Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hjälp i audilåda djungeln för mittmotorbygge
1 besök senaste veckan (733 totalt)
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Hej!

Är precis i startgropen för ett mittmotor bygge med en pantera kaross .

Motor kommer bli en Ford 5.0 smallblock v8.
En snälll och besiktningsvänlig (till att börja med)

har sökt runt och hittat några olika alternativ.

01E ett populärt ämne och ett starkt alternativ, dock verkar dom bli mer sällsynta på tex bildelsbasen

01X en hel aluminium låda som verkar ersatt 01E lådan i nyare vw/audi bilar. påstås vara klenare uppbygd än 01e lådan?

0A2 också en hel aluminium låda. starkare än 01x ??



0A2 och 01X finns nästan i överflöd, värre med 2wd 01E lådor... Vilken ska man satsa på ? vilken klarar en v8 bäst?

/ David



_________________
David Lindén
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Hur mycke effekt ska du åka med?

01X ska ha samma drevdimensioner som 01E, men mellanhus i alu istället för gjutjärn. Finns dom som påstår att den håller lika bra som 01E likaväl som att den skulle vara svagare. Men jag har inte sett nån som testat gränserna ännu, bara spekulationer.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Är det här bilen från Luleå som finns i bilforumet? Inget svar på frågan, jag undrar bara då jag varit i kontakt med dåvarande ägaren eftersom jag är aktiv i De Tomaso-klubben.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Cassius skrev:
Hur mycke effekt ska du åka med?

01X ska ha samma drevdimensioner som 01E, men mellanhus i alu istället för gjutjärn. Finns dom som påstår att den håller lika bra som 01E likaväl som att den skulle vara svagare. Men jag har inte sett nån som testat gränserna ännu, bara spekulationer.


Till att börja med typ 200-220 hk för att kunna regga den.
Senare versioner kanske man satsar imot en 300-350.
Vill ju helst inte känna att det är växellådan som är svagaste länken i kedjan.

_________________
David Lindén
Citera
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Guson skrev:
Är det här bilen från Luleå som finns i bilforumet? Inget svar på frågan, jag undrar bara då jag varit i kontakt med dåvarande ägaren eftersom jag är aktiv i De Tomaso-klubben.

Guson


Ja det är Luleå Pantera projektet som letat sig neråt i landet en bit

_________________
David Lindén
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



OK, då kanske vi ses någon gång. Jag bor också i Uppsala som du ser och åker Pantera. Det finns en handfull i stan ungefär.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



De Tomaso själva satte för övrigt 01E bakom Ford 4,6-motorn i Guara. De lådorna kom från V6 TDI vad jag förstod och de har sjukt kort etta och lång sexa för en bensinare. 60 km/t per tusen varv på sexan ungefär.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



För dom effekterna har jag svårt att tro att 01X lådan inte orkar med. Kolla vad dom satt bakom för motorer, satt säkert bakom 3 liters dieseln bl a

Om du väljer 01X, kolla på vad den suttit bakom. Det skiljer ganska bra mellan bensinlådor och diesellådor! (Jag har förövrigt en bensinarlåda som blivit över efter en prioritets förändring om de skulle vara intressant, synd du redan fått ner bilen för den ligger utanför Skellefte )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
latjo44
uppsala
Här sen Apr 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Cassius skrev:
För dom effekterna har jag svårt att tro att 01X lådan inte orkar med. Kolla vad dom satt bakom för motorer, satt säkert bakom 3 liters dieseln bl a

Om du väljer 01X, kolla på vad den suttit bakom. Det skiljer ganska bra mellan bensinlådor och diesellådor! (Jag har förövrigt en bensinarlåda som blivit över efter en prioritets förändring om de skulle vara intressant, synd du redan fått ner bilen för den ligger utanför Skellefte )


När man precis slutat leta 01E lådor så dök det upp en här på rejsa. Diesel låda. Tack för hjälp och åsikter.

_________________
David Lindén
Citera
Skruva banåkabil
hjälp i audilåda djungeln för mittmotorbygge
1 besök senaste veckan (733 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande