 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande